De Suzuki Vitara ging van van trendsetter naar trendvolger.
Suzuki en General Motors hebben vaker samengewerkt. Suzuki is een relatief kleine autofabrikant uit Japan, terwijl General Motors een enorme globale speler is. Wel is Suzuki extreem goed in het bouwen van compacte auto’s, terwijl General Motors sterke punten daar niet direct liggen, zoals wel vaker het geval is geweest met Amerikaanse autoproducenten. De Suzuki Swift werd deels samen met GM ontwikkeld en aan de man gebracht. Met de Suzuki Vitara was dat niet anders.
Inhoudsopgave
De eerste Vitara
De Suzuki Vitara kwam in 1988 op de markt. Het idee was een model te maken boven de Samurai (voorheen SJ). De Samurai was enorm capabel, maar iets meer ruimte, luxe en comfort met behoud van terreincapaciteiten waren welkom. Dat was precies wat de Vitara bood.
Nederland
De Suzuki Vitara verscheen ook in 1988 op de Nederlandse markt. De auto was voorzien van een 80 pk sterke 1.6 motor en had standaard vierwielaandrijving én een lage gearing. Er was één luxeniveau, maar je kan wel kiezen uit een hardtop of softtop. In 1991 kwam daar een Vitara Wagon bij, met een langere wielbasis en twee extra deuren.
Uitvoeringen
In de loop van de jaren kwamen er telkens meer uitvoeringen bij (JA, JLX) en versies met sterkere motoren (16V, 2.0 16v). Een bijzondere toevoeging was de Suzuki Vitara Villager. Dit was een luxere Vitara Wagon. Deze kon je naast de 100 pk sterke zestienklepper krijgen met een heuse V6 of een turbodiesel. Omdat Suzuki nauwelijks diesels maakt, kwam deze bij PSA vandaan. De Suzuki Vitara werd wereldwijd verkocht onder een enorm aantal aannemen. Ook Mazda, Pontiac, Santana, GMC en Chevrolet verkochten de auto, onder andere.
Tweede generatie Suzuki Vitara
De tweede generatie Vitara werd in Nederland verkocht onder de naam Grand Vitara. Het model was ook iets groter en volwassener dan de eerste generatie om zo meer afstand te nemen van de Samurai/Jimny. In eerste instantie was er alleen een Grand Vitara met lange wielbasis en vijf deuren. Deze kon je krijgen met een tweeliter viercilinder (128 pk), een 2.5 V6 (144 pk) of een 2.0 turbodiesel met 87 pk. In 1999 verscheen daar een Grand Vitara met korte wielbasis., Deze driedeurs werd overigens óók Suzuki Grand Vitara genoemd. De driedeurs hardtop kon je kiezen met 1.6, 2.0 of 2.0 diesel. De Grand Vitara Cabriolet was er aanvankelijk alleen als 2.0. In 2000 kwam daar een 1.6 bij.
Grand Vitara
In 2001 zocht Suzuki het nóg hogerop met de Grand Vitara XL-7. Deze was nog groter, ruimer en luxer. De XL-7 dankte zijn naam aan het feit dat het een heuse zevenzitter was, destijds zag je dat alleen bij grote MPV’s, enorme terreinauto’s en een enkele midi-MPV als de Opel Zafira. De XL-7 was aanvankelijk leverbaar met één motor: een 2.7 grote V6 met 173 pk. Later kwam daar een diesel bij. In 2004 werd de XL-7 voorzien van een nieuwe front.
Derde generatie Vitara
Een jaar later stonden er al nieuwe Suzuki Vitara’s in de showroom. Sterker nog, de Grand Vitara XL-7 en de derde generatie Vitara werden zij aan zij verkocht. De nieuwe Grand Vitara was veel strakker vormgegeven. In de tussentijd had de auto al aanzienlijk meer concurrentie van Honda (CR-V), Toyota (RAV4), Kia (Sportage) en Subaru (Forester). De Vitara viel nu meer in lijn met de auto’s. Niet alleen qua styling en interieur, maar ook qua onderstel. De auto had nu een zelfdragende carrosserie. Om de auto nog terreincapaciteiten te geven was er een unieke constructie bedacht waardoor een ladder-chassis aanwezig was.
Achter was de wielophanging onafhankelijk, in plaats van de starre as. De driedeurs versie was er met een 1.6 benzinemotor of een 1.9 ‘DDIS’ common-rail diesel van Renault-origine. Bij de vijfdeurs was die diesel ook leverbaar. Instappen deed je echter met de 2.0 viercilinder (140 pk) en er was zelfs een 2.7 V6 (185 pk). In 2008 werd de Suzuki Grand Vitara licht gefacelift. Er kwam een nieuwe motor bij, een 2.4 viercilinder met 166 pk. Grappig genoeg werd deze motor ook in de driedeurs aangeboden.
De 2.7 V6 werd vervangen door een V6 met een inhoud van 3.2 liter. In 2010 volgde er nog een facelift. Daarbij werd het modelgamma flink uitgedund. De driedeurs was er nu in één uit motor en uitvoering, de vijfdeurs was er alleen in een luxe uitvoering met keuzen uit de 2.4 benzine of 1.9 diesel. In 2012 werd de Grand Vitara nogmaals gefacelift. Ditmaal waren de wijzigingen ook wat groter. Het model zong het uiteindelijk uit tot 2015.
Weer een nieuwe Suzuki Vitara
In 2015 verscheen er een compleet nieuwe Vitara. Ondanks dat de neus een paar overeenkomsten leek te hebben, was het model compleet anders. De nieuwe Vitara stond op een relatief modaal personenwagen-platform en had nu niet het vernuftige ladderchassis of vierwielaandrijving. Dat was wel leverbaar overigens als je koos voor de ‘Allgrip’ versies. Dit systeem is geen instelbare variant met een tussenbak, maar een relatief eenvoudige opzet. Ook is deze generatie Vitara aanzienlijk kleiner dan voorheen. Een voordeel is dat de Vitara nu is wat de klanten er van verwachten. Een stoer uitziende auto met een hoge instap. Verder niet de nadelen van een terreinauto. Dus een lager gewicht, comfortabelere rijeigenschappen en lagere gebruikskosten. Aanvankelijk zijn er twee viercilinders leverbaar, eentje op benzine en eentje op diesel. Later komt daar een 1.4 BoosterJet turbomotor bij, goed voor 140 pk.
Facelift
In 2018 wordt de gehele range van Vitara’s voorzien van een opfrisbeurt. De beste manier om het verschil te zien is de grille. In plaats van twee horizontale spijlen heeft het facelift-model meerdere verticale spijlen. De 1.6 is vervangen door een 1.0 BoosterJet. Een stapje hoger staat de 1.4 BoosterJet. Beide motoren worden uiteindelijk vervangen door de 1.4 BoosterJet Smart Hybrid met 48V-generator die ter ondersteuning dient. In 2021 komt er naast de Smart Hybride ook een Full Hybrid. Een echte hybride dus. Deze combineert een 102 pk sterke 1.5 viercilinder met een 33 pk sterke elektromotor.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Suzuki Vitara.