Ik heb een zwak voor Muscle Cars uit de jaren ’60 en ’70. Ze hebben een belabberde wegligging, en je kan er allerlei zwaktes aan ontdekken, maar ze hebben tegelijkertijd een geweldige ‘presence’ en natuurlijk een motorblok waar je ‘u’ tegen zegt.
Voor veel liefhebbers is de 1969 Dodge Charger het summum van de reeks, zoals zo vele andere muscle cars uit dat jaar (de Pontiac GTO bijvoorbeeld). Echter, de modellen die de jaren erna kwamen zijn ook niet te versmaden. Het uiterlijk veranderde, maar de ‘walvishaai-grille’ bleef, alsook de motorenrange, die varieerde van 5,2 liter (standaard) tot 7,2 liter, altijd uit een V8 natuurlijk.
De 1973 Charger uit het volgende filmpje heeft een 5.6 liter V8 aan boord, en zal herkenbaar zijn voor mensen die de serie Burn Notice volgen. Hij heeft een kleur die ik niet direct zou kiezen, en staat op Russische platen, iets dat onmogelijk was toen deze auto uitkwam, midden in de Koude Oorlog. Gelukkig zijn de IJzeren Gordijnen tegenwoordig al meer dan 20 jaar opgetrokken, en kan men in de voormalige Sovjet-Unie ook genieten van dit staaltje Chrysler-vlijt.
De video heeft een lekkere vibe, die voornamelijk wordt veroorzaakt door het lekkere Pulp Fiction-muziekje er onder, dat perfect past. Bekijk hem HIER. Een kleine fotorepo vind je op deze site. (via Ridelust)
Romen zegt
Ik deel die zwakte!
vla zegt
Aah heerlijk dit. (: Btw Smoke je weet het ongetwijfeld zelf maar zo’n Vimeo kan je altijd embedden, lekker handig. (: Aanrader is ook de serie “Depth of Speed“, ook zo’n Vimeo pareltje.
vla zegt
@vla: Dan zoek ik de link, en vergeet ik ‘m in m’n reactie te plaatsen. :P
https://vimeo.com/joshclason
sir_smokalot zegt
@vla: Weet ik, maar op de een of andere manier kan dat conflicten met de site opleveren, vandaar dat we ’t maar niet doen.
Welkom terug trouwens!
vla zegt
@sir_smokalot:
Hmm vandaar, dat willen we niet. :P En hartelijk bedankt sir! Nooit echt weggegaan overigens, maar ook nooit echt de tijd gevonden om wat te reageren, making up for it now!
bsxc2 zegt
Schijnbaar dezelfde eigenaar als die van het winkelwagentje,die heeft namelijk ook een belabberde wegligging en bij de eigenaar kan je ook nog wat zwaktes ontdekken.
jweelden zegt
Owje wat een slechte wegligging maar wat een prachtige wagens.
Hupke zegt
Niet aan mij besteed die wagens. Mooi om te zien maar daar is het ook mee afgelopen.
De daytona is trouwens leuker al is dat mss niet zo’n filmster.
joosthoeve zegt
Heb helemaal niks met zulke amerikanen moet ik zeggen. Echter wel lompe amerikanen als de Suburban..
Maar wel een geweldige presence, als gezegd, inderdaad.
Arnoud zegt
Na jaren van verafschuwing van American Muscle voel ik mezelf steeds meer geïnfecteerd raken met liefde voor deze brokken testosteron… Niettemin blijft mijn hart het snelst kloppen voor de tegenpool van deze auto’s: De Porsche 911.
eddie72 zegt
camaro81 zegt
@eddie72: +1
W115 zegt
Cool maar hotrods vind ik persoonlijk de coolste amerikanen
bozewolf zegt
Vanaf ’73 begon het wel hard minder te worden anders. Met dit model voorop.
Oliecrisis was a bitch. Al die Amerikaanse iconen gingen na begin 70’s een heel “zwarte” periode in.
vla zegt
@bozewolf:
Ze zijn wel back on the rise vind ik! (: De Camaro, de ‘Stang, Corvette, Viper en niet te vergeten al die ge*le CTS-Veetjes! Donkere tijden mogen voorgoed verleden tijd zijn, natuurlijk briest de hele eco-crisis heet in de nek van die big bad V8’s. Maar ah, be happy with what you can get..? (: En if not; dan zijn er nog altijd crate-engines! :D
bozewolf zegt
@vla: Ja tegenwoordig wel weer. En de Mustang en Corvette zijn nooit helemaal weggeweest. Het was kwaad kersen eten in begin en mid 70’s maar de 80’s “5.0 Stang” is al legendarisch en de Corvette heeft altijd wel lekkere edities gehad naast de basismodellen.
Maar het echte-echte muscle tijdperk was in ’73 gewoon dood.
vla zegt
@bozewolf: Idd feitje, veel merken blikken liever terug op hun geschiedenis om die reden. Maar to be honest, ik zou niet kunnen kiezen tussen a good ol’ slice of Mach 1 Mustang of een nieuwe! En die modelletjes idd, die worden ook niet goedkoper overigens. Nooit goed gevolgd die markt, maar als ik me niet vergis, zitten zo’n bakjes zoals ook ’n Z06 C5 Corvette erg in de lift, niet?
bozewolf zegt
@vla: Ik volg dat ook niet, maar ik zou totaal niet verbaasd zijn als met name dat soort lekkere edities zoals Z06’s allang in waarde aan het stijgen zijn of daar binnenkort mee beginnen.
vla zegt
@bozewolf: Et voila, alweer een Autoblog Toptip voor de rijkerds die meelezen! :D
lincoln zegt
@bozewolf:
Chrysler ging na die donkere periode Mitsubishi,s met een Dodge/Chrysler logo als “muscle” car verkopen ..
zodat de dealers toch maar iets in de showroom konden zetten ..
Chrysler .. de toko met veruit de meeste uitvindingen en patenten !!
bozewolf zegt
@lincoln: Ik weet dat ze de Mitsu GTO/3000GT een tijdje hebben verkocht als Dodge Stealth. Ook geen gillend groot succes overigens.
Ik dacht dat dat de enige was van dat erg rare huwelijk, maar waren er nog meer van die verAmerikaniseerde Japanners?
lincoln zegt
@bozewolf:
yep ..
een stuk of 5 geloof ik ..
dingen zoals Lancer Saporro en Eclipse ..
en dan niet te vergeten .. de Talbot samenwerking ..
Chrysler raakte rond 1968 al in verval ..
verouderde productie processen zorgden vanaf die tijd elke maand wel een re-call ..
begrijp niet dat die toko het hoofd boven water heeft kunnen houden ..
vla zegt
@lincoln:
Hah juist! Heb es aan een Chrysler LeBaron mogen sleutelen, Mitsubishi V6 motor als ik me niet vergis? :P Grappig huwelijk, smaakt wel als een taart met slijksmaak.
baasbas zegt
@bozewolf: Fox body! Altijd al een zwak voor gehad…
Donstil zegt
DE Charget uit Burn Notice is trouwens van binnen wel volledig verkeerd. Verder wel een coole bak, past totaal niet in de snelle wereld van meneer Westen maar oke het is hem vergeven.
toyotafortuner zegt
Had eigenlijk een ander slaapmutsje: Namelijk later vandaag naar Indonesie gaan woo! Dus dit is mijn laatste post van Augustus. Maar weer OT: American Muscle FTW! Een Amerikaanse V8 is altijd goed voor een oorgasme, maar zo’n 70s al helemaal:) Enne @joosteverhoeve: Een Suburban is zoo heerlijk zeker. Bij mij in de buurt is er een ’75er GMC Suburban in two-tone lak!
Nou, mazzel AB’ers fijne vakantie toegewenst!
sir_smokalot zegt
have fun!
lincoln zegt
@toyotafortuner:
hati hati ..
kaasboerin zegt
@toyotafortuner: Indonesië? Neem ff wat Tata Nano’s mee in je handtas.
vla zegt
@kaasboerin: Hah kijk hiervoor is dat plusjessysteem misschien handig. :’D
ej20g zegt
Ook ik heb altijd een zwakte gehad voor oude Amerikanen. Al helemaal voor de Charger. Ondanks dat ik dit 1973 model wel mooi vind, ben ik vooral weg van het 1970 model (met de koplampen achter de roosters, achterlichten die bestaan uit 2 lijnen) doordat die wat strakker oogt dan dit 1973 model. Al zijn ze beide schitterend om te zien!
lincoln zegt
deze bak is zoals @bozewolf al melde het symbool voor de downward spiral ..
tevens de begin periode van de cheap-ass plastics ..
kon natuurlijk ook niet door blijven gaan met die achterlijke peekaa race ..
en zeker niet icm de betreffende wegligging ..
pas in 1977 hadden GM en Ford het weer een beetje voor elkaar ..
om in 1980 weer af te brokkelen ..
voor de Chrysler.corp is het nooit echt meer terug gekomen ..
misschien dat de nieuwe Viper daar verandering in brengt ..
desjonnies zegt
Naast de Britse, is eigenlijk de Amerikaanse auto industrie een pracht voorbeeld vanintiges, angst en verval.
Van mannen die in de vijftiger en zestiger jaren demeest fantastische ontwerpen wisten tem aken en directies te overtuigen ze vooral WEL in productie te nemen.
Mooiste voorbeeld is uiteraard de Mustang.
Maar vlak ook de Buick Riviera niet uit.
Een chique verschijning, bijna koninklijk Europees.
En toen kwam voor velen het hoogtepunt met de zgn muscle cars.
Die ik eigenlijk nooit heb gemogen.
Simpelweg omdat ik de vormgeving te eenvoudig vind.
Dingen werden allemaal gecamoufleerd door mat zwarte motorkappen en striping en; uiteraard een bullebak aan vermogen.
Daarna sloeg het Japanse griep-virus toe in de Amerikaanse auto industrie.
En werd er gekopiëerd van de Jappen, waar de Jappen 15 jaar ervoor zwaar Amerikaanse modellen hadden gekopiëerd.
En nu, nu zit de Amerikaanse auto industrie al jaar en dag in een crisis.
Puur qua vormgeving.
En dat krijg je als je het roer uit handen geeft aan marketingjongens en accountants.
En creatieve geesten als Loewy, Bill Mitchell en zelfs de beste combo van allemaal Lee Iacocca never nooit vervangt.
Vroegâh wilden we allemaal zo’n Chevrolet Impala, Oldsmobile of een Thunderbird.
Het waren magische vliegende zoevende tapijten, voorzien van alle luxe en weelderig afgewerkt met de aller-aller mooiste materialen, sommigen een Rolls Royce waardig.
Ze reden de “grote” Mercedessen (met hun 13″ wieltjes) van de weg af.
Pinkt een traantje weg……………..
lincoln zegt
@desjonnies:
toch wel de 65er Riviera met clampshell headlights ..
fotogenieker gaat een auto iid niet snel worden ..
Hupke zegt
@desjonnies:
In de 50’s en vroege 60’s reed iedereen die enkele franken (en met guldens zal het wel hetzelfde gegaan zijn) had met een amerikaan van de koning tot en met de middelgrote zelfstandige. Oldsen, cadillacs. Natuurlijk wel alle 2-4 jaren een andere want dan waren ze compleet weggeroest en gingen ze naar de lokale garagist/bakker/boer die nog een poging deed om er chique in uit te zien totdat ze letterlijk in 2en braken.
lincoln zegt
@Hupke:
bijzonder ..
vooral om het feit dat er nog talloze grave-yards waar die 60 jaar ouwe dingen zonder lak al 40 jaar buiten staan zonder in 2en te breken ..
Hupke zegt
@lincoln:
Dat zullen er geen zijn die gedurende 4 jaar dagelijks in ons vochtige belgenland over landweggetjes en door lanen en bossen gereden hebben die na de oorlog allemaal onverhard waren.
Ik was er niet bij maar de verklaring van m’n grootmoeder waarom ze zoveel auto’s gehad heeft is toch altijd omdat ze gewoon heel rap ‘zo rot als snot’ waren. Vooral de cadillacs, de oldsmobilles hielden het langer uit.
lincoln zegt
@Hupke:
ik was er ook niet bij ..
feit is wel dat er anno 2012 veel en veeeeeel meer 60 jaar oude Amerikaanse auto,s zijn dan Europese ..
had er laatst nog 1tje ..
en het lijkt me heel sterk dat zo,n ladderframe het kan begeven in 4 jaar tijd ..
Hupke zegt
@lincoln:
Misschien dat ze gewoon esthetisch erdoor zaten.
Feit is wel dat toen van mercedes nog geen sprake was als koning van het luxe segment. Die waren toen nog gewoon bliksemsnelle wagens.
Citroën was hopeloos verouderd. En rovers (en zowat alles dat engels was) waren BMW kopiën en lichtjes inferieur aan het amerikaanse geweld toch zeker hier op het europese vasteland.
lincoln zegt
@Hupke:
60 jaar geleden was BMW helemaal nix .. op leven na dood ..
toen was MB net zo degelijk als Opel ..
en Citroen nog vernieuwender dan Chrysler ..
die liepen beide gewoon 10 jaar voor op de rest ..
en dat is een ECHT feit ..
Hupke zegt
@lincoln:
Toen ze met de DS kwamen maar vlak na de oorlog reden ze nog altijd rond met hun (toegegeven technisch heel clevere) TA die al 20 jaar oud was.
BMW mag dan op sterven na dood geweest zijn in de 50’s maar de techniek op de britse wagens was toch geleend door de britten in het einde van WOII.
In de James Bond boeken (geschreven in de fifties door een autoliefhebber en snob) was mercedes al wel de foute wagen van de slechterik die veel te snel waren met hun racepedigree maar veel te vulgair om in gezien te worden.
Opel werd toen volgens mij al opgeslorpt door GM en was een fatsoenlijke wagen (een stuk chiquer dan de VW, NSU,DKW,…) maar toch niet echt een mercedes.
Of sla ik de bal helemaal mis?
ko3n zegt
Niet zoveel lullen met z’n allen, die auto’s zijn gewoon geweldig.
jawi94 zegt
Jonguh 1970 Challenger R/T FTW!!! mooiste musclecar evahh!
six-trey zegt
Die belabberde wegligging kan je gemakkelijk verbeteren hoor. voor een 3000euro heb je een Hotchkis opganging er onder en 4 schijfremmen en geen enekele 5 serie houd je dan nog bij.
Als je echt een M5 wil kunnen voorbijsteken laat de motor kennis maken met Holley/Weiland/Edelbrock en steek achteraan ook drukveren.
Persoonlijk vind ik het niet zonde om zo een muscle car te ’tunen’ zolang je het exterieur en interieur 100% origineel laat
nomar zegt
Ik blijf hopen dat die tijden gewoon terugkomen. Gewoon 7 liter V8 en vier versnellingen en hard rechtdoor.
clubbtraxx zegt
Doe dan een ’68 charger, die met de 4 ronde achterlichtjes dus. Die is de mooiste van allemaal.
Maar zoals jawi94 al terecht opmerkt, de ’70 challenger is wat mij betreft inderdaad de mooiste ooit.