British American Racing was een Formule 1-team dat van 1999 tot en met 2005 actief was.
British American Racing (kortweg BAR) was een team van British American Tobacco, die al jarenlang actief was als sponsor in de Formule 1. In 1997 besloten ze Tyrrell over te nemen, waarmee ze hun eigen team kregen.
In 1998 bleef het team nog Tyrrell heten, maar in 1999 werd het team omgedoopt tot British American Racing. Jacques Villeneuve, de wereldkampioen van 1997, werd aangetrokken als eerste rijder. De tweede rijder was de Braziliaanse rookie Ricardo Zonta.
Het eerste seizoen van British American Racing was niet bepaald een succes. Het team wist geen enkele punt te scoren. In 2001 stapte BAR over van Supertec-motoren naar Honda-motoren. De resultaten verbeterden flink en het team wist 20 punten te pakken.
In 2001 wist het team voor het eerst een podium te halen. Villeneuve werd dat seizoen twee keer derde. Desondanks pakte British American Racing niet meer dan 17 punten. Na een onsuccesvol 2002, was in 2003 weer een stijgende lijn zichtbaar. Jenson Button maakte dat jaar zijn debuut bij BAR.
2004 was het meest succesvolle jaar voor British American Racing. Het team kan zelfs meestrijden om de constructeurstitel. Jenson Button wist dat jaar tien keer het podium te halen, al zat een overwinning er niet in. BAR werd uiteindelijk tweede in het kampioenschap, na Scuderia Ferrari.
In 2005 vallen de prestaties weer terug. De eerste drie races verliepen ronduit slecht. Tot overmaat van ramp werd het team gediskwalificeerd tijdens de GP van San Marino, omdat het gewicht van de auto’s onder de vereiste 600 kg zat. Het team werd daarom ook de twee volgende races uitgesloten van deelname.
Later in het seizoen presteert het team – met name Button – weer beter. De Brit weet nog twee keer het podium te halen. Na afloop van het seizoen wordt het team overgekocht door Honda, die al sinds 2000 de motorleverancier was. Daarmee werd het team omgedoopt tot Honda Racing en verdween de naam British American Racing uit de Formule 1. British American Tobacco is vandaag de dag wel weer actief als sponsor van het McLaren-team.
Foto credit: Ozzy Delaney