De Volvo C30 is een kleine eigenwijze hatchback c.q. coupé.
Kleine Volvo’s zijn altijd bijzonder geweest, eigenlijk. Althans, nooit volgens de norm die de klasse dicteert. Het begon ooit met de Volvo 66, dat in feite een Daf 66 was met Volvo-logo. De Volvo 343 was een doorontwikkeld Daf-ontwerp. De daaropvolgende compacte Volvo’s spraken vooral de oudere bestuurder aan.
Verantwoorde, betrouwbare en belegen auto’s. De Volvo 480 veranderde dat. Dit was een bijzondere auto die het midden hield tussen een coupé, hatchback en shooting brake. Het was in feite een spirituele opvolger van de P1800ES.
Inhoudsopgave
Voorganger: de 480
De Volvo 480 werd in Nederland gebouwd in Born, net als de 440 en 460 waar de 480 op was gebaseerd. De 480 was aanzienlijk minder praktisch en niet heel erg veel sportiever. De door John de Vries getekende auto had twee deuren, er was geen achterklep maar je kan de achterruit openen. Uiteindelijk bouwde Volvo dik 75.000 exemplaren van de excentrieke auto. Te veel om het een flop te noemen, maar behoorlijk weinig om een opvolger te rechtvaardigen. Die kwam er dan ook niet.
In 2001 zagen we we op de ACC, de Active Concept Car. Dit was een auto die volzat met allerlei handige gadgets om de veiligheid te verhogen. Zo waren de stijlen voorzien van glas, zodat je er door heen kon kijken. Belangrijker was misschien wel de styling. Volvo zat toen nog echt in een transitie-periode. De modellen moesten aanzienlijk meer sex-appeal krijgen. Na 2001 hoorden we overigens niets meer van de ACC. Op zich gebeurt dat veel vaker, dus niemand keek er van op.
Introductie Volvo C30
Totdat in 2006 de Volvo C30 Design Concept op de North American International Auto Show stond te schitteren. Dit was een compacte hatchback op met grote wielen en bruine bodykit. Vervolgens stonden er op de SEMA en Essen diverse gemodificeerde C30’s. Een bijzondere strategie, want de normale uitvoering was nog niet onthuld. De productieversie verschijnt namelijk later in 2006. Uiteraard lijkt de auto als twee druppels water op de Design Concept van begin dat jaar. De C30 staat op het P1-platform van Volvo, dat stiekem het ‘Global C’-platform is van Ford, waar Mazda ook gebruik van maakte. De Mazda 3 en Ford Focus staan op dit platform, maar de Volvo S40, V50 en C70 ook. Men schroeft de C30 in elkaar in Gent.
Nederlandse markt
De Volvo C30 komt in Nederland ook in 2006 op de markt. Geheel volgens de Volvo-traditie zijn er enorm veel uitvoeringen en motoren leverbaar. De instapper heeft een eenvoudige 1.6 onder de kap met 100 pk. Dat is een Ford Sigma-motor. De 1.8 levert 125 pk en is van Mazda-origine (Mazda L-serie viercilinders). Ook de 2.0 (met 145 pk) is een Mazda motor. Dan is er een 2.4 vijfcilinder met 170 pk, dat is dan weer een raszuivere Volvo-motor (de B5244S4). Ook de T5, met 220 pk, is een Volvo-motor.
Naast de benzinemotoren zijn er ook de nodige diesels. De 1.6D is van PSA-origine. PSA (Peugeot en Citroen) werkt samen met Ford aan de diesels. De 1.6 diesel is goed voor 109 pk. De 2.0D is ook een PSA-motor, goed voor 140 pk. De D5 heeft een 2.4 vijfcilinder diesel met 180 pk en is een Volvo-motor. In 2007 arriveert de 1.8F, dat is de bekende 1.8, maar die loopt op E85.
Naast de motoren is er ook nog keuze uit een hele hoop uitvoeringen. Het begint met het naamloze basismodel. Dan is er de Kinetic, Momentum en Summum. In 2008 komen er twee bij: een sobere Advantage en sportieve Sport. Vervolgens kun je met allerlei pakketten (‘Lines heet dat bij Volvo) aankleden naar wens. Het idee is dat je de compacte auto enorm luxe kunt uitrusten als je dat wil.
Facelift Volvo C30
In 2009 krijgt de Volvo C30 een facelift. Met name de neus is flink afwijkend. Net als bij de C70 krijgt de C30 echt een nieuw geboetseerde voorkant. Hiermee loopt de auto wat meer in de pas met de nieuwe Volvo S60 en V60. Althans, de neus. Aan de achterzijde is nog duidelijk bijna niets veranderd aan de eigenwijze hatchback.
Ondanks vraag vanuit de markt houdt Volvo eigenwijs vast aan het concept met drie deuren. Auto’s als de Mazda 3, Seat Leon, Alfa Romeo Giulietta en dergelijke zijn er enkel en alleen als vijfdeurs. Dit verklaart ook waarom het faceliftmodel nog steeds geen verkooptopper was.
Einde carrière Volvo C30
In motorisch opzicht veranderde er niet heel erg veel. D 1.6 Ford-motor bleef de instapper, de 1.8 kwam te vervangen. De 2.0 Mazda-motor bleef eveneens. Sterker nog, in 2010 komt de 1.6 te vervallen en is de 2.0 de instapper. Naast een benzine-versie is er ook een 2.0F op E85. De twee vijfcilinders, de 2.4 met 170 pk en de 2.5T met 230 pk blijven gewoon.
Net als bij het pre-facelift model: als je een automaat wil, moet je een vijfcilinder hebben. De focus ligt in 2009 nog heel erg op diesels met de 1.6D, 2.0D en de D5. De 1.6 en 2.0 heetten vanaf 2010 D2 en D3. Zo is er een D2 (110 pk), D3 (150 pk), D4 (177 pk). De D5 vervalt in 2010. In de daaropvolgende jaren kleed Volvo het gamma telkens verder uit. In 2013 gaat de C30 uit productie. De opvolger is de V40, die er enkel en alleen als vijfdeurs is. Die auto wordt een aanzienlijk groter succes.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Volvo C30.