Hier was ik al bang voor. De boeven die verantwoordelijk worden gehouden voor oa. de diefstal van de X5 van David Beckham schijnen dit te hebben gedaan door de keyless-entry en keyless-go feature van de auto te hacken via een draadloze verbinding met een laptop. Handig die techniek voor als je met je handen vol de auto nadert zodat je niet eerst je sleutels hoeft te zoeken. Als je auto er nog staat tenminste…
De beveiligings-strategie van de slotenmakers en de autoindustrie lijkt erg op ‘security by obscurity’ maar is dus kennelijk toch uitgelekt. Als dit verhaal echt waar blijkt te zijn dan kunnen we binnenkort allemaal via BitTorrent een programma’tje downloaden om de X5 van je buurman te lenen. Let wel op voor spyware!
Het oorspronkelijke artikel staat bij onze vrienden van Left Lane News.
Meer technische info bij Scantools onder het kopje “Immobilizer BMW X5 David Beckham gekraakt“.
Remco zegt
Daar was ik eigenlijk ook eigenlijk bang voor. Maar nu dit wel degelijk gebeurd is, vraag ik me wel af of het nut heeft om de auto elektronisch te beveiligen. Hebben we soms in de toekomst een auto die beveiligd is met apparaturen zoals oog-scan, vingerafdruk-scan, DNA-scan, stemherkenning-scan….uiteindelijk worden ze ook gekraakt, omdat de scanners nou eenmaal sensoren zijn die elektronische gegevens doorsturen naar het brein. Die gegevens zijn te kraken.
Geef mij toch maar gewone sleutels, daar heb je wel heel wat tijd voor nodig wil je er eentje namaken. Of wat te denken van een sleuteltje met een paar elektronische codes.
Valetparker zegt
Ik was hier ook al bang voor.
Maar terzijde, de X5 wordt voor zover ik weet helemaal niet met keyless go geleverd. Ik heb nog nooit in een Beamer zonder sleutel gereden, en ik heb er toch behoorlijk wat gehad (op mijn werk).
Christoff zegt
ja ikke ook maar wij kunnen het ook gebruiken ( voor eventuele ritjes met Aston Martins, ferrari, enz
Sacha zegt
@Valetparker: Na bestudering van het artikel van LeftLaneNews èn het artikel van Scantools konstateer ik een kleine verwarring. LeftLaneNews praat over de Keyless features, en Scantools over de startblokkering die wordt gedeactiveerd door de RFID-chip (of vergelijkbaar) uit de originele sleutel. Ik denk dat dat laatste waarschijnlijker is, ook omdat die Keyless zooi zoals je zegt niet in de X5 te krijgen is. Leftlane news en de Prague Post (en ikzelf dus ook even) lijden aan een gevalletje klok-en-klepel en zo.
Waarschijnlijk gaat het dus om zo’n loper (die zich automatisch aan het slot aanpast) en zo’n RFID hack om de startonderbreker te foppen.
Jan zegt
Zou beckham geen speciale X5 hebben gekocht met toch een keyless go system in
supergrover zegt
Zelf pas ondervonden… Mijn auto opengemaakt zonder braaksporen… En mijn navigatiesysteem (fabrieks) weg…
Jammer genoeg niet de hele auto meegenomen.. dan had ik weer nieuwe kunnen bestellen :-)
Thijs zegt
@Sacha, het hele artikel is een ‘reactie’ met uitleg over de technische mogelijkheden, op dit artikel: http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,22749-2156212,00.html
Van the Times dus, het artikel van Leftlane news is slechts in één zin betrokken van het artikel, waarin is aangestipt dat het verhaal van the Times haaks staat op het bericht van Leflane, van afgelopen jaar na de diefstal.
Wij praten over de startblokkering omdat the Times meldt dat deze gekraakt is. Geen verwarring van onze zijde dus, dat wou ik even melden:)
De immobilizer functie van de X5 is tevens gelijk aan die van de Porsche Cayenne. Het kraken van deze immobilizers gebeurt dan ook met hetzelfde apparaat, die deze twee auto’s kan bedienen. Degene die dit gekraakt heeft is geniaal, misschien een idee voor Texas Instruments om hem/haar op te zoeken en in dienst te nemen;)
Dennis zegt
Sacha schrijft,
4 May 2006 om 11:51
@Valetparker: Na bestudering van het artikel van LeftLaneNews èn het artikel van Scantools konstateer ik een kleine verwarring. LeftLaneNews praat over de Keyless features, en Scantools over de startblokkering die wordt gedeactiveerd door de RFID-chip (of vergelijkbaar) uit de originele sleutel. Ik denk dat dat laatste waarschijnlijker is, ook omdat die Keyless zooi zoals je zegt niet in de X5 te krijgen is. Leftlane news en de Prague Post (en ikzelf dus ook even) lijden aan een gevalletje klok-en-klepel en zo.
Waarschijnlijk gaat het dus om zo’n loper (die zich automatisch aan het slot aanpast) en zo’n RFID hack om de startonderbreker te foppen.
hoeveel wil je er hebben voor de x5 ;-)
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flN0YXRlPTM5NDMxODE1Nzk=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&product_show_id=854051&p_init_ipc=X&p_page_to_display=fromoutside&~cookies=1
sacha zegt
Nog een uiterst recent, interessant en in gewone-mensen-taal geschreven artikel over autodiefstal. Over de beveiligingsmethodes en omwegen daarvoor: http://www.wired.com/wired/archive/14.08/carkey.html
Verder het artikel over het ‘kopieren’ van nieuwe transponder/RFID gebaseerde startonderbrekers: http://www.rfidanalysis.org/
Informatie over RFID: http://en.wikipedia.org/wiki/RFID
veer zegt
Nou mensen, ik zit me gek te zoeken op het internet en ineens kom ik dit gesprek tegen. Het lijkt allemaal zo makkelijk maar voorlopig heeft mijn vader net met de GEWONE sleutel de kofferbak van onze bmw 318 ci open gemaakt terwijl de auto nog op alarm stond. Hij heeft daarna de kofferbak snel dicht gedaan, vervolgens heeft hij het knopje van het alarmkastje ingedrukt om het alarm te stoppen. Toen hij weg liep heeft hij weer met het kastje het alarm erop gezet en wat blijkt nu???? Die stomme startonderbreker is aangegaan doordat hij NIET eerst met het KASTJE het alarm eraf heeft gehaald maar dat pas later deed. en dat kreng gaat mooi niet meer uit dus kan onze auto niet meer van zijn plek af. Iemand tips??
Groetjes, een radeloze Veer
lincoln zegt
@veer .. als deze niet lukt …. dan steel je toch gewoon een ander..
lincoln zegt
@veer .. maar je moet hem kunnen manipuleren .. accu polen eraf of alles op slot en open … er moet iets zijn …..
veer zegt
Ik schaam me diep…. we hebben de ANWB gebeld. Die man zei dat wat er was gebeurd best kon, maar de startonderbreker was er inmiddels blijkbaar af, MAAAAR de brandstofpomp had het in de tussentijd maar even begeven en daarom startte hij niet meer….. Maar goed, dank je wel voor de reacties Lincoln, we laten meteen WEL de startonderbreker nakijken want die reageerde ook niet goed!
Groetjes Veer