Het Britse Marcos is niet het meest bekende automerk, maar ze weten wel hoe je een auto moet bouwen. Eerder dit jaar hadden we nog een uiterst fraaie must-see-video van de Marcos TSO op de Nürburgring waarbij de woorden van Ring koningin Sabine Schmits waren: “Unexpectedly, it appears the English can still build sportscars” en dat uit de mond van een Duitse.
Helaas heeft het compliment van Sabine Marcos niet kunnen redden. Men slaagde er maar niet in om het bedrijf gezond te krijgen en dan moet je op enig moment een verstandig besluit nemen. Het verstandige besluit in deze kwestie is om het bedrijf te ontbinden en dan maar eens kijken of er nog wat overblijft voor de aandeelhouders. Immers, “beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald”. Als autoliefhebber kun je volstaan met één woord: Jammer!
Marcos Engineering Appoints Administrator
Company proceeds to wind down operations
October 9th, 2007 – Kenilworth, UK. Marcos Engineering Limited (“Marcos, the Company”) today announced that it has entered Administration with a view to completion of existing work in progress. Marcos’ plan of dissolution will see the Company wind up its ongoing business activities, sell its assets and distribute proceeds and beneficial interests to shareholders and creditors as soon as practicable.
In reaching this decision the Company considered a number of factors including the Company’s current and future strategic and market opportunities and business prospects, limits on new capital from outside sources, increasing cost of ongoing capital and prevailing economic conditions.
Marcos was founded in 1959 and went into receivership in 2000. The Company was restarted in 2002, conducting business as an independent supplier of a new high performance family of hand built lightweight sports cars that provide a uniquely exhilarating driving experience. Despite mounting competition from companies with substantially greater financial, technical, distribution and marketing resources Marcos continued to develop its sports cars that received international acclaim.
As the cost of capital continued to climb and the potential for profit faded, the Company’s Board and management took steps to minimize product and operational costs while they investigated various strategic opportunities and engaged in discussions regarding lower cost distribution, alternate manufacturing and external capital transactions with potential business partners. After reviewing Marcos’s business prospects and potential opportunities, the Company came to the conclusion that Administration of the Company would have the highest probability of returning the greatest value to its shareholders and creditors.
“Regrettably, despite the extraordinary efforts of our employees, suppliers and dealers, we simply could not attain a profit point, reduce our cost base or raise the necessary capital to sustain the business”, said Tony Stelliga, Managing Director. “My sincerest gratitude goes out to everyone that worked relentlessly to revive the Great British Sports Car Company one final time”.
Postman_Pat zegt
Erg jammer dat er weer een Brits automerk verloren is gegaan.
AJ zegt
Jammer, maar ze durven het tenminste toe te geven. Daar kan Spyker nog wat van leren met hun struisvogelpolitiek.
Robin zegt
Een van mijn lieveling auto’s
appieflappie zegt
Ligt het aan mij of lijkt het bovenstaande model erg veel op de Vandenbrink GTO?
RDS zegt
NEEEEEEEEEE!!!!!!!!!! dit kan niet…..
@appieflappie ja er zijn veel coupe modellen met vier wielen
is het merk nu weer te koop?
joep zegt
ja idd: Jammer!
Guggenheimer zegt
Dat geluid wat er uit dat ding komt! Jammie!
Juppe zegt
En ze hebben mooie auto’s gemaakt! Wie kent niet de legendarische Mantis, of de fantastischeMini?
:)
Blijft toch eeuwig zonde dat dit soort merken op de fles gaan :(
heidekonijn zegt
Ik vroeg me een paar dagen geleden, op het TVR topic, al af hoeveel van die TSO’s er al verkocht waren… niet genoeg blijkbaar.
Rest in several pieces. Jammer.
Koen zegt
@ Juppe wij kopen waarschijnlijk de Marcos Mini GT Coupe :) bij The Gallery in Brummen:).
Esprit_de_Flandre zegt
@ Appieflappie
Het ligt aan jou.
Echt jammer. Mooie wagens.
smokin zegt
@Appieflappie:
je hebt helemaal gelijk, deze is ook rood
rider zegt
dus die canadees heeft het roer ook niet om kunnen gooien. erg jammer. weer een brits merk verdwenen. ik blijf hopen dat dit alleen met de britse auto’s (en spyker) gebeurd en niet met alle andere sportwagenbouwers. het blijft eeuwig zonde dat dit zo gebeurd.
ML zegt
ik zou ze niet missen,
ik kende ze geen eens.. al ziet die bovenste er wel cool uit.
BennyB zegt
@ appieflappie, Of heeft Marcos misschien ook eens goed naar de originele GTO gekeken?
Er zijn inderdaad wel enkele gemeenschappelijke stijlkenmerken (tussen Marcos TSO en Vandenbrink GTO), maar dat zijn ook net die kenmerken die van de 250GTO zijn overgenomen.
YOLA zegt
Spijtig, de LM600 racecar was een leuke aanwinst voor GT races.
http://www.rory.uk.com/marcos_racing_files/marcos12.jpg
Neluhz zegt
@ Koen: voor het geld wat je voor een mini marcos in brummen betaalt kun je ook wel een echte marcos bij een fatsoenlijk bedrijf kopen.. :)
Wel zonde dat marcos er niet meer is, maar ze zijn inderdaad een stuk eerlijker dan spyker.. Misschien is het verschil tussen die twee dat marcos werd gerund door autoliefhebbers, en spyker door een verwend ventje..
Juppe zegt
@Koen, een liefhebber dus. Die groene uit ’74? (staat op de site)
Citeer ff uit de sportauto encyclopedie: “Een van de lelijkste auto’s die ooit op de openbare weg heeft gereden, is de Mini Marcos” en “Over smaak valt niet te twisten, maar er waren maar weinig mensen die de Mini Marcos mooi vonden.” :)
Maar dat deert de liefhebber natuurlijk niet! Heel veel plezier! En dit blijft zonde van het merk. :(
jurrian zegt
Jammer? alleen “jammer”?!! Het is geweldig jammer dat ze er niet meer zijn en eeuwig zonde. Marcos was ook veel aanwezig in de racing scene met de mantis, prachtbak.
appieflappie zegt
Ik zeg niet dat Vandenbrink heeft gejat maar vond het gwn op elkaar. En zoals iemand hier al opmerkte, de stijl van de auto is gwn het zelfde. Bekijk het nou eens van de zijkant. De lijnen van de auto, het dat etc. Ziet er best gemeenschappelijk uit. Toeval of niet, we will never know…
bosroamer zegt
@ Koen; die 12.500 euri voor die Marcos zou ik ergens anders uit gaan geven, da’s way 2 much
autoblogger zegt
Pssst appieflappie; Michiel is eigenlijk een Chinees ;)
Markus zegt
@ Appieflappie: dan is het andersom, deze Marcos is er alweer een paar jaar.
Die geciteerde Tony Stelliga is dacht ik ook de eigenaar, als ik het me goed herinner uit een interview met GTO. Wel jammer dat ze moeten stoppen, uit de test die bij datzelfde interview zat bleek het kwalitatief toch een goeie auto te zijn.
Jan C. zegt
Marcos is zo’n merk dat eigenlijk steeds failliet gegaan is en weer opnieuw gestart is. Ik verwacht dat een ander het wel weer probeert met deze naam… en weer faalt…
ZwerverRoodbaard zegt
Jammer ik had eerder merken als Briliance enco failliet zien gaan :(
Marcos is een wel niet zon heel bekend merk onder de meeste mensen maar ze hebben echt fantastische auto’s gemaakt waaronder idd de TSO en de Mantis maar natuurlijk ook de LM600
ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt
Its a shame weer een gaaf sportwagen merk pleite
Dink zegt
Die TSO liep ook niet. Het duurde 3 jaar voordat ie ‘eruit mocht’. Ik verwacht dat ie terugkomt met een ander merkje op de neus.
Klassiekerrally zegt
Jammer, jammer, jammer… De TSO was toch een geweldige auto?
@ Koen: ik zou op z’n minst m’n ogen heel goed open houden bij The Gallery, en in eerste instantie de hand heel stevig op de knip. Nico Aaldering is een heel goede verkoper. Been there, done that, got the T-shirt.
Vraag anders eens bij gespecialiseerde bedrijven als S+S Tuning in Haaksbergen. Heb ik heel goede ervaringen mee. Je mag m’n naam als referentie gebruiken.
je oma zegt
1 minuut stilte
Citrofiel zegt
Dit is echt wel heel zonde. Weer een originele Engelse autobouwer eraan… :( En het was zo’n mooie auto! :?
Koen zegt
Danku Klassiekerrally ik zal me vader eens vertellen dat ie daar meer info kan krijgen
Pieter-Jan zegt
Jammer, inderdaad.
Sinds het TSO roadster concept is Marcos een aanhoudende anti climax. De coupé was zonder veel aandacht, en eigenlijk onvolledig ontwikkeld, gelanceerd. Terwijl de meeste mensen eigenlijk op die Roadster zaten te wachten. Ik weet niet waarom ze dachten dat mensen liever géén Britse roadster wilden, en in de plaats een verBritste Corvette, maar dat was een zeer slechte beslissing.
Het is prodrive die de wagen heeft geëngineerd, en ook bouwd. Prodrive die nu Aston Martin bezit. Hopelijk kunnen die mannen alsnog de belofte van het TSO concept invullen. Het zou een zonde zijn om er niets mee te doen. Het is een mooie wagen, met een goede technische fundering.
bosroamer zegt
Beetje off topic maar Klassiekerrally is right; S&S Tuning zijn goeie gasten!
Vincent(996) zegt
Ahhh Klote. Wéér een Engels merk op de fles. Ik vindt het zó zonde, want de Marcos TSO 2 vondt ik echt een super geile auto. En die tijdloze sexy achterkant dan? Allemaal in de eeuwige put. Als troost weet ik dat die achterkant terug te zien is in de Vanderbrinck GTO, dat weet op een 250 GTO gebaseerd is…. Maar toch.
R.I.P. Marcos
Dink zegt
Gave vid:
http://uk.youtube.com/watch?v=maNjdNfFB3c
Wim zegt
er staat op dit moment een Marcos bij S+S tuning in Haaksbergen, een rally uitvoering zonder kenteken.
er gaaf om te zien