Nee, dit is geen ontwerp voor de nieuwe James Bond-film. Dit is de Ford X2000, een concept car uit 1958.
In de jaren ’50 waren futuristische auto’s erg populair in magazines en stripboeken. De autofabrikanten sprongen daar leuk op in door deze auto’s te bouwen en tentoon te stellen op evenementen, om maar zo veel mogelijk aandacht te trekken voor hun productiewagens. Zo ook de Ford X2000. Net als vele andere concepts werd deze “boot op wielen” nooit in productie genomen en zien we hem alleen nog terug als zwart-wit plaatje in veel te dure special edition autoboeken. Zo’n bizarre concept verdient wel iets meer aandacht!
De X2000 is een creatie van Alex Tremulis, de ontwerper die ook verantwoordelijk was voor de 1948 Tucker Sedan en de 1941 Chrysler Thunderbolt concept. Ford lepelde er vervolgend een 5,8 liter V8 in die goed was voor 223 pk, gekoppeld aan een automatische transmissie. Een onafhankelijke voorwielophanging met schroefvering en zowel boven als onder A-armen, en een bladgeveerde starre as achteraan, moesten zorgen dat het gevaarte op zijn pootjes bleef staan. Er zou toch niet mee gereden worden, behalve naar de sloop.
Gelukkig werd er een recreatie gemaakt tussen 1994 en 1996 door Andy Saunders, een bekende naam in de Britse wereld van custom auto’s. Op basis van een 1962 Mercury Monterey (frame, ophanging en motor), een oud plaatje en 3.500 manuren bouwde hij een tastbare X2000. Het schepsel bestaat voornamelijk uit staal en is afgewerkt met goudverf en 1957 Ford wielen.
De X2000 van Saunders kreeg overweldigende internationale aandacht in 38 publicaties, reed rond in tv-spotjes en werd bewonderd op shows zoals de Goodwood Festival of Speed, Melbourne Auto Show en Concours d’Elegance. Zelfs Jeremy Clarkson stond versteld in een aflevering van Top Gear (1999): “er gaan miljarden om in de auto-industrie, maar de mooiste wagen op Earls Court deze week werd gebouwd in een schuur — door een gast uit Dorset”.
De replica wordt nog dagelijks gereden in, waar kan het ook anders, Saudi-Arabië. (plaatjes via RM Auctions)
rotarypowah zegt
57″ wielen? Ik was ‘m nog niet vergeten trouwens, kwam er vorige week nog een artikeltje over tegen elders op het web.
C220AMG zegt
@rotarypowah: Ja! 57″, de auto is ook zo’n 12meter lang, stelt alles weer een beetje in verhouding.
lamdi zegt
@rotarypowah: ja ik las het ook ja! Vind mn 17″ al groot onder mn auto! Laat staan 3,5x groter!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Thunderbirds are go!
eddie72 zegt
Rechtstreeks uit de Jetsons
notsobig zegt
@eddie72: Dat was ook het eerste waar ik aan dacht!
norge zegt
Vergeten ,verdrongen zolang het maar de vergetelheid in gaat.
Bastiaan zegt
Geweldig voor in je garage toch?
porschaa zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jweelden zegt
sommige dingen vergeet je expres is dat nog niemand ooit duidelijk gemaakt?
chrizzl97 zegt
Ford bestaat nog omdat dit een concept is gebleven , wat een gedrocht
meneersander zegt
Ik vind het zo jammer dat dit soort auto’s nooit op de markt zijn gekomen!
rsvbf1 zegt
er is een rede waarom vergeten concepts vergeten blijven
badsaying zegt
gelukkig nooit in productie genomen
Tonnie zegt
Man 12 meter? Dan hb je een vrachtwagenrijbewijs nodig om dat ding te besturen!
Hupke zegt
@Thijsj:
Ja dat of een agent die fatsoenlijk kan lezen en ziet dat het om 12 feet gaat.
gerritdriessen zegt
Jezus christus wat een lelijk monster
Hupke zegt
Het lijkt wel net op een van die dingen op de kermis (owee de snuggere kerel die opmerkt dat het net andersom is).
Mooi kunstvoorwerp maar vreselijk als wagen.
Wat een ongelofelijk druk ding. Daar is nu eens niets elegants of subtiel aan dat enig nut heeft voor de wagen.
Precies een kind dat met lego iets aan het bouwen was en nog wat speciale blokjes die hij toen hij klaar was er maar allemaal heeft opgehangen.
LJ zegt
Het is niet 57 inch velgen maar 1957 ford velgen;-) zie tekst @ rm auctions website;-)
smultie zegt
Leuk detail ook, een uitschuifvagina :-O
Klassiekerrally zegt
‘Boot’ is een slechte vergelijking. Alles werd destijds geïnspireerd door rakettechniek en de belofte van schone energie door nucleaire krachtbronnen. Ruimteschip zou beter op zijn plaats zijn.
En 57″ velgen… 12 Meter lang? Kijk eens naar dat stuurwiel, kijk eens naar die stoelen. Denk eens aan het gebruikte chassis van de replica. En corrigeer dan even een paar dingetjes.
3246cm252kw zegt
Die kan je ook maar beter vergeten. Het is voor je eigen bestwil….
911GT2 zegt
Heerlijk kitsch. I love it!
jordy14 zegt
Ben blij dat die niet in productie is gegaan. Wat een kermisattractie!
tweetyv6 zegt
@Maru
57″ wielen ??? Nooit en te nimmer. Hoe kun je zoiets opschrijven. Da’s bijna anderhalve meter ! Wieln zo hoog als een kind van 12, 13…..
Als je nu zelf eens naar de foto’s van de opbouw gekeken had, die je op de site kunt vinden waar je zelf naar toe linkt, had je gezien dat het qua grootte heel normale wielen zijn.
desjonnies zegt
wielen van een 57’er
Denken, eigen initiatief
Tussen de regels doorlezen.
Deze concepts zijn altijd belangrijk geweest voor de industrie.
Ze laten mogelijkheden zien, creatief omgaan met ideeën
Als dit soort mensenniet zouden bestaan zou er geen nachtwacht, geen Guernica en geen zonnebloemen zijn geschilderd.
(de Mona Lisa is gewoon een gedrocht van eens schilderij)
Dank zij concepts en mensen die hun kop boven het maaiveld uit durfden te steken zijn er sprongen gemaakt in de auto industrie.
Dus iedereen die deze concepts niet begrijpt is qua fantasie en dromerigheid een analfabeet en kan zich het beste toeleggen op de meest saaie, betrouwbare producten die de industrie voortbrengt en daarover gaan zitten bluffen op feestjes.
Als niemand de Citroën DS (de stamvader van IEDERE moderne auto) had gebouwd, dan reden we nog rond met losse spatborden, starre achterassen en bladveren rondom.
Xantos zegt
Doet me een beetje denken aan de Thunderbirds!
carmasterr zegt
@Xantos:
Je was me voor.
notsobig zegt
Die prototype is wel erg gaaf! De recreatie vind ik mislukt, het is net alsof die een Ford X2000 zwembandje om heeft gekregen…
Overigens die 1948 Tucker sedan, die genoemd word in het artiekel, hebben meer mensen vroeger de film hierover gezien? Dat was een gave auto!
notsobig zegt
@notsobig: http://en.wikipedia.org/wiki/Tucker:_The_Man_and_His_Dream
carmasterr zegt
@notsobig:
De Tucker Sedan 48 ¨Torpedo¨:
kickass zegt
No way dat die wielen 57 inch zijn. Dan zou de auto zelf 4 meter hoog moeten zijn…
stanny zegt
@kickass: zie post van LJ
Het is niet 57 inch velgen maar 1957 ford velgen;-) zie tekst @ rm auctions website;-)
Hubert zegt
Wat een reacties allemaal.
Dit is een toekomstvisie van ruim 55! jaar geleden.
Ben benieuwd hoe hard ze ons uitlachen in 2060, als ze al die gedrochten zien die de laatste jaren hier op de markt gekomen zijn. (laat staan de vele conceptcars)
Scorso zegt
Doet me wat denken aan de amphicar van kapitein Zeppos… Ik weet alleen niet goed waarom…
bmwalpina zegt
Jep, thunderbirds!
maru zegt
Het zijn inderdaad geen 57 inch velgen, maar velgen uit 1957. Slordig zeg! Artikel ligt dan ook al een tijdje op de plank. Snel even aanpassen.