BMW heeft aangekondigd zijn M Performance-lijn door te trekken naar de kleinere viercilinders. De 2 liter diesel-blokken krijgen er een oppepper bij, waarmee eigenlijk de rol van de vroegere x23d-motoren overgenomen wordt.
Dit is goed nieuws voor de dieselboys die niet pak hem beet een ton hebben liggen voor een snelle zespitter, maar voor wie vier cilinders afdoende zijn, zeg maar het overgrote deel van de kopers dus. Dankzij softwarematige aanpassingen en het monteren van een grotere luchtkoeler bereikt het vermogen met 200 pk nu 100 pk/liter, het maximumkoppel stijgt naar een zeer nette 420 Nm. De sterkste viercilinder-diesels (x20d) hebben momenteel 184 pk en 380 Nm.
Leggen we de specs van de niet meer leverbare x23d er naast, dan komt dit blok met 204 pk en 400 Nm erg dicht in de buurt. Deze was er echter alleen als 123d, terwijl je M Performance-kit beschikbaar komt voor de 120d, 320d en 520d. Met behoud van garantie uiteraard, want BMW, altijd hongerig naar je extra centjes, schroeft hem er zelf op.
Voor een later tijdstip kondigt BMW eveneens een verdere uitbreiding van M Performance voor zijn benzinemodellen aan, een mooi vooruitzicht voor diegenen die wars zijn van dieselolie.
jonkie zegt
Ik hoop niet dat hij er echt zo uit komt te zien, dat zou pas broedermoord zijn…
Koop je een m550d, met dikke zescilinder, 381 pk, en 740 mm, verschijnt er even later een vierpittertje dat er veel bruter en sneller uitziet, dan voel je je toch even hard genaaid…
darkpluisje zegt
@jonkie: het m-uiterlijk zal ook op de 550 te koop zijn zonder dat je performance parts hebt
sir_smokalot zegt
@jonkie: De uiterlijke opties zijn al eventjes verkrijgbaar, en die kan je ook gewoon op je 114i zetten, als je wilt.
jrk68 zegt
Cool, ze leveren nu ook een petjes uitvoering af fabriek….
berlinetta zegt
@jrk68: De petjes kunnen dit niet betalen.
jrk68 zegt
@berlinetta:
In dat geval is dit dus een knap zinloze auto….
norge zegt
En nou gaan alle BMW rijders de bijbehorende stickers bestellen …
kaasboerin zegt
@norge: @jrk68: Ik denk ’t niet Peppie & Kokkie, als het net zo prijzig – al dan niet nóg duurder – word dan het Performance spul voor bijv. de E9x reeks, zal een petje dit niet kunnen betalen. Peperduur spul is ’t.
Dit moet je écht niet doen voor die paar extra pk’s, dit is echt voor men die gewoon wil opvallen, want ga alvast maar budgetteren, dit kost zakken met geld.
Megakix zegt
@kaasboerin: het zijn astronomische bedragen, die ik – eerlijk gezegd – totaal niet kan plaatsen. Aftermarket (in Duitsland) kan je bijv. een alcantara pookje en stuur bestellen…en dat voor 1/3e van de prijs.
kaasboerin zegt
@Megakix: En weet je wat het vreemde is?
Die betreffende PP uitlaat kostte bij Eisenmann(daar komen ze vandaan) zelf zo’n 100-150 eu duurder dan bij BMW zelf.
Maarrrrr, ik weet niet wat dit nieuwe M Performance grapje kost, ik vermoed goedkoper, anders zouden ze er niet ‘ineens’ zoveel aandacht aan spenderen.
jack_abarth zegt
@kaasboerin:
Is niks vreemds aan, BMW neemt hoogstwaarschijnlijk duizenden uitlaten van hun af, en jij maar één.
kaasboerin zegt
@jack_abarth: Dat is ’t ‘m nou juist, ik zie ze bijna nooit, zelfs niet op BMW fora.
Maar je hebt idd een punt.
griffendahl zegt
@kaasboerin: Is helemaal niet vreemd, die BMW performance uitlaten komen van dezelfde productielijn als de AMG en de Porsche uitlaten die ze bij Eisenmann produceren. Als jij er zelf een bestelt voor jouw auto dan krijg je niet een zo’n standaardproduct maar een handgemaakt product.
bohica zegt
@kaasboerin: De prijs valt mee voor het extra vermogen wat je krijgt .
En je houdt garantie.
Tevens gaat dit verhaal alleen over het motorische gedeelte en niet over de stickers.
solmatje zegt
Ik ga voor de touring!
kaasboerin zegt
@kaasboerin: Bovendien, veel dealers in NL weten zelf bijna niet eens dat ’t bestaat, dus ze moeten ’t wel flink gaan promoten want het is dus vrij onbekend bij de consument.
Ik was zelf bijv. de eerste die een PP bestelde, en een maat voor ’t eerst de Performance intake bij een andere dealer.
koenmb zegt
Als het puur om vermogen te doen is, kan je dan niet beter een x25d kopen? Dat is inmiddels ook dezelfde 2 liter diesel met 218pk en is verkrijgbaar voor de 1-serie en 5-serie. Ik ga ervan uit dat deze dus ook wel beschikbaar wordt voor de nieuwe 3-serie. Dit lijkt me dus compleet nutteloos…
Megakix zegt
@koenmb: het is ook tamelijk nutteloos…en zal in Nederland al helemaal niks toevoegen. Voor de extra prijs van Performance kun je ook een 330d gaan kopen / leasen. Maar dan zónder rukstickers, speciale velgen en remmen, en wat alcantaratroep. De Performance uitlaten…tsja, ga dan direkt door naar een Akro.
Emile_Benz zegt
@Megakix: Geloof het of niet, maar sommige mensen (ook in NL) zullen wel gaan voor deze meuk…
Megakix zegt
@Emile_Benz: tot op heden hebben ze met Performance nog geen enkele auto weten te verkopen in Nederland (behoudens de showmodellen, die dikke korting kregen).
Emile_Benz zegt
@Megakix: er wordt ook veel naderhand op de wagens geschroefd. Meestal door de hobbyisten zelf…
blacksquad zegt
@jonkie: Sorry je ziet toch wel meteen het verschil tussen dit lelijke hok en een m550d????
imdoctorbob zegt
Waarom zetten ze er niet ‘gewoon’ de motor in van de 125d?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Was BMW net zo goed bezig qua styling, maken ze toch weer een proleten-versie… Jammer!
ericc zegt
Komt ie ook voor de X3 2.0d. Mijn vrouw heeft er een met 184pk.
Megakix zegt
@ericc: wou je even kenbaar maken, dat jouw vrouw de kostwinner is thuis ? ;)
Joh, en laat haar anders doortuffen naar een chipboer, dan ram je zo 235Pk in het ‘gedrocht’ X3.
meneersander zegt
@Megakix: nja, die nieuwe vind ik wel mooi!
fadje104 zegt
Ach opzich leuk, mocht je het geld niet hebben voor een echte ‘M’kun je met dit pakket toch je auto iets opleuken.
brasi zegt
Heel dik, knap interieur ook.
lamborgfan zegt
En BMW d’r lievelings interieur kleur is….
Zwart!
Hier wordt je spontaan depresief van..
StijnB zegt
En die (inmiddels) oude 250 CDI van Mercedes heeft nog steeds 204 pk en 500 Nm, nuja het kunnen niet allemaal motorenbouwers zijn hé…
kaasboerin zegt
@StijnB: Troll ftl.
jack_abarth zegt
@StijnB:
Heeft ook maar 10% meer motorinhoud…
bohica zegt
@StijnB: BMW is de betere motoren bouwers van de 2 hoor.
pax1004 zegt
Nou… Dit zit er goed uit. Als een M3 en een 320d sex hebben, komt dit eruit.
dutchiehd zegt
Vind dat wat mager, uit de 180 dCi van de Laguna GT halen ze 225pk/500nm
Emile_Benz zegt
@dutchiehd: en bij hoeveel tpm…?
griffendahl zegt
Zou leuk zijn als je dit ook op je EDE kan bestellen ;)
Emile_Benz zegt
@griffendahl: alles kan. Zolang je maar geld meeneemt…
birger zegt
Is niets nieuws.
E90 320d met performance kit gaf ook al 190pk en rond de 390nm dacht ik.
pietjepuk zegt
Oooow da’s wel lekker, van 380 Nm naar 420 Nm, … eens bellen met dealer of dat bij het eerste servicebeurtje meteen gedaan kan worden.
woudstraatje zegt
Ik heb de dealer gevraagd, deze gaf aan dat deze mogelijk niet voor de EDE beschikbaar komt… ivm emissie eisen… (Zucht)
Erg jammer, zou erg graag dit willen bestellen op mijn EDE!
Emile_Benz zegt
@woudstraatje: Dan bestel je de onderdelen los. Via internet of een specialist (niet zijnde de dealer) en schroef je het er zelf op. Ff iemand (zoeken op de bimmer-fora naar mensen met de juiste OBD-apparatuur) met de computer e.e.a. in laten programmeren op de boordcomputer en klaar.
Maar eigenlijk vertoon je nu “Prius-racer-gedrag”…
woudstraatje zegt
@Emile_Benz: Klopt, maar 20% bijtelling is meer dan genoeg over een auto van 50.000 euro. Daar verdiend de overheid genoeg aan!
Ik heb mijn Audi A5 illegaal getunned, toen was ik bij een kapotte turbo mooi de sjaak! Leasemaatschappij deed moeilijk, etc.
Ik wil mijn EDE met behoud van garantie tunen!