Het Roemeense merk Dacia krijgt een compleet nieuw imago. Dat was nodig, vonden ze
Dacia en imago. Op een positieve wijze is Dacia de ultieme anti-auto. De auto’s zijn no-nonsense, eenvoudig en bieden erg veel waar voor hun geld. De eerste Dacia nieuwe stijl, de Logan, was een verfrissing.
Geen folders met penthouses, fotomodellen en unieke omgevingen, maar gewoon afbeeldingen van de auto en alle informatie die erbij hoort. Simpel.
Tegenwoordig is Dacia al ietsje meer upmarket gegaan. Nog steeds is het geen Rolls-Royce, maar het merk is nu ietsje frisser, frivoler en feestelijker. Er zit simpelweg ietsje meer sjeu aan. Maar de basis blijft hetzelfde.
Niet zo luxe of duur als een Renault, maar alles wat je nodig hebt. Dat imago willen ze echter gaan aanpassen. Dacia moet namelijk heel erg stoer en avontuurlijk zijn.
Nieuw imago voor Dacia
Dacia moet namelijk Jeep achterna gaan. Dacia moet een (en dit vinden we een verschrikkelijk woord) ‘Lifestyle’-merk worden. Toegegeven, met je partner in matching joggingpakken en heuptasjes naar de huishoudbeurs gaan om daar inspiratie op te doen voor het betere leven is ook een lifestyle, maar niet die ze bij Dacia bedoelen. nee, Dacia moet een soort Jeep worden.
Dat zegt de Nederlandse designer Laurens van den Acker tegen Autocar. Van den Acker zegt dat volgens Renault-baas Luca de Meo Dacia meer moet zijn dan alleen een betaalbaar automerk zijn.
Geen concurrent voor Jeep in Europa
Volgens Van den Acker is er geen serieuze concurrent voor Jeep in Europa. Ze lijken Land Rover te vergeten, alhoewel dat merk tegenwoordig meer upmarket is en vooral luxe slagschepen verkoopt. Daardoor ziet Dacia een mogelijkheid om een nieuw imago te creëren.
Overigens moet je het niet zien dat Dacia Jeeps gaat bouwen. Of dat de prijs enorm zal stijgen. Het zal gewoon een extra element zijn dat ze aan het merk gaan toevoegen. Helemaal als een verrassing kan het niet komen, want de twee meest recente concept cars (de Bigster en Manifesto) waren beide SUV-achtige auto’s.
geelbarrel zegt
Ze doen t gewoon goed
str8six zegt
Stoer bij wie? Pensionados?
kniesoor zegt
Zolang Dacia z’n USP (value for money, ook toegankelijk voor mensen met een kleinere beurs) niet overboord kiepert kunnen ze misschien een beetje Jeep-achtig doen. Maar daar vooral niet alleen/teveel op inzetten, Dacia heeft niet de heritage, die Jeep heeft op het gebied van 4×4’s en gaat zo’n wedstrijdje verpissen glansrijk verliezen.
Otua zegt
Helemaal mee eens en nog mooi verwoord ook!
Pordon zegt
Tupperware auto’tjes dus… Beetje hoog op de poten met zwarte ongespoten bumpers. Super ‘stoer’.
lekkerlinksrijden zegt
Zoals 70 procent vh wagenpark bedoelt u?
gallardogt zegt
De Duster had al een stoer imago.
Robert zegt
Mwah, vooral stoer in de vorm van ‘no nonsense – WYSIWYG‘. Uitermate geschikt voor mensen die op zoek zijn naar een doelmatige, kosteneffectieve auto. Liefst met meer binnenruimte dan de concurrentie. Zo’n beetje waar Skoda midden jaren negentig ook stond.
Het nieuwe logo en het nieuwe ‘familiegezicht’ helpt nu overigens ook een hoop. Hoef je -net als een Skoda rijder- straks niet meer uit te leggen waarom je voor een Dacia gekozen hebt.
bobje zegt
Wat een afzijkerij weer. Dacia’s zien er steeds beter uit en als ze betaalbaar blijven, is het zeker het overwegen waard. Helemaal als je een grijze auto wilt (Fiat levert ze niet meer…..).
rollingstoned zegt
Waarom zou je een saaie grijze auto willen?
wessel94 zegt
Waarom wil de hele aardkloot in een “stoere” auto rijden? Hou het bij Dacia gewoon lekker simpel zoals het hoort
mashell zegt
Gewoon als alternatief voor de zo standaard sportieve uitstraling die eigenlijk flink misstaat op niet sportauto’s, met als duidelijkste uitwas een zwart stuk plastic aan de achterbumper geplakt wat dan een diffusor moet voorstellen.
cossiekiller zegt
Dacia en Jeep? Nee joh! Dacia is het nieuwe BMW.
Waar de BMW rijders hun knipperlichten over het algemeen niet gebruiken omdat anderen hun geen moer interesseren, doen Dacia rijders dit ook niet. Maar dan omdat ze niet met de auto kunnen rijden. Echt waar, je moet er echt eens op letten!
harrie zegt
Net zo stoer als zo’n ruig Gaastra windjack
karhengst zegt
Gewoon foto’s maken op de snelweg in het thuisland.
Stoer zat als je je nieuwe auto daar aan bloot durft te stellen.
pietertje123 zegt
Lada Niva zeg maar.
Een goedkope auto die doet wat ie moet doen en dat altijd en overal zal zeker gewild zijn. Daar heb je meer kans op als je het simpel houdt en beproefde techniek gebruikt. Zelfs ex-Renault spullen zijn na zoveel jaar wel een keer bekend en vervangbaar. Het mag best stukgaan, als je het maar rap vervangen kan.
Meer te halen als je een rausdouwer bouwt dan wanneer je ook op de ‘lifestyle’, ‘beleving’, ‘plastic fantastic’ tour gaat lijkt mij, dat doen bijna alle andere al immers. Als ze dát stukje van Jeep nou overnemen is het nog wat speciaals
Gulli zegt
Ik HAAT reclame op radio en tv, maar gisteren zagen we er een van Dacia waar we allebei wel om moesten lachen. Twee ouders zitten in een restaurant met hun kinderen. De ouders kijken blij, de camera draait naar de kinderen die (uiteraard) met hun neus in hun telefoon zitten. Het volgende shot zie je de ouders wegrijden met de koffers van de kinderen op de stoep achterlatend, nog blijer kijkend.
Weet niet, ik vond hem wel grappig, en snapte het ergens ook wel. Eindelijk een fabrikant (of reclamemaker) die niet teveel op veilig en inclusiviteit speelt maar gewoon weer eens een grappige reclame maakt. Ze zijn een beetje gestegen in mijn respect-o-meter. Maar zoals @kniesoor hierboven al zegt; ze moeten het wel houden bij betaalbare auto’s want dat is hun USP wat mij betreft. Ga niet proberen Renault in te halen of net zo duur te worden als een random VW.
Dutchdriftking zegt
Is het niet meer een Subaru concurrent? No nonse 4×4 modellen aanbieden? Een Duster 4×4 heeft tenslotte wel wat. Al is het met de 1.2 in het vooronder alsnog spannend.
flyerbunch zegt
Mja, denk dat bij de meeste mensen die een Dacia kopen juist de prijs als eerste doorslaggevend zal zijn.
ouwedibbes83 zegt
Basic en budget, waarbij het mss ook goedkoop oogt is een minder aantrekkelijke propositie dan no-nonsense en capabel. Als avontuurlijk design de betaalbaarheid niet in de weg zit, dan is dat toch een groot voordeel ten opzichte van het zeer eenvoudige en oninspirerende voorkomen van weleer?
v10m5 zegt
Goed dat met beseft dat een scherp geprijsde auto geen saaie nietszeggende of lelijke auto hoeft te zijn. Je ontwerpt iets en dan hoeft iets moois maken niet perse duurder te zijn en de ontwikkelingskosten kunnen in principe gelijk blijven. Beter dan veel van die lelijke Aziatische troep die je steeds vaker hier voorbij ziet komen.
Erik zegt
Zelf een Dacia Jogger Extreme 7-p Bi-Fuel in bezit sinds juni 2022 voor een ongelofelijke prijs van € 25,863,-. én 5 jaar garantie. Alle opties aangevinkt tot en met verwarmde voorzetels én een 13-polige afneembare trekhaak. Wat heb je verder:
De auto is:
MPV-achtig
SUV-achtig
Personenauto-achtig
Mini-bus (7-personen)
‘Mini-cabrio’ (alle ramen open, ook op de 3e rij!) 😁
Vuilniswagen om naar het stort te rijden om eindelijk de zolder eens op te ruimen (wat een ruimte!) 😇
Goedkoop (in aanschaf, onverslaanbaar met soortgenoten)
Goedkoop in ver- en gebruik, LPG voor € 0,65 cent, MRB maar € 21,- duurder dan de benzineversie en een verbruik bij 100 km/u op de snelweg van 1:15,5 (op LPG!), gemiddeld met stadverkeer 1:12,5, gemeten over een volledig jaar.
Er is niemand die meer biedt voor dit geld…