Dat auto’s, over het algemeen, alleen maar in waarde dalen nadat je ze hebt aangeschaft is geen geheim. Sommige auto’s houden hun waarde echter beter vast dan andere. Het trio dat je hierboven ziet levert na 3 jaar nog het meeste op. Als je snel van je geld af wil moet je echter een Chrysler/Lancia Grand Voyager kopen.
Elk jaar doet Autotelex onderzoek naar de modellen die de beste (en slechtste) restwaarde hebben. Altijd handig om te weten als je een nieuwe auto gaat kopen. Uiteraard is het lijstje met modellen dat het hardst afschrijft ook ideaal voor mensen die een (goedkope) gebruikte auto zoeken.
Bij de meest waardevaste modellen zien we dat vooral kleine kruimels hun waarde redelijk vast weten te houden. Evenals kleine SUV’s zoals de Nissan Juke en Audi Q3. Auto’s die het hardst afschrijven zijn vooral groot, lomp en/of onzuinig. Ze zijn wel opvallend vaak afkomstig van Amerikaanse en Franse merken.
Hieronder de twee lijstjes waarbij tussen haakjes de restwaarde na 36 maanden staat. Onderstaan staat een verklaring waarop deze percentages gebaseerd zijn.
Top 15 – Restwaarde Toppers
1 – Volkswagen up! (69,4%)
2 – Skoda Citigo/SEAT Mii (69,2%)
3 – Kia Picanto (69,1%)
4 – Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo (68,9%)
5 – MINI (hatchback) (67,3%)
6 – Fiat 500 (67,0%)
7 – Citroën DS3 (65,1%)
8 – Ford Ka (64,2%)
9 – Nissan Juke (64,0%)
10 – Volkswagen Polo (63,8%)
11 – Honda Jazz (63,7%)
12 – Skoda Yeti (63,2%)
13 – Toyota Yaris (63,1%)
14 – Mazda CX-5 (62,9%)
15 – Audi Q3 (62,7%)
Top 15- Restwaarde Floppers
1 – Chrysler Grand Voyager (41,0%)
2 – Peugeot 4007 (42,1%)
3 – Citroën C-Crosser (42,2%)
4 – Jeep Compass (43,2%)
5 – Chevrolet Cruze (43,3%)
6 – Saab 9-5 (44,0%)
7 – Chrysler 300C (44,6%)
8 – Chevrolet Epica (44,9%)
9 – Land Rover Discovery (45,3%)
10 – Mercedes R-Klasse (45,7%)
11 – Jeep Grand Cherokee (46,0%)
12 – Renault (Grand) Espace (46,9%)
13 – Dodge Journey (47,3%)
14 – Peugeot 607 (47,7%)
15 – Jaguar XJ (49,9%)
Restwaarde percentages zijn gebaseerd op de Autotelex Verkoopwaarde; brandstof benzine, leeftijd van 36 maanden en een gemiddelde KM-stand. Modellen met (nog) geringe verkoopaantallen zijn niet meegenomen. Daar waar de leeftijd van 36 maanden nog niet is bereikt ten opzichte van de datum introductie is gebruik gemaakt van een toekomstige inschatting.
Citrofiel zegt
Hé, waar is de C6 gebleven? Vorig jaar was die nog het op één na slechtst qua waardebehoud. Zorgt het uit productie gaan soms voor een tijdelijk gestegen interesse in het model die nu gelijk wordt meegenomen in deze berekening?
robbie zegt
@Citrofiel: niet interessant meer? Kan me namelijk bijna niet voorstellen dat de restwaarde plotseling veel beter is (helaas).
E34M5Touring zegt
@robbie: Wat je niet verkoopt schrijft ook niet af (voor de klant dan) en is ook niet in te ruilen. Helaas inderdaad. Wel lekker voor de 2ehands koper.
Citrofiel zegt
@E34M5Touring: @robbie: De Peugeot 607 en de Saab 9-5 zijn al langer uit productie en daar zal net zo weinig interesse voor zijn.
E34M5Touring zegt
@Citrofiel: Toch deed de 607 het een stuk beter dan de C6. Ook in het taxi segment bijvoorbeeld. Dat zal er zeker mee te maken hebben. De 9-5 is moeilijk inschatten. Bedoelen ze de laatste of de hele serie. Want ook die verkocht veel beter dan de C6. Ik vind het ook jammer. Vind het heerlijke auto’s. Heb alle motoren mogen rijden en zeker de 6pitters zijn ongelofelijk prettig. Jammer dat niet meer mensen er voor vallen.
robbie zegt
@E34M5Touring: ze hebben die van 2010 genomen (want die is 3 jaar oud).
Waarom de C6 er niet meer tussen staat durf ik niet te zeggen.
sulobb zegt
@Citrofiel: Daar willen ze het niet meer over hebben…is zo lelijk…. Misschien beschouwen ze de C6 niet eens als een auto….
E34M5Touring zegt
Nr15 !!! Top!! Die wordt dus snel bereikbaar. Good news for @Svenska :) And good news for me too!!!!!
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Vergeet niet dat het een reden heeft he. :)
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Ja, historie. Verder niks. Alleen de testauto van @Sasha: was niet zo :)
robbie zegt
@kaasboerin: probeer je hier te zeggen dat auto’s die snel afschrijven ‘slecht’ zijn? Dat slaat natuurlijk nergens op.
kaasboerin zegt
@robbie: Nee dat probeer ik niet..
Maar de prijs wordt gevormd door vraag en aanbod.
Auto’s die op termijn veel onderhoud/kwalen vertonen..
Auto’s die veel kosten aan brandstof en/of belasting..
Het staat zelfs in je eigen artikel..
robbie zegt
@kaasboerin: ik heb het niet over onderhoud/kwalen of kwaliteit ;)
kaasboerin zegt
@robbie: Ik weet het niet hoor.. Maar als ik naar een auto zit te kijken ga ik toch wel ff googlen/rondvragen op ervaringen van (langdurige) eigenaren..
Ik gok dat ik daar niet de enige in ben.
Zo weerhoudt het er mij bijv. van om een 335i bj 2005-2008 zonder 2jr garantie bij de dealert aan te schaffen.
En zo heb ik ook o.a. de keuze van mijn huidige gemaakt.
sulobb zegt
@kaasboerin: net wat ik wou schrijven, jij bent me dus iets te vroeg af….
Megakix zegt
Kunstmatig de prijs hoog houden, zodat de zeer geringe dealermarges 2x verdiend kunnen worden. Vandaar die truttenschudders op de hoogste plekken.
mout zegt
Anders verkoop je gewoon je 36 maanden oude VAG-drieling – die pas halverwege 2012 uitkwam???
Wat is dat nou voor onzin? Er zijn er pas een paar uitgeleverd. Als ze nou beloven over 32 maanden hem terug te kopen, geloof ik ze.
E34M5Touring zegt
@mout: Looptijd van 3j met gegarandeerde restwaarde :)
w0o0dy zegt
Vooral de laatste regel van de verklaring is veelzeggend… opgave van de importeur of het betere duimzuigwerk door lease maatschappijen dus
bobb zegt
@w0o0dy: Zou wel leuk zijn als ze melden waar de inschatting op is gebaseerd idd. Z’n voorganger de Fox was volgens mij niet de meest waardevaste in dit segment.
robbie zegt
@bobb: Autotelex heeft volgens mij redelijk wat ervaring met het inschatten van dit soort zaken. Het is niet alsof ze het voor het eerst doen ofzo.
ThomasBol zegt
Wat een onzin om de Franse merken te bestempelen als “floppers”. Ik zie er respectievelijk 3 staan op hoge notering in de “toppers”.
bmwe46csl zegt
Nuttige lijstjes
the-budel-guy zegt
ik snap nooit waarom mensen zoveel warde geven aan de afschrijving van hun auto.
een auto is voor jou altijd meer waard dan wat een ander er voor geeft. en wat is nou belangrijker vind je een auto mooi en leuk om in te rijden. of koop jij een auto met de gedachte wat gaat hij opbrengen als ik hem weer verkoop.
desjonnies zegt
@the-budel-guy:
omdat mensen zichzelf graag fictief rijk rekenen.
omdat mensen zichzelf fictief graag slim vinden,
kaasboerin zegt
@the-budel-guy: Zo zo..
Jij zit later in de schuldsanering??
the-budel-guy zegt
@kaasboerin: omdat???
mashell zegt
@the-budel-guy: voor de meeste mensen is een auto een vervoermiddel om van A naar B te komen en wer terug. Die willen geen emotie in hun auto, die willen gewoon betrouwbaar en goedkoop rijden.
desjonnies zegt
Nutteloos.
Ben nog nooit 1 Verkopert tegen gekomen die mijn wagen :
– De goede uitvoering vond hebben
– De goede kleur vond hebben
– Het goede model vond hebben
– Het juiste bouwjaar vond hebben.
Hupke zegt
@desjonnies:
Dan ben je nog niet veel goede verkopers tegen gekomen.
Een klant krijgt veel liever een goede restwaarde op z’n wagen dan een extra korting op de nieuwe wagen.
eklasse zegt
@Hupke: 100 punten. Met restwaarde hou je de klant binnen.
MichaelvdBroek zegt
@Hupke: En daar kan je als verkoper op in spelen :)
mout zegt
Geweldig. Bijna de helft van het restwaarde floppers lijstje is geschikt om mijn auto op te volgen.
Mijn eigen auto-historie heeft ook een paar van die afgeschreven floppers. De échte Euro-knallers!
Riante auto’s van pakweg 7 jaar oud, met flink wat kilometers, voor € 2.000 of zo.
Dank u, eerste eigenaars!
alassad zegt
@mout: zit je dan niet enorm hoog in de onderhoudskosten? Ik zit ook wel eens te kijken bijv. A8 of bmw 7 van 2005, met een 6cilinder. Zijn echt betaalbaar qua aanschafprijs. Waar ik vervolgens over twijfel zijn de toekomstige onderhoudskosten..
moveyourmind zegt
@alassad: Nice, zo’n A8 of 7-serie, maar als je niet helemaal leeg wil lopen op de onderhoudskosten kan je beter een auto in het segment eronder kopen. Daarvan zijn veel grotere aantallen op de markt gezet, waardoor er ook veel meer gebruikte onderdelen beschikbaar zijn. Dat scheelt aanzienlijk in de onderhoudskosten, zeker als je zelf de nodige kennis hebt. Maar ook een goede merkspecialist plaatst als het kan gebruikte onderdelen.
mout zegt
@alassad: Nee. Of in elk geval: in geen verhouding tot een jonge auto die afschrijft. Ik heb jaarlijks €2500 budget voor onderhoud én afschrijving samen. Aan een D-segmenter van 3 jaar oud ben je dat al kwijt aan kale afschrijving.
Echte km-vreters hebben hun onderhoud gehad, en rijden bovendien alleen snelweg. Mijn ervaring: 2 auto’s rond de 160.000 werden duur, want de koppeling, distributie, uitlaat en veren / dempers zijn zo’n beetje aan de beurt. Maar rond de 230.000 ligt dat achter je, of komt het veel gespreider.
3 auto’s gehad met meer dan 300.000 op de teller. Grote Citroëns nog wel – officiëel zorgenkindjes, toch? Bleven netjes binnen budget.
Zoiets kan je niet ongezien kopen, want misschien heeft de vorige eigenaar onderhoud uitgesteld / houtje touwtje gedaan. Bovendien moet je om die reden in gedachten 1500 bij de aankoopprijs optellen: de vorige eigenaar had vast een goede reden om ‘m door te verkopen. Maar het kan zo maar dat je die niet nodig hebt, of het jaar daarop met ruitenwisservloeistof en een lampje hier of daar klaar bent.
moveyourmind zegt
@mout: Eens, een auto met veel kilometers heeft vaak minder te lijden gehad dan een auto die veel korte afstanden gereden heeft. Ieder merk heeft specifieke problemen die je op een gegeven moment kan verwachten, maar die moet je incalculeren. Heb zelf mijn auto bij een Saabspecialist gekocht. Iets duurder, maar wel altijd volgens schema onderhouden. En de paar kleine mankementen die de auto had zijn voor aflevering netjes gerepareerd.
mout zegt
@alassad: Jouw keuzes zijn ‘premium’ en met dikke motor. Dat is voor onderdelen en arbeidsloon niet grappig. Ze komen ook niet voor in het lijstje. Een cilindertje meer zie je echt terug in de nota. En de vlaggenschepen mogen de nieuwe technieken uitproberen, zoals adaptieve CC. Erg veel sensoren en motortjes die stuk kunnen.
Simpel testje dat een idee geeft van de verschillen: zoek de prijs van een uitlaat. Voor je huidige auto, en voor je droomauto. Gaat die keer 4, dan heb je een idee van wat het onderhoud gaat doen.
Ik houd het daarom (nog) bij 4-cilinders
alassad zegt
@mout: ik dacht dat jij bedoelde dat je ook in die klasse zocht. Welke auto’s bedoel jij dan?
mout zegt
@alassad: Bij de afschrijvers staat geen enkele Audi of BMW.
Ik kan uit de voeten met een Voyager, 4007, C-Crosser, 300C, LaRo, R-Klasse, Journey.
En heb in het verleden o.a. 2 XM’s gereden, die indertijd ook dapper het lijstje met afschrijvers aanvoerden.
alassad zegt
Hoe kan zo’n gedrocht als de Q3 hier tussen staan? Zouden er echt mensen zijn die over een paar jaar dat overpricede misbaksel gaam kopen. Ik zat laatst te spelen met de configurator en kwam in de duurste versie op bijna een ton (ja, echt!!).
mout zegt
@alassad: Wie gaat er nou met de configurator van een misbaksel spelen???
sdk16420 zegt
@alassad: Heb ook een keer een A4 met tdie motor (110 pk ofzo) van 130k geconfigureerd. Toen zag de auto er ook uit als een rs4.
RaKiM zegt
mazda cx-5? dat vindt ik knap dat ze al weten wat die waard is over 36 maanden terwijl die nog geen jaar verkocht wordt.
Lennart95vdk zegt
Wel apart. Bij de floppers staan de 4007 en c-crosser bijna bovenaan maar de Outlander staat er niet bij.
toyotafortuner zegt
@Lennart95vdk: De Outlander was altijd al veul populairder dan de franse evenknieën ;)
OT: dat betekent dus dat ik later beter bij de floppers moet zoeken voor een goedkope leuke 2dehansje! Handig!
norge zegt
In tegenstelling tot wat velen denken zijn de Koreanen dus ook nog eens lekker waardevast .Heerlijk om gelijk te krijgen
flippert zegt
@norge: dat valt hier helemaal niet uit af te leiden. Alleen dat kleine k ding van een Picanto scoort goed, de rest dus niet. Picanto is ook wel de ultieme schrapersauto. “We nemen de goedkoopste auto uit de prijslijsten” bah..
hdla zegt
Hoe kan er nou van een model dat net uit is de afschrijving worden bepaald (UP & co).
anakiet zegt
@hdla:
Hangt natuurlijk van heel veel zaken af, klasse, merk, trends, gegevens vorige vergelijkbare modellen etc etc. Vraag me niet wat voor magische formule ze gebruiken, maar ze doen het voor alle nieuwe modellen om een leasebedrag te bepalen. Die “schattingen” kloppen over het algemeen behoorlijk. Maar de toekomst laat zich natuurlijk niet voorspellen ;) dus ze kunnen er naast zitten.
jrk68 zegt
@hdla:
Ze moesten wat, om de mythe van weinig afschrijvende VAG producten levende te houden….
PolarWolf zegt
Dus de saaie rukbakjes (klein, goedkoop, belastingvrij/arm) hebben na 3 jaar procentueel gezien meer waarde dan een beetje fatsoenlijke auto waarmee je niet voor lul rijdt. Da’s op zich wel goed nieuws, en geeft vooral aan welk type auto populair is onder het “ik kan het eigenlijk net niet betalen maar wil wel rijden” volk.
Nu maar op zoek naar een 3 jaar oude Grand Cherokee voor weinig :)
amg65 zegt
@PolarWolf: Veel mensen kunnen het wel betalen maar willen dat niet…
camber24 zegt
Goh, wat veel VAG, in het lijstje ‘meest waardevast’…
lincoln zegt
er staan brikkies tussen die nog geen jaar op de markt zijn ..
wederom een gay-lijstje van lik me ballen ..
moveyourmind zegt
Apart dat de Nissan Juke zo goed scoort. Deze nogal opmerkelijk vormgegeven auto zal ongetwijfeld gewild zijn bij een selecte groep liefhebbers, maar kom maar eens met zo’n auto na paar jaar bij een
niet Nissan dealer. Die ruilen zo’n auto niet graag in, omdat die veel te lang in de showroom blijft staan.
redneckdarian zegt
Ik had Saab eigenlijk op nummer 1 flop verwacht
NicoLauda zegt
Eigenlijk een heel voorspelbaar lijstje. Gehypte auto’s scoren goed, auto’s met karakter bijzonder laag.
Een Voyager rijder zal niet snel een Sharan oid kopen.
Gelukkig ben ik een beetje tegendraads en hou ik van karakter, dat maakt dat mijn volgende voiture weer lekker voordelig zal zijn.
Na 2x Citroen, een Alfa en een 307 heb ik nu een relatief dure nep Volkenswagen (Ibiza) die wel zijn waarde houdt.
Mijn verstand heeft gewonnen, maar de drang naar iets excentrieks groeit met de dag
NicoLauda zegt
Die hoge te verwachte restwaarde van de up is ook heel verklaarbaar.
Kijk hoe waardevast het c1/107/aygo trio is, vermengvuldig dat maal VW = Kassa.
Opvallend is het verschil tussen vw en seat/skoda.
Hadden jullie meer of minder verwacht.
alassad zegt
@NicoLauda: ja klopt. Neem daar bij dat het vag trio compleet nieuw is, is het logisch dat een nu aangeschafte vagger over een paar jaar meer opbrengt dan een nu gekochte psa/toyota.
mout zegt
@NicoLauda: precies. Gekker is dat het andere trio zelfs nu pas 0,5% achter loopt.
alfamail zegt
Nu weet je welke autos je dus WEL moet kopen: 2e rijtje dus!
Daar staan de leuke auto s tussen die je voor weinig kunt kopen:
Land Rover, Jaguar, Saab
Deze auto’s worden door de NIET petrolheads afgeschreven als zouden ze niet goed zijn, failliet enz
Ik wil die sukkels niet wijzer maken dan ze al dom zijn, maar Saab is failliet, de onderdelen fabriek NIET,Land Rover was vroeger iets wat regelmatig reparaties nodig had (gek he als je er off road mee gaat, houd je Passat of Golf ook niet vol, kijk naar de VW Touareg, zelfde gebreken) enz enz
jon86 zegt
Wellicht het meest oninteressante auto-gerelateerde onderwerp dat ik kan bedenken. Mensen die zich druk maken over restwaarde kunnen beter gaan fietsen.
sir_smokalot zegt
@jon86: Ik vrees voor jou dat je dan echt tot de grote minderheid van het autokoperspubliek behoort. Niet iedereen heeft de financiële ruimte om alleen voor de leuk tienduizenden euro’s weg te gooien, en de leasemaatschappijen al helemaal niet.
jrk68 zegt
@sir_smokalot:
Maarrrr, deze site is er toch voor de liehebbers….
Dat is toch echt ander volk dan de schrapers die zo goedkoop mogelijk van A naar B willen.
Een echte liefhebber koopt zijn auto’s om te rijden en niet om te ruilen….
sir_smokalot zegt
@jrk68: Een echte liefhebber, die bereid is daar het extra geld voor op tafel te leggen wel. De meeste mensen, die hun inkomen over allerhande zaken moeten spreiden, niet.
schellekens006 zegt
zo slecht in zon c6 helemaal niet. Die oudere grotere citroens begrijp ik die waren ook slecht. Maar denk niet dat je met een c6 meer kosten Zult hebben dan een zeg een Passat.
dolledries zegt
Opvallend vaste waarderakkers
die A-segmenters. Ben wel benieuwd naar een lijstje c- en d- segmenters en hoe zich dat verhoudt naar een leaseprijs