De Porsche 993 is de laatste der mohikanen.
Porsche is tegenwoordig een van de meest winstgevende autofabrikanten. Ze maken niet alleen veel winst per verkochte auto, maar verkopen ook nog eens een groot aantal auto’s voor een kleine sportwagenfabrikant. Dat is echter niet altijd het geval geweest. In de jaren ’90 zag het er allemaal vrij matig uit voor Porsche. De auto’s waren niet alleen duur om te produceren, maar verkochten maar matig. Ze waren dan ook behoorlijk op leeftijd.
Inhoudsopgave
De 928 was al sinds 1978 in productie en stond in de jaren ’90 nog steeds in de showrooms. De Porsche 968, hoe cool die auto ook is, was natuurlijk niets meer dan een faceliftversie van de 944. Dat weer een faceliftversie was van de 924 die óók uit de jaren ’70 stamt. Het ging dermate slecht met Porsche dat ze opdrachten van buitenaf moesten aannemen om maar omzet te kunnen genereren. Mede daardoor was er de Mercedes-Benz 500 E en Audi RS2 Avant.
Introductie Porsche 993
De Porsche 911 van de 993-generatie is de opvolger van de 964 en kwam in 1993 op de markt. Ten opzichte van de 964 is de 993 aanzienlijk ronder met vlakker liggende koplampen en rondere lijnvoering. Maar de basis van het model was eigenlijk identiek. Kijk maar naar de rechtop staande voorruit of de regengootjes in het dak, die eigenlijk niet meer van die tijd waren.
Net zoals met de 964 is de 993 er in drie uitvoeringen: coupé, cabriolet en Targa. De Targa is gebaseerd op de cabriolet. Deze heeft twee vaste stijlen met daartussen een groot glazen dak, dat ook open kan. Daarmee is de Targa een ander type auto dan voorheen. De 911 Cabriolet is een vierzits cabrio met een kap de niet geheel weg kan klappen (net als bij de 964). Wel is de achteras constructie helemaal nieuw en kreeg de 911 een handgeschakelde zesbak. De Tiptronic S bak kon je combineren met de achterwielaangedreven variant van de 993. De Tiptronics zijn trager en zwaarder dan de versies met handbak.
Motor
De motor was de M64 uit de 964, maar dan ietsje doorontwikkeld en goed voor 272 pk en 330 Nm. Daarmee kon je een topsnelheid halen van 270 km/u en in 5,6 seconden naar de 100 km/u sprinten. In de jaren ’90 was dat erg snel. Van de 993 is er een Carrera met achterwielaandrijving en een Carrera 4 met vierwielaandrijving.
In 1995 werd de gehele line-up herzien. Althans, in technisch opzicht. De Carrera-modellen krijgen er power bij dankzij ‘Varioram’, waarmee het vermogen stijgt van 272 pk naar 285 pk en het koppel van 330 Nm naar 340 Nm. Er zijn nu ook wat meer smaken.
Porsche 993 Turbo
De 911 Turbo was een compleet andere auto dan zijn voorganger. De 964-generatie was namelijk nog een beetje eng. Heel veel vermogen op de achterwielen. De M64 Turbo-motor was eigenlijk te nieuw om niet te laten liggen, dus dat was wederom de basis. In dit geval lepelden de ingenieurs uit Zuffenhausen er 408 pk (precies 300 kW) uit. Een groot verschil is dat de Turbo nu altijd vierwielaandrijving heeft. Ook is hier een zesbak standaard. In 4,5 seconden zit je op de 100 km/u en een top van 290 km/u is mogelijk volgens Porsche. Een snellere (en zeldzamere) Turbo S met 430 pk komt later. Een 911 Turbo Cabrio is er officieel wel en niet geweest. Porsche Exclusive heeft 14 exemplaren ongebouwd tot Turbo Cabriolets. Dat waren Carrera Cabrio’s waarvan Porsche Exclusive de 3.6 turbo-boxer motor uit de 964, met 360 pk gebruikte. Ook heeft de 993 Turbo Cabriolet alleen achterwielaandrijving.
RS-uitvoering
Anderzijds is er ook een 911 Carrera RS, die de 3.8 liter uit de 964 3.8 RS overneemt en ook hier 300 pk levert. Aanzienlijk minder vermogen dan de snelle Turbo, maar de RS kan pareren met een gewicht van iets meer dan 1.200 kg, terwijl de Turbo al meer dan 1.500 kg weegt.
Heel kort door de bocht kun je de 911 GT2 zien als een RS met de motor van een Turbo S. Het is namelijk een heftige lichtgewicht 911 met een extreem krachtige 430 pk motor, later zelfs 450 pk. De auto dient ter homologatie voor racewagens. Dat geldt ook voor de Porsche 911 GT1 Strassenversion, alhoewel je daarbij kunt afvragen in hoeverre dat nog een Porsche 993 is. Alhoewel, die heeft de zescilinder boxer en het interieur komt enigszins overeen.
Update Porsche 993
Aan de andere kant van het spectrum zijn daar nog de Carrera S en Carrera 4S. Dat waren toen nog echt bijzondere modellen. Deze combineerden namelijk de Carrera-motor (in dit geval de 285 pk versie) met de Turbo-body, met de brede heupen. Door de extra luchtweerstand van die heupen, waren de Carrera S en 4S langzamer dan de reguliere modellen. Echter, dankzij de grotere remmen en bredere wielen zijn ze leuker om mee te rijden. De 993 wordt in 1997 opgevolgd door de 996-generatie. De Turbo en Carrera 4S blijven nog eventjes in productie tot 1998. Daarna zal alles anders worden..
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Porsche 993.