De Ferrari F8 Tributo is de ultieme evolutieversie van een evolutieversie.
Op een gegeven moment kun je niet meer spreken van een junior-Ferrari. Normaal gesproken waren de Ferrari’s met achtcilinder middenmotor dat namelijk wel. Auto’s als de 308 en 328 waren de opstap naar een prestigieuzere, snellere en duurdere Ferrari. Maar inmiddels is deze categorie dusdanig ver geëvolueerd, dat je niet meer kunt spreken van een junior-auto.
Evolutie
Na de Ferrari 308 kwam de 328, met een grotere motor maar op hetzelfde platform. Dat is iets wat Ferrari altijd gedaan heeft. De 308 en 328 zijn in basis identiek. De 348TB en F355 waren in basis ook gelijk aan elkaar, net als de de 360 Modena en F430 dat waren. Ook met de 458 Italia en 488 GTB was dat het geval. Op basis van deze evolutietheorie zou je ervan uit kunnen gaan dat de Ferrari F8 Tributo wederom geheel nieuw is. Echter, niets is minder waar. De F8 Tributo is weer een doorontwikkeling van de Ferrari 488 GTB.
Dezelfde basis
Want als je op papier kijkt, zie dat er veel details overeen komen. In beide gevallen is de motor een 3.902 cc grote V8 met twee turbo’s. Of wat te denken van de wielbasis? Die is 2,65 meter in beide gevallen. Ook de spoorbreedte is nagenoeg gelijk. De transmissie is grotendeels identiek (de verhoudingen zijn aangepast) en ook de brandstoftank is even groot, net als de bagageruimte (230 liter).
Ferrari heeft dus overduidelijk de basis nóg een keer gebruikt. De vraag is alleen, is dat erg? Eigenlijk niet. De 458 Italia was zijn tijd best voor vooruit en de 488 GTB en de 488 Pista (de snellere hardcore versie) leken geen moment onder te doen voor de concurrentie. En er is tegenwoordig meer concurrentie dan ooit, want McLaren is in de tussentijd uitgegroeid van F1-team tot een supercarbouwer van formaat. De McLaren MP4-12C, 650S en 720S zijn een rechtstreekse aanval op de Ferrari’s met V8 en middenmotor.
Motor
De F8 Tributo kan in elk geval zijn directe concurrent van repliek dienen. Het maximum vermogen bedraagt namelijk eveneens 529 kW, dus 720 pk. Qua koppel levert de V8 van de Ferrari F8 770 Nm, dat al vanaf 3.000 toeren paraat staat.
Ferrari heeft de motor wel dusdanig afgesteld dat er per versnelling meer koppel in komt en dat de vermogenskromme enigszins lineair is. Dit zorgt voor een karakter dat meer lijkt op dat van een atmosferische motor. Mede dankzij de turbo’s ‘in de V’ van de V8, reageert de motor ook nog behoorlijk adequaat op het gaspedaal.
Prestaties
Qua prestaties hoeft geen F8 Tributo-bestuurder zich zorgen te maken, want het apparaat is bloedsnel. Van 0-100 km/u accelereren is in 2,9 seconden achter de rug, 0,1 seconde sneller dan met de 488 GTB. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de hoeveelheid grip van groter belang is dan welke van de twee Ferrari’s je hebt.
Qua topsnelheid doet de F8 er wel een schepje bovenop, want met 340 km/u is de topsnelheid is 10 km/u sneller dan de lang niet kinderachtige 488 GTB. Wel is het knap als je je bedenkt dat de downforce met 15% is gestegen. Ook de overige prestatiecijfers zijn interessant. Van 0-200 km/u neemt slechts 7,6 seconden in beslag.
Ferrari F8 Spider
Naast de Ferrari F8 Tributo lanceerde Ferrari relatief snel de F8 Spider. Net als bij de 458 Spider en 488 Spider heeft de F8 Spider een inklapbare hardtop. Sterker nog, het is exact dezelfde hardtop. Nu heeft het als voordeel dat zo’n hardtop lekker aerodynamisch is. De topsnelheid bedraagt in beide gevallen namelijk 340 km/u. Ook qua acceleratietijd hoef je je geen zorgen te maken. Het meergewicht voor de F8 Spider ten opzichte van de F8 Tributo Coupé is namelijk slechts 30 kilogram.
Nu is dat ietsje meer dan een copieuze lunch, maar het verschil tussen 1.370 kg (F8 Tributo) en 1.400 kg (F8 Spider) is procentueel erg klein. Wel is de bagageruimte ietsje kleiner: in plaats van 230 liter kun je maar 200 liter verstouwen. Ook neemt de 0-200 km/u iets meer tijd beslag: 0,6 seconden meer. Nu is 8,2 tellen naar de 200 km/u alsnog bloedsnel en kun je nu van het mooie weer genieten.
Raceversie
Opmerkelijk is dat de raceafdeling van Ferrari voorlopig nog niet met de F8 zal racen. Na het aankondigen van de F8 Tributo werd er namelijk alsnog een 488 geïntroduceerd. De 488 EVO GT3 is de raceversie die nog gebaseerd is het op het oude model. Nu zit er wel vaker wat ruimte tussen het nieuwe model voor de straat en de circuitversie, maar een Evolutie-model dat later onthuld wordt is hoogst opmerkelijk.
Artikelen Ferrari F8
Wil je meer lezen over de Ferrari F8? Hieronder vind je een overzicht van de artikelen over de Ferrari F8.