De Nederlandse automobilist is een kuddedier die bij nacht en ontij in hetzelfde tempo verder draaft.
Regenseizoen
Het regenseizoen is weer begonnen, gelukkig verplaatsen we ons massaal in de auto en wordt ons haar niet nat. Maar terwijl we zo lekker droog in de auto zitten, heeft die regen toch ook zijn nadelen. Je remweg wordt langer en met een beetje pech aquaplaneer je vangrail, vrachtwagen of verkeersbord in. Nu ben ik zelf op de weg niet altijd de brave Hendrik en rijd altijd wel ietsje *kuch* harder dan de wetgever voor ons heeft bepaald. Een beetje regen vormt daarbij nog niet direct een belemmering. Stort de regen met bakken uit de hemel, dan pas ik drastisch mijn tempo aan. Wat daarbij iedere keer weer opvalt is dat de grijze muizen die met 110 op de middenbaan kachelen, ook in een stevige stortbui onverstoord met 110 op de teller doorsukkelen.
Frankrijk 110 – 130
Wat dat betreft doen de Fransen het iets slimmer. Er zijn aparte snelheidslimieten voor regenachtige en droge weersomstandigheden. Ik ben eigenlijk van mening dat er, behalve de champagne, weinig goeds uit Frankrijk komt. Maar toch is deze regeling best een aardige oplossing. Jammer genoeg raken we het kuddegedrag er niet mee kwijt.
Trajectcontrole
Onze overheid is een stimulerende factor in het kudderijden. De trajectcontroles moeten er niet alleen voor zorgen dat we niet over de scheef gaan, maar zorgen er tevens voor dat we allemaal in dezelfde snelheid als een kudde schapen achter Peter de herder aan sjokken. Maar ja, op het moment dat we dan allemaal klassiek geconditioneerd zijn, roept chef acceptgiro-brigade Spee ons weer op om toch vooral iets assertiever te rijden. Er is tenslotte best enige ruimte in de marge, want de kilometertellers wijken af en er wordt een wettelijke meetcorrectie toegepast.
Mooie woorden van Koos, maar desalniettemin zijn er maar weinig automobilisten die de gok durven te wagen en dus rijdt iedereen braaf met 75 km/u op de teller door de trajectcontroles. Met de nieuwe geldmachine van ome Koos, in de vorm van de trajectcontrole met puntmeting, wordt het er zeker niet beter op. Niet alleen de gemiddelde snelheid wordt dan gemeten, maar ook de snelheid waarmee de trajectcontrole wordt in- en uitgereden. Op die manier wordt de kans op fanmail van het CJIB uit Leeuwarden alleen nog maar groter. We zien overigens dat de Polen en Fransen zich minder schuldig maken aan het kuddegedrag. Die hebben immers geen flauw idee wat het bord trajectcontrole betekent.
Kodak momentje
Al met al blijf ik mij hopeloos verbazen over de snelheidslimieten. In Nederland blijken we meester in het bepalen van volstrekt onlogische snelheden op onze wegen. Op een stuk driebaans A4 zonder afslagen wordt ons het bordje 100 voorgeschoteld, terwijl we op een tweebaans A20 met bochten en afslagen door mogen trekken tot de teller 120 aanwijst. Op de snelweg in de bebouwde kom staat de flitsbrigade steevast op plekken waar de kans op een Kodak momentje het grootst is, dat wil zeggen, op een rechte en overzichtelijk weg met een te lage maximum snelheid.
De wilde beesten
In iedere kudde zijn er wilde exemplaren die graag losbreken. Dus ook dit gedrag zien we terug op de Nederlandse wegen. Waarom zou je immers je snelheid aanpassen aan je voorganger als er nog een linkerbaan vrij is. Met 2 km/u snelheidsverschil inhalen is op de ruime Nederlandse autosnelwegen ook geen enkel probleem. Even afremmen om een snellere medeweggebruiker de linkerbaan te gunnen is hierbij natuurlijk geen optie. Even wat extra gas teneinde vlot in te halen is veel te riskant, want flitsers liggen immers op de loer. Nee, als je het mij vraagt, zijn er veel meer wilde jaguars, stieren en renpaarden nodig om de makke schaapjes op de Nederlandse snelwegen eens wakker te schudden. Net als in de natuur moet er af en toe eentje te grazen worden genomen. Natuurlijke selectie noemde Darwin dit in zijn evolutietheorie. De soort wordt er op langere termijn alleen maar sterker van.
Tot die tijd: rij voorzichtig, maar wees niet te panisch voor de acceptgirobrigade onder leiding van Koos Spee, want wat kosten die paar bekeuringen nu werkelijk bovenop de torenhoge kosten van autorijden in Nederland?
[ gepubliceerd op nu.nl, 1 november 2006 ]
w0o0dy zegt
dat “niet nadenken maar gewoon meedoen” gedrag is echt diep triest. Iedereen zou zich moeten realiseren dat ze voor hun eigen veiligheid, maar ook voor die van de medeweggebruikers (een deel) verantwoording dragen. Het onnodig, ongeconcentreerd links hangen op 5 meter van elkaars bumper is nog zo’n voorbeeld waar ik me enorm aan erger. Als iedereen een beetje beter op zou letten, zou nadenken over veiligheid en elkaar wat ruimte zou gunnen zouden er minder ongelukken gebeuren en zouden er veel minder files staan.
Maar idd. de meeste automobilisten in NL zijn net schapen. Volg de staat van je voorganger en denk vooral niet na.
WORDT ER GEK VAN zegt
” elkaar wat ruimte gunnen” is dat niet het grootste probleem hier in kikker landje van ons???????????????
Rick dos zegt
Ach ja het schapen gedrag houdt niet op bij de Nederlandse wegen, je ziet het altijd en overal.
Ik persoonlijk kan het bloed van onze grote vriend Spee wel drinken! Wat een enorme hekel heb ik aan die man! Dat, volg mij en MIJN wetboek maar, dan komt het allemaal wel goed! GADVER!
Waarom zie ik geen protestacties meer tegen dingen die gewoon krom zijn in Nederland? Waarom zie ik geen tegenspraak in de samenleving? We nemen maar alles voor zoete koek aan, wat de overheid ons voorschoteld. Wat zegt u accijnsverhogingen? Ja hoor geen probleem! Wat?! Bekeuringen met 10% omhoog? Natuurlijk! Alles voor de veiligheid! Niet voor onze veiligheid maar voor de veiligheid van de staatskas! Wat zegt u? Onze jongens laten vechten in Irak en Afghanistan, waar we niks te zoeken hebben?! Natuurlijk! We moeten toch mee doen in de wereld! En het alloceren van die gelden, dat we beter voor onze eigen samenleving kunnen gebruiken, daar praten we niet over! Enfin zo kan je door blijven gaan!
Iedereen zet grote vraagtekens bij de beslissingen en niemand die er tegen in verweer komt. Oké, op een enkeling na, maar daar liggen onze heren en dames politici niet wakker van.
Het leuke ervan is, iedereen roept “niemand in Den Haag luistert meer naar ons!” Nee, idd., maar als wij ons niet laten horen, waar moeten deze dames en heren dan naar luisteren? Naar het onduidelijke gemompel in de samenleving?! Of naar het geschreeuw in de samenleving? Waar niemand wijs uit wordt? Dat is waar wij Nederlanders zo goed in zijn. Zeiken over alles en nog wat, maar er niks aan doen.
Ik predik hier niet dat we een revolutie moeten beginnen, want zo slecht hebben we het ook weer niet! Wat ik wel wil aangeven is dat we weer met zijn allen (die met beslissingen niet eens zijn) ONS ZELF moeten laten horen. En niet wachten tot er iemand opstaat en waar we weer als kuddevolk achter aan kunnen banjeren…….Je zult zien dat je als enkeling misschien geen invloed hebt, maar als we en masse onze stem laten horen dat er wel degelijk naar ons geluisterd wordt!
Zo zei politiek analist Alfred J. Kwak!
Het is nog veel te vroeg om hier over na te denken! Ik ga van de dag genieten! :)
Sjonnie zegt
@ Rick Dos : Dat was zo ongeveer een column op zichzelf ! Proficiat ! :)
En ook bedankt voor je verrijkende toelichting ;)
MrSelected zegt
Niet geflitst worden tijdens het genieten, hè Rick. :)
Goeie column, helemaal mee eens. Zat gister nog wegmisbruikers te kijken, met onze grote vriend Spee erin. Met de nodige lariekoek.
Sjonnie zegt
Persoonlijk noem ik mezelf trouwens het liefst een vurige hengst achter het stuur. :) (Shit, ik kan nog helemaal niet autorijden, even niet meer aan gedacht :( )
Rick dos zegt
@Sjonnie
LOL! :)
@MrSelected
LOL! :) Ik ga heel voorzichtig 160 km/u rijden….. ;) :)
Die andere JR zegt
Helemaal eens. Heb ooit van Almelo tot Apeldoorn op gereden met een motoragent die 130-140 kmh reed. Iedereen ging bij het zien van die agent keurig 120 rijden, maar naar mijn mening was iets sneller best verantwoord (droge weg, weinig verkeer etc.). Dus gewoon met die man mee gereden. Wel netjes afstand houden, richting aangeven etc (wat ik meestal probeer te doen). Dan reed hij weer voor op, dan ik weer. Bij Apeldoorn sloeg hij af, kwam eerst nog even naast me rijden, keek naar binnen en stak zijn hand op. Humor!
Motoragenten zijn trouwens zowiezo wel ok, imho.
JR
Nick zegt
In tegendeel, de Fransen hebben juist brilliante oplossingen.
Beginnende “jochies” mogen niet op de snelweg, wat hier ook wonderen zou doen tegen files, verkeersdoden, schade, en op den duur waarschijnlijk een enorme impact op de economie waardoor we alles op een lager pitje kunnen gooien.
Maar dan moet er wel tegenover staan dat op sommige gevallen de maximum snelheid opgevoert mag worden tot 160 kmpu voor personenauto die dit aankunnen.
En een aparte (ondergrondse?) snelweg voor categorie B (laadvermogen >= 3500kg) die daar 120 kmpu mogen.
Uiteraard prijzig, maar wel effectief.
Mark zegt
Ik denk dat beter en begrijpelijker afstemmen van de max snelheden aan de (snel)weg ook een hoop begrip zal kweken. Dan is het eindelijk te verantwoorden en gaat men minder snel over de schreef.
mashell zegt
“De Nederlandse automobilist is een kuddedier die bij nacht en ontij in hetzelfde tempo verder draaft.”
Was dat maar waar! Wouter is waarschijnlijk de enige die nooit in de file komt. Ik zou er blij zijn als er altijd en overal 120 k/m gereden zou kunnen worden.
lotte zegt
We zijn kuddedieren en we hebben nou eenmaal een leider nodig Rick dos… Dus hoe zie jij een niet-revolutie voor je? En, als jij je vinger opsteekt dat het anders moet, word jij automatisch als een voortrekker cq. leider beschouwd. Wat is er op tegen dat andere mensen zich achter jouw standpunten scharen en jou naar voren duwen?
Daarnaast er zijn genoeg mensen die eigen initiatieven ontwikkelen om iets te doen aan het huidige politieke klimaat. Er hebben zich nog nooit zoveel kleine partijtjes ingeschreven om mee te dingen naar een blauw zeteltje…
M.M.M zegt
Weeeeer die naam hè. Koos Sp…. (krijg het m’n bek niet uit)
Wat zei hij laatst nou? Neuuhhhh, je hoeft op de trajectcontrole met meetpunt! (in mijn geval de A12, noorder parrallelbaan) niet precies 80 km/u te rijden hoor. 90 km/u moet ook kunnen. Er zit echt wel wat marge in. Nooouuuuu, dat heb ik geweten !!!!!
Vorige week had ik dus weer fanmail uit Leeuwarden. Nee, niet voor 90 km/u, maar wèl voor 91 km/u. (Dat is dus de marge!!!)
Maar ik weet het, ’t was ook m’n eigen stomme schuld. I.p.v. even op de linker baan rijdend een klein beetje gas bijgeven om een afslag te kunnen nemen zonder het overige verkeer te hoeven hinderen, had ik gewoon boven op de rem moeten gaan staan, 30 k/mu moeten gaan rijden om het op de rechterbaan rijdende verkeer eerst voor te laten gaan, om vervolgens de afslag te nemen.
Koos Sp… (krijg het echt niet voor elkaar hoor), volgende keer doe ik dat dus en zorg ik even lekker voor een korte opstopping voor een gezonde file of kop-staart botsing. Dat je het even weet!
japie zegt
steeds als ik een eigen initiatief ontwikkel om de kudde wat sneller te laten drafen (+/- 160 km/u) word ik beloond met een mooie flits… :(
Dink zegt
:kuch: nog nooit geflitst en toch rij ik regelmatig 140. Binnenwegen zijn ’t lekkerst. Vooral boerenwegen waar je lekker 120 kan knallen en dan weer naar 40 remmen voor een strakke bocht. Goed voor ’t reactie- en inschattingsvermogen ook: die brede trekkers.
Met 2 kmh verschil inhalen is inderdaad volslagen kul, en doodgevaarlijk. Ik pleit voor kruipstroken voor vrachtwagens en oma’s, 100-110 kmh stroken voor de grijze middelmoot en 120-140 kmh voor de doorrijders. Dat lijkt me voldoende.
Helaas heeft het vaderlandse wegennet nogal last van afslagen en opritten. Om de paar kilometer is er weer één, en ook dat is enorm gevaarlijk vanwege de zijdelingse manouvres en het snelheidsverschil. Nee, doe mij maar België, Spanje of vooral Italië. Daar doet iedereen waar ie zin in heeft en dat blijkt de kweekvijver voor goede chauffeurs.
Nederlanders zijn vooral angsthazen en zondagsrijders . . . Doorrijden met die hap!
slk55 amg zegt
@ Rick dos
helemaal met je eens, laten we een revolutie beginnen met Wilders als hoofd ;) en ons afzetten tegen de traject controles en de maximale snelheden, en laten we dan ook meteen wat doen aan die onherkenbare auto’s van de politie, die je zovaak bij wegmisbruikers ziet.
voor de rest mooie collumn, en ik denk dat iedereen ondertussen wel weet wat mijn’geheim’ is om niet geflitst te worden, koop een quintezz alert ;)
JANUS zegt
@slk55 amg.
Ben het op zich wel met jullie eens maar ik vind het zo jammer dat je de woorden WILDERS en HOOFD in 1 zin gebruikt. ;-)
Als we die onherkenbare auto’s overigens gaan afschaffen zijn er wel een paar die ik zou willen hoor. Heb ooi een dikke Impreza als politie wagen gezien. Betaald van onze belastingscenten dus. Als jullie er geen probleem mee hebben neem ik die wel. :-D
slk55 amg zegt
@janus
opeens weet je het….., je word agent!
JANUS zegt
@slk55 amg.
Lees de huisregels. Je mag niet vloeken hier !
SummerSky zegt
Het is toch knetter: in Nederland zit de politie de automobilisten op de vingers te kijken als echte maximumsnelheidsfetisjisten, en ben je een keer de grens met Duitsland over: zelfde weg, zelfde auto’s…en weg alle gekheid! Zo gek vind ik dat, dan vraag ik me echt af…waar gaat het in NL mis?
SummerSky zegt
En oh ja – het programma Wegmisbruikers in een grote propagandashow! brrr doet me denken aan minder frisse tijden toen hele volksstammen werden gehersenspoeld met overheidslarie
Koen zegt
@Summersky: inderdaad, het is naar mijn mening best wel vervelend hoe die presentator steeds bij Koosje in het gevlei probeert te raken. Vooral aangezien laatstgenoemde in mijn ogen een uitgedroogde haverzemel is.
Roel zegt
Ome Koos vorige week weer gehoord over handsfree bellen. De boete zou zo hoog zijn omdat de gevaren zo groot zijn. Dat de gevaren als je wel handsfree belt bijna even groot zijn wordt beaamd, alleen is dan de boete 0. De redenatie van ome Koos (en de wetgever) is in dit geval : het is niet te controleren of iemand zingt of belt in dat geval, dus moet je wat je wel kunt vaststellen kennelijk maar extra bestraffen. Een rechtvaardiging die dus aan alle kanten mank gaat, maar volgens ome Koos in al zijn (on)wijsheid wel de enige juiste.