Ja hoor, we hebben er weer eentje! Brandende Ferrari’s zie je tegenwoordig vaker dan Badr Hari die tikken uitdeelt. Het is echt schering en inslag.
Gistermiddag een Zwitser met zijn Ferrari 458 Italia op de snelweg A5 tussen Yverdon en Neuchâtel toen hij iets vreemds merkte. Hij zette zijn rode bolide maar snel aan de kant, maar helaas kwam hulp voor deze Ferrari te laat.
De volledige achterzijde ging in vlammen op en de auto is dan ook total loss. Toch jammer.Ik vraag me wel af of de beste man weer een Ferrari koopt of dat hij het na dit inferno voor gezien houdt.
Meer foto’s van de fik bij 20 Minutes.
matthijsie zegt
Eigenaar, gecondoleerd.
davyschouw zegt
Gevalletje van; met de vlam in de pijp iets te serieus nemen? Haha
fristie zegt
@davyschouw: bijna….
bbroek zegt
iloveastonmartin zegt
@bbroek: die tranen hielpen hem ook om de auto te blussen
fristie zegt
@bbroek: Dit is er weer één. Ik voel het.
MLTB zegt
@bbroek:
Kijk die neger huilen dan :P
dieselzuigt zegt
@MLTB: haha held!
house zegt
Ik weet niet wat de oorzaak is maar als het te wijten is aan Ferrari zelf, dan snap ik totaal niet waarom dit nog mogelijk is.
Je zou denken dat het met veiligheid goed zit bij een auto van een paar ton, als ik een Ferrari eigenaar was dan zou ik een poederblusser in mijn Ferrari plaatsen met minstens 9KG bluspoeder.
fordfocusecoboost zegt
@house: dat leverd extra gewicht Op!!
house zegt
@fordfocusecoboost: boeit mij niet ik heb een 14kg zware poederblusser thuis waarvan 9kg bluspoeder is. Zoiets zet ik ook in mijn auto dat beetje gewicht boeit mij dan niet, want als er een brand uitbreekt bij mij of bij een ander dan kan ik het in de meeste gevallen blussen.
Ik weet hoe zeer effectief bluspoeder werkt :) dus daarom kies ik daarvoor.
luxaeterna zegt
@house: sorry, maar poederblussers zijn belange niet ideaal. Een sproeischuimblusser, bestaande uit een premix van water en schuim is veel effectiever. Dit omdat sproeischuim een koelend effect heeft, en poeder enkel een verstikkend/afdekkend. Door de speciale spuitmond (“nozzle”) ook te gebruiken op elektriciteitsbranden tot 1000 volt.
hammerman zegt
@luxaeterna: Wat jij schrijft is correct. Poederblusser is echter ook effectief om een autobrand uit te krijgen. Het grote nadeel is echter de nevenschade die de poederblusser veroorzaakt.
house zegt
@luxaeterna: Wrong! Lees onderstaande site eens goed door, dan zie je dat poederblussers beter zijn dan schuimblussers.
Goed het gedeelte lezen van de verschillende blusmiddelen, wat jij noemt is een AB blusser. Wat ik noem is een ABC blusser.
http://www.brandweermiddendelfland.info/brandveiligleven/blussers.html
Of wou jij zeggen dat jij het beter weet dan de brandweer?
Hier nog een site waar je ziet dat poederblussers beter zijn:
http://www.brandblussers.nu/nl/cms/schuimblusser-
poederblusser/
Een quote van brandblussers.nu : “Bluspoeder is het meest effectieve blusmiddel dat wij kennen”
luxaeterna zegt
@house: Ja, dan weet ik het alvast beter dan die brandweerbron. Schuim dekt af, verlaagt de oppervlaktespanning van het water waardoor het water-schuim mengsel dieper kan binnendringen in de brandende materialen. Er is een specifiek soort branden waarbij poeder beter is (staalbranden, branden met hoogvoltages, plasbranden) maar bij gewone huis, tuin en keukenbranden, alsook autobranden raak je veel verder met sproeischuimblussers. Het schuim dekt af en helpt binnendringen, het water koelt. Poeder tast elektronica aan, en houdt gezondheidsrisico’s in. En het koelt niet. Het poeder zelf is in feite een soort zout.
Brandweerwagens hebben ook gewoon een watertank, en geen poedertank. Brandweerwagens in industriegebieden en luchthavens hebben vaak wel poedertank. Voor de blussing van woningbranden en autobranden gebruikt de brandweer ook gern poeder, maar water of een water-schuim mengsel van vaak 3 of 6 procent schuim. Dit is zowel on HD als LD effectief.
house zegt
@luxaeterna: Iemand die het beter denkt te weten dan de brandweer kan ik niet bepaald serieus nemen.
Je hebt het over koeling maar nogmaals lees dit eens : “De blussende werking van schuim berust op afdekking (zuurstof wegnemen) en in geringe mate op afkoeling.”
Let op het woord “geringe”
Daarnaast is een poederblusser zoals ik al eerder zei een ABC blusser, schuim is een AB blusser. Oftewel poederblussers zijn breder inzetbaar.
Vanwege gezondheidsrisico’s en elektronica is het in een woning inderdaad beter een schuimblusser te gebruiken. Dat ben ik wel met je eens, maar dat een schuimblusser effectiever blust is fout.
Dat heb ik met bronnen bewezen, maar jij weet het natuurlijk beter dan de brandweer ;)
Dat de brandweer meer met water en schuim blust heeft te maken met het feit dat schuim minder schadelijk is en niet zo slecht is voor de gezondheid, dan dat het te maken heeft met de effectiviteit.
Wanneer er bijvoorbeeld ergens een brand uitbreekt en er wordt geblust met een schuimblusser dan is er weinig tot geen risico dat je schade toebrengt aan de gezondheid van omstanders/slachtoffers.
Bij een poederblusser is de risico te groot, omdat de poeder overal heen kan waaien.
Het poeder kan wanneer het in contact komen met de huid diarree veroorzaken omdat ammonium naar de darmen toetrekt.
Kan mij verder ook voorstellen dat kosten hierin meewegen wat betreft de keuze tussen schuim en poeder.
Hier nog een aantal links waarin aangegeven wordt dat een poederblusser effectiever blust dan een schuimblusser: http://www.safelincs.co.uk/blog/2012/02/02/foam-or-powder-extinguisher-which-one-to-choose/
http://www.brandblussers.co/poederblussers/
jrk68 zegt
@house:
Jij hebt gewoon gelijk. Vroeger werd er Halon gebruikt door de rescuediensten langs circuits.
Nu dat niet meer mag gebruiken zij ook poederblussers.
De handhelds waren altijd al poeder.
luxaeterna zegt
@house: House, lees es effe man. De inhoud van een sproeischuimblusser bestaat voor het grootste deel uit water. Ga je nu beweren dat water geen koelende werking heeft? Verder haal je daar een paar links aan, die vooral gericht zijn op het verkopen van poederblussers. Ga eens naar hulpverleningsforum.nl, en stel de vraag daar eens. In ziekenhuizen en bedrijven worden poederblussers meer en meer vervangen door sproeischuimblussers. Verder ga ik niet in op deze discussie, want je kent er blijkbaar toch niet genoeg van.
Ps: mss heb ik wel meer brandweerervaring dan jou?
house zegt
@luxaeterna: pot verwijt de ketel? je zou er goed aan doen jouw eigen advies op te volgen.
Ooit gehoord van begrijpend lezen? zo te zien niet want anders had je gelezen dat ik een quote aanhaalde waarin staat dat de werking van een schuimblusser in geringe mate berust op koeling. Nogmaals “geringe”
Of las je daar maar voor het gemak overheen?
Ik liet ook een link zien van de brandweer en is die ook gericht op verkopen ;)?
Verder laat ik inderdaad een aantal links zien gericht op verkoop, maar dat doet niet af aan het feit dat daarmee bewezen wordt dat poederblussers effectiever blussen.
Ik heb ook al duidelijk uitgelegd dat het meer met gezondheidsrisico’s te maken heeft en het feit dat poederblussers het zicht bemoeilijken in gesloten ruimtes.
Dus niet omdat het schuimblussers effectievere blussers zijn zoals jij wil doen geloven.
PS meer ervaring? zou kunnen ik ken jou niet dus ik oordeel wat dat betreft niet.
Maar het feit dat jij roept dat schuimblussers effectievere blussers zijn dan poederblussers bewijst al dat je in ieder geval geen brandweerman bent.
Een brandweerman zou weten dat poederblussers effectiever blussen, maar ach wat weet de brandweer nou he jij weet het beter ;)
dutchiehd zegt
@luxaeterna: Een poederblusser tast ook de electronica e.d. aan..
Poederblusser is een no-go.
house zegt
@dutchiehd: we hebben het hier over een autobrand, als er levens in gevaar zijn dan denk ik niet dat inzittenden zich druk gaan maken over elektronische schade.
Die zullen zich eerder druk maken om hun eigen leven, daarnaast blust een poederblusser ook effectiever ondanks het nadeel van schade aan elektronica.
Dus weet niet waar je het vandaan haalt dat het een no go is.
Heb overigens een reactie geplaatst die nog niet goedgekeurd is, daarin zitten 2 links waarmee aangetoond wordt dat een poederblusser effectiever is voor het blussen van branden dan een schuimblusser.
Schuimblusser valt in AB klasse en poederblusser valt in ABC klasse
house zegt
@luxaeterna: “De blussende werking van schuim berust op afdekking (zuurstof wegnemen) en in geringe mate op afkoeling.”
Let op het woord “geringe”
Bron : Brandweer midden-delfland
masterstig zegt
@house: Boeit mij niet! Boeit mij niet! Het gaat erom wat de gemiddelde Ferrari koper wil, en niet wat jij wilt. Die koper wil een zo licht mogelijke auto, zodat ze nog meer de coureur kunnen uithangen (denken ze dan…).
osmo zegt
@house: Mensen met zo’n auto zullen toch wel minstens een brandverzekering erop hebben. Dus ipv. een half opgebrande auto te laten opmaken kun je hem beter laten fikken zodat je een volledig nieuw exemplaar krijgt.
house zegt
@osmo: Ja maar de nummer 1 reden om een blusser in de auto te hebben is om jezelf te redden, materialistische zaken komen op nummer 2. Dat kan je ook zien aan het feit dat de meeste blussers in auto’s hooguit paar kg blusmiddel bevatten.
Als het vooral ging om het redden van de auto is het inderdaad verstandiger om de auto uit te laten branden aangezien je toch wel een nieuwe krijgt.
964rs zegt
Vuurrood denk ik dan.
Altijd al de verkeerde kleur gevonden voor n ferrari. Je moet t ook niet uit lokken natuurlijk
dennisr zegt
Gaat wel raar hoor met die Ferrari’s.. er branden gewoon veel te veel uit..
zou het nog altijd die lijm zijn?
robbie zegt
@dennisr: lijkt me niet. Daar is een recall voor geweest en het lijkt mij dat je je auto dan zo spoedig mogelijk laat fixen.
darkpluisje zegt
@robbie: krijg je dit nou gewoon van ferrari vergoed of niet? Lijkt me toch iets van mechanisch defect
redbeams zegt
Het is duidelijk dat ferrari de fakkel van audi heeft overgenomen.
Hupke zegt
@redbeams:
Zonde van het +1tjes systeem. Vroeger kwamen dit soort reacties spontaner en leuker over.
wobwobgaserop zegt
@redbeams: ze leggen elkaar t vuur aan de schenen… het is n verhitte strijd… vurig trachten zij te winnen… een wedstrijd brande los… helse taferelen waren het gevolg…
C220AMG zegt
Cool merk hoor zo’n Ferrari!
AscariGT zegt
Nu snap ik waarom een brandblusser een optie is bij een Ferrari.
Hupke zegt
@AscariGT:
Het zou standaard moeten zijn.
wobwobgaserop zegt
@Hupke: ja, of bbq-worstjes..
spotterfozz zegt
Het is een 458 he, dan krijg je dat. Het favoriete tijdverdrijf van deze auto is uitbranden, ik vraag me af aan welke uitvoering hij het (brandende) stokje gaat doorgeven als de productie van de 458 stopt…
kuzydude zegt
Heb je naast je peperdure autoverzekering nog eens een brandverzekering nodig ;(
ArnoldH zegt
Ferrari is in ieder geval niet het coolste automerk
spotterfozz zegt
@arnoldh: integendeel, eerder het heetste
spotterfozz zegt
@spotterfozz: excuus, verkeerd gelezen :3
zanveld zegt
En dan nog het lef hebben voor een meerprijs voor brandblusser, Tsssssssssss
norge zegt
Tellen ze die rook ook als ze de gemiddelde uitstoot van deze auto berekenen?
spotterfozz zegt
@norge: als dat zo is dan zou dit exemplaar allang van de weg gehaald moeten zijn of een roetfilter geinstalleerd moeten hebben ;-)
xilver zegt
@spotterfozz: Eerder een roetcabine die je erover kan trekken, verplichte must bij fikkie-Ferrari.
smoked zegt
They see me burnin’. They hatin’.
Megakix zegt
De reden waarom een paar topics geleden duidelijk geen enkele Ferrari werd genoemd als ‘coolste’ auto. (@Alwood).
urtarget1992 zegt
Zwitserse Ferrari 458 Italia bezwijkt aan de hitte: Is ferrari niet Italiaans?:p
rikus zegt
Grapjes zijn leuk!
De Badr Hari grapjes zijn niet meer leuk!
dieselzuigt zegt
@rikus: jawel blijft leuk!
sacha zegt
dubhead zegt
Dat zal op den duur toch vervelend beginnen worden.
Mijn theorie is dat de motor ruimte wegens stijl te afgedekt is. Als de eigenaar daarbij nog eens lekker traag rijd op warme dagen dan zullen rubbers beginnen aftakelen, een paar druppeltjes olie op een hete buis en het feestje kan beginnen en zal na een paar minuten al voorbij zijn.
jens28 zegt
Das bale nieuwe hale
jordy14 zegt
Zonde
paere zegt
Potje met water er op en wat kaas en je hebt een zwitserese-ferrari kaasfondue!
4x4wheels zegt
Bij het begrip ‘zelfontbrander’ denk ik toch aan iets anders -.-‘
HDM zegt
Voortaan maar geen 0-100 km/h tijd maar een 100-0% tijd noemen?