AMG hanteerde eerst als zelfstandig bedrijf het motto ‘Das Beste oder Nichts’ en groeide zo uit tot de officiële performance-divisie van Mercedes.
AMG is de performance-divisie van Mercedes. Inmiddels is het eigenlijk een merk op zich: Mercedes-AMG. Net als Mercedes-Maybach en Mercedes-Benz. In tegenstelling tot veel andere performance-afdelingen bestaat AMG al heel erg lang en begonnen ze aanvankelijk als zelfstandig bedrijf. AMG werd door Hans-Werner Aufrecht en en Erhard Melcher opgericht in 1967. De eerste letters van de twee achternamen zijn meteen de eerste twee letters van AMG. De G staat voor Grossapach. Veelal wordt aangenomen dat dat de plaats is waar AMG gevestigd was, maar dit is niet correct. AMG resideerde namelijk in Burgstall an der Murr. Grossapach is de geboorteplaats van Hans-Werner Aufrecht. Waarschijnlijk vonden ze AMG gewoon beter klinken dan AMB.
Inhoudsopgave
Raceteam
Zowel Aufrecht als Melcher hadden ervaring als ingenieur bij Mercedes-Benz. Hun idee was om van AMG een fabrieksondersteunend raceteam te maken. Dat ging niet zonder slag of stoot, want de twee hadden compleet afwijkende persoonlijkheden. Melcher was een introvert, kalm en redenerend persoon, terwijl Aufrecht juist heel extrovert, direct en koppig was. Dit zorgde vaak voor botsingen achter de schermen, maar ook voor enorme vooruitgang. Dankzij Melcher was de techniek tip top in orde, terwijl Aufrecht het aan de man kon brengen.
Mercedes-Benz 300 SEL 6.3
Beide heren zagen een gat dat Mercedes had achtergelaten. Na de Tweede Wereldoorlog was Mercedes iets conventioneler geworden qua modelaanbod. De auto’s waren heel erg goed, maar ook vrij saai en vooral erg braaf. De 300 SEL 6.3 veranderde dat. Het was een enorm grote en luxe limousine, maar ditmaal met een zeer grote 6,3 liter V8. AMG ontfermd zich over deze wagen en bouwt er tegen de verwachtingen in een raceauto van. De motor werd nog groter gemaakt (6,8 liter) waardoor deze 430 pk leverde. De enorme auto kon tussen de veel kleinere toerwagens af en toe een verschil maken. Met name op de rechte stukken was de Rote Sau bijzonder snel.
Hammer
Later werd er ook geracet met iets meer voor de hand liggende auto’s als de SEC en de SLC. Tegelijkertijd is AMG zich op aan het werken als vooraanstaand tuner. Voor bijna elke Mercedes hebben ze complete tuningsprogramma’s klaarliggen. Uiteraard items als wielen en sportonderstellen, maar complete auto’s met grotere motor, uniek interieur en volledige bodykit is ook geen enkel probleem. Een van de meest tot de verbeelding sprekende auto’s van AMG in de jaren ’80 is de ‘Hammer’, een E-Klasse van de 124-serie met een enorme V8-motor. Deze auto kwam nog voordat Mercedes zélf met de 500 E op de proppen kwam zetten. Naast een sedan was de Hammer ook als Coupé (C124) en stationwagon (S124) leverbaar. Deze modellen zijn nu zeer zeldzaam en gewild.
DTM-raceteam
Aan het einde van de jaren ’80 wordt AMG ingeroepen om het Mercedes-raceteam te gaan leiden. Mercedes wil aan het DTM meedoen met de 190 E Cosworth, nadat een oorspronkelijk geplande rallycarrière onmogelijk is gemaakt door de Audi quattro. Met de 190 E wordt het DTM kampioenschap in 1991 gewonnen, nadat BMW jarenlang dominant was met de M3 (E30).
In de jaren ’90 wordt de band tussen AMG en Mercedes alleen maar inniger. AMG is verantwoordelijk voor de sportieve topuitvoeringen van de reguliere Benzen. Dit resulteert in auto’s als de Mercedes-Benz C 36, E 36 AMG en E 50 AMG. Op speciaal verzoek is er ook een SL 60 AMG (met V8) en SL 70 AMG (met V12). In 1999 neemt Mercedes het grootste deel van de aandelen over, waardoor Das Haus een meerderheidsbelang heeft. AMG gaat zich voornamelijk focussen op de straatauto’s, de race-activiteiten worden gedaan door HWA. Inderdaad, de initialen van Hans Werner Aufrecht.
Uitbreiding
In rap tempo breidt AMG het modelgamma uit. Er worden kleine oplages gemaakt van de C 55 AMG, E 55 AMG 4Matic, S 63 AMG, G 55 AMG, SL 55 AMG en SL 73 AMG. Dat zijn de laatste serie super-luxe en zeldzame AMG’s. Daarna wordt AMG een stuk bereikbaarder. De zescilinder keert terug (in de C 32 AMG en SLK 32 AMG), zij het ditmaal een V6 met mechanische compressor. Ook op de V8 monteert AMG een compressor: de E 55, S 55, G 55 en SL 55 hebben zo’n supercharger. In 2003 verschijnt de ultieme AMG, de CL 65 AMG met biturbo twaalfcilinder, goed voor 612 pk en 1.000 Nm.
Eigen motor
Ondank het feit dat de motoren van AMG enorm indrukwekkend zijn, blijven het aangepaste Mercedes-motoren. In 2006 lanceert AMG zijn eigen motor, de M156. Dit is een van de gaafste motoren aller tijden, een 6.2 liter grote V8 met om en nabij de 500 pk, afhankelijk van de uitvoering. De SLS AMG is de eerste door AMG ontwikkelde sportwagen, nadat de SLR McLaren in samenwerking met McLaren werd gebouwd. Opmerkelijk is dat de enorme motor óók in de C-Klasse wordt geleverd. De M156 V8 wordt in eerste instantie vervangen door de M157 V8. Deze is iets kleiner (5.5 liter), maar is dankzij twee turbo’s aanzienlijk sterker. Deze 5.5 wordt overigens niet in de C-Klasse geleverd. Gek genoeg wél in de SLK 55 AMG, zij het zonder de turbo’s.
Mercedes-AMG GT
In 2014 wordt de SLS AMG opgevolgd door de Mercedes-AMG GT. De sportwagen is een maatje kleiner dan voorheen en concurreert nu rechtstreeks met de Porsche 911. De M178-motor, een vierliter V8 met twee turbo’s, is het hart van de auto. Er zijn diverse smaakjes qua vermogen en er komt ook een cabrioletversie. De AMG GT 4-Door die in 2018 op de markt komt, is in feite een E-Klasse-chassis met een AMG GT-esque koetswerk. Opmerkelijk: de AMG GT-raceauto’s behouden de oude 6.2 liter V8.
Mercedes-AMG blijft zijn gamma in rap tempo uitbreiden. Van veel modellen zijn er nu meerdere AMG-versies, waaronder een ’S’. De E-Klasse is er bijvoorbeeld als E 53 AMG, E 63 AMG én E 63 S AMG. Ook bij de A-Klasse-familie (A, GLA, GLB, CLA) zijn er in sommige gevallen meerdere AMG-derivaten.
In 50 jaar tijd is AMG uitgegroeid van een veelbelovende garage tot een enorme speler in de markt. Het is een van de grootste performance-divisies. Naast aangepaste en specifieke AMG-modellen (35, 43, 45, 53, 63 en 73) zijn er ook diverse AMG-opties, -accessoires en -pakketten verkrijgbaar voor de diverse modellen. Daarnaast levert Mercedes-AMG motoren aan Aston Martin en Pagani. Ook wordt er nog geracet in diverse kampioenschappen wereldwijd.
Elektrisch en hybride
Aangezien er langzaam maar zeker een einde komt aan het tijdperk van dikke V8’s, moet ook AMG met de tijd mee. De eerste AMG met elektrificatie is de AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé (ja, dat is een hele mond vol). Dit is een plug-in hybride, die nog wel gewoon een V8 heeft. Direct na de eerste hybride AMG (5 dagen later om precies te zijn) volgt de eerste volledig elektrische AMG: de Mercedes-AMG EQS 53.
Intussen doet AMG ook aan downsizing. De opvolger van de Mercedes-AMG C 63 gaat van een V8 direct naar een viercilinder. Ter compensatie krijgt deze AMG een elektromotor die het vermogen naar 680 pk brengt.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over Mercedes-AMG.