Posche heeft momenteel 13 varianten van de 911 in de catalogus staan. Met deze rijtest proberen we drie vliegen in één klap te slaan.
Deze week rijden we namelijk met de Porsche Targa(i), 4(ii) S(iii) tiptronic. De 4WD kennen we natuurlijk nog van de 911 Turbo van niet zo lang geleden. Normaliter beschouw ik 4WD in een sportauto als iets voor quiche eters, maar in de Turbo kwam het zo af en toe wel van pas om het vermogen op een verantwoorde manier op de weg te krijgen.
In deze Targa 4S voegt het natuurlijk wel veiligheid en stabiliteit toe, maar met de huidige generatie elfjes is de Porsche Stability Management (PSM) dermate slim en de grip dermate hoog dat 4WD geen onmisbare optie meer is. De dikkere kont en de grotere spoorbreedte op de 4WD modellen zijn wel weer een leuk detail, hoewel de wat rankere lijn van de Carrera (S) uiteindelijk mijn voorkeur heeft. De Targa modellen zijn opmerkelijk genoeg alleen in 4WD versie te krijgen, dus als je een enorm schuifdak wilt dan krijg je de 4WD erbij kado.
Het originele Targa concept van Porsche kennen we nog van de KLPD Porsches waarin stoere dienders met grote snorren en helmen op de veiligheid op Neerlands wegen bewaakten. Na de 964 serie heeft Porsche ervoor gekozen om het afneembare stoffen Targa dakje te vervangen door een groot glazen schuifdak. Dit waarborgt het 911 silhouet over de hele modelserie, maar doet naar mijn bescheiden mening afbreuk aan de naam Targa. Sterker nog, ik vermoed dat ze ervoor hebben gekozen om de naam Targa te recyclen omdat ‘Porsche Met Heel Groot Schuifdak‘ simpelweg niet lekker bekt.
Het schuifdak is een groot panorama dak, met elektrisch zonnescherm tegen een mini broeikaseffect in het interieur, hetgeen eigenlijk wel prettig is omdat het een hoop licht doorlaat als het dak dicht is. Als het dak open is dan heb je weliswaar een flink stuk frisse lucht boven je hoofd, maar in mijn geval wordt het zicht naar achteren behoorlijk belemmerd door het achterste deel van het kozijn van het schuifdak. Het kan uiteraard liggen aan de manier waarop ik mijn stoel afstel, maar echt handig komt het niet over. Het bewezen nut van de Targa concept ontgaat mij dus enigzins, maar laat je daardoor vooral niet ervan weerhouden om een proefrit te maken en te kijken hoe het bevalt.
Om de Targa’s te kunnen onderscheiden van de andere elfjes is er een elegante lichtmetalen strip in het silhouet van de daklijn gemonteerd.
Hetgeen mij eigenlijk het meest interesseerde aan deze Porsche was de Tiptronic S uitvoering. Na te hebben gereden in de Carrera S en Turbo met smetteloze handbak, ben ik wel erg benieuwd geraakt in de bij de Porsche clientèle erg populaire Tiptronic. Een automaat in een Porsche? En dan ook nog een ouderwetse ‘slushbox‘ (dus met koppelomvormer)? Ze zijn momenteel erg in trek, als ik goed geïnformeerd ben wordt een aanzienlijk deel van de elfjes momenteel uitgeleverd met zo’n versnellingsbak. En in de Turbo is die zo goed geprogrammeerd tezamen met de rest van het motormanagement dat een 0-100 sprintje sneller is mèt dan zonder slushbox.
In de rest van de modellen is het vooroordeel van een langzamere automaat echter waar. In deze Targa 4S scheelt het volgens het boekje 0,5s op het sprintje van 0-100: 4,9s tegenover 5,4s. Dat is relatief gezien best wat, en in een sprintje vanaf stilstand is het ook duidelijk merkbaar. Het duurt gewoon net even te lang voordat de koppelomvormer ‘lockt’ en de beschikbare 355 pk en 400 Nm koppel optimaal benut kunnen worden.
Maar goed, 0-100 sprintjes zijn voor cijferneukers en stoplicht-sprint petjes-pitamientjes, het belangrijkste is hoe zoiets in het alledaags gebruik werkt.
En dat werkt prima. Ik ben een groot fan van automaten, en deze doet mee met de beste. In de praktijk komt het erop neer dat de automaat schakelt in harmonie met het rijgedrag: Assertief rijden resulteert in later opschakelen en eerder neerschakelen, oftewel een adaptieve automaat. Uiteraard kun je in de manuele stand zelf de schakelmomenten kiezen, maar dat heeft in de praktijk weinig nut.
Het ‘sport’ knopje van het optionele doch obligate Sport-Chrono pakket maakt de automaat nog assertiever, en in de praktijk zal snel blijken dat zelf schakelen dan echt weinig meer toevoegt. Daarnaast is het in de automaatstand altijd mogelijk om met de tiptronic knoppen op het stuur de automaat ad-interim direct te instrueren. Maar het makkelijkst, daarvoor moet je wel even met de automaat kennis maken, is het ‘schakelen met het gaspedaal’. Afhankelijk van de snelheid en de diepte waarmee je het gaspedaal indrukt schakelt de automaat één of meerdere versnellingen terug, en na enige oefening bepaal je de schakelmomenten vrij exact met je rechtervoet.
Dus, zou ik als fan van automaten een 911 met Tiptronic bestellen? Nee. En ik heb daar geen sluitende argumenten voor, anders dan misschien dat ‘onbelangrijke’ 0-100 sprintje. Het is voor mij een kwestie van gevoel; een Porsche 911 hoort niet met een automaat. Net als ananas op een pizza: Het is misschien wel lekker, maar het hoort niet.
De conclusie voor mij is dus geen Targa, geen 4WD en geen Tiptronic. “Wat een negatieve review” denkt de trouwe lezer nu wellicht. Maar niets is minder waar. Want voor mij is de rij-ervaring in de Targa 4S een bevestiging van de Porsche die ik wèl zou kopen mocht die gelegenheid zich ooit voor doen: De Carrera S met handbak. Het schuifdakje in de optielijst maakt een mini-Targa en het standaard PASM onderstel tezamen met het optionele Sport-Chrono pakket bieden mij alles dat ik van een sport-auto zou kunnen verlangen. En kom niet aanzetten met de wintersport, want met de juiste winterbanden kom je minstens even snel die berg op. Alleen op de poolcirkel is 4WD echt onmisbaar.
In het zwart natuurlijk. Want, voor jullie informatie, pik-zwart is dè modekleur voor elfjes dit moment.
De voor de 997 serie ontwikkelde 3,8 liter motor van de S-modellen (3,6 liter in de niet-S-uitvoeringen) levert zijn vermogen behoorlijk gretig op. Speciaal met de sport-knop aangeschakeld reageert hij erg fel. En hoewel zeker niet overgemotoriseerd (wat is 355 pk tegenwoordig nog?) is de combinatie ervan met de wegligging, de remmen, het bochtenwerk en de grip op zijn minst indrukwekkend te noemen.
Het Porsche Active Suspension Management (PASM) onderstel verdient nog een aparte vermelding. Op de S-modellen en de Targa is het standaard, op de Carrera (4) optioneel maar zeer de moeite waard. PASM is een actief onderstel dat oneffenheden uit het wegdek strijkt en ongewenste koetsbewegingen onderdrukt. Dat klinkt als een tekst uit de folder, maar in de praktijk zorgt het voor een veel rustiger en stabieler rijgedrag op hoge snelheden. Handig voor de hoge-snelheids winkel-sessies in Düsseldorf bijvoorbeeld, zolang dat nog kan…
De Porsche Targa 4 kost €129.050 met handbak en €133.385 met Tiptronic. De Targa 4S kost €143.750 met handbak en €148.085 met Tiptronic. Vergeet niet het Sport-Chrono pakket en waar nodig PASM aan te vinken in de optielijst. Download voor gedetailleerde technische info en andere folder-praat de brochure.
Foto’s
De foto’s uit dit artikel zijn allemaal klikbaar voor een groter formaat. Mocht er behoefte zijn aan een wallpaper van één van deze foto’s dan lezen we dat graag in de comments. Check de gallery van deze rijtest voor meer plaatjes.
Video
Dankzij Ruben Baeten hebben we weer bewegende beelden en geluid. Klik op de onderstaande foto om de video te starten.
Reddingius zegt
Hulde! Mooi stukje en een vooral indrukwekkende video. Proper job. Het enige wat ik op de auto aan te merken heb zijn de iets verstoorde lijn, de te grote sierstrip en, en dit kwam in de video luid en duidelijk naar voren, het ietwat luie geluid wat automaten altijd hebben bij het schakelen.
Smakelijk artikel!
Emil zegt
Die 6cil. boxter klinkt echt heel goed :P
DJS zegt
Mooiste porsche op dit moment!
MartijnGizmo zegt
Ik ben toevallig vorige week met een Carrera 4S met tiptronic mee op pad geweest om wat foto’s te maken (zie http://www.rijtesten.nl/test.php?id=175 ), maar ik vond de automaat toch wel redelijk afbreuk doen aan de 911-beleving.
Had deze trouwens ook de sportuitlaat van €2500? Die vond ik toch wel grappig, met een knopje op de middenconsole kun je kiezen tussen een gewoon of een sportief geluid, met toch wel een groot verschil tussen de 2 standen. :)
AlwinH zegt
Ik vind die bredere heupen juist wel iets toevoegen aan een 911. En de heupen van een Turbo zijn nog net iets breder dan een Carrera 4, dus vind ik de Turbo nog mooier :-)
Lucas zegt
Geweldige bak én mijn complimenten voor het filmpje! Zeer mooie combinatie tussen beeld en geluid (zowel “muziek” als motorgeluid)!
Enige slechte aan de auto vind ik dat het prachtige, karakteristieke Porsche-geluid teniet wordt gedaan door de automaat. Dat klinkt echt heel knudde, zowel bij het accelereren vanuit stilstand, als het gewoon opschakelen. Sowieso áltijd de handbak nemen, alleen al voor de sound, het heeft véééél meer emotie!
PieterA zegt
Zowat elke automaat is troep! (vind ik toch). Manueel is altijd beter en leuker en ook (bijna altijd) sneller zelfs.
Rudy zegt
Automaat is leuk in een “luxe” auto zoals een 5 serie, x5 etc. In zo’n sportauto zou ik ook liever een handbak hebben.
Het schakelen met die flippers is trouwens een leuke feature, maar gebruik je nooit (iig in de auto’s waar ik in gereden heb, vond ik het vrij waardeloos).
SugarFree zegt
Vind de Porsches nog steeds prachtige, werkelijk prachtige wagens. Kan er geen genoeg van krijgen.
Toch vind ik de Targa minder mooi. Alleen de bredere heupen vind ik wel stoer. De optische gevolgen van het targadak vind ik te opzichtig; die sierstrip is net te dik, net te opvallend.
En persoonlijk zou ook ik een handbak kiezen. Echte auto’s hebben handbakken. Het is een cliche, maar waar. Niet dat het niet lekker rijdt (in de Porsche niet kunnen testen; alleen handbak), maar de handbak betrekt je voor mijn idee net iets meer bij het rijden/het rijdersgevoel.
Bdwn zegt
Hebben! Hebben! Die sierstrip vind ik wel wat hebben! Mooie foto’s zeg! Worden de vijfde (front) en tweede foto nog als wallpaper aangeboden.. ;)
Klassiekerrally zegt
PieterA schrijft,
Zowat elke automaat is troep! (vind ik toch). Manueel is altijd beter en leuker en ook (bijna altijd) sneller zelfs.
Tenzij je Michael S. heet schakelt vrijwel elke moderne automaat sneller dan jij en ik kunnen.
Maar ik zou een 911 ook niet met automaat kiezen. Ook puur ‘omdat het niet hoort’. In een grote auto zou ik juist weer geen handbak kiezen.
En de brede heupen van de 911: man, wat vind ik dat mooi!
Doe mij er maar een in zwart metallic!
Klassiekerrally zegt
Oh ja, en het is ‘ananas’ ;)
–edit: gefixt, thanks!–
CSL zegt
Sportauto en Automaat gaan gewoon niet samen.
Of je moet zoiets als wat BMW SMG noemt hebben. Die zijn geweldig en schakelen super snel.
Coolcase zegt
Woeii!! :-D Wat weer een waanzinnige wagen.
Vooral dat filmpje is lekker, hoge kwaliteit! En het geluid, wat zou je toch met een Porsche moeten als er geen geluid uitkwam…
Weet iemand waar het opgenomen is?
MarcO zegt
wel automaat – niet automaat… wat een discussie. Alles in ons leven wordt geautomatiseerd. Gordijnen gaan automatisch open en dicht. Licht aan en uit: automatisch. Betalen? automatisch afschrijving. En het aantal voorbeelden groeit per dag. Maar de nederlandse rijder blijft maar roeren in het versnellingsbakpotje… Kijk: het schakelprogramma moet wel voldoen aan het type auto (en dus niet die trage flipperkast in een stilo abarth) maar de voorkeur zou toch echt uit moeten gaan naar: automaat. En doe mij dan maar gelijk de Turbo.
RaVe zegt
–edit: ontopic aub–
Larrs zegt
De Targa van die de politie had blijft voor mij de mooiste Targa en het filmpje is ook erg mooi gemaakt.
Goede beeld en geluidskwaliteit, verder heeft Porsche een mooi motorgeluid.
911 zegt
@ alwin mee eens
de heupen doen het hem
RubenBaeten zegt
@Coolcase: In de buurt van Zeewolde.
bramwillemse zegt
Zoals we gewend zijn van sacha, weer een erg goede rijtest. Altijd leuk om te lezen.
Het toeval wil dat ik een maandje geleden in een Porsche 993 tiptronic heb gereden, natuurlijk vond ik dat geweldig, maar dat is meer omdat ik nog nooit zo hard had gereden.. De 993 Tiptronic beschikt over 4 versnellingen, heeft de 997 ook maar 4? Die vier versnellingen vond ik namelijk vooral raar, ook al schakel je zelf (wat in de 993 veel te traag gaat) er mag van mij wel wat meer geschakelt worden. (Goed) schakelen is voor mij toch een belangrijk deel van een plezierige rijervaring. Het is leuk om een keer te proberen, maar een handbak is toch leuker!
Dan is er natuurlijk nog de schakelbak als in de hedendaagse Ferrari, maar daar heb je de flippers aan ’t stuur die het even leuk maken (denk ik :P)
sacha zegt
@MartijnGizmo: Deze had geen sportuitlaat volgens mij. Het is me iig niet opgevallen, en dat zou wel moeten met zo’n speciale uitaat.
@Bram: Thanks. Tiptronic = 5 versnellingen. Handbak = 6 versnellingen.
Florijn zegt
@ruben baeten
je films worden steeds beter mijn complimenten!!!
AlwinH zegt
Is die sportuitlaat er ook al voor de Turbo?
Die kan wel een beetje meer herrie gebruiken wat mij betreft.
MarcO zegt
@ sacha: het is ‘bevestiging’ ipv ‘bevesteging’ ;)
–edit: gefixt, thanks!–
Florijn zegt
toch zou ik nooit een targa kopen enkel om z’n targa dak maar ik vind dat ze dit dak op meer 911 coupé ’s moeten gaan toepassen. als optie
AlwinH zegt
@Florijn:
Precies, helemaal mee eens.
Gewoon van elke 911 drie versies: een coupe, een cabrio en een targa.
Doe mij maar een Turbo Targa dan :-)
Tekkie zegt
Ziet er echt vet uit.. Als het niet te veel moeite is wil ik wel een wallpaper op maatje 1024×768 van http://static.autoblog.nl/images/wp2007/reviews/porsche_targa-4s/klein/porsche_911-targa-4s_7.jpg
en http://static.autoblog.nl/images/wp2007/reviews/porsche_targa-4s/klein/porsche_911-targa-4s_9.jpg
twee supermooie foto’s vind ik dat..
SugarFree zegt
@ marcO
Dat het leven wordt geautomatiseerd is een feit.
Maar misschien wel juist daarom is het fijn om te kijken wat je bewust zelf wilt blijven doen, niet omdat het efficiënter is, maar omdat het je plezier brengt, of rust.
Persoonlijk heb ik er een hekel aan dat alles efficiënter moet, en sneller (eh, behalve auto’s mogen altijd sneller :) ). Een beetje onthaasting (wat een stom modewoord) is echt niet weg. Enneh, zo’n oude lul ben ik overigens niet. De 30 is nog niet te zien ;)
Conclusie van dit epistel: als er een 911 moet worden gekocht, dan dus eentje met handbak (de handbak van de 997 S is de beste waarmee ik ooit schakelde; alsóf het een automaat was, hij leek te weten waar je naar toe wilde, echt)
SugarFree zegt
@ Tekkie en de maker van de foto
Die eerste foto waar je om vraagt, vind ik inderdaad ook erg geslaag. Vanuit een goed perspectief genomen! Klein minpuntje: een beetje te donker.
SugarFree zegt
geslaagD
S AMG zegt
wat een saaie sportwagen. Ik zou dit dan ook niet kopen als sportwagen maar als cruisewagen. Sorry hoor autoblog maar Petrolhead heeft deze auto wel beter getest
Xemurai zegt
Heel erg tof geluid, en man wat een strak model!
997User zegt
Orginele uitlaten vind ik het mooiste.. Dat lekkere porsche geluid. ik zou gewoon een 997CabS of een 997S nemen met sportstand en zwart :D
En als je echt hardcore wilt gaan moet je de gt3(gt2)(rs Pff:P) nemen maar snelste blijft natuurlijk de Turbo.
Stefan zegt
@ Sacha
De uitlaat op deze Targa is wel degelijk een sportuitlaat. Op de eerste 2 foto’s is te zien dat de binnenste 2 eindstukken van de uitlaat kleiner zijn dan de buitenste 2. Bij het gewone uitlaatsysteem op de S versies zijn alle eindstukken even groot. :) tis maar ff dat je het weet lol…..
WE zegt
Mooie fotoreportage en dito verhaal. Maar terecht voor zo’n legendarische auto!
Remco zegt
Jongens, jullie maken iedere keer weer indruk met jullie filmpjes. Bijna Top Gear waardig. Erg goed. Ga zo door.
Remco
Hondaminded zegt
Haha toch grappig al die mensen die helemaal opgewonden worden van een platgeslagen kever:p
nou ok dan hij is wel een klein btje beter.. en complimenten voor de foto’s/film!
henk zegt
doe mij maar een normale 911….dus ook geen cabrio (die is voor vrouwen)…..aan de targa vind ik die chromen strip te groot/dik…ziet er niet
Citrofiel zegt
Oke, ik was vanwege mijn pas verworven anti-Porscheheid van plan niet te reageren (beter dan alleen maar Porsche sucks! zeggen ;) ), maar ik moet toch even mijn complimenten geven over het filmpje. Heel mooi gedaan Ruben!!!
Tarzan zegt
Hmm, ik wil de meneer van de revieuw nog wels horen als het gaat regenen en wat hij dan voor verschil merkt met 4wd, especially in een 911 ;)
Verder mis ik het juichen over de remmen een beetje. Ik heb 911jes altijd het meest kwijl gevonden door de remmen. Altijd strak, bocht, hobbels maakt niet uit..geen 1 andere auto kan daar tegenop.
Wel deel ik het verwijt naar de huidige targa-instelling..dat glazen dak is erg lelijk imo. Ik zou de nieuwe 911 turbo niet afslaan als mijn nieuwe babe met veel geld mij een valentijnskado wil geven, maar blijf meer fan van de 993 en de 964. Wel blij dat ze weer breed zijn geworden want de 996 zag er niet uit. Wat ik ook mis is het steilere windscherm van de oudere modellen. Goed, om de 100 km moest je de vliegen uit je ruitenwissers peuteren maar het gaf een mooiere druppelvorm./ Nu is het meer een pijl geworden en dat is niet des 911s.
En ik zou in een nieuwe turbo zeker de tiptronic meenemen. In Nederland rij je zo vaak in de file dat koppeling trappen niet leuk is. Tenzij ik een 993 ga aanschaffen want dan wil ik weer wel een handbak, maar eigenlijk alleen omdat daar de tiptronic maar 4-speed is. Enfin, ik ben altijd blij met Porsche revieuws, dat wel.
Cars zegt
Opmerkelijke foto’s en hij heeft gelijk…. een 6- bak schakelt het lekkerst. ;)
Prima geluidje, enne….. een targa is niet verkeerd nee. Maar wel belachelijk dat er zo’n grote meerprijs is voor die automaat. gwn niet doen dus.
w0o0dy zegt
@Sacha: sterk verhaal dat daadwerkelijk inzicht geeft in hoe de auto aanvoelt en al heb ik niets met Elfjes…. als ik dit zo lees wil ik er graag eens mee rijden en zien wat ik er zelf van vind.
@Ruben: deze video is één van de beste tot nu toe in mijn ogen. Echt fraai werk! Wel laat het geluid heel duidelijk horen dat het een automaat is…. zo sloom heb ik volgens mij nog nooit de koppeling laten opkomen. Klinkt echt niet sportief dit.
De brede heupen en de relatief smalle voorkant van de auto maakt de hele auto een beetje een karikatuur van een 911…. en die sierstrip is fu****g hideous!
Sven zegt
Mooie Porsche!
En wederom mijn complimenten voor het mooie filmpje en overigens ook de mooie post!
Leuk camerawerk, en goed gemonteerd, gaat echt steeds beter met de site!
Kobey zegt
de 7e foto is wel amateur gemaakt trouwens zeer vette auto..goeie informatie..;)
Ruud zegt
ik ben ook zeer onder de indruk van het filmpje mooi gemaakt. ik vind deze Targa een super bak maar voor een porsche vind ik hem echt te saai. ik zie veel liever een gewone Carrera S. een GT3 is natuurlijk helemaal vet maar ik vind deze Targa een beetje saai overkomen. met handbak is het waarschijnlijk een totaal andere auto. btw ik vind die sierstrip ook niet mooi. maakt de auto een beetje bekakt en te netjes verder leuke test
sacha zegt
@Tarzan: Je hebt gelijk, de remmen zijn erg goed. En het nut van keramische remmen is mij volslagen onduidelijk als je de ‘gewone’ remmen hebt ervaren. Tenzij je echt gaat racen op het circuit, dan heb je er misschien profijt van.
KiDo zegt
weer een gaaf filmpje en een leuk verslag :) gewoon doorgaan zo :D
Autogek zegt
Precies zo een intro van een nieed for speed dat filmpje lol
bradley zegt
heel leuke review
CCX zegt
Leuk filmpje
Ik heb de porsche Carrera Targa 4S in model van de officiële porschedealer nu nog in het echt !
OLi zegt
eindelijk weer een echte porsche , was ff geleden
mashell zegt
“wordt het zicht naar achteren behoorlijk belemmerd door het achterste deel van het kozijn van het schuifdak. ”
En, wat had je verwacht te zien daar door die achterruit? Je zit in een Porsche dus wat zou je daar kunnen zien zijn snel kleiner wordende achterblijvers. Onbelangrijk dus. Als ik een 911 zou kiezen dan werd het de Targa, volgens mij kun je je echt rijk voelen met zo’n groot schuifdak. Alleen geen zwarte, dat is zo 320d…
Sven zegt
Wat is eigenlijk |Chubby 2007?
Mr. R zegt
Eerst even complimenten: erg nette review! Lekker scherp geschreven, helder; heel erg goed!
En ook het filmpje is echt super! Beelden zijn strak en ’t geluid klinkt lekker! Ik had wel weer de verwachting dat deze ‘mysterieuze muziek’ ergens uit zou faden en er even geknald zou worden met wat stevige muziek om eventueel erna weer deze mysterieuze muziek in te zetten. Dat was wat ik verwachtte, maar dit was ook zeker érg goed!
Heb ik nog helemaal niets gezegd over de Targa! Ik zou tot dezelfde conclusie komen als Sacha: liever een Carrera S met handbak en schuifdakje. Dat voelt waarschijnlijk aan als ‘meer Porsche’. En dat is wat je tenslotte wilt: lekker veel écht Porsche.
Tombnolz zegt
Prachtig, die hoogtoerige boxer! Spijtig dat je dat nauwelijks te horen krijgt op de openbare weg. Al die trutjes en bompa’s met hun 911’s rijden zo traag…
jamieee zegt
nice sound
Joël zegt
Mijn partner heeft net een nieuwe Targa 4S aangeschaft en moet als porsche rijder toegeven dat hij inderdaad een geweldige wegligging heeft…geen enkele afbreuk aan de tiptronic, alhoewel ikzelf steeds met hadbakken heb gereden zoals indertijd mijn 964 en later 993..vind ik persoonlijk dit elfje een aangename verschijning zowel binnen als buitenkant, het lekker bredere kontje en de strips geven en opvalende sportieve indruk… kan begrijpen dat de meesten onderons voor de handback gaan, ik zelf ook …maar ben ondertussen stilletjes van mening aan het veranderen….. gewoonweg en prachtige zet van Porsche …een model dat voldoende stof doet opwaaien , letterlijk en figuurlijk !!
En eens ermee hebben stof doen opwaaien, ben je verkocht aan dit model !
Paul Declerq zegt
Sedert oktober heb ik die Targa 4S. Mijn vorige Porsche een 996 cabrio 4S mis ik toch wel een beetje als het op open rijden aankomt.
Tot 200 km/u kan je met de cabrio open rijden zonder wind of storende geluiden. Die Targa, vanaf 60 km per uur enorm windruis als je open rijdt. Vanaf 120 km/u moet je zelf niet meer met elkaar praten,… Een héél leuke kar om met GESLOTEN dak te rijden, als je echt open wilt rijden, dan heeft die cabrio véél meer comfort.