• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi e-tron GT

Audi e-tron GT

De Audi e-tron GT is een kleine stap voor een sportsedan, maar een reuzenstap voor Audi.

Van de Duitse Drie merken lijkt Audi goed te profiteren van de ommezwaai naar elektrificatie. BMW nam weliswaar het voortouw met de i3, maar vergat de auto en het concept flink door te ontwikkelen. Mede dankzij dieselgate kon de Volkswagen Group eerder afscheid nemen van zijn dieselmotoren. In plaats daarvan kon Volkswagen zich voorbereiden op een elektrische toekomst. Wellicht een paar jaar eerder dan gedacht.

Inhoudsopgave

  • Aandrijflijn
  • Verschil productie Audi e-tron GT
  • Prestaties Audi e-tron GT
  • Audi RS e-tron GT
  • Verkopen
  • Facelift en Audi RS e-tron GT Performance
  • E-tron GT quattro: de instapper
  • Artikelen Audi e-tron GT

De eerste elektrische Audi is de e-tron. Een SUV die een beetje tussen de Q5 en Q7 in zit qua formaat. De tweede elektrische Audi is de Audi e-tron GT. De eerste glimp van de auto konden we opvangen tijdens de Los Angeles Motor Show. Wat vooral opvalt aan de auto is dat de proporties van de e-tron GT concept absoluut niet ‘des Audi’s’ zijn.

audi e-tron gt

Aandrijflijn

Voorheen hadden Audi’s een typische lay-out van in principe voorwielaangedreven auto’s. De motor is gemonteerd voor de vooras. Dit is uitstekend geschikt voor een effectief vierwielaandrijvingssysteem. Dat is in principe het quattro-systeem. Voor de gewichtsverdeling is het niet de beste lay-out, want je hebt heel erg veel gewicht voor de vooras. Je kan dit zien als een veilige oplossing, want het zorgt voor een uitstekende rechtuit-stabiliteit. Echter, voor de lijnvoering blijf je altijd zitten met een wat ‘zware’ neus. Niet alleen letterlijk, maar ook optisch.

accu's nog veel duurder

De Audi e-tron GT heeft compleet andere proporties. Dat is logisch, want de motor ligt nu op de as met de accu’s in de vloer. Dit betekent dat er geen hoog gewicht voor de vooras hangt. In principe komt heel erg veel overeen met de Porsche Taycan. Dat is niet vreemd, want beide auto’s staan op hetzelfde J1-platform. Dat is een elektrische variant van het MSB-platform waar auto’s als de Porsche Panamera en Bentley Continental GT op staan. In het geval van de Audi e-tron concept resulteerde dat in een gave sedan die eruit ziet als een fastback. Net als bij de Porsche Taycan is de achterzijde aflopend, maar heb je geen grote vijfde deur.

Verschil productie Audi e-tron GT

Nu is het altijd even afwachten hoeveel een concept gaat afwijken van een productiemodel. Zeker bij een elektrische auto kan het nogal teleurstellend uitpakken. Niet alleen zijn de proporties anders, ook luchtweerstand is belangrijker dan ooit voor maximale efficiency. De productie-auto’s zijn vaak smaller dan de fraai smoelende concepts. Dat was ook goed te zien bij de Porsche Taycan, die een stuk ieler oogt dan de Mission E die als concept diende.

audi e-tron gt

Audi verklapte eind 2020 het design van de e-tron GT al een beetje. Net als bij andere Audi-modellen lanceerde het merk een productiemodel in camouflage-jas. Hierbij was duidelijk te zien dat de productie-e-tron aanzienlijk smaller zou gaan worden.

Prestaties Audi e-tron GT

Begin 2021 werd de Audi e-tron GT daadwerkelijk geïntroduceerd. Er zijn twee verschillende versies, de ‘gewone’ Audi e-tron GT en de RS e-tron GT. De gewone e-tron GT heeft een accupakket met een nettocapaciteit van 84 kWh. Deze voorziet twee elektromotoren van energie.

audi e-tron gt

Het totaalvermogen is 476 pk (alhoewel een overboost van meer dan 500 pk tijdelijk mogelijk is) en 630 Nm aan trekkracht. Daarmee kun je in 4,1 seconden naar de 100 accelereren, terwijl de topsnelheid is begrensd op 245 km/u. De Audi e-tron GT is leverbaar in drie uitvoeringen. Een naamloos basismodel, de ZERO en de ZERO Competition. De auto is nuchter beschouwd erg compleet uitgerust, maar uiteraard kun je de e-tron GT zo compleet uitrusten als je zelf wenst. 

Audi RS e-tron GT

De Audi RS e-tron GT is vergelijkbaar met de Taycan Turbo. Deze heeft namelijk meer vermogen: 600 pk, met een overboost van bijna 640 pk. Het koppel bedraagt in dit geval 800 Nm. Daarmee kun je in slechts 3,3 tellen naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Qua range maakt het overigens niet heel erg veel uit. Volgens de WLTP kun je met de gewone versie precies 488 km halen, terwijl de RS versie 472 haalt, mits je natuurlijk niet al te veel aanspraak maakt op dat enorme vermogen van de auto. 

Verkopen

In Nederland is de Audi e-tron GT aanzienlijk populairder dan de Tesla Model S (komt ook door wat leveringsproblemen). De Porsche Taycan is echter meer dan twee keer zo populair in Nederland. Een groot verschil is dat het leveringsprogramma van de Taycan vrij snel werd uitgerold, terwijl de Audi het een tijdje langer met twee varianten moest doen.

Ook kreeg de Porsche vrij snel een Cross Turismo-versie (met vijfde deur) én een goedkopere instapper. De Audi e-tron GT is echter niet alleen goed als auto an sich, maar het is voor Audi natuurlijk ook een enorme imagebooster. De auto moet laten zien dat je met een Audi absoluut niet slechter uit bent nu de merken allemaal overstappen op elektrische aandrijving. Integendeel.

Facelift en Audi RS e-tron GT Performance

Audi RS e-tron GT facelift inclusief 925 pk Performance

Nadat Porsche de primeur krijgt met de vernieuwde Taycan en bijbehorende Turbo GT mag ook Audi een nog opgefriste en snellere EV de wereld in slingeren. Bij Audi gaat het topmodel de RS e-tron GT Performance heten. En performance heeft ie. De sterkste e-tron GT heeft maar liefst 925 pk! Daarmee sprint ie in 2,5 seconden naar de 100.

Net als de andere gefacelifte e-tron GT’s heeft de Performance een actief onderstel dat de koets zo recht mogelijk houdt bij de acceleratie en in de bochten. Bij het in- en uitstappen kan de carrosserie 77 millimeter omhoog worden gezet. Het accupakket is altijd een 97-kWh unit die je in 18 minuten van 10 tot 80 procent kunt opladen met 320 kW.

Vanbinnen gaat de vernieuwde e-tron helemaal met de Audi-trend mee. Het is lastig om de vernieuwde e-tron van het beginversie te ondescheiden. De S e-tron GT (679 pk) herken je aan de zwarte afdekking van de Singleframe-grille. De versie erboven, de RS met 856 pk, heeft een 3D-honingraatstructuur van de Singleframe-grille en L-vormige blades. Bij de RS zit een verticale rode reflector verwerkt in de difusser.

E-tron GT quattro: de instapper

Het aanbod was kennelijk nog iet divers genoeg voor de e-tron GT-klant, want naast de drie bestaande varianten komt er in mei 2025 nog een versie bij: de quattro. Dit is de goedkoopste uitvoering en daarmee de instapper. Toch heeft ook deze variant al 585 pk. De quattro stuurt dit vermogen natuurlijk naar alle wielen en komt er maximaal 622 kilometer ver. Leuk feitje: hij is 30 kilo lichter dan de S-uitvoering.

Artikelen Audi e-tron GT

Meer lezen? Hieronder vind je de laatste artikelen over de Audi e-tron GT.

Audi e-tron GT quattro: waarom zou je nog een TAYCAN willen? #test
17 november 2025
Audi e-tron GT voor een ton

Lees meer

WK Snelladen 2025: welke EV laadt het allersnelst?
20 juni 2025

Lees meer

Audi e-tron GT quattro: instapper is beter dan z’n broers en is GOEDKOOP
13 mei 2025
Audi e-tron GT quattro: nieuwe instapper is beter dan z'n duurdere broers

Lees meer

Porsche Taycan teruggeroepen vanwege kans op brand
9 oktober 2024
Overheid wil dat jij minder in de auto zit!

Lees meer

Vernieuwde Audi e-tron GT nu als Exclusive Edition
17 september 2024
Vernieuwde Audi e-tron GT nu als Exclusive Edition

Lees meer

Prijs vernieuwde e-tron GT bekend: duurder dan de Taycan!
17 juli 2024
prijs vernieuwde e-tron GT

Lees meer

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North