Vroeger waren diesels langzaaaam, erg langzaam zoals bijvoorbeeld deze 200 D. De afgelopen paar jaar worden de diesels steeds krachtiger met als hoogtepunt 330 pk in de BMW 745d. Ook de E420 CDI, BMW 535d en wat opgefokte Audi’tjes doen het niet slecht. Het is al lang geen straf meer om diesel te moeten rijden.
Amerikanen zijn nog steeds niet zo verzot op diesels, dus is het des te verassender dat juist de Amerikaanse tuner Gale Banks Engineering de snelste diesel ter wereld bouwde. Op de Bonneville Salt Flats in Utah, een woestijn van zout met veel ruimte en lekker vlak, werden talloze topspeed runs ondernomen. Uiteindelijk werd dik 350 km/u op de klok gezet, waarna bij een laatste test de versnellingsbak in de soep liep bij 330 km/u.
Lees meer op enjoythedrive.com.
Sir Smokalot zegt
Ja die krengen krijgen natuurlijk aardig wat meer koppel te verwerken. Ik ben zelf aardig diesel-fan, de trafics van mijn werk sleuren al enorm, en dat met een 100pk-dieseltje. Ik kwam woensdag, toen ik in Emmen was op ’t industrieterrein, een gast tegen met een beest van een zwarte golf rode t- rode d- rode i (met enorme michelin pilot sports er onder). Hij begon meteen heel geanimeerd te vertellen over wat een topbakken die diesels wel niet waren, hij zat zelf bij de tdi-club en al die gasten daar schijnen wel met aardig opgepepte (iig gechipte) diesels rond te sleuren. 180 pk en 400 Nm uit een 1.9 diesel schijnt niet ongewoon te zijn.
Het mooiste vind ik het enorme koppel en met name hoe vroeg (vaak