Gisteren hadden we nog een artikel over de nieuwe 997 Turbo, vandaag gaf Porsche de officiële gegevens vrij. Specs die we hadden blijken te kloppen want de 997 Turbo krijgt 480pk en 680Nm. De sprint van 0-100 km/h doet ie in 3,9 seconden (handgeschakelde zesbak), met Tiptronic S-versnellingsbak zelfs in 3,7 seconden! In 12,2 seconden zit de Turbo op 200km/h. De topsnelheid is 310 km/h.
Nadat de specs van de GT3 gisteren waren gelekt lijkt het dat Porsche toch maar snel heeft besloten wat officieel nieuws naar buiten te brengen. Geen probleem natuurlijk, altijd leuk om nog wat nieuwe afbeeldingen van dit monster te zien! Kijk daarvoor op de officiële site van de 911 Turbo: porsche.com (incl wallpapers). Over een paar weken meer nieuws want dan kunnen we de 997 Turbo bewonderen in Genève.
Prijzen van de 911 Turbo beginnen in Nederland overigens rond de 180-190.000 E.
Sacha zegt
3,7s? Onverantwoord.
Jeremy zegt
@Sacha, Waarom zou dat wel onverantwoord zijn. Ik vind juist dat porsche heel verantwoorde sportwagens maakt.
Trouwens, een topsnelheid van 310 lijkt mij niet overdreven.
SebastiaN°69 zegt
über-geile auto.. Als je het aan mij vraagt, Porsche heeft hier een goed werkje afgeleverd..
grtz
Tekkie zegt
Fantastische bak!!
Audi zegt
SUPER!!!!
O.D. zegt
Zo….dat is ook de eerste keer dat de Tiptronic sneller is dan de handbak. Of moet het in het bericht eigenlijk ndersom zijn?
autoblogger zegt
Volgens mij is het niet andersom, in het Engelse persbericht staat ook : “A 911 Turbo equipped with the optional 5-speed Tiptronic S automatic transmission requires only 3.4 seconds to sprint from 0 to 60 mph (0-100 km/h; 3.7 sec.). Equipped with the standard six-speed manual transmission, the new 911 Turbo reaches the same 60 mph mark in 3.7 seconds (0-100 km/h; 3.9 sec.). With either gearbox, the top track speed of the new 911 Turbo is 193 mph.”
O.D. zegt
Ja, ik zag het inderdaad net staan op de Porsche site. Het is wel verbazingwekkend, want tot nu toe was de Tiptronic S altijd een flink stuk langzamer. Eigenlijk vind ik het wel een beetje jammer dat de Tiptronic nu sneller is. Nu kunnen de mensen die dat kopen het ook nog rationaliseren.
Jan zegt
die wagen is af, maar ik vind de velgen niet zo mooi.
Nu is het nog wachten op de Turbo S he :-)
O.D. zegt
Ik vind de velgen juist erg mooi, maar misschien niet helemaal Porsches stijl. En mijn ideale 997 zou er toch als volgt uitzien: Carrera S met de Turbo velgen en de GT3 motor.
dekster zegt
de velgen zijn niet mooi ze lijken op dei van een F430 en de reden wrm je een porsche koopt is dikwels dat geen ferrari fan bent (zoals mij)
Jeremy zegt
Ik vind het ook raar dat de Tiptronic sneller zou zijn dan de handgeschakelde versnellingsbak.
Mark zegt
Bruut modelletje is het geworden! Die bumper voorop is wel even wennen, met die mistlampbolletjes.
Rimmert zegt
Ik weet het niet zeker hoor maar zijn die nieuwe Tiptronic bakken niet allemaal met DSG techniek van Audi? Dan is het niet verwonderlijk dat die sneller zou zijn nl. De techniek van DSG zorgt er voor dat de volgende versnelling nl. al wordt voorbereid. Dus kost geen tijd om nog te schakelen. (zou opzich ook niet zo’n gekke gedachte zijn dat ze die techniek van Audi over nemen aangezien Volkswagen ook hun vinger daar in de pap hebben toch?)
w0o0dy zegt
heren… waarom zou tiptronic langzamer moeten zijn dan een handbak? Waarom rijden F1 auto’s met een versnellingsbak met automatische koppeling denk je? Omdat het sneller is. Het grootste probleem bij het ontwikkelen van een semi-automatische normale versnellingsbak, was het soepel en duurzaam maken van de techniek zonder de snelheid op te hoeven offeren. Met de jaren ontwikkelt zich de techniek verder en wordt het concept uiteindelijk een echt goed werken systeem. De snelheid op zich was niet het probleem. Maar ik denk dat we nu ongeveer op het punt zitten dat een echte handbak door hydrolica en electronica verslagen is..
O.D. zegt
@ Rimmert: volgens mij heeft VW helemaal geen vinger in de pap bij Porsche. Volgens mij is Porsche de enige nog zelfstandige sportwagenfabrikant. Maar het zou best eens kunnen dat ze nu de DSG gebruiken…..ik zou het niet weten.
@ W0o0dy: Tiptronic was altijd langzamer dan de handgeschakelde bak omdat het gewoon een bedienbare automaat was. En dat is iets heel anders dan wat de heren in de F1 hebben. En de voornaamste reden dat ze in de F1 de huidige bakken gebruiken heeft minder met de pure snelheid te maken dan je zou denken. Met een handbak kan het ook heel erg snel, maar dat houd je gedurende de race minder makkelijk vol. Met de sequentiële bak is het makkelijker schakelen, je loopt niet het risico om van b.v. z’n 5 naar z’n 2 te gaan én je kan je handen aan het stuur houden.
bart zegt
echt een mooie wagen, nu nog even wachten op de gt3 die ziet er ook supergoed uit!
Dirk zegt
Ik rijd nu met mijn 11de carrera.Momenteel de Carrera S. Ik heb in het verleden al 3 turbo’s gehad en ga eerstdaags de nieuwe turbo bestellen. In de voorbije maanden heb ik vele spy-foto’s bekeken en persoonlijk was ik meer te vinden voor de luchtinlaten achteraan zonder scheiding. Ook ik zal moeten wennen aan de kleine ronde mistlampen vooraan. dat de nieuwe turbo de beste in zijn soort zal zijn lijkt me niet meer dan normaal. Ik ben benieuwd naar de nieuwe versnellingsbak typtronic. Die van mijn huidige S vind ik maar niks. Enkel als je manueel op het stuur schakelt doet hij wat je wil maar de reactietijd is veel te traag. Ik hoop dat de volgende beter zal zijn. Het is ook absoluut onmogelijk om in de bochten te schakelen omdat de bediening op het stuur meedraait. Men zou volgens mij veel beter met vaste peddels werken links en rechts van het stuur waarbij deze steeds in dezelfde positie blijven zoals deze reeds geruime tijd gebruikt worden bij de Modena en de F 430. Ik heb echter Porsche-genen, dus een overstap kan voor mij niet maar ik moet toegeven dat ik dit toch wel een groot min-punt vind.
Marco zegt
Weet dat het een beetje laat is, maar was op zoek voor school naar automaten.
@O.D. Het zal geen DSG zijn denk ik, een tijdje terug (weet niet of het inmiddels veranderd is) was het zo dat DSG nog geen hoog koppel aan kan. de Audi A3 met DSG mocht ook nog niet gechipt worden met garantie van de fabriek. nogmaals, geen idee of het inmiddels gewijzigd is. maar ik denk het niet.
Verder heeft Porsche weer helemaal de spijker op de kop geslagen.
Sacha zegt
Review: http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,12929-2177701,00.html
Daan zegt
Mijn pa heeft hem gisteren gekregen, super geile bak !! wel een beetje getuned, heeft nu 520 PK en doet nu 0-100 in 3,5 sec.
Roger (Moore) zegt
Hedenmorgen in Porsche 997 Turbo handgeschakeld 6 gereden. 120 pk per wiel.
480 pk (All-in) in de originele oranje lakkleur. Dit is bovendien de enige echte lakkleur voor de 997 Turbo! (Mag gezien worden) Tractieverlies ondanks vier-wiel-aandrijving en zeer hoge (Continental) snelheidsbanden in de eerste drie versnellingen. Pas vanaf de 4e versnelling heb je er, als je je een beetje inhoudt (bijna) geen last meer van.
The new Porsche 911/997 Turbo is the real stuf for real guys. (uitsluitend met de handgeschakelde 6 -versnellingsbak!) Nu is het wachten enkel nog op de Turbo S! Vr. Groet, Roger (Moore)
ILYAS zegt
maar in die porche ligt de motor toch in de kofferbak of niet
AlwinH zegt
Nee, de motor ligt niet in de kofferbak.
De motor ligt achterin, de kofferbak zit voorin :-)
Ingewikkeld he, Porsches…
ILYAS zegt
ooooooh ok maar je hebt tog geen plaats achterin voor spullen en voorin wel ja tog