De DS 7 Crossback is een middelgrote crossover van de Franse fabrikant DS Automobiles. De auto vertoont qua uiterlijke kenmerken wat gelijkenis met de Audi Q5. Dat is toevallig ook een van de beoogde concurrenten.
Voor lange tijd was PSA niet thuis in de grote SUV’s. Terreinauto’s waren niet iets wat paste in de filosofie van het bedrijf. Wel was het mogelijk om grote gezinsauto’s aan te passen voor het echt ruigere werk. Denk aan de Sahara-voertuigen op basis van Citroëns en de Peugeots 504 en 505 die onder handen zijn genomen door de firma Dangel, die ze verhoogde en voorzag van vierwielaandrijving.
Inhoudsopgave
Citroën C-Crosser
PSA werkt tot op heden nog steeds samen met Dangel, in dit geval voornamelijk met bedrijfswagens. Dat zijn voornamelijk hele functionele voertuigen en niet echt passend in het luxere segment van middelgrote cross-overs. De eerste maal dat PSA zich in een dergelijke vaarwater begaf, was in samenwerking met Mitsubishi. Op basis van de tweede generatie Outlander werden de Peugeot 4007 en Citroën C-Crosser ontwikkeld. De C-Crosser zou je het beste kunnen zien als de voorganger van de DS 7 Crossback, puur qua marktsegment. Toch zijn de verschillen erg groot. Dat gold echter niet zozeer qua prijs, want bij beide modellen kosten de instappers zo’n 40 mille.
Geen concept
Bij de DS 7 ging er geen conceptauto aan vooraf. Het merk DS is eigenlijk een afsplitsing van de populaire DS-modellen van Citroën. Er waren drie DS-modellen toen het merk zelfstandig werd in 2015: de DS 3 (luxe B-segment hatchback), DS 4 (luxe C-segment semi-crossover) en DS 5 (luxe D-segment crossover). Er was dus nog ruimte voor een grotere SUV-crossover en die kwam er ook in de vorm van de DS 7 Crossback.
DS 7 Crossback
De DS 7 Crossback werd op de Salon van Genève in 2017 onthuld. De DS 7 Crossback staat op het EMP2-platform van PSA. Het EMP2-platform heeft een paar grote voordelen. Dankzij de modulaire bouw kunnen diverse fabrikanten van de PSA-groep het platform gebruik. Het EMP2-platform is enorm flexibel qua toepassingen. Het is namelijk mogelijk om er van alles op te bouwen: hatchbacks, stationwagons, sedans, MPV’s, bedrijfswagens, cross-overs en SUV’s. Nog een voordeel van dit modulaire platform is dat het gewicht relatief laag is en de bodemplaat is voorbereid op diverse aandrijflijnen.
Twee motoren
De DS 7 Crossback is de eerste DS op dit platform. De auto is 4,57 meter lang, 1,91 meter breed en 1,62 meter hoog. Aanvankelijk waren er slechts twee motoren leverbaar. Op het gebied van benzine was er alleen een topmodel, de 225 pk sterke 1.6 turbo viercilinder. Met dit potente blok is een topsnelheid van 234 km/u mogelijk. Deze benzinemotor is alleen geleverd met de achttraps automaat van Aisin en alleen in luxere uitvoeringen.
Diesels
De twee andere motoren die direct leverbaar waren, waren zelfontbranders. De ‘instap’-diesel had is een 1.5 BlueHDi met 150 pk en 300 Nm. Deze is naar keuze leverbaar met een handgeschakelde zesbak of de eerdergenoemde achttraps automaat. Die automatische transmissie is standaard op de BlueHDi 180, een – jawel – 180 pk leverende tweeliter viercilinder.
Uitbreiding
Qua uitvoeringen was er 2018 meer keuze. De volgorde was: ‘Be Chic’, ‘Business’ en ‘So Chic’. Voor de sportievelingen onder ons is er de ‘Performance Line’. Deze is niet zo zeer sneller, dan wel sportiever aangekleed. Zowel het interieur als exterieur is aanzienlijk dynamischer en minder op ‘chic’ afgestemd. Ook komt er in 2018 een nieuw model met instap-benzinemotor, de Puretech 130, een driecilinder turbo met 130 pk. Ook de instapmotor is leverbaar met alle luxeniveau’s.
DS 7 Crossback E-Tense
DS Automobiles laat zich van zijn meest ambitieuze kant zien met de DS 7 Crossback E-Tense. E-Tense is het label voor geëlektrificeerd auto’s. Daarbij maakt het niet of het een volledige elektrische auto is (zoals bij de DS 3 Crossback E-Tense en de Formule E-raceauto) of een plug-in hybride, zoals in dit geval. De DS 7 Crossback E-Tense heeft een 1.6 turbomotor met 225 pk, die de voorwielen aandrijft. Bij de achterwielen zorgt een elektromotor voor de aandrijving.
Het totale systeemvermogen bedraagt 300 pk en het systeemkoppel 450 Nm. Meer dan voldoende dus om in 6,5 naar de 100 km/u te sprinten. De 13,2 kWh accu is in twee uur opgeladen middels een 32A stopcontact.
Populairste model
De DS 7 Crossback is lange tijd het meest populaire model van DS Automobiles in Nederland. In totaal zijn er al meer dan 650 exemplaren geleverd met gele kentekenplaten. Vanaf 2020 breidt DS Automobiles het gamma nog wat verder uit. Denk aan meer uitrustingsniveau’s en de mogelijkheid om de 130 pk sterke benzinemotor uit te rusten met een achttraps automaat. Die laatste is 1.500 euro duurder.
DS 7 Crossback artikelen
Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de DS 7 Crossback.