Nederland is inmiddels koploper wat betreft elektrisch rijden, in onze landje worden relatief de meeste Ampera’s en Fiskers gekocht. Tijd voor de volgende stap: bussen mogen geen luchtvervuiling meer maken!
Je leest het goed, op de Ecomobielbeurs is vandaag een zogeheten ‘Green Deal’ getekend met openbaar vervoerbedrijven. Over 13 jaar (in 2025) mogen bussen geen luchtvervuiling meer maken. Er zijn dan alleen nog bussen op stroom of bussen met een brandstofcel!
2025 klinkt natuurlijk nog ver weg. Maar in 13 jaar alle bussen op stroom of waterstof laten rijden is toch redelijk ambitieus. Al zouden we graag zien dat het lukt, inclusief de futuristische Superbus natuurlijk. Dan blijft er tevens meer benzine over voor de voertuigen die het echt nodig hebben. (via groen7.nl)
kaasboerin zegt
Sjonge jonge jonge..
Je zou maar ondernemer zijn in dit land, je wordt he-le-maal uit elkaar getrokken door de overheid, ongelofelijk.
reggie-boy_rood zegt
@kaasboerin: En daar heb je zeer groot gelijk in kaarboerin
desjonnies zegt
@kaasboerin:
Nee da’s helemaal NIET waar.
Van de 100% mensen die werken, staat 50% te kijken of de andere 50% wel volgens de regeltjes werkt, correcte kleding draagt, niet te zwaar tilt en op tijd koffie drinkt.
kaasboerin zegt
@desjonnies: Ugh, dat zeker.
En dan nog niet eens te spreken over financiële toko’s (non-banking).
desoper zegt
@desjonnies: pfff, wie gaat er nou werken in Nederland lui-lekker-land?
Dat hoeft helemaal niet in een verzorgingsstaat waarin alleen de dommen werken.
alassad zegt
@kaasboerin: je opmerking is niey echt relevant. De OV bedrijven.tekenen hiervoor, ik neem aan dat dat niet met een.pistool op het hoofd is gebeurd.
OT: Ik vraag me overigens wel af wat de gemiddelde levensduur van een bus is. In den haag zie je heel af en toe nog echt die oude rakkers die volgens uit.begin jaren.90 komen..
mattraket zegt
@kaasboerin: ik bén ondernemer en heb helemaal niet het idee dat de overheid mij of mijn bedrijf uit elkaar trekt. De overheid laat ondernemers relatief met rust, de belastingtarieven zijn niet onredelijk en er zijn redelijk wat regelingen voor investeringen. Nu alleen de nutteloze Kamer van Koophandel en het Bedrijfsschap Detailhandel opheffen en ik ben helemaal tevreden.
W115 zegt
nog even en hij kan vliegen met die enorme oren
flippert zegt
Dus.. Muesli eters: voortaan met de bus en mij niet meer voor de voeten rijden met jullie slome stinkpriussen!
StijnB zegt
Ik zou zeggen EINDELIJK, ben al die stinkende bussen in stadskernen meer dan beu.
lincoln zegt
joh .. is NL weer koploper ..
koploper in zichzelf titels toebedelen omdat we hopeloos achterlopen dan zeker ..
kaasboerin zegt
@lincoln: Lekker politiek correct zijn we altijd, een eindeloos spelletje, wordt er helemaal krank van.
sdk16420 zegt
‘Utopisch plan: OV zonder vertragingen van meer dan een half uur.’
flutterby zegt
Dit zijn goeie ontwikkelingen. Bussen rijden in verhouding extreem veel in de bebouwde kom en ook vaak optrekken en remmen.
In de stad is met elektrische rijden veel te winnen. Op de snelweg niet.
bigcar zegt
Hò eens ff,
ov op elektriciteit, staat synoniem voor de uitstoot uit de stad verplaatsen. die elektrische meuk mag dan wel geen uitlaat hebben, maar die zit boven op die kolencentrales, buiten de stad wel te verstaan. dus hiermee verplaats je het uitstootsprobleem alleen maar uit de stad.
waterstof / brandstofcel is de toekomst,
groet, millieu-nazi
baasbas zegt
@bigcar: lol, brandstofcel staat juist genoemd in het artikel :-)
motoragent zegt
@bigcar: Jij als millieu-nazi zou toch moeten weten dat waterstof ook eerst geproduceerd moet worden met stroom uit, juist… die stinkende energiecentrales. Schiet je nog niet mee op ;)
bigcar zegt
@motoragent: nope, zonne energie (zijn ze in duitsland al veel verder mee dan hier). maybe dat die windmolens ook nog ooit ergens goed voor zouden kunnen zijn..
je hebt ook helemaal niet zoveel energie nodig om het op te wekken. maar er moeten sowieso ergens centrales (enkelvoud, meervoed, afhankelijk van de vraag) komen waar die waterstof word gemaakt hè, de eerste stappen van de 1000 mijl zijn nog niet over
widodh zegt
@bigcar: Waterstof heeft een belachelijk slecht rendement, ik herhaal even wat ik in een post over de Hyundai ix35 schreef:
Alleen is het rendement van waterstof om te huilen en dat gaat ook niet echt beter worden. Waterstof moet je samenpersen (kost energie), dat wordt warm, dus moet je koelen (kost energie), vervolgens moet je het transporteren richting de auto (kost energie), daar opslaan (kost energie) en in de auto in pompen (kost energie).
Daardoor ligt je energie rendement ergens rond de 20 ~ 25%, iets wat een moderne auto ook doet met benzine of diesel.
Een EV zit op een rendement van 85 ~ 95%, daar gaat waterstof gewoon niet snel in de buurt komen.
Ookal gaan we waterstof verkrijgen uit algen, dan spelen de punten van transport e.d. nog steeds.
Ook gaat tanken van waterstof belachelijk langzaam en is de energie afgifte van een brandstofcel laag waardoor je weinig pit hebt in de auto.
We willen zo graag vasthouden aan dat “tanken”, maar dat werkt niet echt.
Wellicht op termijn een EV met als range extender een brandstofcel? Wellicht een idee!
dennisr zegt
@widodh: Rendement van Benzine zit op 33% en Diesel op 40%, gelukkig net wat hoger dan 25..
leuk om te weten dat je voor die 1 euro 80 maar 33% terug krijgt..
desoper zegt
@dennisr: kun je nagaan wat de overheid aan accijnzen moet vragen als we 100% rendement kunnen halen uit brandstof.
dennisr zegt
@desoper: Whaha.. Rutte, ben jij dat?
desoper zegt
@dennisr: In vergelijking met mij, is Rutte nog linkser dan Jolande Sap.
fapfap zegt
@dennisr:
Gast, benzine heeft geen rendement en diesel ook niet. Een benzinemotor heeft wel een rendement, een dieselmotor ook. Het “rendement van een benzinemotor” is doorgaans rond de 33%, dat wil zeggen dat 33% van de vrijgekomen energie bij de verbranding van benzine wordt omgezet in bewegingsenergie. De overige energie wordt omgezet in warmte. Warmte brengt echter ook rendement, want het warmt je kacheltje op in de winter, en de olie die wordt rondgepompt. Dat een dieselmotor een hoger rendement heeft komt doordat er minder energie in warmte wordt omgezet, en dus naar verhouding meer energie wordt omgezet in beweging.
Het is dus niet zo dat je maar 33% terugkrijgt.
dennisr zegt
@fapfap: begin van je reactie vind ik nogal triest.. je weet best dat ik het over de motor heb en niet over een emmer Benzine..
En dat je idd iets meer dan 33% terug krijgt is waar, die warmte wil je er ook graag bij hebben.. maar wel 33% om je auto vooruit te krijgen, en dat is wat ik bedoel..
Technisch gezien is warmte naar buiten toe alleen maar verlies..
bigcar zegt
@widodh: @dennisr:
waar halen jullie die cijfers vandaan?! :O
dennisr zegt
@bigcar: uit een boekje :)
Kan het je nog wel mooier vertellen, het effectief vermogen, rendement, is maar 28%, 33% verloren aan uitlaat, 29% verloren aan koelsysteem, 5% stralingsverlies, Dan hoe je 33% geïndiceerd vermogen over, waar nog eens 5% mechanisch verlies vanaf gaat..
van je 1.80 of meer wat je dus tankt, krijg je uiteindelijk, feitelijk gezien, maar 28% terug..
flutterby zegt
@bigcar: Een kolencentrale is efficiënter als een dieselmotor..
bigcar zegt
@flutterby: thats wat they say
EFB zegt
@bigcar: Thats how it is. Een kolencentrale uit het jaar kruik natuurlijk niet, maar de nieuwe kolencentrales van tegenwoordig zitten rond de 50%. En de ontwikkelingen richting het theoretisch maximale rendement van 60% gaan ook behoorlijk hard..
trickyz zegt
In Arnhem rijden de bussen al sinds 1949 op elektriciteit.
autoblogger zegt
@trickyz: nu de rest van Nederland nog;)
GOD zegt
@trickyz:
In Amsterdam al meer dan honderd jaar.
theuving zegt
Eind dit jaar beginnen ze al met testen in o.a. Eindhoven, Maastricht en Den Bosch.
OVerigens rijden er al bussen op aardgas in Rotterdam, scheelt ook een stuk!
baasbas zegt
Ik zeg: goed plan. Wel bussen door een Nederlands bedrijf laten ontwerpen en bouwen hè.
dennisa zegt
@baasbas:
Dat zal wel weer niet…. Te hoog bedrag, dus Europees aanbesteden….
gast zegt
Ik vind het eigenlijk wel positief, ik zou ook geen problemen hebben om mijn auto in te ruilen op een electrische auto met dezelfde prestaties, dezelfde opties en dezelfde kosten ( vaker/anders tanken zou ik niet zo erg vinden )…
ast3r zegt
Koploper… toevallig dan dat er in Gent nu al elektrische bussen rijden niet?
zanveld zegt
Enige wat bestuurder dan nog nodig heeft is:
964rs zegt
liever t OV op elektriciteit dan auto’s. dus laat ze hier maar op concentreren
Alfarobert zegt
Minder dieselverbuik door bussen.Wat gaat er dan gebeuren met de diesel en natuurlijk benzineprijs?
meneersander zegt
Wat ze ook kunnen doen: Het Ov helemaal afschaffen. Afschuwelijk dat openbaar vervoer. Als je er mee moet is het nog erger, dan wanneer je weer moet wachten omdat een bus er tussen moet.
Als er helemaal geen bussen meer rijden, stoten ze niks uit tijdens het rijden, maar ook niet tijdens het produceren. win win situatie…
dennisa zegt
@meneersander:
Helemaal mee eens!
Daarnaast is het OV topveroorzaker van files :)
Bussen in de dezelfde richting en treinen dwars op het overige verkeer….
Dev zegt
In Eindhoven is al heel lang het project Phileas gaande (eerste hybride bus), maar dit is hard gefaald.
Elektriciteit – Accu’s hebben die levensduur/betrouwbaarheid niet bij die intensiviteit, ook over 13 jaar niet.
Waterstof? Als bussen een miljoen mogen kosten en de operating costs torenhoog mogen zijn. Waterstof tanks die met magnesium en goud gefabriceerd moeten worden.
Bussen blijven gewoon lekker dieselen voorlopig, danwel met bio-brandstof of aardgas.
E34M5Touring zegt
Elektrische bussen bestaan al, dat noemen we een tram.
mattraket zegt
@E34M5Touring: …en trolleybus (in Arnhem)
HDM zegt
Als het maar geen Superbus zal inhouden. Doctor Wuggles is niet de enige die een india-style verlengde sportwagen op tractorwielen kan zetten.
marvinr zegt
“Er zijn dan alleen nog bussen op stroom of bussen met een brandstofcel!”
Als de bussen een brandstofcel hebben rijden ze nog steeds op stroom. Of wordt hier een verbrandingsmotor bedoelt die waterstof verbrand (dat waar oa BMW veel moeite in heeft gestoken)?
marvinr zegt
Ik heb hier echt zo’n hekel aan: men neme het woord “elektrisch” en het woord “groen” en de mensen geloven meteen dat we milieuvriendelijk bezig zijn.
Hier wordt nergens iets over gezegd over hoe de batterijen worden opgeladen. Het merendeel van de Nederlandse elektriciteit wordt opgewekt in kolencentrales. Als de busje hiermee worden opgeladen zijn ze net zo schoon als hun dieselende broertjes.
norge zegt
Hiep hiep hoera, over dertien jaar geen bussen meer…
piebepost zegt
Hadden ze daar bij AutoBlog niet zo’n groene site opgericht zodat wij ons niet hoeven te ergeren aan dit boomknuffel geneuzel?