Dat de Veyron Supersport een bizarre topsnelheid van 431 km/u haalt is ook Christian von Koenigsegg niet ontgaan. Sterker nog, hij kreeg het Bugatti-nieuws van een Top Gear-medewerker te horen nog voordat het officieel naar buiten was gebracht. En dat riep bij hem meteen een aantal vragen op. Zoals waar hij een goede locatie kan vinden om zijn nieuwste speeltje – de Koenigsegg Agera – eens even uit te testen.
Volgens de Zweedse supercarbouwer ligt de top van de Agera op 390+ km/u. En dat plusje achter het getal 390 roept dan ineens vragen op. Stel, je hebt een baan die lang genoeg is om de Agera een tijd lang voluit te laten gaan, kan het record van de Veyron Supersport dan aan diggelen worden gereden? Met 910 pk en 1.100 Nm is de Agera absolute een kanshebber, bovendien weegt ‘ie 1290 kilo, een boodschappenauto minder dan de Veyron Supersport.
Tijdens een rondleiding door de Koenigsegg-fabriek was Mr. Koenigsegg zichzelf hardop aan het afvragen waar hij een eventuele testrun zou kunnen uitvoeren. Dat wordt waarschijnlijk nog wel lastig, maar hé, in ieder geval zijn er weer supercar-concurrenten die Bugatti opnieuw het vuur aan de schenen willen leggen. Net als wat de SSC Ultimate Aero van plan is. Laat de Supercar Battles maar weer beginnen! (bron: Top Gear)
Tramontana zegt
vindt de agera wel mooier maar sneller denk het neet ma hij is en blijft rete snel
Dimglor zegt
Leuk leuk… Hij kan misschien eens vragen aan VW of hij ook eens op hun circuit mag rijden ;)
ricardo zegt
@Dimglor: Daar dacht Christian von Koenigsegg zelf ook al aan. ;)
“They have a good test track, Volkswagen – but they wouldn’ let us use it, of course,” said Koenigsegg. “Maybe they would before there was such a thing as a Bugatti Veyron. But not now.”
Edge zegt
Nordschleife afhuren en dat lange rechte stuk gebruiken? Compromis met VW sluiten en dat testcomplex afhuren? Nardo?
spykerboy zegt
dat zou leuk zijn :) deze is teminste mooier dan de bugatti vind ik zelf :D
Hupke zegt
Er zijn toch wel meerdere proving grounds en op zich Salt Lake city, ergens in de VS een stuk snelweg afhuren (of daar een stuk limietloos snelweg gebruiken als dat nog bestaat daar).
Of dichter bij huis al zal in Scandinavië geen 40 a 50 kilometer recht stuk te vinden zijn dat afgezet mag/kan worden.
Roy zegt
Gaat niet lukken met om Buggati te pakken met 910 pk, Veyron heeft meer vermogen en goede aerodynamica, bovendien maakt gewicht niets uit voor de topsnelheid.
Niels zegt
@Roy: de veyron heeft indd meer vermogen en gewicht maakt indd ook niets uit voor de topsnelheid alleen voor de acceleratie maar ik denk niet dat de veyron een betere aerodynamica heeft want volgens mij ligt en is deze Agera veel lager dan de veyron. Ik ben trouwens ook benieuwd of dat spoilertje genoeg downforce geeft… maargoed dat zal wel helemaal berekent zijn:P
xilver zegt
@Roy: Euh… ik denk dat je de basiswetten van de fysica vergeet… Hoe meer gewicht, hoe meer pk’s je nodig hebt om dat ding vooruit te krijgen…
robert-123 zegt
@Roy:
“bovendien maakt gewicht niets uit voor de topsnelheid.”
Denk je dat? Ik weet niet hoe groot jou achterbak is, maar gooi m is vol met stenen, en kijk hoe hard je auto dan nog gaat?
Gewicht belemmerd de acceleratie (oa), en acceleratie heb je onvermijdelijk nodig om je topsnelheid te bereiken.
me zegt
@robert–123:
Fout! Kijk eens naar de reactie hierboven…..
Ik zal maar niet over je taalfouten beginnen.
Piet zegt
Ik vind de Agera in ieder geval VERUIT de mooiste van de twee. Kunnen wat van die gasten uit Dubai niet iets organiseren. (Directe confrontatie.) Volgens mee haal je er de wereldpers mee.
Erik zegt
@Edge.
Zeker nog nooit op de Nordschleife gereden. Dat rechte stuk loop flink omhoog. Zelf tijdens de recordrace onlangs met een Ferrari tipte hij hier maar net de 300 aan.
Ergens in Dubai moet wel een recht en vlak stuk asfalt liggen voor zo’n poging.
super458 zegt
NEIN! Ich wil das nicht! Ich wil Bugatti!
xilver zegt
Lijkt me al sterk dat die + gelijk zou staan aan 42km sneller… dan zou Koenigsegg toch op z’n minst 400+ zetten en dan zal hij al een hele lange baan mogen gebruiken anders had hij het waarschijnlijk wel al geweten… Ben benieuwd of de Agera dit kan!
JanJansen zegt
Gewicht is van ondergeschikt belang bij dit soort snelheden. Het is de luchtweerstand die ervoor zorgt dat je om 2x zo hard te gaan 8x zo veel vermogen moet hebben.
Het zou me verbazen als ze in de buurt komen van het record.
E320cdi zegt
De teller loopt tot 420, dus dan staat de naald mits het lukt daar voorbij! Haha, ben benieuwd.
jorn zegt
@Roy, Niels enz.
Waar mensen vandaan halen dat gewicht niets te maken heeft met de topsnelheid is mij een raadsel. Ik zie het vaak voorbij komen en vraag het me telkens weer af. Meer gewicht zorgt voor een hogere weerstand en dus ligt de topsnelheid lager. Simpel.
Yeelen zegt
@jorn: Luchtweerstand en vermogen zijn de 2 factoren die te maken hebben met de topsnelheid… Je zou dezelfde topsnelheid kunnen halen met een hoger gewicht, het duurt gewoon wat langer.
Jochempie zegt
Hij gaat het niet halen, die jongens hebben simpelweg niet het geld dat bugatti ter beschikking heeft om de aerodynamica te optimaliseren.
Ikbengek zegt
@E320cdi
De teller in m’n golf loopt tot 280, verder dan 220 kom ik niet.
Roy zegt
@jorn
De rolweerstand is zo laag vergeleken de luchtweerstand op die snelheid dat gewicht bijna niets uitmaakt. Rolweerstand neemt lineair toe en luchtweerstand exponentieel bij hogere snelheid.
8C_Competizione zegt
Ik vindt het een mooiere auto als de Veyron op het interieur na en nadat ik de test gezien heb met Jay Leno, de Koenigsegg Trevita CCXR en de sympathieke CEO/founder van Koenigsegg heb ik echt wel meer respect voor het merk gekregen!
http://www.autoblog.nl/archive/2010/05/04/kijktip-jay-leno-test-de-koenigsegg-trevita-ccxr
Maar om realistisch te zijn 400+ moet er wel inzitten, maar 431km/h + ?? Ik gun het ze maar ik twijfel toch wel erg of het ze lukt!
8C_Competizione zegt
Wel grappig om te zien trouwens dat de PK-strijd tussen Audi, BMW en Mercedes minder is geworden en er nu vanuit een andere hoek er weer een andere “hevige” strijd opkomt om de snelste productieauto:P
BaySideBlueBoy zegt
Dan mogen ze eerst speciale highvelocity banden fabriceren bij Koenigsegg. Alleen Michelin heeft ze, special ontwikkeld voor de Veyron.
wotevajjjj zegt
die agera heeft toch 1018pk op E85 ? en ze kunnen dat record toch op een of andere bevroren rivier rijden ? :D
clubbtraxx zegt
@wotevajjjj:
Jaaaaa, goed voor de tractie, ijs….
En nee, er bestaan geen spijkerbanden die diergelijke snelheden overleven.
Reagi zegt
@Roy
Luchtweerstand neemt niet exponentieel, maar zelfs tot de derde macht toe. Grofweg kan je bv. kunnen zeggen: om je snelheid te verdubbelen heb je acht keer meer vermogen nodig.
P@trick zegt
Kom er maar in Captain Slow ! Der Langzame :D
BmwMPower zegt
De Agera, lang niks van gehoord, maar het blijft een ziek apparaat! :)
CBR600rr zegt
Ik denk dat de luchtweerstand een veel zwaardere factor is in het geheel dan het gewicht. Dan mag ie nog 1290 kg wegen, ik denk niet dat ie die 300pk even overbrugt door zijn mindere gewicht.
bozewolf zegt
Als VAG echte kerels zijn dan nodigen ze Koenigsegg gewoon uit om op hun lange rechte stuk te komen boenderen.
Cantago zegt
Ik kan uren naar die Agera blijven kijken… Dat ding is echt prachtig! Maar 434km/u? Er zit je bij die snelheid echt heel veel lucht in de weg… Ik vraag me echt af of ze in de buurt komen. Aan de andere kant, zo’n hoeveelheid vermogen en zo’n laag gewicht is natuurlijk ongelooflijk gaaf!
VeniVidiVici zegt
@ Edge:
Nee niet Nardo het is een secret testtrack van VAG Ehra-Lessien in Niedersachsen Germany. Alleen ik denk dat Koenigsegg een dealtje moet sluiten met VAG dan aangezien alleen Audi, Lamborghini, Bentley, Bugatti, SEAT, Skoda en ook Porsche 30% aandeel hebben bij VAG.
Andere optie voor Koenigsegg zou zijn de Bonneville zoutvlakte in Utah (VS)
AGERA zegt
Kijk niet naar mijn naam, maar de Koenigsegg Agera is en blijft voor mij de ultieme supercar aller tijden. De Agera is gruwelijk snel maar tegelijkertijd ook gruwelijk mooi, hij combineert deze twee delen. De Bugatti is misschien net iets sneller, maar mooi is de Bugatti gewoon niet.
Respect voor Christian von Koenigsegg dankzij u kunnen wij genieten van deze supercar al is het maar van foto’s en filmpjes.
frarissimo zegt
Dit zoveel cooler dan een Veyron punt
ferrari_-_freak zegt
misschien deze weg eens afhuren: http://www.fruttekoek.nl/index.php?page=item&item=147&titel=de_langste
rob1137xx zegt
gewoon op de afsluitdijk lang zat en het kan in 2 richtingen
jk733 zegt
pff… moest je effe een Dauer 962 pimpen, dan effe op Ehra-Lessing ‘mogen’ rijden, evenaar, of verbeter, je dit zo. niets nieuws :)
Gerard zegt
Als toekomstig euro multimiljardair zal Koenigsegg tot mijn toekomstige collectie behoren.
Mario zegt
Een kennis van mij heeft er 1 een geupgrade (als enige in NL) een grijze. Ik heb meegereden en geloof me of niet die Koenigsegg is echt retesnel.
Koenigsegg is veel verder dan wij denken.
alex zegt
@ Edge, dat rechte stuk op nordschleife is lang niet genoeg :P
@ Erik, in Dubai is het veel te warm voor de motor die zal veel pk’s verliezen door de warme lucht.
En tot slot @ VeniVidiVici: het Snelheidsrecord voor snelste productie-auto moet op asfalt behaald worden.
Buyck zegt
Koenisegg rijd met opgevokte V8’s. En de topsnelheid van de Veyron met 431 km/u is bloedsnel!
Ik denk dat de Bug-Supersport een klasse apart is.
En weet je waarom…omdat de Veyron Supersport nog veel extremer kan!
Alles wat ze gedaan hebben is 50kg eraf iets grotere turbo’s opgeschroeft en nieuwe uitlaatlijn en de cw-waarde verbeterd! Maar er kan nog veel gewicht bespaard worden door het chassis in koolstofvezel te vervaardigen of het motorblokgewicht nog te reduceren enz… Moest Buggati alles uit de kast halen en het beest opfokken tot zijn limieten halen ze met gemak 2000pk uit de W16 bolide en bolt het spel 485km/h!
Ik denk dat Bugatti als stiekem werkt aan een nieuwe generatie Veyrons ergens in 2012-2014. Een W16 is nu éénmaal 2x de V8… de Veyron kan nog veel extremer. De concurrentie strijd met ongelijke wapens!
rider zegt
gaat ze niet lukken. te weinig vermogen en een veel slechtere tractie. iets waar alle koningeieren onder leiden. tractie is een majorkey die nog zeker verbetering nodig heeft. maar afgezien van de tractie, je komt echt vermogen te kort om duidelijk over de 400km/h te komen. of dit ding acceleerd heel traag en loopt uiteindelijk wel 430km/h, maar daar geloof ik niet zo in. kan me niet voorstellen dat koenigsegg en dermate lange eindoverbrenging gaat gebruiken om zijn doel te halen. kijk maar eens op youtube naar de filmpjes van moscow 500+ unlimited. en ook op GTBoard. in beide filmpjes hoor en zie je duidelijk dat hij met tractie te kampen heeft. als ze dit nou eens onder knie hebben, dan ben je sneller op snelheid en heb je mer tijd en afstand om je top snelheid te halen. een filpje van autosalonsingen laat een CCXR zien die op de autobahn rijd, en het gemak hoe deze de snelheden tussen 150 en 350 doet is wel indrukwekkend maar ik heb niet echt het idee dat erboven nog veel over is.
nee ik zeg/voorspel dat het ze ook met de Agera niet gaat lukken. niet om 400km/h+ te halen en al helemaal niet om 431km/h te halen. de CCXR wordt geclaimed op 412km/h (410+). de agera is duidelijk zwakker en aerodynamisch lijkt mij de verbetering niet zo dat je daarmee ineens 20km/h erbij hebt gewonnen.
me zegt
Over luchtweerstand en gewicht, aan alle onopgeleiden hier:
@Xilver.
Gewicht (of beter gezegd massa) maakt niets uit om een object vooruit te krijgen. Alleen om te accelereren maakt het uit. Theoretisch haalt een auto van 2000 kilo dezelfde topsnelheid als dezelfde auto (vorm, vermogen) van 1000 kilo, alleen die eerste doet er langer over om naar die eindsnelheid te kruipen. (yeelen zegt het juist)
@Reagi
De luchtweerstand neemt niet met de derde macht toe met de snelheid. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snbelheid (dus tweede macht). Het vermogen neemt echter ook lineair (eerste macht) toe met snelheid.
Weerstand = F = [allerlei factoren] x ([snelheid V]kwadraat)
Vermogen = F x [snelheid V]
Het vermogen benodigd neemt dus met de derde macht toe, niet de weerstand. Je conclusie dat je om twee maal zo snel te gaan, acht keer het vermogen nodig hebt is dus juist, alleen je beredenering niet.
davidve zegt
Iedereen die denkt dat gewicht geen invloed heeft op de topsnelheid is fout, leer aub eerst mechanica voor je er een reactie over zet, gewicht heeft namelijk invloed op de rolweerstand van de banden wat een lagere topsnelheid tot gevolg heeft.
En voor je op mijn reactie reageert, zie maar dat je je mechanica dan eerst kent.
george zegt
De titel zegt alles.
The Egg mag achter aansluiten, altijd, overal, op elke weg.
Er zijn maar 2 supercars. Mijn Ka en de roze Veyron van mijn sweetheart.
george zegt
Om 2 keer zo snel te gaan heb je inderdaad een vermogen nodig. De wiskundige formules die enkele bloggers gebruiken kloppen echter niet. Ka heeft 110 pk. Veyron 1001 pk. Top Ka is 155. Veyron 431. Dus 10x(meerpk)x3(topsnelheid)x100(prijs)=Qua design Quasi-modo.Toch?
beeks zegt
ik heb deze auto al eens opde straat in dubai gezien en ik heb een bugatti veyron in het egt gezien ik moet zeggen deze auto is duidelijk mooier dan de bugatti en motor geluid is ook nog eens veel luider