Door de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) is een plan ontwikkeld dat de diefstal van auto-onderdelen moet terug te dringen. Dit werd gedaan op verzoek van het Verbond van Verzekeraars en de ANWB, met steun van de politie en het Openbaar Ministerie. De claims die de verzekeraars ontvangen voor gestolen auto-onderdelen bedroeg in 2005 in totaal ruim 500 miljoen euro. Dat is fors meer dan dat de schadepost voor diefstal van de gehele auto. Dat bedrag daalde vanaf 1998 van 220 miljoen tot “nog maar” 75 miljoen euro per jaar…
Door dat auto’s steeds beter beveiligd zijn tegen diefstal, zijn de criminelen overgegaan tot het stelen van auto-onderdelen. We hebben het dan niet alleen over de autoradio of velgen, nee, tegewoordig zijn zelfs de airbags of de xenonverlichting niet meer veilig.
In het rapport van de AVc worden aanbevelingen gedaan over aanpassing van de polisvoorwaarden door verzekeraars, de wijze waarom de ANWB haar leden kan voorlichten en hoe de politie de opsporing en preventie kan verbeteren.
Tevens heeft een werkgroep onderzoek gedaan naar het gebruik van zogenoemde microdots, die in Australië en de Verenigde Staten worden gebruikt. Dit zijn onzichtbare chassiscodes die op alle mogelijke auto-onderdelen zoals koplampen, navigatiesystemen en stoelen worden aangebracht. De microdots worden zichtbaar met een fluorescerende lijmlaag. Hierdoor zijn gestolen goederen beter te traceren en moeilijker te verhandelen. Echter heeft dit alleen zin wanneer dit in Europees verband wordt aangepakt.
Fantastische plannen allemaal, maar ik heb helaas nog niets gelezen waar de auto-criminelen nu écht bang van moeten worden (bron: nu.nl).
Auto-crimineel zegt
Ik begin me inderdaad ernstige zorgen te maken.
JeffreyG zegt
tja, ze brengen weer die maloten alleen maar op ideen met dit nieuws
zelfde als dat vernielen van spoorwegovergangen
of dat van die bakstenen van viaducten
ze moeten gewoon hun mond over dit soort dingen houden
dat is het beste