Nu kunnen we nog genieten van die 10 kleine kabouters die zich onder de motorkap van de S6, RS6 en S8 roeren.
Dat kan straks zo maar over zijn. Het milieu vereist dat alle motoren zuiniger worden. De V10 is gebaseerd op een blok afkomstig van dochtermerk Lamborghini en zou eigenlijk te complex, zwaar en dorstig zijn voor toekomstige toepassingen. De V10 gebruikt Audi in diverse gedaanten: in de S6 is de motorinhoud 5,2 liter en het vermogen 435 pk. De RS6 heeft een kleiner blok (5.0 liter), maar wel twee turbo’s en dus is er 580 pk beschikbaar. Straks is het V10 feestje mogelijk voorbij en zal Audi een V8 motor gaan gebruiken. Volgens Autobild zal het ook weer een geblazen blok worden die in de sterkste variant ongeveer 550 pk en 700 nm zal leveren.
Net als bij de S5 Cabriolet en S4 gaan er dus een paar cilinders af en worden superchargers of turbo’s toegevoegd. Hoewel deze trend van downsizing niet bij iedereen op enthousiasme kan rekenen, worden de auto’s wel lichter, zuiniger en ook nog wat sneller. Eigenlijk mag je daar niet over klagen of wel? Overigens speelt ook bij concurrent BMW dezelfde overweging voor de volgende generatie M5.
JDM__Wotevajjjj zegt
na spa nog meer slecht nieuws dus.. plz laat de volgende post zijn over een boom die op een hippie is gevallen
vla zegt
@JDM__Wotevajjjj:
*Kapt boom om*
vla zegt
Want we weten allemaal dat als je een miniem gehalte van die 10% van totale uitstoot waarvoor auto’s verantwoordelijk zijn, afdoet, de wereld niet zal vergaan! Gebeurt dat wel, dan is het alsnog jouw schuld omdat je geen Audi of Prius of whatever kocht. Nadruk op het laaste woord.
MattCurlew zegt
Ach zo’n V8 zal vast ook lekker klinken..
technopatat zegt
inderdaad, wist je trouwens dat in Italië (enige land waar de studie was) de totale uitstoot van co2 van voertuigen komt van Moto’s en andere tweewielers! die dingen staan gewoon practisch vrij van regelgeving hier in belgie en draaien rond de 10.000 revvs, geen wonder dat ze uitstoten… zelfde voor cammionnetten (ween het an woord ff niet :p), ook weinig regels, als ze in de ene categorie regels invoeren, moeten ze dat bij alle categorieën evenredig doen vind ik!
Laurens zegt
@technopatat: hier in NL komt alle rook uit de schoorstenen van open haarden en houtkachels, die zijn gek genoeg vooral populair bij het groene gepeupel ;-)
rebbels zegt
Je mist wel het geluid van een huilende V10..
Het is een echte liefhebbersauto maar zal straks dus wel een collectors item gaan worden.
Timmie zegt
Man, je vergeet de R8! (heeft ook een V10 hoor…)
Oul@ zegt
@vla en JDM_Wotavajjjj:
dat bericht zal niet het nieuwe zijn aangezien dit autoblog is.
Misschien is het zo beter. Rijdende boom in een RS6 rijdt een hippie aan.
RDNS zegt
We vergeten de R8 idd…
Ricosuave zegt
Wel jammer.. een V10 onder je kap is wel sexy :)
mikkeeey zegt
egt jammer van de R8
matthisl zegt
echt jammer van je g
MattCurlew zegt
Eén van mijn favo auto’s ever; vorige S8.. met W8 350pk en niet veel slomer dan de huidige V10 met 450pk…
Gooi maar voor de deur..!
rider zegt
@MattCurlew: heeft geen W8 maar een V8!!
mikkeeey zegt
blijft de v10 wel ik de R8 liggen???
Tommy2 zegt
In de nieuwe S8 komt nog een 5 litr V10 TFSI te liggen afkomstig van de RS6, gelukkig, maar dat zal de laatste wel zijn. Nieuwe S6 krijgt een geladen dacht ik zo V8, wel sterker!
Maar laten we eerlijk zijn, de auto-industrie is momenteel op zijn hoogtepunt qua dikke motoren, het gaat nu alleen nog maar bergafwaarts…
Citrofiel zegt
Niets mis met een V8 hoor. Sterker nog, het geluid van een V8 vind ik mooier dan dat van een V10. Ik hoef dat gejank niet, liever lomp gebrul. Maar goed, de Duitsers zullen het wel weer voor elkaar krijgen het geluid veel te beschaafd te laten klinken.
liljeezy zegt
Misschien gaat het alleen om de S en RS modellen? daarom is waarschijnlijk de R8 niet in het bericht vermeld, hoewel het wel in de tags staat..
CarWasher zegt
waarschijnlijk zullen ze de R8 ook proberen op de markt te brengen met een kleinere motor met dezelfde kracht
zou een goede stap zijn voor de milieuhippies, maar toch jammer.. hopelijk kan het nog ff wachten
integralechubasco zegt
auto’s zijn enorm groot en motoren enorm klein bij de gemiddelde audiwagenpark. Neem bijvoorbeeld zo’n audi A5 1.8T coupe. je ziet ze bij bosjes…
van die figuren die verlangen naar een maserati maar in het leasekeurslijf gedwongen toch maar voor een voorwielaangedreven schijncoupe gaan. en dan hebben ze ook nog een eender, enorme plastic grille en hol geluid… bleeeh.
lamdi zegt
spijtig.. :(
was altijd JUIST opgewonden een S8, S6 of RS6 te zien vanwegen dat heerlijke gallardo V10 blok..
denk ook dat dat voor sommige kopers een overweging is geweest..
hopenlijk is dit niet een voorbode voor dochtermerk lamborghini, waar de V10 blokken van afkomstig waren.
is daar toevallig nieuws over?
anders krijgen we nog zon vreselijke hoogtoerige V8 in een hypercar.. dat kan toch gewoon niet..
gr. japp
jzaero zegt
Inderdaad, waar is de R8 V10?
Alwood zegt
vind de C5 RS6 ook wel leuker dan de C6 RS6, dus doe maar :-) V8 is prima.
Zo mag BMW eigenlijk ook wel weer zesinlijn of een V8 in haar nieuwe M5 stoppen :D
CS zegt
“De V10 is gebaseerd op een blok afkomstig van dochtermerk Lamborghini”
Dat is vrije aparte omschrijving van de herkomst van de V10. De V10’s hebben dezelfde architectuur als de V8-en die Audi al jaren in productie heeft.
De Lamborghini V12 heeft wel Italiaanse roots.
Henk zegt
daar gaat audi
Windhoos zegt
@Wouter,
“Hoewel deze trend van downsizing niet bij iedereen op enthousiasme kan rekenen, worden de auto’s wel lichter, zuiniger en ook nog een sneller.”
Jij hebt hem helemaal door, zolang het de prestaties niet beinvloed dan is er mijn inziens helemaal niets aan de hand……
Spuit11 zegt
En terecht. Er is een sterk vermoeden dat dit bijdraagt aan het milieu dus waarom niet? Een V8 kan beter klinken dan een V10. De reacties dat dit minimaal bijdraagt aan een beter milieu en dat het daarom niet zou moeten slaat natuurlijk nergens op want je moet ergens beginnen he…
Leve de nostalgie maar je wilt toch vooruitgang? Wat als we door waren blijven borduren op motorinhoud dan zouden we nu met een 25 liter blok rond moeten rijden?
Mr. V8 zegt
Maar behoud Lamborghini wel de V10?! Dat is veel belangrijker lijkt me…
Goof zegt
zouden jullie die rijtest op istore kunne zette als podcast?
dat zou egt geweldig zijn!
Pixed zegt
Tja, op zoek dus naar een alternatief voor de V10 zeker.
W12 en W16 dan maar :-)
northspotting zegt
Ja en Lamborghini is ook nog eens van Audi (of VW, zo je wilt..) dus dat zou een beetje doorzichtige manier zijn om een V10 in je gamma te houden :P Dan kunnen ze voor de S8 en S en/of RS6 ook wel zeggen dat die V10 is afgeleid van de V10 van Lamborghini. Lekker makkelijk, want dan hoeven we ons ook geen zorgen te maken! Nee ik denk dat de opvolger van de R8 dan eventueel een V8 met turbo en kompressor krijgt of met 2 turbo’s…
RickB zegt
Of natuurlijk de V10 van lambo en dan twin-turbo.
Nou, dat wil wel!
AriM6 zegt
@RickB:
Wat ligt er ook alweer in die RS6 ?
Ooh ja een twin-turbo V10 van Lambo ..
Dus dat ze een V10 bij lambo moeten halen lijkt me niet echt een optie ..
Benz.. zegt
Zolang de prestaties, het geluid en de beleving er niet onder zal leiden, is er nog hoop.. :)
Cantago zegt
Zou wel zonde zijn… Want hoe gruwelijk is die V10!
six-trey zegt
voledig off topic maar 5.2L en 435PK is zooo indrukwekkend niet hoor mijn 46 jaar oude Chevy haalt ook 400pk uit 5.3L dus al die USA bashers die klagen over de slechte pk/liter verhouding zijn wrong :twisted:
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@six-trey:
Wat is het koppel van jouw 46 jaar oude Chevy?
Huub zegt
@six-trey
Jup, en Audi haalt ook 560pk uit datzelfde blok. Kwestie van markt positionering.
tibor zegt
@JDM__Wotevajjjj en vla
duuwt hippie onder de vallende boom van vla
vla zegt
*Audi RS6 van oul@ nemen doet*
*Hippie van tibor één van zijn spliffs geven doet en zegt om te blijven staan naast eikenboom*
*Zet koffer open van RS6, hangt kettingzaag aan vast en rijdt achteruit.*
*Legt alles vast op beeld en doet mailtje sturen naar [email protected].*
six-trey zegt
@Prof. Dr. Vliegwiel
heb de stats van de dynamo test er eens bijgenomen 413PK en 471 lb-ft torque en daarbij wil ik nog eens toevoegen dat de audi waarschijnlijk directe injectie heeft en de lucht benziene toever waarschijnlijk met de computer zo perfect mogelijk is geregeld terwijl mijn chevy met een edelbroch carb zit die ik met een schroevendraaier heb geregeld :P
@Huub
een turbo ofzo plaatsen kan ik ook hoor ;)
bmw x1=wrak zegt
@matt curlew: dat was een 4.2 V 8 en geen W. lijkt me ook leuke wagen 2e hands niet eens zo duur
MattCurlew zegt
@bmw x1=wrak: ok thanks. Dan heeft Carbase het verkeerd..
GTR zegt
Erg jammer om te horen! Ik ben helemaal weg van die V10 motoren! Zo lekker. En de RS6 ook, hoe hard dat ding kan trekken. En dat ook door zijn V10-hart. Zou jammer vinden als een V8 de vervanger word van de V10. Hoeveel kracht het ook mag hebben. Het idee dat zo’n dikke S6 t/m R8 zo’n enorme V10 onder de kap heeft is gewoon een lekker idee! Ik vind het eenmaal bij Audi horen nu. Het zijn meesterlijke motoren!
mashell zegt
De tijd van big blocks is gelukkig voorbij. Ik heb het eigenlijk altijd jammer dat een merk dat “voorsprong door techniek” als slogan heeft zich tot die absurde ouderwetse grote motoren heeft verlaagd. Kleine motoren met turbo’s passen veel beter bij Audi.
Ferdinand1 zegt
En de W12 dan in de A8. Die mag dan wel zeker! En die is nog even snel als de S8 ook… Maar de V10 reeks klinkt zo lekker! Gewoon jammer als dat verdwijnt.
micheloo0 zegt
Man dit kan je toch niet serieus nemen he :( godverdomme man .
sjorsx87 zegt
Is het niet gewoon dat de leaserijders minder bijtelling wil en milieuvriendelijke auto’s daarom beter verkopen en “gewone” consumenten geen slurptaks willen betalen en daarom eerder voor een goedkopere en efficientere auto(lees:motor) koopt? Ipv. “Het milieu vereist dat alle motoren zuiniger worden.” Het grootste geneuzel over heel die eco-hype gaat elke fabrikant gewoon in mee omdat ze daardoor in de toekomst meer auto’s kunnen verkopen. En mensen de grootverbruikers steeds meer laten staan omdat ze te duur zijn.
Treff zegt
daar gaan de eerste snelle wagens!! Heel jammer dit allemaal, gaan de hippies dan toch winnen?
Bob zegt
@ sjorsx87
Alsof in elke straat een V10 staat…
sjorsx87 zegt
@Bob: Ik doelde eigenlijk op die uitspraak dat die niet klopt, correct me if I am wrong…
DenE zegt
:evil: BOEHOE !!!!! :evil:
De Groene-terroristen hebben weer een slachtoffer gemaakt :( Wanneer gaat Barak Obama DIE gasten eens aanpakken ?
Wat een eeuwige zonde voor de auto-industrie
Sorcerer zegt
Ach, een V8 klinkt vaak ook lekker… En ik neem aan dat ze het wel in de R8 V10 en dat soort auto’s gaan gebruiken.
Verder klinkt deze V10 vooral in Lambo’s mooi… in Audi’s toch een stuk minder spectaculair (hoewel ook niet slecht). En het is toch wel érg handig dat je een stuk meer kilometers op een tank kan rijden (bij de geblazen V6 vs atmosferische V8 scheelt het bijna 2L/100km!!!)
Conclusie: dit soort blokken blijft waarschijnlijk wel, maar dan echt alleen in de pure liefhebbersauto’s. Zou me ook niks verbazen als ze het bijv. alleen nog in de S8 en R8 leveren; echt alleen in de top-topmodellen dus.
Maargoed, we zullen zien hoe ver dit nog doorschiet. Zuinig is belangrijk, maar de échte liefhebber (vaak helaas toch wel een beetje uitzondering bij sloepen als de A8 W12 enzo) moet toch nog een speeltje kunnen krijgen lijkt me :)
Huub zegt
@six-trey
Ik doelde op de atmosferische V10 uit de Gallardo. Dan is Chevrolet er overigens ook nie op vooruit gegaan gezien de 6.0 uit de Corvette die cijfers van jouw niet haalt.
Volgens mij is jouw blok ook niet standaard, gezien de chevy 427 uit die tijd nog niet eens de 400pk haalde.
Vinny_93 zegt
Dan maar een Porsche Carrera GT laten maken…
F355GTB zegt
Jammer van het V10-geluid…
Sowieso jammer dat ze ook dit soort auto’s aan gaan pakken… Alsof hun aandeel in de CO2-uitstoot merkbaar is…
six-trey zegt
@Huub
niet standaard ook niet echt getuned gereviseerd dus uitgeboord en nieuwe nokkenas carburator en uitlaat enz en daar heb ik “preformance” onderdelen voor gebruikt van Hooker & Edelbroch gewoon om dat die goedkoper zijn dan GM onderdelen en meer PK en lager verbruik geven
Tommy2 zegt
Die biturbo V10 blijft er iig nog jaren in (S8 etc) De atmosferische V10 zullen we alleen nog in de R8 blijven zien denk ik zo… :D Kortom: het zal zo vaart niet lopen met Audi’s tiencilinder.
defenderG4 zegt
wie zegt dat ik heb met iemand gesproken die een audi garage heeft en de V10 blijft nog voor heel lang want de R8 spider is enkel met V10 verkrijgbaar !!!!!!
Windhoos zegt
@Tommy2,
“Die BITURBO V10 blijft er iig nog jaren in (S8 etc)”
Heb ik soms iets gemist?……
Tommy2 zegt
@Windhoos: Naar mijn weten krijgen we een Audi S8 5.0 TFSI quattro die rond de 600 pk zal blijven steken ja… XD
Lijkt me ook de meest logische zet, van een atmosferische V10 naar een iets kleinere maar krachtigere geblazen V10.
Sekkiestyle zegt
Ik zelf ben Audi fan, dat is eigenlijk gekomen door de komst van de RS6 C5. Ik zag de test rit op http://www.autoweek.nl en was meteen weg van deze bak. Gisteren terug gekomen van Neckersalum en daar 25 RS6’n gezien. Natuurlijk ook de super elegante A7, A8, A5 SPORTBACK