Als consument wil je natuurlijk graag weten hoe veilig je auto is. Toch vraag ik mij af wat voor wegingsfactor dit criteria heeft bij de aanschaf van een auto. Een auto mag dan nog zo veilig zijn, maar als ‘ie lelijk is blijft ‘ie toch echt in de showroom staan. Persoonlijk vind ik de veiligheid van m’n auto wel belangrijk, maar het staat niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje. Maar hoe weten we nu of een auto veilig is? Daar hebben we o.a. de ANWB en EuroNCAP voor…
Die doe het ondankbare werk van het testen van auto’s. Wat de uitslag ook is, er zijn altijd betweters die anders beweren. Vorig jaar ontstond er nog een kleine rel toen de ANWB ons wilde beschermen tegen de Landwind. Ditmaal is het de Chevrolet Aveo die we op advies van de ANWB maar beter kunnen mijden. De auto beschermt bij een frontale botsing zo slecht, dat de bestuurder daarbij grote kans loopt te overlijden. “De stand van veiligheid is bij deze auto op het niveau van vele jaren geleden”, liet de ANWB vrijdag weten. Bekijk hier de EuroNCAP uitslag (via: nu.nl).
Wouter (autoblog) zegt
Mooie foto! :-)
w0o0dy zegt
zo zie ik de avero ook het liefst ;-)
Wouter (autoblog) zegt
W0o0dy: Dennis had eerst een andere Aveo
http://static.autoblog.nl/images/chevrolet_aveo.jpg
Dennis zegt
Verrader! (devil)
w0o0dy zegt
ik had het gezien…
320CI zegt
Ja moet je kijken hoe die in elkaar klapt
die andere auto’s zien er anders uit valt alleen motorkap in elkaar maar passagiersruimte blijft bijna intact bij die chevy valt het dak er zowat af.
Bjorn zegt
Dat verdiend die auto, chevrolet is een schande voor de autoindustrie :P
fubar zegt
t is ook maar deawoo
Kawouter zegt
Goed dat deze tests gedaan worden, en dat de resultaten worden gepubliceerd. Dit komt m.i. alle consumenten en de gehele autoindustrie ten goede.
Jammer dat de ANWB vervolgens stelt dat je zo’n auto beter niet moet kopen. Het is dat ze nergens op de kandidatenlijst staan, maar anders zou ik denken aan een verkiezingsstunt.
Het is i.i.g. niet netjes om op te roepen deze auto te mijden, terwijl talloze andere auto’s met nòg mindere resultaten op de markt zijn. Ik noem dit stemmingmakerij.
Jammer.
Sacha zegt
Ach ja, ANWB moet ook bestaansrecht claimen.
Ruben zegt
Leuk, een slechte naam voor Chevrolet omdat GM die blikken klerekoreanen zo nodig van een bowtie moesten voorzien.
Laatst dacht iemand serieus dat mijn (echte) Chevrolet een Daewoo was. Hoe diep kun je een merk laten zinken. >-(
w0o0dy zegt
wat voor een Chevy heb je dan?
Ruben zegt
Een Lumina 3.1 sedan van 1990. Fijne bak. :-)
Friedrich zegt
@kawouter: het kan altijd stouter. Het lijkt me heel redelijk van de ANWB. Zo’n auto is een misdaad tegen de menselijkheid zou ik zeggen: 1 – het is een onveilig blik, 2 – het is een bedrieger (een Daewoo die zegt dat ie een Chevy is)
herbie zegt
wat een gezeik ik heb er zelf een gekocht en bevalt me echt perfect, en werk zelf in de calamiteiten sector maar bij frontaal boven de 50 km/h waaar het dan ook het meeste gebeurd heb je nergens echt een grote kans om het te overleven denk ik
duzzzzz…………..
FLIP zegt
Allemaal zo kaken op chevrolet voel ik daar een frustratie
jullie moeten eens kijken naar de site van de http://www.euronacp.com crashtesten kijk vooral eens naar de andere merken zoals BMW 3 SERIE die behaald dezelfde results als de aveo en daar hoor je niets over toch en de mercedes A klasse met de elan test; ik zie daarvoor niet minder A klasses op de weg rijden hoor.
ties zegt
ik vind het nog wel een aardige auto om te zien