De Kia Sportage is een van de populairste Zuid-Koreaanse exportproducten.
In veel opzichten was Kia een typische marktvolger. Het merk begon pas relatief laat met het bouwen van auto’s. Sowieso waren de eerste auto’s van Kia niet eens echte Kia’s maar in licentie gebouwde auto’s. Dat is op zich niet heel erg vreemd. In veel markten waar auto’s als vervoersmiddel worden gebouwd, is dat een oplossing. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als je geen ervaring hebt?
Inhoudsopgave
Een klasse rijker
In de jaren ’90 kwam Kia ook op de Nederlandse markt. Het eerste model dat je hier kon kopen was de Sephia. De slogan luidde: “Kia rijdt een klasse rijker.” Iets dat behoorlijk misplaatst was. De Sephia was een prima aanbieding als je een goedkope auto met veel ruimte, garantie en uitrusting zocht. De verfijning was echter ver te zoeken. Hoewel de auto net nieuw was in 1993, kwam deze over als een 10 jaar oude auto. Het was ook niet echt een spannende auto.
Eerste generatie Kia Sportage (NB)
Voor de nodige spanning was daar de Kia Sportage. Net als andere Kia’s was de basis afkomstig van Mazda, in dit geval de ‘Bongo’ bestelbus. Wij Nederlanders konden de Kia Sportage van de eerste generatie (NB) aanschaffen in 1994. De exemplaren die wij ontvingen, werden gebouwd in Duitsland bij Karmann in Osnabrück. Wij kregen enkel de lange vijfdeurs ‘stationwagon’, een Kia Sportage Cabrio met korte wielbasis was op sommige markten leverbaar.
De motoren kwamen ook bij Mazda vandaan. Er was een 2.0 achtklepper met een enkele nokkenas (met 95 pk) en een 2.0 zestienklepper met twee nokkenassen, goed voor een gezonde 128 pk. Die laatste kon je eventueel met een viertraps automaat bestellen. Alle andere Sportages hadden een handbak met vijf voorwaartse verzetten. De laatste optie was een twee liter grote turbodiesel met 83 pk en 195 Nm. In Nederland had de Kia Sportage altijd vierwielaandrijving, op sommige markten was achterwielaandrijving mogelijk.
De Kia Sportage speelde een kleine rol in de marge in Nederland. Auto’s als de Honda CR-V en Toyota RAV4 waren beter als softroader en voor de offroad-liefhebbers was de Suzuki Vitara een populairdere optie.
Tweede generatie Kia Sportage (JE)
De tweede generatie Kia Sportage was dan ook meer een cross-over. De Sportage had nu geen ladderchassis, maar een zelfdragend koetswerk. Dit is minder ideaal voor het zwaardere terreinwerk, maar de meest exemplaren bezoeken meestal alleen het asfalt.
Kia was in de tussentijd onderdeel geworden van Hyundai. Vandaar ook de vele overeenkomsten tussen de Kia Sportage en Hyundai Tucson. Deze generatie (JE) kwam in 2005 op de markt. De tweeliter benzinemotor met 141 pk kon geleverd worden met voorwielaandrijving en optioneel vierwielaandrijving. Dat laatste was standaard op de V6, die tevens een automaat had.
Qua diesels was de keuze iets ingewikkelder. Er was een 2.0 CRDi met 112 pk met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Een automaat was optioneel op de AWD-versie. Een stapje hoger stond de 2.0 CRDi VGT (variabele turbo geometrie). Deze leverde 140 pk en was met voorwielaandrijving en AWD leverbaar. Die laatste heeft altijd een handbak. Met de facelift in 2007 zorgt Kia ervoor dat de range wat overzichtelijker is.
Derde generatie Kia Sportage (SL)
In 2010 komt de derde generatie Kia Sportage op de Nederlandse markt. Het model is ontworpen onder regie van de bij Volkswagen weggekochte Peter Schreyer. Deze generatie Sportage is misschien wel de ultieme kroon op zijn werk. De auto was namelijk enorm populair, mede dankzij de vlotte looks. Kia koos ervoor om er nog meer een ‘personenauto’ van te maken. Mede hierdoor was de auto ook iets lichter, waardoor de Sportage geen dikke motoren nodig had voor een acceptabele acceleratie.
In Nederland was de auto leverbaar als 1.6 GDI (met 135 pk) of een 2.0 CVVT (met 163 pk). Dieselen kon met een 1.7 CRDI (115 pk) of een 2.0 CRDi (136 pk). De tweeliters konden beide met AWD geleverd worden. In 2014 wordt de Kia Sportage gefacelift. Het is een subtiele wijziging, met iets andere koplampen en mistlichten. De Kia Sportage was een enorme hit. Ook in Nederland: in 2011 werden er meer dan 5.500 van verkocht.
Vierde generatie Kia Sportage (QL)
De vierde generatie volgde in 2016. Het model maakte eind 2015 zijn debuut op de IAA in Frankfurt en stond enkele maanden later in 2016 in de showrooms. Het was duidelijk dat Kia in zijn nopjes was met de verkoopcijfers, want het merk behield in grote lijnen dezelfde looks. Nieuw was de 1.6 T-GDI motor, die de oude atmosferische 2.0 benzinemotor afloste. Waar de eerste generatie Kia Sportage nog altijd vierwielaandrijving had, werd dat telkens zeldzamer. Alleen op de 1.6 T-GDI kon je het bestellen en de 2.0 CRDi had het standaard.
Dat beeld verandert niet in 2018, wanneer de Kia Sportage wordt gefacelift. Wederom zijn de aanpassingen subtiel, alhoewel de auto optisch telkens dikker wordt, zeker als je kiest voor de GT-Line in een lekker kleurtje. In Nederland is de Kia Sportage de op drie na meest populaire Kia aller tijden. Zowaar geen verkeerde score voor een dergelijke auto.
Vijfde generatie Kia Sportage (NQ5)
In 2021 presenteert Kia de vijfde Kia Sportage. Deze keer gooien ze het wel over een andere boeg qua design. De nieuwe Sportage krijgt een zeer uitgesproken front, met dagrijverlichting in de vorm van een boemerang. Kia heeft nu twee varianten van de Sportage: een kortere versie voor Europa en een langere versie voor de andere markten. ‘Onze’ versie lijkt met zijn dikke C-stijl het meest op zijn directe voorgangers.
Qua motorisering kun je kiezen uit drie verschillende hybrides. De instapper is de 1.6 T-GDI Mild Hybrid, daarna komt de ‘echte’ hybride 1.6 T-GDi en bovendien is er nu een Plug-in Hybrid. Dit is de enige versie met vierwielaandrijving. De PHEV heeft een systeem vermogen van 265 pk.
Meer lezen?
Hieronder vind je de laatste artikelen over de Kia Sportage.