Er zijn van die auto’s waar je goede herinneringen aan bewaard. Tijd voor een kleine bekentenis dus: de eerste km’s werden door deze stoere vent niet in een F40 of 911 afgelegd, maar in de rode Fiat Panda 45 van mama. Lief he!
Natuurlijk is en blijft het een koekblik, maar de klassiekerliefhebber lijkt naar boven te komen. Nostalgische gevoelens drijven weer boven. Met 45 pk uit het 0,9 liter blokje was dit bepaald geen strepentrekker. Toch was het gevoel onoverwinnelijk om het rode gevaarte de tot 160 lopende teller uit te laten lopen. Niet geheel verstandig, de Euroncap score zal die van een schoenendoos niet echt ontlopen.
Echt stoer kan het er ook nooit hebben uitgezien. Met mijn lengte van 1.95m fungeerden mijn knieen bij koud weer ook als oorwarmers. De Panda was immers gebouwd voor tengere, kleine Italiaanse huisvrouwen met een lengte van maximaal 1.60m.
Lijkt me overigens niet verstandig om in een nostalgische bui nog eens een blokje om te rijden in de Panda classic. Alle eigen auto’s hadden minimaal drie keer zo veel pk’s, airco, een goede stereo en oorwarmers heb ik ook al een tijd niet meer gedragen. We houden het maar bij de mooie herinneringen.
De eigenlijk best irritante reclame voor de Panda nemen we maar voor lief.
maartenunplugged zegt
Om een lang verhaal kort te maken:
Het is en blijft een fiat panda
Rick dos zegt
“De eigenlijk best irritante reclame voor de Panda nemen we maar voor lief.”
Nee joh! Ben je gek! Dat was volgens mij de 1e reclame op de Nederlndse televisie met een beetje “echte” humor! :)
Voor de rest was het wel een grappig autootje, mijn zus had er nog 1, maar dit ding was niet aan mij besteed! :)
AX lover zegt
“Of neem al zijn snaakse mogelijkheden, van reiswieg tot twee-persoonsbed.”
Geweldig toch!
SaxoVTS zegt
Geweldige alleskunner. Een werkpaard(je!!) Naar mijn idee de enige echte opvolger van de Renault 4.
KoboC zegt
Wat een bagger auto… daar wil je dood nog niet in gevonden worden! Wel een gave reclame :P
nashua zegt
Ik begrijp goed genoeg wat je beschrijft in je post! M’n eerste bak was n opel corsa b én appelblauwzeegroen en eveneens van m’n moeder.
trouwens de huidige reclame van de corsa vind ik best wel irritant ;-)
Jurgen zegt
Ik zou geen nee zeggen als ze mij dit ding aanbieden als 1ste auto. Tenminste ik heb nu nog niet mijn rijbewijs (ben nog bezig met lessen). Als arme student heb je beter een dak boven je hoof dan regen op je kop als je met de fiets moet.
Daarnaast: De bagageruimte is idd enorm, en tegen 1 op 17,4 zeg ik ook geen nee als je ziet dat de benzine zo rond de 1,34 de liter is.
Tot slot, liever een panda 1000, die had een 5 bak :)
relax zegt
Leuk om dat filmpje weer eens terug te zien.
Ruben zegt
Bij mij was het de Fiat Cinquecento Sporting… Een 1.1 met maar liefst 54 pk! Maar wel mooi met zijn vieren plus bagage naar Italie! :-)
Z-Rider zegt
Ik zeg: “Die auto’s zijn heerlijk voer voor de metaal Shredder”
Of nee toch maar voor de auto katapult uit topgear…… Om vervolgens een steengroeve in geschoten te worden… :)
Koen zegt
Wat een ontzettend gave reclame. Je zou bijna gaan denken dat die Panda een zuinig, groot uitgevallen en multifunctioneel racemonster is…
JLJ zegt
Wat een denigrerende comments hier zeg. Dit is een KLASSIEKER!! Over een aantal jaren zal deze auto dezelfde status hebben als de (oude) 500 nu heeft. Mark My Words!
JANUS zegt
Blijft toch een briljante reclame hoor.
Mijn schoonmoeder had zo’n ding. Ik heb ooit geprobeerd erin te rijden maar ik paste simpelweg niet ! (Ben nog een stukje langer dan Wouter)
Het mooiste vond ik altijd de achterbank. Was volgens mij gewoon een soort hangmatje.
Ik weet niet of het een klassieker is of wordt maar feit is dat het voor een hoop mensen hun eerste autotje geweest is en daarom met weemoed bekeken zal worden.
Oul@ zegt
Een vriend van mij, zijn moeder had deze auto ook. Een speciale uitvoering notabene, iets met een spijkerbroekenmerkvariant (leuk voor scrabble).
Had maar 4 versnellingen.
Van Spijkenisse naar Utrecht duurde 80 dagen en maakte zoveel lawaai bij 120 dat de radio geen nut had.
Het interieur van de auto had het na het ritje ook wel gehad met zichzelf denk ik want toen ik de passagiersstoel naar voren deed kwam de hoofdsteun tegen de voorruit en het enige wat we vervolgens zagen waren diamantjes in de auto.
Goede oude tijd!!!!!
Rick dos zegt
Idd. die achterbank! Was ik helemaal vergeten! Een stalen buis in je nek en onder je knieen! En daar tussen een juttezak! (om in sinterklaas sfeer te blijven! ;) )
Een acceleratie van 0-100 (als die dat al haalde) in wat?! 30 seconden of zoiets?
JLJ zegt
@Rick Dos
Zie de reklame: hij haalde de 140 (wat in de tijd veel was voor zo’n auto!).
Toen hier in Italia in 2003 aangekondigd werd dat de oude Panda zou worden vervangen door een nieuwe, werden alle verkooprecords weer verbroken, zo populair was ie tot op het einde van zijn 23(!)-jarige produktierun. Iedereen heeft hier in een Panda gereden; jong, oud, arm, rijk. Net als 20 jaar eerder in de 500. Vandaar mijn voorspelling.
Rick dos zegt
@JLJ
Ja, ik weet het. Het is mij echter nooit gelukt, want voordat ie eindelijk eens 100 ging was ik al weer bijna bij punt B…… :P :)
Het ging natuurlijk wel harder dan 100 zat alleen maar te geinen! :)
Maar of dit nou een klassieker wordt?! Tja. ik weet het niet hoor! Volgens mij heeft die daarvoor niet dezelfde impact gehad als bijv. de 500 of de mini. Het was een massaproduct die door veel mensen gegeten werd, maar ik denk niet dat ie de cultstatus heeft bereikt zoals die andere 2…….
JLJ zegt
Mijn vergelijking met de 500 is inderdaad wat over the top, ik wilde alleen reageren op de opmerkingen als ‘in de shredder ermee’. Een belangrijke rol in de autogeschiedenis heeft hij zich zeker verdiend, IMHO. Meer dan zijn tijdgenoten, b.v…. tja wat eigenlijk?
Ben zegt
Volgens mij was mijn eerste panda al 18 jaar geleden, 1988 als ik me niet vergis. En voor die tijd best een aardig autootje, je moet het niet gaan vergelijken natuurlijk met de auto’s van nu. Maar het was wel een auto onder de 10.000 gulden nieuw. dus nog geen 4500 eurootjes, wat koop je daar nu nieuw voor (a)
patrick zegt
Dit was m’n eerste auto, een tweedehandsje uit 1982 met 4 versnellingen; bij 120 draaide hij 5000 toeren ofzo. Horen en zien vergingen en je dacht dat de motor wel zou ontploffen, maar nee, het bleef maar draaien. Acceleratie naar 100 was niet eens zo slecht, in mijn herinnering, maar dat leek waarschijnlijk zo omdat je bij 60 al dacht 100 te rijden :-) En ’t haalde toch wel 140, als je durfde…
Rick dos zegt
Dat ben ik met je eens.
niks eigenlijk….volgens mij……het was volgens mij weer eens een auto die heel veel mensen zich konden bekostigen….
clijde zegt
Ik heb gebrobeerd om er in te rijden laatst, maar het is geen feest. Wel is het een goedkoop karretje om van a naar b te rijden, dat is alles.
Sjefke zegt
Inderdaad een geweldige reclame! Jammer dat het verder zo’n knakenbak is ;)
Mpower zegt
goeie ouwe tijden, dit was mijn pizza bezorg karretje! die banden waren zo dun en vervormden na elke scherpe bocht, hij heeft het jammer genoeg niet gehaald… R.I.P
lotte zegt
Kennen we deze nog: “It’s a giant Suzuki!”
Rick dos zegt
@Lotte
“It´s a whaaat?!” ;)
tweaker zegt
bewaart met een ’t’ ;)
Ralph zegt
mijn eerste autoritje van het gemeentehuis naar huis toe was in een 996 turbo, ik heb toen wel de toeristische route genomen.
mvagusta zegt
Ik heb er 1, een Seat versie dan, maar geloof mij! Ik lach er echt iedereen mee uit!
Ik kom op de route van mijn werk naar huis twee hele en redelijk scherpe bochten tegen op de snelweg! Een S-bocht bij Roosendaal(knooppunt de stok vanuit de richting Breda naar Bergen op Zoom) en de Philip Morris bocht bij Bergen op Zoom!
Elke dag lach ik me kapot als er een sukkeltje in zijn leaseauto( BMW’s, Audi’s, enz…) me net voor de bocht wilt inhalen, maar er dan achterkomt dat hij niet kan rijden en die bocht niet zo hard durft te nemen als ik dat doe! :) Elke keer opnieuw zie je dan verbaasde gezichten als ik ze toch in de bocht weer terug inhaal! :)
(ff wat snelheden erbij: de bocht bij Roosendaal= langzaamste punt 110km/u en de Philip Morris bocht langzaamste punt 80-85km/u!) Echt fantastisch om dat te doen, lekker met piepende bandjes! :)
JANUS zegt
@mvagusta.
De Philip Morris bocht is waar de jongens zich van de mannen onderscheiden !
Ik ga regelmatig naar ons kantoor in Antwerpen via Bergen op Zoom en verheug me dan voornamelijk op DIE bocht.
80/85 Km per uur is zeker te doen maar dan heb ik het over mijn auto (Mondeo) Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het niet graag in een Seat Marbella zou proberen. R E S P E C T :-D
Florijn zegt
gewoon CLASSIC
mvagusta zegt
Janus…
Ik ben er ook erg trots op! Het lukt ook alleen als het droog is en ik alleen ik de auto zit! En piepen dat die dan doet! :) Het leukste is nog de gezichten van de mensen die mij dachten in te halen, en mij dan via de binnenbocht voorbij zien komen! Hahaha…. Heerlijk! Echt waar, elke dag een feest, die bocht, tenzij er voor je een sukkel zit die niet door durft te rijden en niet opzij wil gaan voor een Marbella! Dan krijd je weer de neiging tot vloeken!
BRAM zegt
Een Panda 45 S was mijn eerste auto. Hij liep inderdaad tot buiten de teller (= 160 km/h), daarbij fluitend 1 op 10 en de bochtenvastheid van dit koekblik met starre achteras was ongekend. Later kreeg hij de wat meer geavanceerde zgn. Omega-achteras van de Lancia Ypsilon. Als je de ‘achterbank’ omklapte (of gewoon eruit haalde) konden er heel veel spullen in. Lange tijd heb ik met de Panda het record naar onze vaste vakantiebestemming in de Alpen gehad: 8 uur precies. Alleen maar plankgas en na 8 uur (maar waarschijnlijk al eerder) was ik wel doof.
Ik had een speciale Panda-stereo, waarvan de vierkante boxen precies links en rechts in de hangmat onder het ‘dashboard’ pasten. Jeugdsentiment!
Is een auto die 23 jaar gebouwd is niet automatisch een klassieker? Het reclamespotje blijft leuk. In Duitsland noemde men de Panda “Die tolle Kiste”.
In Italiaanse bergdorpjes stikt het nog steeds van de Panda’s 4×4: de goedkoopste vierwielaandrijver ter wereld!
Maartenunplugged zegt
Ik wil die bocht graag eens proberen in mijn oude auto…
Een golf 1, verlaagd, brede banden, dan ga je hard de bocht om!
Maar een klassieker? Sorry, een golf dat is meer klassieker dan die rare fiat. Misschien dat het in Italie wel een klassieker kan worden, maar ik denk niet dat hij echt de harten van het volk gestolen heeft. Niet van mij iig, en ik denk dat een klassieker toch ook van latere generaties de harten moet kunnen stelen, ipv alleen geliefd te zijn om de nostalgische gevoelens van de gebruikers van teoen.
JLJ zegt
@Maartenunplugged
Dus de 500 is voor jou ook geen klassieker? Ook deze auto heeft zijn status alleen op de italiaanse markt verdient. In NL kocht iedereen een Eend of R4.
De enige klassieke Golf wordt (is?) trouwens de GTI.
En waarom is de Panda raar?
mvagusta zegt
@maartenunplugged
Wedden dat ik jou Golfje eruit rijd in mijn Marbella! :) hahaha…
Nee.. ind… Lijkt me ook wel gaaf om een golf 1 verlaagd met brede bandjes te rijden!
Voor mij is de keuze op de Marbella gevallen omdat die in superstaat was, goedkoop was, voor mij persoonlijk een superleuk model is, en omdat ik alle andere auto’s die voor mij betaalbaar zijn niet zo leuk vind!
Ik kon ook een auto van max. 10.000 euro kopen, maar die doen mij allemaal niks. Laat mij inderdaad maar lekker lachen en geld besparen als ik doorspaar tot ik een echte leuke auto kan kopen!
Trouwens.. binnenkort misshien wel een leasebak!
En de Fiat Panda, een klassieker? Absoluut wel! Zoals ik al zei een superleuk modelletje die heel veelzijdig is! Misschien iets teveel verkocht!? De Marbella is natuurlijk geen klassieker, maar gewoon een namaak! En namaak is nooit klassiekerwaardig! :)
Karaya zegt
Leuk die Golf/ Panda discussie.
Ze zijn allebei ontworpen door Guigaro.
BRAM zegt
Eigenlijk heet hij (Giorgetto) Giugiaro.
Rick zegt
Echt zo komisch die oude reclames, echt geweldig! Vroeger was het leven trouwens zo veel ongecompliceerder, pfff…
Karaya zegt
@BRAM
Het rolde al niet zo lekker uit m’n toetsenbord. ;)
Franqie zegt
Die panda in het laatste plaatje heeft ook precies dezelfde kleur als de 1 die in Bassie & Adriaan gebruikt werd ;)
JANUS zegt
@Franqie.
Bassie en Adriaan hadden geen Panda.
Dat was volgens mij een Honda.
Franqie zegt
Neej, Bassie en Adriaan hadden zelf eerst een Matra, en later idd een Honda. maar ik bedoel de auto die de ‘boeven’ hadden in ‘Bassie en Adriaan en het geheim van de schatkist’ ofzo, die op lanzarote speelde. Daar reden de boeven in een oranje Panda/Marbella.
En ja, ik ben een Bassie en Adriaan-nerd ;)
Ik google er even naar, en nu vind ik hem volgens mij ook nog…
Dan wel als camera-auto gebruikt, en het is inderdaad een Seat Marbella.
Citrofiel zegt
Op deze foto’s ziet hij er nog vierkanter uit dan ik me hem herinnerde (het is een tijd geleden dat ik zo’n ding BEWUST heb gezien). De reclame is echt leuk, zo maken ze ze niet meer, helaas.
Dink zegt
Ah de Panda, ik heb er 3 jaar in gereden als Stadsautootje toen ik in Amsterdam werkte. Goed bochtenwerk!!!
maartenunplugged zegt
Hmmm ik denk dat er voor dat geld echt nog wel leukere wagentjes te koop zijn. Maargoed elke heug zijn meug.
Wat Bram zegt is idd wel een leuk iets, toch vind ik de golf een velen malen mooier ontwerp dan de panda. Sorry maar panda’s zijn niks anders dan rammelende doodskisten, waar volgens mij weinig nog echt liefhebbers van zijn. Golfjes en dan vooral het eerste type hebben in ieder geval een grote schare liefhebbers.
mvagusta zegt
KIJKEN!!!
Ik heb hier een leuker filmpje! Ik weet niet of jullie hem al kende, maar hij is helemaal top! :)
http://www.youtube.com/watch?v=irZyoJm4PNg
LPH zegt
Panda’s zijn zeer zeldzaam tegenwoordig hoor! (Je kent ze wel, die lieve wit-zwarte beertjes die maar net in een Panda passen)
Clio zegt
@mvaugusta
Typische Seat reclame. Liever die Marabella (met opties) dan die cabrio.
hehehe
Appeltje zegt
Heerlijk! auto-reclames met een beetje humor en vooral veel zelfspot.
Jelle zegt
In de Bassie & Adriaan serie: De Verdwenen Kroon is ook een ECHTE Fiat Panda gebruikt. Tijdens de overhandiging van het losgeld aan de boeven, moesten B&A op een bepaald moment van “de boeven” overstappen van hun Honda Prelude in een Fiat Panda. “Daar zie je een RODE auto… daar stap je in met dat stomme clowntje!!” (Baron) Haha.
Ja sorry ook IK ben een die hard fan..
De foto is niet scherp omdat ik hem van de DVD heb geript.
http://img512.imageshack.us/img512/5730/rodeautobu6.jpg