Pontiac is het zorgenkindje van General Motors en om daar iets aan te doen is een goed plan nodig.
In de US werden vorig jaar 437.806 Pontiacs verkocht ten opzichte van 599.123 in 1995. Gelukkig is er een plan, Pontiac wordt het sportieve merk van GM. Echt sportief en daar past dan alleen nog achterwielaandrijving bij.
Volgens experts kost het vijf jaar om het gehele gamma van Pontiac om te vormen naar achterwielaandrijving. In de tussentijd zullen de kleinere modellen nog voorwielaangedreven of vierwielaangedreven blijven.
skaffa zegt
al ze nu nog eens een europese ontwerper aannemen zou het misschien iets kunnen worden..
Ruben zegt
Het grootste probleem met GM/Pontiac is hoe mensen er tegenaan kijken. Terwijl alle anderen de Japanners achterna gaan met motoren met dubbele bovenliggende nokkenassen blijft GM de oude vertrouwde ‘pushrod’-motoren bouwen, en dat valt niet zo goed in dit Fast & Furious-tijdperk. Terwijl deze motoren, zoals de 3.8 V6 in de afgebeelde Grand Prix, nu juist zo ver doorontwikkeld zijn dat ze eigenlijk alleen maar voordelen kennen: onderhoudsarm, soepel, krachtig, laag verbruik.
Het design, de hondslelijke Aztek even achterwege gelaten, spreekt juist veelal in Pontiacs voordeel, en het is een goede zet van GM om de (inmiddels toch weer ruim beschikbare) achterwielaangedreven platformen voor dit merk te gaan gebruiken. Al krijgen ze het wel een beetje laat door…