Snelheid een beetje hoog, rempuntje gemist, auto gebotst. Een ongeluk zit in een klein hoekje, een hoekje van een huis in het geval van deze Subaru.
De crash is even grappig als vreemd. Een op het eerste oog overzichtelijke bocht wordt door de bestuurder iets verkeerd ingeschat. Vervolgens lijkt het harder mis te gaan dan als de bestuurder met samengeknepen billen zijn stuur vast had gehouden en rem niet aan had geraakt. Halverwege de bocht blokkeren de voorwielen en schuift de rally-spec Impreza met een aardig vaartje een houten huisje in.
‘Are you ok?’ Vraagt een bezorgde omstander. ‘Yeah we’re good’, antwoord de navigator terwijl hij wegloopt van de auto waar de bestuurder nog in zit. Dat was vast gezellig aan boord. Beide inzittenden hebben het er goed vanaf gebracht. Of de navigator de finish nog bereikt heeft is onbekend.
bigcar zegt
wow respect, doet me denken aan het spreekwoord: Zo ijverig als een mier..
darkpluisje zegt
tja geen abs he :P
Maar raar dat zeker iemand als een rally coureur dan zo hard door blijft trappen, tis alleen maar glijden zo
Megakix zegt
@darkpluisje: hebben rallyrijders geen abs op hun auto ?
bruinbeer zegt
@Megakix: nee. als je een goede hebt (zoals wij), weet hij heel goed wat de auto doet. het voelt zo natuurlijker aan als je volop remt.
lamborgfan zegt
@bruinbeer: euh.. Abs op een ondergrond wat geen asfalt is ga je alleen maar langzamer van.
JanJansen zegt
Goed gefilmd, meestal gaan mensen als een dolle met de camera zwaaien op het moment suprême.
Ben het eens dat hij beter gewoon de bocht te snel had kunnen nemen. Er is geen moment dat hij zijn blokkerende wielen weer laat rollen om de auto van richting te laten veranderen.
Beginnersfout, onwetendheid of geen talent? Ik denk dat de navigator het wel weet.
Megakix zegt
@JanJansen: qua pk-gewichtsverhouding is die dikke bestuurder nu ook niet echt ‘keuze nr. uno’ ;-)
JanJansen zegt
@Megakix: Ja die is wel wat circulair ontplooid.
Zo te zien hebben ze dat gecompenseerd door de airbag maar weg te laten.
Revvji zegt
@JanJansen: Bij deze nomineer ik u voor auteur van ‘eufemisme van het jaar’. U maakt grote kans, want de laatste keer dat ik gekeken heb, was de shortlist nog beperkt ;)
Megakix zegt
@JanJansen: geweldig taalgebruik = altijd +2 ;-)
masterstig zegt
Idd een beetje een afstandelijke relatie met elkaar. Beetje een domme inschattingsfout, als je weet dat het glad is. Maar iedereen maakt fouten, zeggen ze weleens, dus daar houd ik het bij.
Revvji zegt
@masterstig: Waarom afstandelijk? Er is geknipt in het filmpje, dus er kan best wel een half minuutje of zo voorbij zijn gegaan tot de cameraman wat dichter gaat. In die tijd kan de bestuurder al goed duidelijk gemaakt hebben dat hij niks mankeert. Bovendien zit de deur aan de bestuurderskant geblokkeerd, dus moet de bestuurder wel even wachten vooraleer hij eruit kan. En rallyauto’s staan nu ook niet meteen bekend om hun ergonomische kwaliteiten, het is altijd wel een beetje worstelen om erin en eruit te geraken :P
masterstig zegt
@Revvji: Maar waarom loopt de navigator dan weg, en dan pas komt de driver tevoorschijn. En die loopt dezelfde kant op als de navigator. Als ze een beetje bevriend waren, dan liepen ze samen toch wel weg, en hielpen ze elkaar uit de auto enz.
Revvji zegt
@masterstig: Misschien dat de adrenaline hun gedrag wat verandert. Of gewoon wat frustratie dat het fout gelopen is, ongeacht wiens schuld het was. Wat later, als hij wat uitleg aan het geven is aan de cameraman ziet hij er ook al wat vriendelijker uit?
En niet iedereen behandelt zijn vrienden op dezelfde manier ook hé. De een zou zijn vriend eruit helpen, de ander denkt dat hij er zo ook wel uit geraakt. Omgekeerd ook, misschien zou die bestuurder het zelfs vervelend vinden als hij eruit geholpen wordt terwijl hij nog perfect ok is. Karakters kunnen erg verschillen ;)
masterstig zegt
@Revvji: Dat klopt, ik zou ook vragen of hij eruit zou kunnen komen zelf, als dat niet zou lukken, dan zou ik hem helpen.
Revvji zegt
@masterstig: Trouwens, na zo’n crash baal je natuurlijk flink. Kan dus ook zijn dat die copiloot al door had dat hij zijn metgezel beter eerst eventjes met rust liet om wat af te koelen. Er hangt een flinke donderwolk boven die bestuurder zijn hoofd in het filmpje hoor :P Vrienden weten hoe ze elkaar moeten behandelen, en dat kan evengoed zijn dat ze mekaar dan eventjes moeten mijden.
Ik bedoel maar: op basis van dit filmpje kunnen we hier echt geen oordeel over vellen..
masterstig zegt
@Revvji: Ok, ok, ik zeg al niks meer! :D
Revvji zegt
@masterstig: See? Problem solved :P
voytekbe zegt
Fouten maak je sowieso wel op het circuit maar is natuurlijk verkeerd gecorrigeerd. Zoals hierboven aangehaald, wielen volledig geblokkeerd waardoor hij niet meer kan corrigeren.
Zijn dan ook amateurpiloten, die dingen gebeuren daar wel regelmatiger. Gewoon geld genoeg om in de autosport te stappen.
Revvji zegt
Tjah, geen goede reactie van de bestuurder (voor de duidelijkheid: ik zou het niet beter doen). Maar zou het niet kunnen dat ook de copiloot in de fout is gegaan? Het lijkt wel of hij terug naar de bocht stapt om even te gaan checken of zijn notebook wel klop, of om te kijken of hij zich niet vergist heeft van bocht.
Zoals gezegd, het zijn ook maar amateurcoureurs, hier hoeft niemand zich druk om te maken. Noch wij, noch zij. ;)
rooster zegt
D’r zat een Hobbit achter het stuur?
bonkers zegt
Zo werd er gesport vroeger. Niks opgeven gewoon doorgaan na je crash en/of blessure.
Net zoals gilles villeneuve op zandvoort toen z’n achterwiel erbij hing.
jerry zegt
Ik denk dat de navigator keek of die bocht wel op zijn kaartje stond.
rooster zegt
Wel een domme fout overigens. hij had gewoon niet zo hard moeten remmen en beter moeten sturen en zorgen dat tie op de weg bleef en de bocht beter moeten aansnijden en eerder van het gas afgaan en de situatie beter moeten inschatten en rekening moeten houden met de natte weg en zijn wielen niet blokkeren… en hij had ook niet tegen een huis moeten rijden.
dennisr zegt
@rooster: Stuurlui, wal..
redbeams zegt
@rooster:
Zo dan…8 keer het woordje “en” in 1 zin :)
timtussengas zegt
@rooster: knaak
michelyman zegt
Daar sta je dan in je Ferrari overall, nog even oefenen voordat je bij dat team kan rijden.
Flatfour zegt
Rempunt (in de notes) gemist…!
Hupke zegt
Zoals die er licht overheen gaat en die co-piloot direct z’n notities checkt om te zien wat er daar mis ging (en of dat zijn fout was) zal het toch niet hun 1e rally (of 1e ongeval) geweest zijn. (wat niet wil betekenen dat ze daarom ook goed kunnen sturen)
In zo’n situaties ben je toch blij met die rolkooi. In een normale pasagierswagen was het iets minder smakelijk geweest voor de mensen die de wagen moeten wegtakelen.
The360box zegt
Zo, die stond in een keer stil…
vale46 zegt
Stevig huis!
Wel zuur voor de piloot, in de Formule1 hebben ze bij het blokkeren van een wiel (of wielen) meestal nog de reactie om te “pompen” met de rem, zodat je 1) geen flatspot krijgt en 2) je nog een beetje kan sturen.
Carreza zegt
@vale46: je ziet de planken aan de zijkant zelfs bewegen :D
Carreza zegt
Netjes de deur sluiten na de crash. Echte professionals…
flipper zegt
Had ie geen Tomtom??
masterstig zegt
@flipper: Dan kan je nog steeds wegglijden hoor! :D
bastiaan_vanderscheer zegt
42 natuurlijk (: