Dit is er eentje uit de categorie: “bezint eer u begint”. Wanneer je een tweedehands supercar koopt moet je naast bovengemiddelde prestaties wel even rekening houden met even bovengemiddelde onderhoudskosten. Zoals de koper van deze gele F355 demonstreert: hij spendeerde bijna 50.000 dollar aan de reparatie van het motorblok.
Zo’n 3,5 liter V8 kan heerlijk janken en flink hoog in de toeren klimmen, maar als er iets niet meer helemaal jofel is in je blok loopt de reparatie al heel snel in de papieren. De man die nu zijn F355 Spider verkoopt kan er over meepraten. Niet minder dan 47.854,84 dollar sloeg hij stuk op zijn motorblok, en dan kreeg hij nog een korting van 8k dollar ook.
Enfin, het ding schijnt weer aardig te lopen, maar de verkoper houdt het toch voor gezien en heeft hem op eBay gezet. Het lijkt me echter wel dat dit een niet te vermijden waarschuwing is voor de potentiële volgende koper. Weten wat er allemaal is gerepareerd voor dat enorme bedrag? Check het draadje op VWVortex. (via Carscoop)
toyotaprius zegt
ja als je wilt bezuinigen,….. Koop dan een Toyota Prius…..
tweetyv6 zegt
@toyotaprius:
Ik sterf nog liever van de honger dan dat ik ooit in zo’n prius hok rij. Lutsers
label89 zegt
@tweetyv6: hahahhaha ik deel je mening!
tuning zegt
@tweetyv6: zo is het maar net.
vwr20 zegt
@tweetyv6: 1
spaceman zegt
@toyotaprius: ben je een onozelaar koop prius :)
toyotaprius zegt
@spaceman: Nee.. ben je een wereld verbeteraar of een krent, in een Prius ben je ieder geval geen echte vent. Een z label auto is pas echt erg cool, dat is voor een ieder een doel. Ik rij nu in een Dodge ram pick up, met 24 inch foute velgen van het merk Dub..
RoT___ zegt
@toyotaprius: Wat hou ik toch van die dingen, kon net weer in de ankers voor zo’n grafbak met een bestuurder die het vertikt om harder te rijden dan 90kmu.
toyotaprius zegt
@RoT___: of dan gaat inhalen met 121… de andere Prius rijdt natuurlijk 119…
meneersander zegt
Ach, je zou nu toch denken dat er met deze voorlopig niks meer gebeurt.
boxster zegt
Ooit bijna een Ferrari 412 gekocht voor 20.000 euro, tot ik bij de papieren een garagerekening zag van 38.000 gulden. Ik had wel wat reserve voor onderhoud, maar hier schrok ik van.
ts46 zegt
een werkloon van 28.000 dollar, dat moet wel een verschrikkelijk slechte monteur zijn! Nog nooit iemand gezien die zolang aan een motorblok heeft gesleuteld, zal z’n diploma’s ook wel bij een pak boter hebben gekregen..
sir_smokalot zegt
Misschien was het Jeremy Burgess. Die factureert wel wat voor een uurtje werk.
Hupke zegt
@sir_smokalot:
Ik begrijp de link/verwijzing met Burgess niet goed, wat heeft die te maken met te veel betaald worden of F355’s of heb ik ergens iets gemist?
sir_smokalot zegt
Zocht de naam van een bekende monteur. En dat was het enige dat in me opkwam :)
norge zegt
Tja Fiat weet zijn prijzen wel.
Arnoud zegt
Dan toch maar een Porsche 911 Turbo ipv een F355. Betere prestaties een stuk betrouwbaarder en als er wat mis is ben je de helft minder kwijt.
topless zegt
@Original_Arnoud:
25000 dollar is ook best veel hoor. Maar bij een 11-je zal het doorgaans wat minder duur zijn.
Hupke zegt
Ik ook iemand met een F355 en nog wel meer van dat speelgoed, een gewoon onderhoud daarmee kost al 5000euro. Je kan beter een 360 2e hands kopen dan een f355 want dat schijnt echt een moeilijke wagen te zijn om iets aan te laten doen.
Al vind ik de 355 dan wel weer een mooi ding en de 360 afschuwelijk lelijk.
Hupke zegt
@Hupke:
Ik *ken ook iemand
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Hupke: ik ook…
xilver zegt
@Hupke: Bij zo’n wagens heb je de keuze uit twee opties:
*Zien dat je geld te veel hebt dat je zo’n onderhoud kan betalen of dat je elke 4 jaar een nieuwe kan kopen.
*Je maakt er een hobby van om zelf te sleutelen aan zo’n wagen en dan kan het al bij al nog meevallen, dit is eerder voor mensen die zo’n nét kunnen betalen.
wimmm zegt
@xilver: Denk dat optie 2 ook nog tegen zal vallen.. het scheelt je de manuren van een garage, maar je moet nog steeds ferrari onderdelen kopen.. vermoed zomaar dat dat ook nog wel eens duur uit kan pakken ;)
xilver zegt
@wimmm: Daar heb je ook een punt… vind maar eens after market onderdelen voor een 355.
Jeroenmx5 zegt
@xilver: deelt onderdelen met de fiat ducato….
Hupke zegt
@xilver:
Als je zelf gaat sleutelen moet je serieus oppassen, je bent al snel geneigd van er de kantjes af te lopen door goedkopere onderdelen te gaan gebruiken. Als is het maar goedkopere moeren, bouten, bougies en dergelijke maar die dingen zijn daar zo op berekend dat je de juiste onderdelen gebruikt.
Bouten die net genoeg trekspanning hebben en dergelijke dat je met wat pech als hobbyist je hele wagen kan verneuken zeker als je er hier en daar ook nog wat aan gaat tunen.
alcantara zegt
Tax $0,00, dat is dan wel schappelijk van deze garage.
the-budel-guy zegt
gelukig zit er 0.00$ tax op.
kaasboerin zegt
@the-budel-guy: Zal wel van een ambtenaar zijn dan.. :lol:
xilver zegt
Dat is het nadeel wel van zo’n supercar.
Ik ken iemand die ooit de carrosserie van een Bentley Continentel GT moest herstellen. Een paar deukjes herstellen en een paar onderdelen bij Bentley bijbestellen.. enfin, niets waarvan je zegt dat het handen vol gaat kosten. Het totale kostenplaatje kwam uit op €80.000, waarvan bijna niets naar manuren ging.
Flamingo zegt
tjonge voor dat geld koop je een andere f355 2dehands!
sanki zegt
Kan ook zomaar een bevriende garage zijn geweest die een mooi lijstje met reparatie heeft gemaakt.
Als je ziet wat er allemaal vervangen is is er niet veel meer origineel. En dat lijkt me niet reeel.
De parts zijn natuurlijk duur voor zo’n auto maar 28.000 dollar aan labor… pfff dan is zeker de hele garage 2 weken full time met de auto bezig geweest ofzo?
KaCh1ng zegt
ik koop liever een audi TT-RS… als ik zo prijzen zie van onderhoud!
norge zegt
@KaCh1ng: Ik niet ;)
KaCh1ng zegt
@norge: ok ik misschien ook niet, 2e handse 911 liever :D
norge zegt
@KaCh1ng: Mee eens ,sportwagen en redelijk in onderhoud ;)
mightymike zegt
@norge: en je buurman in z’n midlife crisis van 55 rijd er ook een, owja porsche daar zie je de afgelopen 20 jaar toch geen verschil in model;)
FredT zegt
@mightymike: Jij hebt dringend een bezoek aan de oogarts nodig!
spykerboy zegt
@KaCh1ng: die trek ik er nog uit met mijn 6 jaar oude m3 (vandaag gedaan toevallig)
Joerek zegt
@spykerboy: Laat me niet lachen, die ging dan niet vol gas :)
spykerboy zegt
@Joerek: toevallig wel. short shiften. valse start 2x toe. proberen mij bang te maken door steeds naar me toe te komen etc… die ging er echt wel voor…
MARS zegt
@spykerboy: patser!
rotarypowah zegt
“Car came in with noise coming from engine and engine is missing”.
Ja, dan tikt ’t wel aan. Rebuilding a missing engine.
Nu koop je een -als nieuwe Ferrari V8 met F355 eromheen.
mbevo zegt
Iedereen kan rijden,maar onderhouden is een 2de
Flamingo zegt
@mbevo: idd iedereen kan een S-klasse kopen maar het blijft natuurlijk verder een dure auto om in te rijden
KaCh1ng zegt
)
faalhaas zegt
Voor dat geld haal je beter een goeie fiets!
clioracing zegt
Bij zo’n F355 moet je ook elke 3 jaar de distributieriem vervangen. Het schijnt dat daarvoor het hele motorblok uit de auto getakeld moet worden.
Sinds de F430 gebruiken ze een distributieketting die als het goed is nooit vervangen hoeft te worden. Dat scheelt toch weer.
Frankypanky zegt
@clioracing:
Kan kloppen, maar dan moet je kettingspanner weer niet stukgaan. Anders kun je alsnog de motor uit de auto takelen… :mrgreen:
Frankypanky zegt
Als je naar het bedrag kijkt, had die eigenaar die wagen beter kunnen laten staan. Of verkopen als loop/sloopwagen en met het geld een andere Ferrari (of nog slimmer een Supra of NSX) kunnen kopen.
Ik denk dat hij liever de schijn ophield voor ‘de buren’?
burninrubber zegt
@FrankypankyV8: Gewoon een R34 Nismo Z Tune halen! Ben je voor de rest van je leven happy
porsche928 zegt
@burninrubber: sommige mensen willen ook in iets moois rijden!
vale46 zegt
De les van vandaag, als je een abnormaal iets moet laten repareren/vervangen, altijd vragen wat je dat gaat kosten.
Zo sta je nooit voor verassingen.
rotarypowah zegt
“rekening houden met even bovengemiddelde onderhoudskosten. Zoals de koper van deze gele F355 demonstreert: hij spendeerde bijna 50.000 dollar aan de reparatie van het motorblok. ”
Een rebuild is iets anders dan onderhoud he.
mout zegt
@rotarypowah: Rebuild? Compressie van cilinder 2 herstellen, plus vervangen uitlaatspruitstuk.
De laatste 3 keer (*#^%@*%**) dat ik door een gebroken distributie mijn motor moest laten reviseren, waren er aanzienlijk grotere problemen. En toch is het nooit erger geweest dan €2400. En nee, dat vind ik niet weinig.
midasracer zegt
Op een dag weet je wat je worden wil. Ferrari monteur! Die verdient blijkbaar meer dan ik.
fant zegt
@midasracer: Inderdaad… Meneer wou er zelf vast ook eentje, en heeft gezorgd dat de rekening mooi rond de tweedehandsprijs van zo’n F355 uitkwam.
midasracer zegt
@fant: Ja dit stinkt verschrikkelijk. Een motor reviseren voor dat bedrag? Absurd. En dan die prijzen! 33 dollar voor 1 bougie. Kom op zeg. Dat zijn gewone bougietjes. O-ringetjes voor een tientje? En dan even uitlijnen, 400 dollar! Uitlijnen is uitlijnen, of er Ferrari op staat of Skoda. Dus dat had normaal 60 dollar gekost. Dit hele verhaal klopt niet.
Mijn blok ligt ook bij de revisie, maar ik bouw het meeste gewoon zelf op. Krukas slijpen en nieuwe kop bouwen plus een berg nieuwe onderdelen (oliepomp, oliedruk regelaar, nieuwe nokkenas, nokkenasvolgers, pakkingen, koppeling, spacers etc.) zal ongeveer 1000 euro gaan kosten. Dat is het betere werk.
Hupke zegt
@midasracer:
Of je een krukas van een 2-cylinder, 4cylinder of een 8cylinder moet laten slijpen is natuurlijk wel een groot verschil. Iets dat de garage waarschijnlijk ook moet laten doen.
Daarbij kan het goed zijn dat een krukas die gebruikt word in een hoogtoerige motor met veel vermogen zoals deze heel anders is dan die van een simpele motor waarbij lagere tolleranties (en dus goedkopere onderdelen) gebruikt worden. Deze is waarschijnlijk veel zachter van binnen en harder van buiten moet beter passen en moet misschien iets beter gepolijst worden.
Hetzelfde geld misschien voor het uitlijnen, zo’n ferrari word gebouwd door mensen die bijzonder weinig feedback krijgen/kregen van hun gebruikers en hun technici. Die wagen word dan ook niet gebouwd om gemakkelijk onderhouden te worden, wie weet wat voor apentoeren er moeten gebeuren om overal bij te kunnen.
Daarbij zijn garagisten bij ferrari waarschijnlijk goed betaald en lopen er geen 16-jarige onbetaalde vakschool slaafjes rond en moet alles gebeuren in een propere garage die vaak geïnspecteerd word door de te enthousiastische klanten en die er daarom ook fancy moet uitzien.
Ik denk dat het duur is maar dat je toch ook niet mag vergelijken met de motor van een mini morisje.
midasracer zegt
@Hupke: Even gegoogled en een Ferrari oid uitlijnen kost bij onderstaand bedrijf 60 euro meer dan het uitlijnen van een “gewone” auto:
http://bandorama.nl/uitlijnen-auto-wielen-bandorama-amstelveen-amsterdam-almere-badhoevedorp-haarlem
Overigens wordt er over uitlijnen veel te geheimzinnig gedaan. Ik heb nog een verhaal liggen over hoe F1 auto’s met 2 touwtjes en 2 stangen uitgelijnd worden. Dat ga ik zo ook doen omdat er een gemodificeerd subframe op mijn auto aan de voorkant komt en daar zit de voorwielophanging ook op.
Hupke zegt
@midasracer:
Ik heb bij wtcc vorig jaar nog gezien dat ze hun wagens uitlijnden met een touwtje, niets mis mee toch?
Ik doelde er eerder op dat het bij een ferrari misschien allemaal wat onhandiger is om te doen, blijkt dat dit gewoon een te dure garagist is. Als we even ruwweg aan de prijzen die jij gevonden hebt rekent dan zou hij er meer dan 6uur over gedaan hebben. Dat zou vrij redelijk zijn moest hij alles getest hebben en gekeken hebben naar hoe alles opwarmt en slijt en handelt enzo en nogal veel als hij het gewoon op de door ferrari aangeraden stand zet.
Jouw wagen is een midas of een mx-5 racer als ik me goed herinner?
midasracer zegt
@Hupke: Ik ben een Midas fan, eerst 2 Gold coupees gehad en nu een cabrio. Kost weinig, is zeer zeldzaam, rijdt als een kart en is gebouwd door bekende Engelse autoconstructeurs die o.a. ook de McLaren F1 hebben gedaan. O.a. deze meneer:
En groot voordeel is dat de onderdelen betaalbaar zijn en dat ik veel zelf kan doen. Daarom krijg ik buikpijn van bovenstaand verhaal. Specifieke Ferrari onderdelen zijn duur (en 2e hands waarschijnlijk ook niet te vinden), maar dit was gewoon een rip off.
sir_smokalot zegt
Billy Mays? *duikt weg*
Megakix zegt
…als bedrijfswagen kopen, de kosten aftrekbaar stellen, vervolgens door je andere bedrijf de reparatie laten uitvoeren, geld weer terug, kosten opnieuw aftrekbaar…kaasje
Hupke zegt
@Megakix:
Als er 1 ding is waar je in België moet vanaf blijven vanaf 1 januari 2012 zijn het wel bedrijfswagens, ze gaan ons kompleet kaalplukken. M’n vader gaat nu z’n fatsoenlijke wagen inruilen voor de muesli variant ervan anders betaal hij zich blauw en dat terwijl hij die dingen (het zijn er 2) alleen maar voor z’n werk gebruikt.
http://www.arval.be/dut/lease/dienstverlening/fiscaliteit/voordeel-alle-aard.html#Berekening_bestuurder
Megakix zegt
@Hupke: net even bekeken…in Nederland is het dus nog veel dramatischer met de 25% bijtelling over een auto incl BTW en incl BPM….en dat geldt ook voor een 2e hands geleasede auto van 5 jaar oud (bijv.)….van den zotten…
Hupke zegt
@Megakix:
Jullie zijn toch een moedig volk soms, dat jullie niet in opstand komen :(
25% vd nieuwwaarde gaat er gewoon over ben je beter af met de maffia aan de macht.
Megakix zegt
@Hupke: klopt…Italië lijdt er nu niet echt onder….lage(re) belastingen, en heb je problemen, dan helpt de EU wel…en wij kunnen ons in Nederland niet mobilseren, omdat het meerendeel zich graag laat ‘peopelen’, hetgeen met intelligentie te maken heeft. Jullie Belgen zijn overigens veel intelligenter / slimmer dan Nederlanders, alleen jullie hebben het ‘nadeel’ niet in jezelf te geloven. Wij ‘brallen’, maar kunnen feitelijk individueel zeer weinig….en dat is de nekslag van iedere staat; het in slaap gesuste volk, door moedertje staat gebaarmoederd en als dom kind geleid te worden.
Nv zegt
@Megakix: De administratie zal dit niet aanvaarden als bedrijfswagen, door overdreven uitgave, daardoor zal het bij de verworpen uitgaven gestoken worden bij vennb en als gevolg niet aftrekbaar zijn.
lincoln zegt
@Megakix:
idd .. leuk truukje was dat ..
dit zal ook wel een witwas dingetje zijn ..
baasbas zegt
Voor een schijntje van dat bedrag had ik er een V8 crate engine erin laten takelen…
Melvivio zegt
@baasbas: Die dingen moeten van Ferrari ook nog maar net eens bestaan.
baasbas zegt
@Melvivio: niet van ferrari :)
[blasfemie] gewoon een amerikaanse uit de LS reeks… Goedkoop, betrouwbaar, betere performance.. Jammer van het geluid, maar hey: vijftigduizend dollar! [/blasfemie]
kwaliteituitturijn zegt
Die kerel is flink opgelicht, 5000k voor normaal onderhoud ? Laat me AUB niet lachen heren bedrag slaat helemaal nergens op!
fant zegt
Damn, ik had het hoog verwacht, maar zo erg? Zelfs al is het een extreem dure garage, en kost het bij een andere misschien minder, dan blijft er altijd een bizar bedrag over. Heel erg jammer, want dit is in mijn ogen de mooiste wagen ooit gemaakt. (beetje een droom die aan duigen valt hier :P)
Benjamin1 zegt
Haynes manual, 30 euro. Onderdelen, 10.000 euro.
Zelf aan je Ferrari kloten, priceless.
kaasboerin zegt
@Benjamin1: Tijd = kostbaar.
kaasboerin zegt
Ken je nagaan wat die Trucker met z’n Lambo straks krijgt met z’n ‘beurtjes’.. Die moet straks z’n vrouw (en/of kinderen) verhuren..
J0riz0s zegt
vriendje van me had een gebruikte Touareg gekocht voor 25k.. Paar maanden later mocht de multiriem vervangen worden. Blok moest er wel uit anders konden ze er niet bij. Samen met nog wat onderhoud was de facuur 21.000 euro! Autch
jwstoop zegt
@J0riz0s: ik denk dat je een nulletje teveel gebruikt…
masterstig zegt
Gister nog een F335 gezien….
imdoctorbob zegt
Het enige ‘kostbare’ aan onderhoud bij een 355 is dat voor de distributieriem het hele blok eruit moet. Verder valt het onderhoud reuze mee, eigenlijk nooit meer dan voor een gemiddelde BMW 5. Nou heeft Forza in Oss ook wel een prima reputatie op dat vlak.
Zit natuurlijk wel een verschil tussen echt onderhoud en onderdelen die ook werkelijk vervangen moeten worden. Originele ferrari onderdelen zijn vaak wel prijzig, maar geld dat eigenlijk ook niet voor Porsche, Audi, BMW etc etc
Freewarefreak zegt
Wat klinkt dat stom zeg.. Engine is missing. Dit betekent niks anders dan loopt onregelmatig met bijgeluiden. Heb toch niks te doen.. heb maar even uitgepluist hoe zo’n rekening nou tot stand komt..
– bougies verwijderd
– compressietest en lektest gedaan
– geconstateerd lage compressie en lekkage op cilinder 2
– geconstateerd rechter uitlaatspruitstuk gescheurd
– motor volledig uitgebouwd
– motor volledig gedemonteerd
– geconstateerd versleten cilinder 2
– geconstateerd versleten oude type klepgeleiders
– alle klepgeleiders vervangen
– alle klepzetels weer binnen tolerantie gebracht
– alle kleppen weer binnen tolerantie gebracht
– beide cilinderkoppen bewerkt en weer binnen tolerantie gebracht
– alle cilinderbussen vervangen
– alle zuigerveren vervangen
– alle krukaslagers vervangen
– alle drijfstanglagers vervangen
– motor volledig opnieuw opgebouwd
– volledige motor pakkingset
– alle motor en versnellingsbak steunen vervangen
– nieuwe gaskabel
– alle afdichtings / homokineet en asrubbers vervangen
– motor volledig ingebouwd
– alle vloeistoffen vernieuwd / ontlucht incl. remvloeistof / antivries
– dynamo gereviseerd
– auto / motorcompartiment / motor / versnellingsbak / chassis hoge druk gereinigd
– volledig uitgelijnd
– proefrit gemaakt met correcties
– en natuurlijk kilo’s aan kleinmateriaal, tel maar eens mee hoeveel revetjes, boutjes, klemmetjes e.d. er overal opgevoerd zijn.
Werkloon 27.770 dollar. In Nederland kost de dealer 85 euro per uur ex BTW (de gewone hè.. ik weet niet wat een Ferrari dealer kost..)
En nu verkoopt ie hem.. ik zou hem houden. Je weet nu dat deze tiptop is. En je wou toch een F355? Daar heb je hem in eerste instantie toch voor gekocht? ;)
midasracer zegt
@Freewarefreak: uitlijnen 400 dollar, dat is 4x tot 5x te duur. Dus dat uurloon zal bij een “normaal” autobedrijf 5000 dollar zijn geweest.
Freewarefreak zegt
@midasracer: Ja.. en zoals jij ook al aangaf.. ik viel van mijn stoel.. bougies.. 34 dollar per STUK!
midasracer zegt
@Freewarefreak: Ik heb het nog even opgezocht, in een F355 blok gaat de NGK PMR7A. Dit zijn platinum bougies die zo’n 120000 km meegaan (dus hadden waarschijnlijk kunnen blijven zitten). Consumentenprijs van die dingen is ongeveer 15 euro per stuk en worden o.a. ook gebruikt door Alfa. Op mijn auto moeten ze volgend jaar worden vervangen, dus ik ben benieuwd wat de garage er voor wil hebben!
Freewarefreak zegt
@Freewarefreak: Ik zie trouwens dat ik de twee nieuwe gasveren voor de motorkap vergeten ben.. deze is onderhand gerestaureerd zou ik zeggen.. ;)
knalfa zegt
@Freewarefreak: Achja niet zo vreemd toch, dure speciale auto = duur onderhoud. En zodra er iets mis is in je blok loopt het gewoon gigantisch op, zeker als er specialisten aan moeten werken. Niet iedere monteur van 50 euro per uur kan/ mag aan een Ferrari blok werken.
En zo te zien aan de rekeningen die je opnoemt is het blok vrijwel compleet uit elkaar geweest.
btw. Ken iemand die een Honda NSX had, die heeft ook al eens een onderhoudsrekening van 12 duizend euro laten zien. Werd ook tijd om hem weg te doen!
potver7 zegt
Ik ben wel heel benieuwd waar die 10 dollar voor zijn. Ik bedoel, als je ruim 8000 dollar discount geeft (overigens: precies 15% korting op onderdelen en arbeidsloon), wat doet dat tientje daar dan?
Freewarefreak zegt
@potver7: Dat tientje is “shop supplies”.. dat is de nieuwe sleutelhanger die hij er bij gekocht heeft. Want de oude was ook lelijk door het in de broekzak zitten. ;)
ramshoek zegt
Een discount van 8160,62 Da’s dan wel weer schappelijk! Kom daar maar eens om als je je Aygo voor een beurtje wegbrengt…
raphael zegt
Dollar. Ja leuk en aardig, welke dollar? Australische dollar, Canadese dollar, Singapore dollar, Fiji dollar, HongKong dollar, US dollar, Namibische dollar?? En zo zijn er nog tig andere..
sir_smokalot zegt
USD. Of was het nou New Jersey, Fiji, waar die garage stond…
spykerboy zegt
@MARS: dankje :)
ericc zegt
De projectontwikkelaar die mijn appartement heeft gebouwd in Antwerpen had ook een F550. Toen hij hem na een onderhoudsbeurt ging afhalen kreeg hij een rekening van 35.000 euro voorgeschoteld. Ze hadden ongevraagd de distributieriem vervangen. Hij heeft z’n wagen achtergelaten en gezegd dat ze hem mochten verkopen. (Dit is gebeurd bij Ferrari-Antwerpen)
topless zegt
@ericc:
Bij een 550 hoeft de motor er niet uit om de distributie te vervangen, dus zijn de kosten niet zo hoog.
midasracer zegt
@topless: De suggestie wordt gewekt dat meer Ferrari dealers oplichters of fraudeurs (Kroymans) zijn. Ik heb even gegoogled (ferrari+dealer+ripp+off) en kom schokkende verhalen tegen, zoals bijv alleen olie wisselen maar er wel 1600 USD voor vragen.
Klassiekerrally zegt
Er schiet me maar 1 woord te binnen: genaaid. Maar sommige mensen willen blijkbaar opgelicht worden.
Hupke zegt
@Klassiekerrally:
Als je niets zelf kan, van rode autootjes houd en wil laten zien dat je geld hebt ben je wel een gemakkelijk doelwit.
Waarschijnlijk willen die opvoorhand niet vragen wat het hun gaat kosten en achteraf begint de garagist een griezelverhaal waarbij hij onderdelen en plaatsen noemt die de kosten verklaren.
Laat ik het zelf eens proberen:
*Ja Mr. John C. Smith de rekening is serieus opgelopen maar dat komt ervan als je je wagen niet goed onderhoud. Heb je zelf ooit de olie wel bijgevuld?
-Ja voor elke rit het oliepijl gecontrolleerd en er olie bijgegoten.
*Dat zal dan wel goedkope synthetische castrol of mobil geweest zijn je moet toch weten dat oude italiaanse machines alleen de beste Agip 10W50 verdragen en dat je de motor zachtjes moet inrijden. Aan de verbrandig van de pistonveren kon ik zien dat je veel te vaak op hoge toeren rijd zonder snelheid te maken zodat de motor kon koelen.
Blablabla
En dus toen heb ik helemaal uit modena een ingranagio dentata inspectie meettoestel moeten laten overvliegen want door de hypoïde vorm ervan is dat onmogelijk om met normale apperatuur te controlleren
blablabla
-[Mondvoltanden]
*En nu mag je dus 45K aftikken.
Zo moeilijk kan het niet zijn van een ferrari garage uit te baten.
dennisr zegt
moet even 1 reactie bij..
florisf355 zegt
Spookverhalen over onderhoud Ferrari is echt onzin. Voor een F355 is het niet goedkoop maar wel betaalbaar. 3.500,00 voor groot onderhoud en hiermee zijn ze dan ook een week mee bezig incl. blokuitbouw, distributie en alle vloeistoffen. Daarna ben je weer 4 jaar onder de pannen.
Daarnaast zijn de motorblokken echt hufterproof en zie je ook bijna nooit een revisie van het blok. Model is oud maar tijdloos en interieur is simpel maar niet zoals nieuwe auto’s over gedesigned.
Kortom de mooiste youngtimer in zijn klasse en beginnen qua waarde in Nederland behoorlijk te stijgen, ook omdat invoeren uit het buitenland niet meer interessant is ivm de emissie toeslagen die behoorlijk oplopen door het rijk.