Hoewel de Subaru Forester zo nu en dan de erkenning krijgt die hij verdient, kom ik ‘m op de weg maar weinig tegen. Bij Autozine waren ze al een poosje compleet verliefd en onlangs is de Forester door Autobild TÜV Auto-Report 2006 uitgeroepen tot meest betrouwbare auto…
Er werden 200 automodellen onderzocht in de leeftijd van 3 tot elf jaar oud en gecontroleerd op totaal 7,6 miljoen controlepunten. Een “ongekende” 78,8 procent van alle Foresters vertoonde bij de eerste verplichte TÜV-keuring (na drie jaar) geen enkel mankement. “Zo zien winnaars eruit”, aldus de heren keurmeesters van het gerenommeerde instituut.
Het is niet de eerste keer dat Subaru in deze test als winnaar uit de bus komt. In 1999 wonnen ze met de Subaru Legacy en in 2001 met de Subaru Justy (bron: carros.nl).
dekster zegt
geen slechte wagen idd maar niks voor mij
Jacco zegt
nou ja.. alles is beter dan die vorige subaru forester
Ejay zegt
Wat de FOrester tegenzit is het model, voor de rest prima auto en zo blijkt maar weer.
remy zegt
messchien is een diesel ook geen slecht idee
SaxoVTS zegt
Knappe prestatie van Subaru.
Jammer dat hij eruit ziet als een oude auto van begin jaren 90.
Volgens mij rijden ook vooral oude opa’s zo’n auto. Misschien hebben ze daarom ook wel wat minder te lijden? (’tís maar een gedachtenspinsel) Ben benieuwd als er veel ex-lease exemplaren van deze auto zouden zijn of ie dan ook zo goed zou scoren.
w0o0dy zegt
de legacy outback is minder lomp, technish is veel hetzelfde en diezou ik dan ook eerder nemen dan de forrester.
Ejay zegt
Daar sluit ik mij volledig bij aan.
Superkoerier! zegt
Die Forester wordt in de praktijk vooral gebruikt door bejaarden en onbetrouwbaar volk in de bermen langs ’s lands snelwegen. Maar goed, ieder zijn ding
Dat Subaru nog steeds geen fatsoenlijke diesel heeft zoals Remy ook al suggereerd, is inderdaad vreemd.
Superkoerier! zegt
Dat hebben ze overigens ‘opgelost’ door LPG actief te gaan aanbieden aan de klanten.
Jan zegt
Als in dit model binnekort ook de diesel boxer gaat komen zal hij wel wat meer succes kennen zeker
In 2007 zou de boxer diesel er al aankomen in de Legacy
meer info hier:
http://www.auto55.be/content/page.php?id=5719
mj zegt
vriend van mij heeft hem is echt een hoer… (iedereen trapt erind dus)
maar is nog steeds helemaal top!
top ding klaar!
Arno B. zegt
Ik heb sinds 2 weken mijn derde Forester 2.0X in gebruik. Elk nieuw model werd comfortabeler en technisch beter. Mijn huidige 2006-uitvoering heeft ca. 30 pk meer dan de vorige. Dit komt goed van pas als ik met de caravan op pad ga.
Mijn volgende Forester wordt de diesel-uitvoering. Deze wordt momenteel al in Japan getest en komt over 2 jaar op de Europese markt. Dit wordt de eerste boxer-diesel.
Ik ben uiterst tevreden over mijn Subi. Voorlopig hoef ik geen andere auto.
merijn zegt
subaru forester is een top auto, jammer dat je ze niet zoveel ziet rijden net als een passat ofzo.
er komt een diesel.
gert zegt
ik rij al vijf jaar met een forester s turbo rond en ik rij daar heel graag met rond de volgende is weer een forester
Hans zegt
Ik heb laatst gereden in een jonge 2.5XT van het vorige model. Supercomplete auto met leer, navi en mooi groot schuifdak. Ik had hoge verwachtingen met 210pk maar het sturen was veel te licht, de remmen matig en hij maakte veel herrie op de snelweg. Motor vlot maar weinig ‘bite’. JAmmer, want op papier is het een superaanbieding!
rob zegt
ben nu ook in het bezit van een s turbo die licht gekieteld is onder de kap met een sport uitlaat er onder het is een mooie snelle gezins auto en absoluut niet voor bejaarde mensen zoals hier voor werd gezegd ga eerst eens proef rijden
meindert zegt
Hallo allemaal, Ik heb een forester automaat 2.0 en heb deze in gebruik als lesauto. De leerlingen zijn razend enthousiast over deze auto en ik ook. Over uiterlijk valt te twisten maar ik vind hem wel stoer.
En als je bij die automaat gas geeft dus en je laat hem de toeren maken die deze prachtige boxer verdient, ongeveer 6000 rpm max. dan brult ie het uit van genoegen. Je voelt je in je stoel gedrukt. Ik vind het een top auto.
En technisch zal ie mij overleven heb ik wel eens het idee.
En voor wat betreft het instrumentarium, lekker spartaans, gaat ook niet kapot dus. De airco bedeining is gewoon een knop en de achteruitverwarming is gewoon een knop. Heerlijk.
Gerrit zegt
Ik had een Forester 2.0 MY-2006, totdat ik deze frontaal tegen een Vauxhall Frontera parkeerde. De Forester is niet meer. De Frontera ook niet. Maar ik wel ! En m’n passagier en hond ook. Zonder langs een ziekenhuis of arts te hoeven konden we de vakantie voortzetten. Volgend maad komt m’n nieuwe Forester. Nooit aan getwijfeld of ik dezelfde weer zou kiezen. Ik ben wel een oude man (44 jaar) met gezin. Dat moet gezegd.
Ruudjen zegt
Door de levensgevaarlijke dode hoeken van mijn Opel Meriva (er kan een hele vrachtwagencombinatie in verdwijnen) moest ik iets anders. maar wat dan toch?
Een auto is voor mijn een vervoermiddel, dat veilig en betrouwbaar moet zijn. Meer niet. Bij toeval in de Forester 2.0X terecht gekomen. Waarom is die sublieme wagen niet veel bekender in Nederland? Een echte no-nonsense auto. Wel even wennen aan sturen en remmen, maar dan is het een heerlijke uiterst functionele en bedrijfszekere ruime reiswagen met alles er op en er aan. Onder andere een prettige instap voor grotere mensen. En trekken dat ie doet. Llaat allen die kritiek hebben op het uiterlijk van de Forester toch lekker steeds een andere blikkerbak kopen. Het blijft een onderstel met wielen, motor en stuur met een kapje er over.
Dipappa zegt
Gerrit en Ruudjen hebben gelijk. Ik heb afgelopen zaterdag mijn 2.0 comfort met LPG, van juli 2006 met 18000km op de teller “gekregen”. Wat een verschil met alle andere auto’s. Hiervoor een nieuwe Focus 1.6 TiVCT (gekietelde 1.6 dus) gehad. Fenominaal onderstel, pittige motor, absoluut geen problemen, maar ja, nu een paar dagen in de Forester gereden en tòch een hemelsbreed verschil qua totale auto. Motor (158pk) onderin veel kracht, hoor je gewoon niet. Heb’m nog niet laten gillen, maar wil rustig opbouwen. Heb het idee, dat de vorige eigenaar errug voorzichtig ermee omgesprongen is.
Schakelen, alle bediening, het rijden op zich, uitstraling en het aanvoelen van de hele auto is gedegenheid, kwaliteit en rust. Het valt eigenlijk niet uit te leggen, dit moet je zelf een keer ervaren.
Ja, ik ben 55 jaar en zo’n “nog veel oudere oude man” dan Gerrit, maar genieten kan ik van mijn Sub!
wappie zegt
Reeds aan mijn derde subaru toe: outback, forester 2.0xt en nu 2.5xt. Ik ben absoluut fan van dit merk en nochtans nog niet zooo oud (nu 37 jaar). In de acht jaar dat ik nu subaru rij heb ik nog geen enkel (!) mankement gehad. Als je een betrouwbare, comfortabele en snelle(2.5 xt: 6.3 sec tot aan de 100 km /uur!!, je moet die gezichten zien van die bmw-mannekes die denken dat ze ook een snel bakkie hebben!!!) wagen wil voor een redelijke prijs dan zit je goed!
SUBARU FOR EVER!!!
Rob zegt
Wij overwegen de aanschaf van een Forrester. Dus, ervaringen peilen. € 35.000,– uitgeven doe ik graag gemotiveerd. Dank voor de genuanceerde en rationele opmerkingen van de ‘oudere’ gebruikers. De positieve punten wegen sterk op tegen de negative… Ze bevestigen mijn idee dat deze auto een goede investering kan zijn.
Forester XT zegt
Ik vind het Forester imago van 65+er (met baardje en caravan natuurlijk) helemaal toppie! Als ik over de rechterbaan sukkel met 115 ziet niemand me maar als ik de (getunede) 280+pk’s loslaat blijft elk GTItje of Tuareg V10 bleekjes achter. En ik ben al 42 jaar oud.
PAS OP! De politie rijdt er ook onopvallend in rond!!!
Rob V zegt
Ik rij nu bijna 2 jaar in een forester (lease). Weinig auto’s die en snel (200km/uur) en ook nog behoorlijk kunnen terrein rijden. En moet je die koppen zien als je wegtrekt bij een verkeerslicht. Ouwe lullen auto me reet!
Arno B. zegt
Ik heb vandaag een nieuwe Forester besteld (mijn vierde). Het wordt de turbo-diesel! Ik heb vooraf een proefrit gemaakt in een Forester (benzine) en een Outback-diesel. De prestaties van het dieselblok zijn een openbaring! Weinig geluid, soepel en zeer krachtig. Ik begrijp trouwens niet waar het stereotiepe beeld van de bejaarde Forester-eigenaar vandaan komt. De schrijver van een Forester-recensie is hier ooit mee begonnen (Autoweek?). Nu wordt hij door velen nagepraat. Tenslotte zijn ook niet alle Golf-GTI-rijders wegpiraten! Ik ben het met Rob V. eens dat een Forester geen ouwe-lullen-auto is. Je moet er mee gereden hebben!
Forester XT zegt
@ Arno B: hey, is de Diesel al leverbaar? En zijn er al prijzen bekend? In de media kan ik nog niets vinden, of heb je’m blind besteld? Verder weet ik dat Ecutek werkt aan een chipmogelijkheid, dan wordt de Diesel een bescheiden alternatief voor de in Europa geliquideerde benzine XT. Ik ben erg benieuwd!
Frank zegt
Heeft iemand ervaring met een Forester op LPG? En dan met name een oudere (9 jaar) die pas na twee ton op LPG gaat rijden? Ik overweeg dat namelijk nu de benzineprijs zo hoog is. De een zegt: niet goed voor de kleppen, de ander zegt: niet kapot te krijgen, zo’n motor. Gewoon doen!
Dipappa zegt
Beste Frank,
Ik rijd mijn (eerste) bijna nieuwe Forester 2.0 Comfort van aug. 2006 op LPG. Nu sinds april 2007 van 18000 naar 67000km gereden, zonder problemen. (Zie overigens mijn review op Autoweek) Echter 2 dingetjes, bij gasgeven rond 2000tpm houdt de motor heel eventjes in, net alsof de airco wordt aangezet.(stap in de brandstofinspuiting?) Stationnair (op gas) schommelt de motor onregelmatig, alsof één cylinder soms een keer overslaat.
Volgens 6 * dealer Eickhof heeft men wèl een speciale kop erop gezet.
Volgende week de “65000” beurt. Bovengenoemde problemen zal ik zéker wederom aangeven, men heeft ze al een keer proberen te verhelpen. Maar steken dus wéér de kop op. Probleempjes niet dermate hinderlijk om de auto stil te zetten bij de garage, maar langzamerhand begin ik mij wèl te ergeren. Niet voor niets 31000 euro laten liggen daar. Maar andere Subs hebben op LPG helemáál geen problemen en zitten op 300.000km dus…… Spreek bij de aanschaf wèl de zaken goed af en speel het via de Subaru-dealer!! Succes! Overigens maakt de Forester je verslaafd. Zalige auto is alle opzichten!