Op het Autopareri forum zijn wat snapshots van de Alfa Romeo 159 GTA verschenen. Het geheel is nogal onduidelijk door iemand die los is gegaan met een watermark-tool, maar enfin. Op de foto zijn de rode cilinderkoppen te zien die typerend zijn voor de Ferrari en Maser V8-jes. De afgeleide Ferrari/Maserati V8 weegt 20 kilo meer dan de 3.2 V6 van de 159, maar wel 30 kilo minder dan de 2.4 JTDm turbo-diesel.
Volgens eurocarblog.com zal de GTA zo’n 7 tot 8% minder wegen dan de 159 3.2 V6 Q4, met welke het vierwielsysteem wordt gedeeld. Het Q4 systeem stuurt in de basis 65% van de kracht naar de achterwielen voor een sportiever weggedrag.
Hieronder nog wat afbeeldingen van de Alfa 8C en Maserati Quattroporte motoren (4.7 V8 en 4.2 V8). Welke zal het meest lijken op de motor die we terugvinden in de GTA?
rjb zegt
Dit is waarschijnlijk de gewone 3.2 V6; maar denk ik dan wel met 1 of 2 turbo’s. De lijn schroeven van de cilinderkop op de foto zitten niet in lijn; bij de foto’s van de Maserati V8 is dit wel het geval.
Maar gezien de uitlaten zal dit wel iets bijzonders zijn: anders hadden de gewone van de huidige 159 3.2 V6 er wel onder gezeten; trekt veel minder de aandacht.
Alwood zegt
als ie met een v8 komt wil ik em!!!
wordt dan toch wel een 2e handsje over 5 jaar ;-)
alleen het lijkt me sterk want hij ligt wel dwars… en de maserati v8 lijkt me daar wat groot voor.
van mij zouden ze ook wel wat minder op veiligheid mogen letten en de v8 in de lengte leggen met rwd… geeft toch een leuker karakter als je het mij vraagt, zeker als ze ook nog hun best zouden doen om het grootste deel achter de vooras te plaatsen.
CSL zegt
ALs hij echt van de Maserati V8 blok is afgeleid(hoop ik), dan zou die een hoogtoerige motor moeten zijn die rond de 300pk zou moeten leveren.
Het is wel beter dat de auto wat lichter gaat worden.
w0o0dy zegt
ziet er meer uit als een v6 met turbo dan als een v8. De boutjes waarmee het deksel zit vastgeschroefd zijn duidelijk anders dan bij de 8c/Maserati V8. Aangezien de “GM”-V6 op relatief korte termijn vervangen gaat worden (als de geruchten kloppen) door een echte Alfa V6 kan dit wel de nieuwe 3,6 liter v6 zijn (die in de 159, Brera en wellicht nog andere modellen gebruikt zal worden.
Pjotr zegt
Ik gok ook op V6, de koppen komen niet overeen, en kijk hoe kort het blok is in vergelijking met de Ferrari/Maserati-blokken.
Wel jammer…
Aan de andere kant: het is een test-mule. Wie zegt er dat er niet nog een test-mule met een V8 is ;)
CSL zegt
@Pjotr
je hoefd niet te gokken, het is echt een v6. Dat is heel duidelijk te zien d.m.v. de bougiekabels, (waarschijnlijk individuele bobine per cilinder)
Het LuchtIntake is wel aangepast. Lijkt erop dat de motor ook van een Turbo voorzien is. Het kan ook een tuner zijn die er alvast mee begonnen is, want aan de laspunten te zien is hij nog niet mooi afgewerkt.
De blok lijkt wel een beetje op de oude F1 V6 Turbo van Ferrari die aangepast is:
http://home.tiscali.be/frans.bekaert/V6%20Turbo.jpg
CSL zegt
While the 287kW, 4.2-litre Ferrari-designed V8 donk will be lodged into the concept version, rumours suggest that the Italian marque may also take the stroked 3.2-litre V6 (of 147 and 156 GTA fame) and bolt on a supercharger and intercooler to both increase power and stay closer to the company’s roots.
Furthermore, talk of a twin-turbo GTA engine increased to 3.6-litres is also heating up bar-room discussions all over Italy.
RenesisHP zegt
Na het proberen te bekijken van deze zwaar irritante foto’s(helaas) weet ik vrijwel zeker dat dit een V6 met turbo is. Als dit het blok word,hoop ik wel dat ze het net zo mooi maken als het oude GTA blok,want dat zag er een stuk beter uit dan deze,vind ik dan. Ik hoop ook dat het blok nog verder naar achteren gaat tbv het overstuur effect. Ben alleen bang dat het niet zal gebeuren ivm ruimtegebrek.
Ilquadrifoglio zegt
De v6 3.2 Twin Turbo is ook geen straf…
Deze levert namelijk 430 PK @ 680 Nm.
Als ze de 3.6 gebruiken zal dit uiteraard nog meer zijn.
J-Do zegt
mooi blokje om te zien :)
nog mooier om mee te rijden :D
die ideoot met dat watermerk moeten ze ook oppakken… hoe verzin je het….
CSL zegt
Met turbo is alles mogelijk!
Pieter zegt
liefst V8, ziet de mooi uit
weet er trouwens iemand ofdat de 147GTA nog leverbaar is?
Stephan zegt
Volgens mij geven die gele ringen het aantal bougies aan, ik kan er aan de voorkant van die laatste verkr*chte foto namelijk maar 3 tellen ?
slk55 amg zegt
wow, ziet er erg mooi uit, die vier uitlaten zijn erg mooi geplaatst. en hij ziet er eeen stuk beschaafder uit dan de 156 GTA, die vond ik zelfs een beetje nijgen naar ‘ordinair’ met al die grote en opvallende bumpers. de snellere versies van normale gezins wagens lijken tegenwoordeg wel steeds dikkere motoren te krijgen, zo is bmw bij de m5 overgegaan van en v8 naar v10, en dit geld ook voor audi met hun s6. en nu volgt alfa dus en legt een v8 in de snelle sedan, in plaats van de v6 die in de 156 lag. Wel jammer van al die letters die er doorheen zitten, dit maakt het geheel erg onduidelijk.
CSL zegt
4 juli 2005
http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=3778
slk55 amg zegt
@ pieter
De productie van de alfa romeo 147 gta is in september 2005 gestopt. Wou je er een kopen? zo ja, goeie keus ik heb er zelf ook een gehad in het (parelmoer) wit, erg mooi. en hij rijd ook fantasties. Misschien heeft een of andere dealer er nog wel een te koop staan waar maar heel weinig kilometers op staan? maar dat word hard zoeken denk ik. suc6
ZeRoo zegt
slk55amg de 156 gta ordinair noemen nu ga je toch echt te ver.. het is een meesterwerkje ;-)
slk55 amg zegt
ja ZeRoo ik dacht al van dit soort reacties te verwachten, maar ik vind hem niet ‘echt’ ordinair, maar ik kan het juiste woord niet vinden…….. Ik vond hem in ieder geval niet erg mooi, vooral de achterbumper met die uitlaat die er niet mooi in verwwerkt was, maar er een beetje onder ‘bungelde’. ook had dat extra luchtinlaatje aan het begin van de sideskirt niet gehoeven. maar het verschilt qua exemplaar of ik hem mooi vind of niet, meestal vind ik hem met een donkere kleur wel mooi.
mooi: http://motor.tuportada.com/img/wp/alfa-156-gta-23.jpg
minder mooi: http://www.sfondideldesktop.com/Images-Cars/Alfa-Romeo/156-Gta/156-Gta-0006/156-Gta-0006.jpg
slk55 amg zegt
deze alfa is volgens mij niet bespoilert. op internet vond ik een foto waarop hij met dikkere bumpers erop is te zien. ik weet niet of dit een shop is, of dat het gewoon een simpele impressie is, maar ik wou hem jullie toch niet weerhouden:
http://www.alfaclub.lu/GRAPHICS/rum_159gta2.jpg
Pieter-Jan zegt
Het is onwaarschijnlijk dat het een versie is van de V8, omdat die de cilinderbanken onder een hoek van 90° graden heeft. Terwijl het mogelijk is, en met de PRV V6 al is gedaan, om een V6 van een 90° V8 af te leiden, lijkt deze motor toch op een 60°. De oude en nieuwe Alfa motor is een 60° V6.
Een variable inlaat zit er ook niet op. Dat heb je niet echt nodig bij directe injectie met variabele kleppen. De Ferrari/Maseratie motor zonder DI gebruikt het wel. Bij de Maseratie is het dat zwart ding bovenop de motor.
Het is onwaarschijnlijk dat Alfa de Ferrari V8 zal nemen, de hoek zal veranderen, de injectie en inlaat zal veranderen, terwijl ze zelf een splinternieuwe V6 hebben.
Ik zie de injectoren niet zitten, wat erop duid dat dit de nieuwe V6 is met directe injectie. De inlaat zit ook aan linkerkant (van vooraan bezien), wat duid op de nieuwe V6, en niet de oude.
Maar dan zonder engine-cover, en met rode koppen (Testa Rossa). En een doe-het-zelver inlaatstuk. De inlaat sluit direct aan op de motor zonder een poging tot gelijkmatige vulling, buiten de licht hoek van het stuk. Bij een conversie naar drukvullig word meestal het inlaatstuk veranderd, om met de grotere druk te kunnen omgaan.
Misschien een supercharger kit. Autodelta heeft een supercharger kit voor de nieuwe V6, maar ik heb er nog geen foto van gezien om te vergelijken. De producten van Autodelta zien er meestal wel wat netter uit.
Het kan ook een turbo zijn die door slechts één cilinderbank word gevoed. Er lijkt daar wel iets aan de hand te zijn met de uitlaat vooraan. Een supercharger daarintegen heeft geen speciale uitlaat nodig. Die dikke inlaatpijp komt wel slechts van vooraan, voor zover ik kan zien. Er schiet niet veel plaats over met een dwarse V motor. De Saab 95 Turbo, ook met een dwarse V6, heeft ook een assymetrische Turbo waarbij de uitlaat van de cilinderbank vooraan alle 6 de cilinders voorzien van druk.
Ik denk dat dit gewoon een tunerwagen is.
Rick dos zegt
@Pieter-Jan
En dit haalt u allemaal uit deze foto?! Ik vind het allemaal reuze interessant hoor wat je hier schrijft! Echt waar!
Alleen kan ik jouw info niet nakijken op deze foto want ik raak nogal geirriteerd door die letters die mijn view blokkeren! Ik ben al blij dat ik de rode kleppendeksels kan zien en dat ik kan beamen dat dit een V motor is! :)
slk55 amg zegt
@ pieter-jan
Jij moet gastautoblogger worden. zo te lezen (niet alleen deze reactie, maar ook vele andere) weet jij heel wat af van auto’s. En volgens mij kunnen de mensen van autoblog wel wat mensen zoals jou gebruiken. Ik denk dat je het prima zou doen. suc6
Pieter zegt
@slk55 amg
Thx voor de info. 147 heb ik altijd al een hele speciale wagen gevonden. Ik zou graag zo eentje voor mn deur staan hebben. Alleen is het voor mij nog niet nuttig om een wagen te hebben, ik zit namelijk op kot en in brusselstad ga ik nie zo rap een gta’tje kwijt raken, parking is hier een groot probleem. Maar moest ik als ik afgestudeerd ben een mooie GTA tegenkomen, dan zou ik die zeker kopen.
autoblogger zegt
@CSL: 10pk per dag erbij? ;)
30 juni 2005
http://www.autoblog.nl/archive/2005/06/30/alfa_159_gta_met_4wd_en_350_pk
tim zegt
@csl
waar slaat die opmerking op over individuele bobine per cilinder?
het lijkt alsof je de ballen verstand er van hebt, maar toch doet alsof je er alles vanaf weet door “moeilijke” onderdelen in je verhaal te gebruiken
latera
tim
w0o0dy zegt
@tim: als je eens wat deingen opzoekt ipv te zeggen dat iemand anders er de ballen verstand van heeft……
Ik weet zeker dat VW/Audi/Seat motoren heeft met bobines per cilinder…
Turbopaultje zegt
die motor is 100% zeker een V6 en geen V8. Kijk maar naar de breedte van de kleppendeksels en het aantal bougiekabels.
Verder is het er ook een met drukvulling, omdat het inlaatspruitstuk, welke overigens in tegenstelling tot eerdere uitspraken in het midden ligt, handmatig aangepast is en dat duidt op drukvulling (compressor of turbo). Of het een (bi)turbo is ??
Door die letters en slechte scherpte en meer detalis is het moeilijk vast te stellen. Wel opvallend zijn de Brera uitlaten aan de achterkant……….
Het is onwaarschijnlijk een tuner, want de auto is matzwart gelakt en heeft een protokenteken……..
Pieter-Jan zegt
Het spruitstuk zit bovenop de motor, maar de inlaat maakt dan een aftakking naar links. Bij de oude V6 was dat naar rechts. Kwestie van alle mogelijkheden elemineren.
Kan een tuner niet aan proto-platen geraken? Voor een fabriekswagen ziet dit er nogal slordig uit. Een fabrikant, of een goed uitgeruste tuner, zal eerst een volledig systeem met de computer ontwikkelen voor ze een prototype maken. Vooral dat inlaatspruitstuk lijkt op iets dat gemaakt is met beperkte middelen. Geen individuele aftakking voor gelijkmatige vulling. De lasnaad op de inlaatbuis, en de overdreven proportie van deze buis is ook iets dat je eerder zal vinden bij een doe-het-zelver.
Het onderblok van de nieuwe V6 motor word geleverd door GM, die ook de motoren voor Saab levert. GM is eigenaar van Saab, en heeft een fusie ondergaan met de FIAT groep. Het maakt deel uit van GMs globale V6 ‘architectuur’. Versies van de motoren zijn (of zullen) terug te vinden (zijn) in alle merken van GM, en Fiat. De 4cililders van Alfa zijn ook GM-hybrides. Als Alfa een V6 turbo plant, dan is het logischer dat ze de die van Saab gebruiken. Die nieuwe 2.8l V6 Turbo van Saab is niet langer assymetrisch. De centraal geplaatste Turbo word effecient gevoed door beide cilinderbanken met een twin-scroll systeem. Die motor verscheen al in de Wards top10 van beste motoren, en is directe familie van de Alfa motor.
In die famillie van GM V6s is er niet alleen een Turbo, maar ook een 3.6l V6 die misschien beter past bij een Alfa.
Het is wel mogelijk dat Alfa naar vermogen is aan het zoeken, omdat het Q4 4×4 systeem 35% van het vermogen doet verdwijnen. Maar ik betwijfel sterk dat ze met een agrarisch turbosysteem zullen afkomen zoals op de fotos, terwijl ze toegang hebben tot moderne technologie.
CSL zegt
@tim
Ik geef aan dat je aan de bougiedoppen kan zien dat er maar 6 van zijn.
En met individuele bobine per cilinder bedoel ik dat waarschijnlijk elke cilinder in dit geval zijn eigen bobine heeft. Dat is iets dat je tegenwoordig steeds vaker ziet. Vooral de hoogtoerige motoren hebben daar voordeel mee, zodat de ontsteking niet alles op zijn kop krijgt.
CSL zegt
@autoblogger
idd, die had ik al eerder gezien
33 P4 zegt
HMMMM V8 in het vooronder en dan weer eens een ouderwetes transaxel?
Net zo als bij de 75 GTV6 (oude model) enz. enz.
zo breng je ook weer een beetje de gewichts verdeling voor achter op peil, en!!
blijft er in het vooronder meer ruimte over voor de motor!!
Cordiali saluti!!! alfisti
maximiser zegt
ik zie duidelijk een v6turbo! een metalen luchtpijp naar de cilinderkoppen met (blauwe) anti expansie druk slangen… jahwel een turbo (of compressor).daarnaast is een v8 veel te groot om dwars te plaatsen en al helemaal met de ruimte die de alfa die hier getootd is, overhoud. ik had tog liever een mooie v8 gezien want een turbo neemt een deel van het uitlaatgeluid weg. en dat is nou net iets waar alfa om bekend staat, het mooie geluid.
KJ Veslinga zegt
Ben er mee eens dat het heel erg op een v6 lijkt, maar kwam dit ook tegen, dus tot oktober blijven we gissen.
Officieel nieuws van de insiders!!!
De GTA krijgt een V8 Q4 (dwars geplaatst) met Uniair technologie…
Nog niet zeker is welke V8 wordt gebruikt (4.2/4.7) Maar volgens ide nsiders vrijwel zeker de 4.7.
4.2 Uniair 440 PK @ 500Nm
4.7 Uniair 495 PK @ 530Nm
Tevens wordt hij spectaculair licht (1630-200=1430KG)
Wordt mogelijk gemaakt door:
Lichtgewicht panelen
Aluminium velgen
Dunner tapijt (interieur en kofferruimte)
Lichtgewicht stoelen (8C stoelen)
Verwijdering extra electronica
Verwijdering extra luxeitems (bekerhouders etc.)
Dunner glas
Gebruik van roestvrij SRT 18 staal
Nick zegt
@Pieter-Jan: Waarom zou een direct ingespoten motor geen variabel multi-stage spruitstuk hebben?
Bij directe injectie word de brandstof los en vaak gelagerd (ook wel stratified genoemt) ingespoten t.o.v. van de lucht.
In o.a. de Audi 4.2 V8 FSI (dus met directe injectie) zie je ook een variabel spruitstuk.
En de PRV motor, ach ja. Laat dat maar in het geschiedenis boek staan.