Na de XC90 en XC70 staat er op de Detroit motorshow binnenkort een concept van de Volvo XC60.
Er was wat onduidelijkheid over het feit of de nieuwe SUV van Volvo de naam XC50 of XC60 zou krijgen. We wisten te melden dat het een XC60 zou worden (jammer wouter) maar het is nu ook officieel.
Na het gevecht om de uber-SUV krijgen we dus een flinke berg middle-class premium SUV’s. Er komt een Audi Q5, Mercedes GLK en Volkswagen Tiguan, het wordt gezellig druk!
De XC60 concept ziet er in ieder geval verfrissend uit, lekker sportief (al blijft daar uiteindelijk altijd weinig van over). De achterkant is erg origineel, de neus doet veel denken aan de C30. De nieuwe Volvo staat gepland voor 2009 en deelt het platform met de nieuwe LandRover Freelander. De auto krijgt all-wheel drive en de motoren bestaan uit vier- en vijfcilinders (via auto-motor-und-sport.de).
Persbericht:
De Volvo XC60 Concept is vooral een auto voor de toekomst. Letterlijk, en in de breedste zin van het woord. Het studiemodel biedt de wereld niet alleen een ‘sneak preview’ op een nieuwe auto uit Volvo’s XC-lijn, maar onthult ook tal van designinnovaties en -elementen die deel zullen uitmaken van toekomstige Volvo’s. Volvo Cars Design Director Steve Mattin en zijn team hebben de XC60 Concept ontworpen met de ogen puur gericht op één helder doel: nieuw design-DNA!
Belofte voor de toekomst
“De XC60 Concept heeft een groot aantal innovaties in zich die aangeven hoe onze auto’s er in de nabije toekomst zullen gaan uitzien”, zegt Steve Mattin. “Het is tijd om voor eens en altijd afscheid te nemen van doosvormige Volvo’s. Natuurlijk, die lijn is al langer ingezet, onder meer met de C30. Maar misschien leeft dat beeld nog steeds. Daarom geven we in plaats daarvan onze Scandinavische erfenis tegenwoordig meer gevoel, meer emoties: door onze auto’s meer persoonlijke uitstraling te geven door met vormen en lijnen te spelen, en door ze innovatieve ontwikkelingen door te laten maken en ze die daadwerkelijk mee te geven. Nu, en bijvoorbeeld met de XC60 in de zeer nabije toekomst.”Design
“In de afgelopen jaren hebben we wat de vormgeving van onze auto’s betreft – met succes – de nadruk gelegd op Scandinavisch design met alle bijbehorende karakteristieken”, zegt Steve Mattin. “Dat wil zeggen, tijdloze, functionele elegantie. Dat heeft zichzelf bewezen en zal altijd zo blijven. Maar nu voegen we daar nog iets aan toe. Of liever: pompen we het design-DNA letterlijk op door toekomstige modellen visueel meer volume te geven. Met meer expressieve, op het gevoel werkende vormen en lijnen die als een magneet ieders aandacht zullen trekken. Nu herken je een Volvo op vijftig meter, in de toekomst moet die afstand verdubbeld zijn.”Designmatig gezien is de XC60 Concept dan ook opvallend, gedurfd en vol emotie. Het studiemodel, gehuld in een glansrijke ‘Tin Bronze’ laklaag, is een smaakvolle mix van het beste van twee dynamische autovormen, legt Mattin uit. “Beneden de ‘schouderlijn’ heeft de XC60 duidelijke XC-trekken, die kracht en volume uitstralen. Door zijn grote 20-inch wielen, ‘uitgeklopte’ wielkasten, ruime bodemvrijheid en aluminium beschermplaten aan de onderkant van de auto toont de XC60 zijn spierballen. Terwijl alles daarboven zich wat lijnvoering meer vertaalt in het sportieve en dynamische van een elegante en sexy coupé.”
Veel groter Volvo-logo
Vorig jaar werd het nog licht gerestyled, maar al sinds de jaren twintig van de vorige eeuw siert het bekende ‘iron mark’-logo, gemonteerd op een diagonale strip op de grille, de neus van iedere Volvo. Volvo hecht veel waarde aan het krachtige beeldmerk dat gebaseerd is op het symbool voor het chemische element ijzer, en op de XC60 Concept is het prominenter (lees: groter) in beeld gebracht dan op eerdere Volvo’s. Ook de nieuw gepositioneerde knipperlichten in de bumpergrilles links en rechts maken deel uit van Volvo’s nieuwe design-DNA. Samen met de nieuwe ‘snel gesneden’ koplampunits, de V-vormige motorkap en de forse bumper/spoilercombinatie geven ze het front een uiterst krachtige uitstraling, die het moderne karakter van de XC60 Concept benadrukt.
Ook de merknaam Volvo op de achterkant van de auto werd onder de loep genomen. Letterlijk. De letters werden groter en iets meer uitgespatieerd, waardoor ze meer in het oog springen. Dit stukje typografie behoort eveneens tot het nieuwe design-DNA dat de toekomstige Volvo-modellenreeks zal kenmerken.
mvagusta zegt
Jeetje…….
Dat is wel de lelijkste Volvo sinds tijden! :(
Lijkt wel op een SansYong… of zoiets….. in ieder geval erg lelijk!
Nu ik nog een keer kijk… De lijnen zijn opzich wel oke! Maar de rest…..Tjaaa… Lelijk! ;)
Sander zegt
Orrigineel, en zo lelijk vind ik hem ook nog niet!!
]M[ zegt
Stoer!… vooral de lijnen, raampartij enzo… front mag wel iets bruter, achterruit iets “normaler”… maar de achterlichten en vooral die lijnen zijn errug mooi!
…heeft ie ook wel wat van weg niet?
Greg zegt
Wel erg gewaagd van Volvo…
Alsof er nu van de Aziaten is afgekeken.. voorkant heeft iets van de KIA pro_ceed en de achterkant lijkt op de SsangYoung Actyon..
Echt lelijk is t niet.. wel even wennen
Alwood zegt
dat is werkelijk wel de laatste volvo die ik ooit zal kopen! bah! ziet er net zo uit als de nieuwe mondeo. en ziet er in niks als een volvo uit :-( de XC90 vond ik al op het randje… laat ze maar weer eens met een mooie écht grote station komen!
ik vraag me echt af wat er nu allemaal van volvo verwacht word mbt uitstraling. het waren ingetogen degelijke ruime en functionele wagens, als ze zo doorgaan blijft daar echt weinig van over.
christo zegt
@Alwood: Volvo is niet zo maar volvo he.
Wij zijn FORD
Alwood zegt
@ ]M[
ik was aan het typen op het moment van jou post :P vind hem inderdaad wat weghebben van de nieuwe mondeo maar dan in de negatieve zin van het woord :|
bezem zegt
ziet er niet uit die volvo
3s zegt
Waar rook is…….
Ze mogen hem meteen in produktie nemen wat mij betreft.
Aangezien audi zijn gamma flink gaat uitbreiden zullen ze niet te lang wachten.
kabouter plop zegt
LELIJK LELIJK wat mankeert er met die gasten die achter kant da ga der over !!
Rogier zegt
Pssssssst, Mooi dak zit erin.
Is een Nederlands bedrijf al enkele jaren samen met Volvo mee bezig.
Fons zegt
Motorkap / voorruit design lijkt wel een Seat
Appeltje zegt
Wat een belabberde vormgeving, slaat echt helemaal nergens op (vraag er voor verifiereing maar naar bij Michiel, toch?). Interdaar net een Aziaat, helemaal geen Volvo, vreemde verhoudingen, niet echt volvo lijnen en vreemde velgen. Helaas!
]M[ zegt
met zo’n achterruit (bij nader inzien misschien toch wel leuk) is het zicht toch vrij slecht of niet? (laagst zichtbare punt erg hoog)…
ben ’t ook wel ’n beetje met Alwood eens, volvo is z’n ingetogen+functioneel imago wel een beetje kwijt zo langzamerhand, maar de auto op zich vind ik erg mooi…
thom zegt
het is dan wel een volvo, maar het is geen volvo. ze gaan wel wat sportiever worden de laatse tijd maat dit slaat weer nergens op. jammer want ze ging toch de goede kant op.
Sander zegt
Als we het toch constant over lijnen hebben… Die lijnen over de zijkant die naar het achterlicht lopen vind ik erg leuk bedacht.. Lijkt net alsof die lijnen de voorlampen wat naar achter trekken :P grappig;d
Lange zegt
Nette auto voor de zaak uiteraard :P
Rick dos zegt
Waarom fucken die Zweedse knackebroden altijd de achterkant up?! De voorkant en zijkant vind ik gewoon mooi! En dan die achterkant……net zoals bij de C30 voorkant en zijkant mooi en de achterkant lelijk!…..Het ziet er in ieder geval 10x beter uit dan de XC90!
bramwillemse zegt
hij is mij wat te gespierd voor een volvo.. daardoor verliest ie z’n ‘cleane’ uitstraling. Jammer, maar op zich wel een stoere bak.
Ik hoop wel dat de productieversie hier niet rechtstreeks van wordt afgeleid!
w0o0dy zegt
@rick dos: “op z’n zweeds” is dus “fucking up the back”? of begrijp ik het nu weer verkeerd? De hele auto heeft wel een hoog Mondeo Station gehalte… en die achterkant heeft te dicht bij het kampvuur gestaan…..
Het lijkt me duidelijk, dit wordt het niet…..
slk55 amg zegt
Ik moest ook meteen denken aan Ford. opzich is het een gewaagde concept van volvo, eindelijk eens een spannende volvo. ik vind hem eigenlijk best mooi, vooral de voorkant en de zijkant zien er erg stoer uit. De achterkant is even wennen, maar die achterlichten zijn toch wel erg sierlijk.
Nick zegt
@Rick dos; da’s Volvo.
Die achterkant is juist kenmerkend, apart, maar kenmerkend.
Zo lelijk vind ik het niet, alleen is het een beetje … retro-480… :D
LOWrider zegt
ja wat zal ik zeggen he…. not my cup of thee
Squadra zegt
Tja… hij wordt natuurlijk veel minder uitbundig dan hiero op de foto’s. Heeft ook veel weg van de Opel Antara.
Volvo hoort strak en clean te zijn kijk maar s naar de modellen anno nu. Dan ga je toch niet aankomen met n ‘stoere’ Volvo…. hahaha stoere Volvo….
Mr. R zegt
“Jongens, we willen dat jullie een SUV ontwerpen. Dus vreemde kromme lijnen, rare hoeken en wat gaten. Nog wat aluminium voor en achter. Ow, we stellen ‘m voor in Detroit: dus de velgen in chrome-uitvoering!” zo moet het haast wel gegaan zijn bij Volvo!
Ik vind het een aardig ontwerp, maar niet echt des Volvo. Waarom zijn die schouderlijnen zo druk?! Waarom zitten de refelectors op de achterkant scheef? De achterkant is wel gaaf en dat de neus geen S40-neus is: heel goed! Maar maak dat ding alsjeblieft wat saaier, maak het een statige Volvo!
Jeroen zegt
Nou, ik vond de andere volvo’s altijd wel mooi, maar dit ben ik niet van Volvo gewent :O
Laat deze maar niet in productie komen!
Fej zegt
i agree met Rick Dos, de voorkant en zijkant kunnen er nog even mee door,maar de achterkant is even schrikken(net als bij de C30).
En deze volvo heeft toch wel wat weg van een mondeo, maar dan met de immer saaie volvo-look ( ik weet het persoonlijke smaken verschillen, maar ik heb volvo altijd al een inspiratieloos merk gevonden dat (weliswaar veilige) auto’s maakt voor moeders die hun kinderen naar school brengen of voor 70-plussers
Fova' zegt
Zeker niet lelijk!
Rick dos zegt
@w0o0dy
LOL! :) Hmmm……….fucking up the back moeten we idd maar eens herdefiniëren………..ik bedoel waarom geven we de Grieken de schuld?! ;) :)
@Nick
Het kenmerkende van een Volvo zal toch ook wel op een andere manier kunnen?! Toch?
Pizza zegt
Ga dit nou niet vergelijken met een SsangYong, idioten, dat is een soort van blokkendoos op wielen.
Ik vind m erg gewaagd en bijzonder! Leuk!
Michiel_vd_Brink zegt
Appeltje: “(vraag er voor verifiereing maar naar bij Michiel, toch?)”
Thanks for asking, maar ik moet je toch teleurstellen, Appeltje.
Ik vind het design erg, heel erg goed!
Vooral met betrekking tot ‘optische massa’ en ‘verhaallijnen’.
Roland zegt
Ik neem aan dat het technisch een Freelander (wellicht zonder HDC, gekke sperren e.d.) is?
Lijkt me ook kleiner dan een Mondeo station.
Zo modern dat Volvo-kopers er nauweliks voor zullen aan > nieuwe marktsegmenten / geen kannibaliseren > groei. Goede strategie dus.
Ik vind om de een of andere reden de achterruit heel gaaf. Een standaardbinnenspiegel zal veel te groot zijn, dus er zijn weer extra BLISsen nodig en zo…
sccb'ke zegt
Het begin van een nieuw en goe imago van Volvo (the swedish pride)
Het verschilt inderdaad van de andere modelle, maar het is tch geslaagd
Keep up the good work
badboykiller zegt
@ MISTER RICK DOS
WHAT THE FUCK BEDOELT GE MET “DE GRIEKEN” ??????
Rick dos zegt
@badboykiller
Uhm voordat ik verder ga mag ik eerst uw leeftijd weten?!
En anders:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anale_seks
Of heb je het verhaaltje gehoord van die Haagse keeper?!
Anyways als je minderjarig bent! Dan heb je dit niet van mij! En als je meerderjarig bent………Where the fuck have you been?! ;) :P :)
daan zegt
mooi
lekker stoer
Tim de Graag zegt
Thanks for asking, maar ik moet je toch teleurstellen, Appeltje.
Ik vind het design erg, heel erg goed!
Vooral met betrekking tot ‘optische massa’ en ‘verhaallijnen’.
Volledig mee eens, het ontwerp klopt. Maar helaas is dat niet alles voor een mooi ontwerp wat bij een merk past. Ik vind dit een fraaie auto. Ware het niet dat er een aantal punten in zitten waarvan ik hoop dat de ontwerpers er voor het productiemodel nog eens naar kijken.
Het lijnenspel op de zijkant klopt, maar is net wat te druk voor een volvo. De voorkant, met de bumper die onder de koplamp “wegloopt” is een punt waar nogal wat designgrapjes bij elkaar komen, waardoor het zeer sterk de aandacht trekt. De koplampen zou ik graag wat strakker zien, zodat het echte volvo gevoel naar boven komt. Al met al volgens mij een kansrijk ontwerp voor volvo. Mag wel wat statiger en rustiger. De achterkant is erg fraai.
Groeten Tim
auto-maat zegt
er zal nog wel wat aan geschaafd worden, hij lijkt me nu te veel op een mondeo. (komt vooral door het achterste zijraam)
volvo moet het ook niet te gek maken. ik zou hier met een ander frontje ook zo een ford suv in zien, denk dat volvo dan echt de mist in gaat
JANUS zegt
Beste omschrijving kwam voor mij van wOoOdY.
De achterkant heeft te dicht bij het kampvuur gestaan.
Ik vind de zijkant wel mooi, ik houd wel van die Mafia look. (Lage ramen. Zie ook Chrysler 300C enzo) De rest hoef ik niet zo.
Citrofiel zegt
Ziet er apart uit. De achterkant is, eh, ik weet het niet. Ik zou hem in het echt moeten zien en er een uur naar moeten staren voor ik nou zou weten of ik het mooi of lelijk vind. Zo zal het dus niet worden, een Volvo kan niet apart worden, daar zorgen die gasten wel voor, zodat alle accountants rustig en saai kunnen blijven rijden, ipv dat ze een mening van anderen op zich af roepen. Hiermee wil ik zeggen dat Volvo niet ‘ruig’ kán gaan doen, want ze zullen hun trouwe klantenkring verliezen, als ze dit doortrekken naar te veel auto’s. Eén aparte auto kan wél (deze?).
vØlvØ frǽk zegt
ik vind hem niet verkeerd, maar die achterkant is toch niet zo geslaagd….
maar dit is pas een concept model, dus voordat hij in productie gaat is hij heel wat verandert ;-)
Karl-e zegt
Hmm, wat een lelijk hok :P
robert zegt
mooie auto hoor!! Je herkent bij een nieuwe auto altijd wel elementen van andere auto’s. Persoonlijk vind ik de achterkant het minst mooi. Lijkt ook wel op de achterant van de nieuwe X5. Ik ben van nature geen volvo liefhebber, maar ik vind wel dat ze de laatste tijd leuke dingen doen. De C30, de CC en deze auto.
Bol zegt
Op zich met michiel mobiel eens;
‘Ik vind het design erg, heel erg goed!
Vooral met betrekking tot ‘optische massa’ en ‘verhaallijnen’.’
Ja het ontwerp vertelt zonder meer zijn eigen verhaal.. knap hoe de lichtval is door het concave en convexe lijnenspel (maar wel losjes gebaseerd op werk van van Hooydonk, als die daar niet mee was begonnen had deze Volvo er anders uit gezien ;) )
Maar vind je het een echte Volvo?
Vind hem zelf op deze paar afbeeldingen toch een beetje aziatisch ogen.. Hopelijk blijft Volvo meer vasthouden aan de traditionele bonkige scandinavische lijnen dan die gladde en (voor volvo) te scherpe aziatische looks..
F430 zegt
Ik snap jullie niet mee, eerst was het een saai, slapende merk, nu komen ze met een gedurfd model en is heet weer niet goed. Moet wat saaier??
De auto klopt helemaal en is bedoeld voor een andere, jongere publiek. Cross-over, hippe mensen.
Gewoon zo uitbrengen.
autoblogger zegt
Ben het eens me reacties van F430 en Michiel, eindelijk een leuk ontwerp!
Maar de reactie van volvo-lover Alwood zegt wel wat, dit spreekt de gemiddelde volve-rijder klaarblijkelijk niet aan. Zal ermee te maken hebben dat Volvo’s niet mogen opvallen ofzo?
F430 zegt
Als ik zou moeten kiezen tussen Antara, Tiguan, 3X of deze, zou ik toch voor Volvo kiezen.
slk55 amg zegt
hier nog wat pics:
erg mooi dashboard!
A.r zegt
Raar gevoel; ik voel warempel een bescheiden glimlach op mijn gezicht na het zien van een Volvo. En het is ook nog es een SUV! De wonderen zijn de wereld nog niet uit….
bramwillemse zegt
Oei wat een heeerlijk interieur! Mooie plaatjes slk55!
@ Tim & Michiel:
‘Het lijnenspel op de zijkant klopt, maar is net wat te druk voor een volvo.‘ – Tim
Ben het roerend met Tim eens, het is een erg sterk ontwerp. Ik ga niet zeggen dat hij niet klopt. Maar Michiel, vind je dit niet wat te (zoals ik het noemde) gespierd voor een volvo? Te dik, net wat te druk?
Toch knap van Volvo hoor, ze laten zien dat ze lef hebben.
JH zegt
Strak interieur en die dunne midden konsole is technisch en esthetisch mooi.
Achterlichten vind ik een mooie vloeiende beweging hebben, zijkant is beetje “vol/druk” met de schouderlijn en “karakterlijn” onder mekaar.
Mooi concept en de achterkant is een interessante doorontwikkeling van de C30.
Mag volgens sommige dan geen Volvo zijn, maar het merk moet zich doorontwikkelen en dit toont waar die richtig heen kan gaan…interessant
Alwood zegt
@ autoblogger
ik denk dat ik deze schok uiteindelijk wel overleef ;-)
wat ik aan de auto wel redelijk positief vind is dat hij duidelijk te herkennen zal zijn. er zijn geen andere auto’s die je op 50m makkelijk verward met deze.
als volvo-liefhebber vind ik het heel jammer dat het design zo druk is… iets wat bij de S80 en V70 ver te zoeken was, zonder dat ík ze saai vond.
de flanken zouden naar mijn mening strakker moeten, de zijruiten véél groter en de achterruit moet rechter. ik zou ook de plaat op de achterklep (tnx slk!) verder naar beneden zetten, niet op een ruit. allemaal om de auto meer functioneel te houden.
het interieur vind ik wel prachtig en doe mij ook maar zo’n stuurtje in me 740 :-P
alle hoop is gelukkig nog niet verloren, de XC90 is ook heel erg bijgespijkerd t.o.v. de ACC… hopen dat ze dat bij deze wagen in de goeie richting weten te buigen.
en het is dat de markt er zo om vraagt, maar juist volvo vind ik het aangewezen merk om te bewijzen dat je ook gewilde auto’s kan maken zonder op suv’s terug te vallen. zoals ik eerder al zei: laat ze de VCC in productie nemen!
d_vdm zegt
Gebouwd in Belgie, betaald door Ford, marketing en logo van Volvo, en ontworpen door SsangYong.
Benny1 zegt
Het is een concept, want dat interieur dat je nu op de foto’s ziet zal er toch nooit in het definitieve model komen. Het is een gewaagd model en ik vind alles mooi aan deze auto :S De XC90 dat is pas een braakbal op wielen.
Sebastian zegt
Tja je moet er denk k maar van houden.
ik vind de look wel mooi bedacht maar toch hij lijkt niet echt meer op 1 Volvo.
het interieur! is wel mooi!:P
joris&eno zegt
wat eeen LELIJKE LELIJKE volvo, de lelijkste die er bestaat.
Carfreak zegt
ik heb het interieur van volvo altijd de beste interieur gevonden die er op de markt is, en vooral die kuipstoelen mmmh heerlijk
paul zegt
Dit is toch gewoon een Ford Mondeo in SUV uitmonstering. Heeft niets met Volvo van doen.
]M[ zegt
jaja, inmiddels vind ik ‘m echt héél erg mooi… kunnen de foto’s ook in wallpaperformaat worden geleverd???
Btw… ik vind ‘m zo van de zijkant ook aardig wat van de Q7 hebben deze vind ik echter (nog veel) mooier!
Sammie zegt
take your pick:
Nou ik zie dit nieuwe concept wel zitten!
– Sammie
Mr. R zegt
@Tim, Alwoord en anderen: preciés! Prima ontwerp, maar niet geschikt voor Volvo! Een Volvo design moet niet spannend of gewaagd zijn, maar betrouwbaar, degelijk, krachtig, stoer doch stijlvol en vooral strak!
Alsof ze een verhoogde V50 een trainingspak en sportschoenen hebben aangetrokken! Voor je nette baan at the office verwissel je toch ook niet je strakke pak met stropdas om voor een trainingsoutfit?!
Goertz zegt
Erg strakke car! Ook foto’s gezien op http://www.xc60.org
Sammie zegt
Ik denk dat hij druk lijktvooal ook door de belichting van de afbeeldingen. In real-life zal dat al wat beter meevallen. En daarbij, als zo’n design verkoopt, is het toch goed? Het is inderdaad wel erg kinetic design, maar ik vind het een geslaagd concept voor Volvo.
– Sammie
audrey zegt
hoi ik heb een vraagje of iemand weet hoeduur die autos zijn en wanneer ze op de markt worden gebracht
Bert zegt
Och jongens, wat stikt het hier van de conservatievelingen. Volvo is er duidelijk in geslaagd de typische volvo-kenmerken te integreren in een aantrekkelijke SUV. Ik heb de foto’s al laten zien aan verschillende niet volvo-freaks en allemaal zeggen ze: wow, cool. Dus voor mijn part zo in productie, zo snel mogelijk. De auto om een stel extra trotse eigenaars te winnen. Moet men dan altijd behoudsgezind zijn? Koop dan een VW Golf. Je ziet hoe ver men er mee komt…
boydolce zegt
Prachtig gewoon. Volvo gaat de goede weg op voor elks wil wat.
Sammie zegt
@ Audrey
Zo’n kleine SUV van de klasse S60 zal waarschijnlijk standaard rond de € 40 000 kosten in België. Ik weet niet hoe het in het autodure Nederland zit.
– Sammie
JH zegt
Steve Mattin (van Mercedes gekomen en nu chef design Volvo; ontwerper van o.a. de M-klasse en SL) vertelt hier iets over het design van de XC60:
http://www.carbodydesign.com/archive/2006/12/15-volvo-xc60-concept/
Hij vertelt dat toekomstige Volvo’s meer deze skulptuurachtige vormgeving gaan krijgen…
autoblogger zegt
@JH: heb je het stukje persbericht in bovenstaande post gelezen?
Volgens mij staat daar ongeveer hetzelfde;)
JH zegt
Ik heb een koffie nodig;)
Alwood zegt
:o maar dan moet ik ook bmw of audi-fan worden :(
“Steve Mattin (van Mercedes gekomen en nu chef design Volvo; ontwerper van o.a. de M-klasse en SL)”
dat is echt té erg! volvo is geen duits merk! en dan willen ze er nu een beetje ‘dikke’ auto’s van gaan maken!
ik mis de ex-ontwerp chef van volvo echt heel erg! dat was er tenminste eentje van ‘less is more’ en zo hoort het bij een zweeds merk… niet allemaal van die rare frutsels.
mss zou het ook nog wat worden als we fisker zo ver krijgen om voor volvo te gaan werken :P
Sammie zegt
@ Audrey
ehm, misschien moet ik mijn mening herzien: met € 40 000 heb je al een XC90 standaard. Een XC60 zal dan waarschijnlijk ietsjes meer dan € 30 000 kosten standaard
– Sammie
Joost zegt
Ik heb snel even de andere reacties gelezen en heb gemerkt dat de XC60 niet in de smaak valt bij volvo-puristen. Prima, koop je em toch niet.
Maar ik daarentegen ben nooit een volvo liefhebber geweest ook al zweren mijn 2 beste vrienden er al jaren bij. De een in een V50 vd zaak, de ander prive een V40 met alles erop en eraan en een amazone uit 1965 totaal gerestaureerd. Ik moet hem toch eens vragen wat hij van de XC60 vind.
Nu ik de foto’s gezien heb van de XC60 ben ik om!!!
Wanneer komt ie precies, wat kost ie… En waar kan ik me inschrijven!!!
Dit is de auto voor mij en ik kan niet wachten totdat ie op de oprit staat. Ik vond de XC90 al ‘aardig’ maar met deze auto heeft volvo een nieuwe klant.
Smaken verschillen.
Moskowitz zegt
Wat een prachtige auto.
Hij is strak modern en nog veel meer veel mooier dan de XC90. Als die op de markt kom koop ik hem. Vooral dat desboord met tatche screen erg mooi. Ik ga hem egt kopen.
Groetjes Moskowitz
Wim VDE zegt
Prachtige wagen!
Ik rijd nu privé met een V50, maar bij de volgende zal ik zeker eens stilstaan bij dit model. Hopelijk wordt de productieversie niet te hard uitgekleed (exterieur) en wordt de binnenkant wat gebruiksvriendelijker (qua kleurkeuze althans) afgewerkt.
Ik denk dat ze met deze wagen heel veel succes gaan hebben, als ze natuurlijk niet met gastronomische prijzen gaan afkomen..
zz zegt
mooie wagen, en ik wil een SUV kopen binnen twee jaar.
Heb nog nooit volvo gekocht…
thomas zegt
ik rijd nu een XC90, maar de volgende zou heel goed die prachtige XC60 kunnen zijn…..
ronald z. zegt
ik vind hem niet mooi het is net de xc90 in een geplette versie mwa iik zou hem zelf niet nemen groet ronald Z.
ronald Z. zegt
ik ben heel lelijk en ik heb een bril
Steef zegt
Gedurfde auto erg mooi en hopelijk geen SUV cat anders valt hij buiten de autoregeling. Ben erg benieuwd in het echt en om hem te rijden.
Weij zegt
Zal wel weer veel te duur worden!
mario zegt
oke eenieder die dit leest ,
heb nu een v40 phase 2 met alles erop en eraan.
had hiervoor diverse jeep achtigen
vitara cherokee en patrol
als deze op de weg komt ga ik zeker een proefrit maken
ook van de weg!
ik vind het concept tot nu toe zeer veelbelovend,
hopelijk gaat volvo door op deze ingeslagen weg.
Pim zegt
Gisteren op de Concept Show van de Dutch Design Week (E’hoven) uitvoering rond de XC60 gewandeld – die staat daar met nog wat ander onbetekenend spul & een R8.
Werkelijk adembenemd. Het is heel vreemd; ik probeerde steeds argumenten te verzinnen waarom dit-of-dat niet zou kloppen maar je ogen schoffelen het meteen onderuit. Echt een ontzettend gaaf ontwerp; juist omdat het én Volvo én spannend is zonder geijkte trucjes met spoilerwerk. Hij klopt gewoon, valt je lekker aan als je ervoor staat.
Verlichting (in- en exterieur) is ook prachtig uitgesneden, wat je hier niet ziet is dat de achterlichtunits met uitgeschakelde verlichting een soort bordeauxpaars zijn, combineert vreselijk lekker met die lak. Interieur is behoorlijk ruim, met name achterin; verdienste van die (best wel strakke) stoelen.
Nog even met de Volvo-technicus gepraat die erbij stond. ‘Nieuws’: het productiemodel wordt ‘wiethin ee yeer, meybie sooneer’ gepresenteerd.
Henk Suelmann zegt
Supergewaagde, herkenbare V O L V O.
Emil zegt
Ik heb begrepen van een officiele Volvodealer dat deze wagen Oktober 2008 in de showroom moet staan. Dus niet in Januari 2009.
Jermaine zegt
Ik vind het echt een mooi wagen was even wennen maar ik vidn hem echt mooi. Als ik het geld ervoor zou hebben zou ik hem zonder twijfel gelijk kopen. Ik vind vooral de binnenkant echt wat hebben hij is echt een toekomst wagen maar komt al uit in oktober maar iets anders volgens mij kleine aanpassingen iets lager.. en die navigatie en die knopjes zijn vet als je hem uit doet verdwijnen de knopjes en navigatie gewoon via licht die uit en aan gaat als je in of uit de wagen bent echt gewoon vet dat heeft geen wagen wat ik weet en verder is hij wel orgineel wat meer voor jongeren gericht.. ik ben altijd gek van volvo geweest en na deze nog steeds het geeft wat meer uitstraling en meer ballen en is gewoon even een andere volvo