Acura is Honda’s luxemerk, vergelijkbaar met Toyota’s topmerk Lexus dus. Het verschil met Lexus is, dat Acura de oversteek naar Europa nog niet heeft durven te maken.
In een interview met Automotive News liet Dave Marek, hoofd design van Honda R&D Americas, zich het volgende ontglippen:
“We want to rival Bentley and Maybach in performance and design.”
Een nobel streven, maar zelfs in de VS waar Honda’s als warm broodjes over de toonbank vliegen en Acura een vrij uitgebreide modellenlijn heeft, zijn ze niet echt overtuigd. Om echt mee te kunnen spelen met de premium merken zou Acura minder voorwielaandrijvers moeten bouwen en zorgen voor een aantal V8 modellen in het aanbod.
GOD zegt
en dan komen ze met zon sportief model ???
wapz zegt
Hee, Wouter, doe eens een mooie bronvermelding?
Luc zegt
dit kan gewoon niet, als je al voor zo’n auto 5 ton gaat betalen, dan moeten ze toch echt ee kwaliteit á la rolls leveren wat me niet echt makkelijk lijkt voor honda
Rogier zegt
Acura zal nooit met die auto’s kunnen concurreren aangezien je als je een Bentley koopt of een Rolls je die koopt ook vanwege zn naam. Acura is geen naam die in hoog aanzien staat. Dat kost jaren eer je dat lukt
Marc zegt
@ Rogier:
mee eens op het gebied van naam, maar op het gebied van kwaliteit niet persé..
logischerwijs voor een product is dat als het meer mag kosten je betere materialen kunt gebruiken.
een merknaam opbouwen daarentegen kost inderdaad jaren, zeker als je tegen de crême de la crême wilt concureren.
michiel zegt
dii heeft toch geen uitstraling…
lincoln zegt
ik weet zeker dat honda capabel is de allerbeste auto ter wereld te maken .. maar het zal inderdaad het marketing cq puderslaapkamerposter verhaal worden dat niet helemaal strookt.
Jeroen zegt
Dat redden ze nooit als je ziet hoe hoog de kwaliteitseisen van de gebruikte materialen zijn en de kennis bij die merken op dit gebied is dit een kansloos doel. Laat die troep lekker in Azië.
lincoln zegt
@ jEROEN .. dus jappen hebben in jouw optiek geen kaas gegeten van kwaliteit .. is jouw echte naam austin powers en ben jij 30 ingevroren geweest????????
stefan zegt
@Jeroen
”Die troep” is niet eens in Azie dus ga je huiswerk eerst doen voordat je een dom opmerking maakt, acura wordt alleen in Amerika verkocht.
Leejon zegt
Dat monster moet gaan concurreren met Rolls Royce etc? :O Ik vind Rolls Royce toch wat mooier, en sowieso rij ik liever rolls royce dan acura… Beetje te hoog gegrepen!
Gotty zegt
Ik snap niet wat Acura met een V8 moet als ze met een V6 kunnen bereiken wat Rolls en Bentley pas met een V8 kunnen bereiken…
Gotty zegt
En die uitspraak van Jeroen is uiteraard erg dom ja… Is hij niet in de war met China???
floryn zegt
laat ze nou maar eerst met een nsx komen dan met een legend coupe en dan zien wel wel weer hoe goed die twee samen zijn ik heb alleen nu niet het idee dat je het moet willen om een uber honda te maken dat hoort niet helemaal bij het merk
Jonas zegt
De foto is de Acura Advanced Sportcar concept en niet het alternatief voor bentley of de maybach!!
Achja laat ze maar proberen he
Dr. Bronx zegt
Het gaat ook om geschiedenis vind ik. Je kunt niet zo maar een auto bouwen en dan als concurrent. Qua auto misschien wel maar er zit totaal geen verhaal en nostalgie bij. Daar koop je een rolls of bentley ook voor.
Tom zegt
ik denk als je jezelf tussen bentley en maybach wil plaatsen, moet je ook een zelfde soort auto maken. Acura heeft dezelfde modellen als Honda.
Zodra je als autofabrikant een auto maakt die net zo groot en luxueus is als een maybach zullen deze auto’s met elkaar vergeleken worden. Op het moment dat klanten dan jouw auto verkiezen boven een bentley of maybach (design is mooier, luxer, etc) kan je je tussen deze fabrikanten plaatsen.
Maar een Acura RSX, NSX, RDX etc zijn totaal andere auto’s. Lijkt me voor de hand liggend dat je dan ook geen ‘rival’ wordt van maybach of bentley.
Esprit_de_Flandre zegt
@ Tom
Maar ze zeggen dan ook dat ze een ‘rival’ willen worden. Ze gaan dus eerst nog een concurrerend model maken. Ik denk dat het ze wel lukt, als ze meer uitrusting bieden dan RR voor een iets lagere prijs.
NLX zegt
hmmm, nu vindt ik de maybach excelero al een lelijke bak, maar om dan dezelfde neus te nemen, maar dat nog meer plastic toe te voegen vindt vindt ik nou niet echt geslaagd.
autoblogger zegt
@wapz: bron staat gelinkt. Of bedoelde je iets anders?
Robin zegt
Wat is eigenlijk het verschil tussen een Acura NSX en een Honda NSX??? Weet iemand dat?
Marc zegt
@ Gotty: het gaat niet altijd om het vermogen wat je uit een blok haalt. Het gaat ook om het comfort wat je hebt tijdens het gebruik van datzelfde blok. Een V6 met (bijvoorbeeld) dezelfde specs als een V8 moet harder werken (en dat merk je tijdens het rijden) om hetzelfde te bereiken.
Een grotere slag betekend over het algemeen een rustigere auto.
Je kunt proberen een 220 CDI in een S-Klasse te drukken maar een 400 CDI is rustiger omdat die minder slag/werk hoeft te maken om hetzelfde te doen.
Marc zegt
En ik weet dat een 220 CDI geen V6 is.. Dus neem maar een 320 CDI voor het gemak dan maar.
Gotty zegt
@ Marc
Mmmm… Ok, nooit geweten. Maar je hebt het over “dezelfde specs”, kan een V8 ook hetzelfde verbruik hebben als een V6 dan, terwijl het geen hybride is???
puk zegt
Nou ja het is misschien een beetje hoog gegrepen, maar wat verwacht je dan?
Het zou een beetje raar zijn als ze bij Honda zouden zeggen dat ze concurrentie aan willen met b.v. Lada of zo.
Alleen maar lof dat ze in ieder geval proberen hun product naar een hoger niveau te tillen. Destijds hebben ze met de NSX best een leuke auto neer gezet.
Het is alleen zo dat een italiaan niet uit japan komt. Hij gaat het gewoon verliezen qua imago… wellicht denken we daar over 15 jaar weer anders over.
Eerder heb ik maybach en Rolls ook niet als gelijk gezien, maar de pers noemt ze in een adem op. Inmiddels ben ik er aan gewend.
Frostbite zegt
Ik vind het zo’n gek idee nog niet…
Met Lexus is Toyota ook redelijk succesvol, en heeft daarmee ondertussen ook een goede naam opgebouwd. Waarom Honda dan niet?
De kwaliteit en afwerking zijn er. Ik twijfel er niet aan dat ze met de huidige stand van zaken een serieus concurrerende auto neer kunnen zetten. Het enige probleem vormt de naamsbekendheid en het imago.
Tom zegt
@ Robin
Er is geen verschil tussen de Honda NSX en de Acure NSX. Alleen het logo :P
NLX zegt
Ik vindt dat nog steeds zo’n prachtige South Park aflevering, dat Satan z’n soort van sweety 16 feest gaf, met halloween, en om middernacht een Ferrari Enzo taart wilde, was uiteindelijk niet gelukt, kwamen ze met een Acura taart aanzetten. Dat is is zo droog, hoe kom je er op, een Acura taart. Is het trouwens iemand opgevallen dat ze het erover hadden dat het feest gesponserd werd door Kettle one, maar dat dat gewoon Ketel 1 uit Schiedam is. Daar wordt dat echt als een luxemerk gezien, terwijl het hier gezien wordt als slootwater om snel en goedkoop dronken te worden. Zelfde met Heineken trouwens, als je daar bij een evenement komt zijn alle biertjes hetzelfde geprijsd, behalve heineken, dat is 2 keer zo duur, dat vinden ze daar echt een goed en luxe biertje. Ja als het om alcohol gaat, weten Nederlanders toch wel de slechtste zooi voor veel geld in Amerika te verkopen, en het echt goede bier hier te houden, prachtig:).
Maar weer on topic:
tja de jappen en chinezen…. doen het altijd goed met de functionaliteit, als ze nou ook zoveel energie zouden besteden aan het Imago en de Uitstraling zouden ze het beter doen. Maar je weet maar nooit, mischien worden Infinity en Acura over 25 jaar beschouwd als betere luxe merken zoals Rolls en Mercedes. De Aziaten weten me overal mee te verrassen.
flierace zegt
ze komen er wel aan de kwaliteit zal het niet liggen
Apache zegt
Rolls Royce? Wie had het over Rolls? Hij heeft enkel Bentley en Maybach vernoemd.