Ook modale auto’s kunnen best interessant zijn. Wist jij bijvoorbeeld dat de Peugeot 206 nog steeds gebouwd wordt?
Inspiratie kan overal vandaan komen. Vandaag komt het recht uit de modale gezinswoningsstraat van ondergetekende. Onafhankelijk onderzoek heeft namelijk laten blijken dat de Peugeot 206 vrij populair is aldaar (handgeteld, dus zeer betrouwbaar).
Grote getale
Dus haal je de cijfers er even bij. Oké, de 206 haalt het niet bij auto’s als de Toyota Corolla, waar er een stuk of 40 miljoen van zijn. Officieel staat zelfs de Renault Clio boven de 206, met zo’n 13 miljoen exemplaren. Je moet je echter voorstellen dat bij de Clio alle vijf generaties worden meegeteld, bij de Corolla kun je de aantallen verdelen over veertien generaties en een hoop modellen die op de Corolla gebaseerd zijn. De Peugeot 20-serie weet de Clio makkelijk achter zich te laten en dat is grotendeels te danken aan de meer dan tien miljoen exemplaren van de Peugeot 206, die vrijwel alles uit Frankrijk (inclusief de 2CV en Renault 4 die decennialang in productie waren) aftroeft in één generatie!
Populair
Dan ga je je toch afvragen hoe dit kan. Ja, in Nederland is het dus een populaire auto en vooruit, dat hij van 1998 tot 2009 geleverd werd (met twee bonusjaren, komen we zo op terug) is ook langer dan een hoop auto’s. Ook in Frankrijk scoort zo’n kleine capabele auto wel en elders in Europa is het strak gevormde autootje ook een hit. Niet alleen in Europa trouwens, maar ook hier komen we zo snel mogelijk op terug.
Het origineel
Het origineel stamt uit 1998. De voorganger was de 205 en logischerwijs heet hij dus 206. Waar de 205 nog heel vierkant en recht-toe-recht-aan was, is de 206 een herkenbaar design met vele ronde vormen. Het was tevens één van de eerste Peugeots volgens een nieuwe designtaal, met de ‘grote bek’ als grille en de halve maantjes als koplampen. Toch was de auto eenvoudig genoeg om voor ongeveer 11.000 euro nieuw verkocht te worden. Bereikbaarheid is altijd een factor die helpt bij populariteit. Klein weetje, al is het je vast wel eens opgevallen: de motorkap is asymmetrisch. Linksboven zitten twee plastic koelgaten. Essentiële informatie voor later.
Bedankt en au revoir
In eerste instantie leeft de 206 een normaal leven. Je kon hem krijgen met drie of vijf deuren, voor meer ruimte was er een SW en de 206 CC is één van de meest populaire cabrio’s aller tijden. In 2003 krijgt de auto een minimale facelift, om hem net even wat moderner te maken. Deze facelift introduceert eveneens de 206 RC, de leuke versie. Dat alles houdt het een paar jaar vol, maar in 2006 (hoe ironisch wil je een jaartal hebben) is het toch echt tijd voor iets nieuws. Renault heeft de Clio dusdanig volwassen gemaakt dat ook de 20-serie van Peugeot iets meer tegen de 30-serie aan moet schuren. De 207 is het resultaat en de 206 wordt uitgefaseerd. Vanaf 2007 neemt de 207 het over en in 2009 (na twee uitzwaaimodellen voor de 206) is het over en uit voor de 206. Tenminste, in de vorm waarin we hem kennen.
Peugeot 206+
In 2009 krijgt de 207 ineens een vrij apart broertje. De grote bek en koplampen komen recht van de 207, maar de rest van de auto is een bekend recept. Het is namelijk gewoon een flink gefacelifte Peugeot 206. Vandaar de naam 206+, want dat is het. De eerdergenoemde motorkap-luchtgaten verraden de ware identiteit, want vanaf de koplampen naar achter is het makkelijk om te zien dat dit geen 207 is. De reden dat de 206 gerecycled wordt? Simpel: hij was een stuk goedkoper dan de 207. Dé uitkomst voor mensen die een 107 te klein vinden en een 207 te duur. De 206+ hield het vol van 2009 tot 2011. In Nederland had het toch niet zo veel zin, de 207 was immers ook een aardig goede deal.
Nep-207
Opvallend genoeg zijn er genoeg markten waar de 207 nooit heeft bestaan, of in ieder geval niet zo populair is. In die markten werd de 206+ gewoon 207 genoemd. In Zuid-Amerika bijvoorbeeld, daar weten ze niet beter dan dat de 207 een 206 met nieuwere designtaal is. Daar werd overigens de ‘207’ ook als SW geleverd (wat wij dus een 206+ SW zouden noemen) en de Escapade was wat wij de stoere 207 Outdoor noemden. Maar dan dus op basis van de 206 allemaal. En er was zelfs een 207 pickup genaamd Hoggar, met achterlichten van de 1007.
Iran
Ook in Zuid-Amerika hadden ze genoeg van de Peugeot 206, zo rond het tijdstip dat de 208 op de markt kwam. En toch gaat het verhaal nog even door. Dat hebben we te danken aan Iran. IKCO (Iran Khodro) en Peugeot gingen een akkoord aan, zodat Iran Khodro Peugeots kon bouwen in Iran. Dat akkoord omving de Peugeot 405 en 206 die gebouwd worden zoals de 206’en in Europa, maar dan dus een aantal duizend kilometers van huis. Het voordeel wat pas later bleek is dat in Iran helemaal niet zo moeilijk wordt gedaan over botsproeven en de nieuwste techniek. Bovendien mocht Iran Khodro zelf beslissen wat ze deden met de productie van de auto’s. Toen Peugeot de stekker trok uit de 405, ging IKCO er gewoon mee door. De 405 en de bijna identieke Peugeot PARS kon je tot zeer recent nog gewoon kopen in Iran. Ook dat is vrij bijzonder.
Peugeot 207i
En wat staat daar nou ineens nog steeds bij de dealer in Iran? Juist. Ondertussen is de naam 207i en het is een 206+ met nog een kleine facelift. Moderne verlichting, heuse LED-units op de achterkant, maar verder is er makkelijk een 206 in te herkennen. Het concept slaat nog steeds aan: Iraniërs hechten meer waarde aan het überhaupt kunnen betalen van een auto. Een twintig jaar oud platform met wat LED-lichtjes is al snel betaalbaar.
Kers op de taart
Maar het wordt nog interessanter: wie al dat facelift-geneuzel niet interessant vindt en gewoon een doorsnee auto ‘zoals vroegâh’ wil, kan ook terecht bij Iran Khodro. Er wordt namelijk ook nog steeds een uitgeklede 207i gebouwd. Gewoon, de originele Peugeot 206. Nog steeds in elkaar geschroefd door de Iraniërs met de mallen van Peugeot. In een land waar de auto als warme broodjes over de toonbank vliegt en al tweeëntwintig jaar de auto’s bouwt, dan snap je ineens de gigantische aantallen.
Ondergang
Hoe lang kun je een model uitmelken? Iran lijkt er geen genoeg van te krijgen. Wel is duidelijk geworden dat Peugeot recent hun banden met Iran Khodro heeft verbroken en we zitten middenin de periode dat IKCO de oude Peugeots moet opgeven. De Peugeot 405 en PARS zijn niet meer te bestellen en ook voor de Peugeot 206 lijkt het binnenkort einde verhaal te zijn. We hopen dat IKCO voor het beëindigen van de productie even vertelt hoe veel 206’en we mogen optellen bij de Europese en Zuid-Amerikaanse aantallen. Het zou namelijk wel eens de meest geproduceerde auto van één generatie ooit kunnen zijn.
BONUS: rebadges
Goede toevoegingen vanuit de reacties (bedankt daarvoor!): naast de auto’s die officieel als Peugeot zijn verkocht, zijn er ook nog rebadges geweest voor de Peugeot 206. Mag je deze toevoegen aan de officiële verkoopcijfers van Peugeot? Niet dat het nodig is, maar goed, de auto’s zijn bijna identiek aan de Peugeot.
De eerste is deze Citroën C2. Wij kennen de C2 als een eendagsvlieg die als een soort hippe driedeurs C3 c.q. voorloper van de DS3 op de markt kwam. In China kwam de auto op de markt onder de Dongfeng Peugeot-Citroën alliantie. Ook al kreeg de auto een flinke portie botox mee voor het Citroën-neusje, het is nog steeds een Peugeot 206. Als je het niet zeker weet verraden de koelgaten het altijd, maar die zijn symmetrisch gemaakt. Verder is het gewoon weer een reden om een decennium na dato de 206 nog eens uit te melken. Betaalbaar, simpele techniek, net zoals de 206+. Overigens heeft en had Dongfeng PSA een bijzondere lineup, met auto’s die erg lijken op wat wij krijgen. Dit geldt voor meerdere merken in China. Ook dat is best de moeite waard om eens in te duiken, wederom een suggestie vanuit de reacties.
Ook in het verre Zuidoost-Azië heeft de Peugeot 206 voet aan wal gezet. In Maleisië ging dit ook met een rebadge. Veel minder ingrijpend dan wat Dongfeng met de C2 deed. Het Maleisische Naza heeft banden met vele automerken om ze plaatselijk te verkopen. Voor sommige auto’s gebruikte Naza echter hun eigen naam. Zo ook voor de Peugeot 206, al was het standaardrecept al goed genoeg voor hen. Daarom is het enige verschil tussen de Peugeot en Naza 206 (volledig Naza 206 Bestari) de badge.
bernoulli zegt
Geniaal ontwerp, maar vooral leuk om te zien. Heb lang geleden een paar maand in een hagelnieuwe 206 1.4 Air-Line gereden, maar hij voelde in alles als een gammele oude auto.
Maar qua design echt een toppertje.
atrak zegt
@bernoulli: Ik heb genoeg 2.0 hdi’s boven de 5 ton gezien.
bernoulli zegt
Dat zou best kunnen. Maar het blijft gek dat een nieuwe ook al voelde alsof hij 5 ton had gelopen
reetschild zegt
@bernoulli: lijkt me stug
Goed_Koopman zegt
Wat ik van deze auto vind, daar kom ik zo snel mogelijk later op terug.
bruinwerker zegt
Mooi artikel man, maar deze auto… Altijd al zo spuuglelijk gevonden.
Kunnen jullie ook eens een uiteenzetting maken van de Chinese automarkt? Ben benieuwd wat daar allemaal te krijgen is zoals BYD etc. en A3L’s.
rollingstoned zegt
@bruinwerker: als we het dan toch over lelijke auto’s hebben…
Robert zegt
@bruinwerker: niet direct spuuglelijk, maar wel een draak om in te rijden, vooral ergonomisch.
Ik ben van gemiddeld postuur en lengte (1m79), maar kon er m’n zit niet in vinden. Als ik de stoel zo instelde dat ik de pedalen goed kon bedienen, zat het stuur te ver weg. Dus ik moest óf met vrijwel gestrekte armen rijden óf met opgetrokken benen half klem onder het stuur. Wilde ik snelweg rijden met 120 km/u in z’n vijf? Horen en zien verging je, met 3600 tpm. Doodvermoeiend allemaal. Verder liep die daklijn zover af, dat ik met de binnenspiegel óf tegen de bovenrand van de achterklep aankeek óf enkel de eerste vijf meter wegdek achter de auto kon zien. Het enige voordeel hiervan was wel, dat het achteruit parkeren betrekkelijk eenvoudig was.
lekbak zegt
@RRRobert: bizar genoeg, de 206 is stiller en maakt minder toeren dan een focus mk2. Een hele gerespecteerde c-segmenter.
123bat zegt
Ik ben 1,80m, zit er prima in en de mijne draait 3100 tpm bij 120. Is maar een 1.4 automaatje, maar max. koppel bij 2800 tpm dus rijdt vrij relaxed.
Die binnenspiegel is wel vrij irritant inderdaad!
fanboy zegt
@bruinwerker: van de Chinese automarkt weet ik dat zij de Toyota Hiace uit 1990 nog nieuw in licentie produceren!
moveyourmind zegt
Knappe prestatie.
Hoop voor ze dat ze met de nieuwe 208 ook zo’n succesnummer wordt. Vind ik echt een geslaagd model, mede door de 205 designtrekjes die er op sublieme wijze in verwerkt zijn.
Zie ze alleen nog verdacht weinig rijden, maar dat komt misschien door de Coronacrisis.
wimof zegt
Ik zou graag willen dat mijn schoonbroer zijn 206 met 53000 km van betere kwaliteit was geweest, wat er bij die kilometerstand al defect is geweest tart elke verbeelding. En als toetje kan ik stellen dat mijn vorige Golf 4 nu nog steeds top is met 395000 op de teller. Snap niet hoe iemand dit een toffe wagen kan vinden. Franse van ver in mekaar gesmeten rammel. De wagen is van schoonvader zaliger en moest in de familie blijven.
Loek zegt
@wimof: maar dat is wel anekdotisch bewijs tegenover anekdotisch bewijs. Ik ken ook horrorverhalen met een Golf 4 in de hoofdrol en 206-jes die de vier ton naderen met weinig gebreken.
Richmond zegt
@moveyourmind: klopt, ik zie de nieuwe Corsa vaker rijden. Collega’s zeggen dat de oude 208 ook aanloop nodig had.
mark383 zegt
Wat gaat Iran Khodro nu bouwen, als ze geen Peugeots meer mogen maken?
Leuk artikel btw. 12 jaar geleden zelf in Iran geweest. De hoeveelheid 405’s daar was destijds inderdaad opvallend. Het was zo ongeveer de enige auto die je zag…
Tonnie zegt
@mark383: zo’n 405 is echt een gaaf model. Ziet er nog helemaal niet zo gedateerd uit van buiten.
E550 zegt
@mark383: Daewoo’s o.i.d.
Loek zegt
@mark383: als het aan de site van IKCO ligt hebben ze nog ijzers in het vuur bij Renault en Suzuki en wat Chinees spul. Ook is er een auto die onder de naam IKCO zelf wordt verkocht, de IKCO Dena.
vopo zegt
Toch zie ik hier Frankrijk meer Clio’s rijden.
cossiekiller zegt
De RC en de GTI vind ik nog steeds één van de mooiste kleine hot hatches.
Niet de beste, zeker niet. Maar de GTI met zijn 136pk was echt een leuk karretje. Zeker met zijn 1100kg. Beetje Clio rs 2.0 achtig, maar wat lauwer en zachter
dedas zegt
@cossiekiller: op mijn 18e verjaardag een gti opgepikt voor 1500eu. Nog nooit zoveel plezier gehad voor dat geld. Met 4 vrienden 220 over de snelweg en bij de eerste afrit roodgloeiende schijven. Herinneringen voor het leven.
Yzord zegt
Mooi stuk @Loek. Ondanks dat het om een merk gaat die ik nu tot op het bit haat naar er 11 jaar in gereden te hebben heb ik genoten van dit artikel. ?
e38ossie zegt
“Waar de 205 nog heel vierkant en recht-toe-recht-aan was, is de 206 een herkenbaar design met vele ronde vormen”. Hoezo? Van welke generatie ben jij?
Ik vindt de 205 toch echt een stuk herkenbaarder en iconischer dan een 206.
deSjonnies zegt
Peugeot heeft dit altijd gedaan, de 404 & 504 in Argentinië, de 504 in Nigeria en de pick up in Tunesië, de 504 was de eerste die in Iran werd gemaakt, de 504 pick-up met dubbele cabine uit Thailand en CKD kits van de 404 en 504 voor Zuid Afrika, Australië en Nieuw Zeeland. Dichterbij huis had je een assamblage lijn in België.
Dit waren wel de onverwoestbare wagens van Peugeot, zoals ene Jeremy Clarkson ooit terecht de opmerking maakte dat de Peugeots de opvolger waren van de kameel om door de woestijnen te reizen.
rogerzz zegt
Toen ik student was werd mij een 206RC voor weinig aangeboden via een vriend. Proefritje gemaakt, niet traag maar de versnellingsbak voelde wat gammel aan, verhoudingen waren niet helemaal lekker voor mijn gevoel. Niet helemaal mijn ding.. maar zo te zien wordt er nog flink geld gevraagd voor een 206RC.
Geen Franse auto fan, maar de 206cc met hardtop is wel een slimme zet geweest. Zo’n stoffen doekje is toch een beetje pauper. De 307cc hetzelfde, slimme move. Ben benieuwd hoeveel er daar van zijn verkocht tov concurrentie-cabriootjes.
EJS zegt
Ik heb er een tijdje één gehad, was misschien wel de beste auto die ik ooit gekocht heb. Heb hem toen ik een leaseauto kreeg voor een prikkie verkocht aan een bekende en hij rijdt nog steeds zonder noemenswaardige problemen. Heb er toen in 2 jaar bijna 120.000 km mee gereden zonder iets buiten regulier onderhoud en lampen. Het gebrek aan cruise control was soms vervelend, de stoelen waren beroerd, maar het altijd maar starten en rijden was echt heel fijn..
rogerzz zegt
Teringjantje 60k per jaar in een 206.. dat lijkt mij niet fijn qua lawaai (die 6e versnelling had wel gemogen) en het verbruik van dat 2.0 blok op hoge toeren op de snelweg, had ik je niet nagedaan. Maar het is wel een vinkje in de lijst ‘been there done that’. Geinig ding hoor, maar de snelweg is niet echt zijn habitat.
EJS zegt
Haha, de meeste kilometers zat ik alleen in de auto en had ik een koptelefoon met ANC op, maar het is wel een herriebak ja.. en ik reed ongeveer 1 op 15, dat is het voordeel van echt lange afstanden.
rob5nismo zegt
1 van de weinige mooie Peugeots
Yzord zegt
@rob5nismo: D’r is maar een mooie Peugeot en dat is de 205GTi.
rob5nismo zegt
@yzord: ook 1 van de weinige de 406 coupe is ook een mooie
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Ik dacht in 1e instantie dat het over de Filipijnen zou gaan. Ik hoorde dat Nissan daar vandaag de 370X als nieuw model geïntroduceerd heeft en dat terwijl Gord in de VS pas hun 14e generatie F150 onthuld hebben, ze de 13e generatie (2014 – heden) daar als nieuw model getoond hebben. Het schijnt dat er een nieuwe markt is voor auto’s die in de westerse landen al over hun houdbaarheid datum zijn
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: *370Z natuurlijk
kle500 zegt
Altijd een leuk autootje gevonden en nog steeds best een fris karretje voor die dik 20 jaar oud. Dat gezeur over de ‘Franse’ kwaliteit zal wel meevallen als je kijkt hoevaak je ze nog in het straatbeeld ziet.
krikke240z zegt
@kle500: in het Iraans straatbeeld dan toch. Hier zie ik ze nog maar heel zelden. Maar vond het ook een leuk karretje dat nu nog steeds fris oogt.
mashell zegt
Je ziet ze in Nederland nog wel regelmatig, vooral bij “starters op de automarkt”.
lekbak zegt
@mashell: je word er nog steeds mee doodgegooid buiten de randstad. Ik pak geregeld onze zuinige 206-je om boodschappen mee te doen en het is zelden een probleem om 3 op een rij te spelen op het parkeerterrein (dat soort spelletjes maken saaie dingen net ff wat leuker).
In de randstad zie je dergelijke auto’s een stuk minder want daar zijn de omstandigheden vreselijk zwaar voor een auto. Op het platteland zijn ze ideaal en gaan ze pas weg als ze weggerot zijn.
beder zegt
Uit eigen ervaring weet ik dat de 206 in sterke mate ongevoelig is voor roest. Wat dat betreft een ongekend kwaliteitsproduct, veel nieuwere auto’s doen het wat dat betreft slechter. Verder gaat er weleens wat kapot maar onderdelen zijn relatief goedkoop en erg ruim beschikbaar. Hierdoor zullen ze ook in Nederland nog wel even in het straatbeeld blijven!
f31bmw320d zegt
@beder: tsja m’n vrouw had toen ik haar leerde kennen een 206 1.4i van 6 jaar oud (gekocht met 5 jaar oud en 80k km), eerste APK daarna hadden beide dorpels achteraan gaten die zo groot waren dat het afkeur was. Garagehouder was niet verrast destijds. Daarnaast vrat die auto ook lampen.
571ay zegt
Altijd al een mooie auto gevonden en het ziet er nu nog steeds niet echt gedateerd uit.
dirkv zegt
Leuk stukje @Loek! Wat mij betreft vaker uitgebreide artikelen over alledaagse auto’s.
banderas zegt
206 blijft een leuke auto om te zien en een RC nog steeds erg fraai. De 207 is niet alleen enorm lelijk, reed ook nog eens als een draak.
rutger97 zegt
@banderas: 207 kan ik beamen! Mijn vriendin heeft zo’n ding. Het rijd als een busje en om de haverklap is er wat mee. De lak laat ook na 8jaar al los.
vaakbenjetebang zegt
Mijn moeder heeft er tig jaar eentje gehad, bouwjaar 2001, vanaf nieuw. De zitpositie was beroerd, de stoelen kansloos. Maar rijden deed het echt uit de kunst, en voor een scheet en drie knikkers ook nog. In 15 jaar buiten regulier onderhoud geen stuiver aan uitgegeven, behoudens 1x een einddemper. Met de 1.4 8v allesbehalve overgemotoriseerd maar dus wel altijd en overal op 110% te rijden. Goed insturen, prettig gevoel in het stuur en precies genoeg lift-off overstuur. Voor een run-of-the-mill 75pk klein hatchbackje kende dat ding in zijn tijd qua vrolijk rijden zijn gelijke niet. Wat mij betreft in dat opzicht een waardig opvolger van de 205, helaas is Peugeot wat dat betreft sindsdien het noorden wat kwijtgeraakt – ik ben uiterst benieuwd naar de laatste 208. Hopelijk is die weer de moeite waard, wat het segment van de kleinere hatchbacks is heel hard toe aan iets wat je gewoon blij maakt tijdens het rijden over een B-weggetje buiten misschien de Swift.
lotuselises2 zegt
@vaakbenjetebang: prettig gevoel in stuur? Ik vond het de meest belabberd sturende auto die ik ooit heb gehad! Bij rotondes voelde ik mezelf een buschauffeur. Dat stuur moet 3x in de rondte om hem normaal te nemen. Verder massa’s onderstuur bij regen. Enige leuke was inderdaad de lift-off overstuur, maar dat zag ik meer als gevolg van de algemeen belabberde wegligging van dat ding. Zeer slechte stoelen ook trouwens, na een uur was je er echt klaar mee. Wel verrassend betrouwbaar en lage running costs.
EJS zegt
Ik denk dat er met dat exemplaar iets mis was, ofwel qua banden ofwel qua onderstel zelf. Een 206 in goede staat heeft een mooie balans tussen controle en speels en tussen fun en comfort. Die oude acht kleppers klinken voor vier cilinders ook nog best goed. Ik kan me niet herinneren ooit moeite gehad te hebben met rotondes, maar het stuur was idd niet zo direct als veel moderne auto’s.. daar stond tegenover dat je redelijk goed voelde wat er onder de wielen gebeurde.
vaakbenjetebang zegt
Ja, dat gevoel in het stuur was echt prima! Het is anekdotisch bewijs, want ik heb met weinig andere 206-jes gereden, maar het stuurde echt prima. Niet zo goed als de 306 die we ook eens een blauwe maandag gehad hebben, maar toch. Zo indirect als jij het beschrijft herinner ik me de besturing overigens niet, maar het is natuurlijk ook vooral bedoeld als gewoon een autootje, niet als gung ho rij-ijzer. Hoe dan ook, ondanks de hondsberoerde stoelen reed ik er echt veel liever mee dan een Polo of zo.
exclusivecarspotter zegt
De reclame spot was geniaal: https://m.youtube.com/watch?v=50A9wjJ40Dk
rachid zegt
IJzersterke design, heb er een gehad ooit goedkoop over kunnen nemen, met geen ton op de teller en NAP uiteraard. Degelijke auto, zuinig, reed geinig, maar stoelen waren echt matig, de duurdere uitvoeringen hadden wel fijne stoelen.
Prima auto, Frans of niet met de juiste motor zijn ze echt wel degelijk. Uitlaat kan gevoelig zijn.
fanboy zegt
In Iran zijn auto’s net zo zwaar belast als hier bij aankoop terwijl lonen lager liggen! Dat verklaart behoefte aan betaalbare auto’s.
techniekmeneer zegt
Ik heb in mijn leven 1 Peugeot in bezit gehad, een 206 GTI. Na een half jaar weer verkocht, wat een verschrikkelijke auto. De eerste en laatste Peugeot voor mij.
JamesBond007 zegt
Ik wil je graag informeren over het artikel, maar dat komt later!
tenaci zegt
En met een hamer, een slijptol en een olifant kan je een 206 maken uit een oude Hindustan Ambassador!
saxoke zegt
@tenaci: hahahahahhaa
saxoke zegt
In 2016 voor redelijk weinig een SW GTi gekocht. Was een behoorlijk rappe kar, maar een beetje 320d trekt je zo t snot uit de neus. Reden dat de mijne giedkoop was: de achteras was gaar. Voor een paar honderd euro een “nieuwe” gekocht en er zelf onder geknutseld. Was leuk om te doen. Een goeie 3jr mee gereden. Was leuk, maar ni meer dan dat. Zit positie was ronduit miserabel. T stuur was niet deftig instelbaar, stoel kon niet laag genoeg, …..
123bat zegt
Ik mis er nog twee in dit rijtje:
-Naza 206 Bestari (Maleisië)
-Citroën C2 (China)
Leuk artikel! Ik heb zowel een 205 als een 206. Fijne auto’s.
Loek zegt
@123bat: goede toevoegingen, voor die Naza moest ik ook even goed graven in de herinneringen ;) al zijn het natuurlijk simpele rebadges, de Naza helemaal, ik vraag me dan toch al hoe dat zit met productie- en verkoopcijfers. Het grappige van Iran Khodro is namelijk dat ze gewoon zo goed als identiek zijn aan onze Peugeots. Zonder vreemde extra namen.
probono zegt
Leuk artikel. Alleen die nieuwprijs vraag ik me af. Vanaf ‘98 voor 11k euro te koop….heb je dit omgerekend van gulden naar euro? Want dan was ‘ie best prijzig…
Pordon zegt
Ben benieuwd of ze dan na zoveel jaren productie alle elektronische problemen inmiddels hebben opgelost.
bernoulli zegt
@Loek:
Leuk artikel. Auto die eigenlijk nog ontbreekt, is de Chinese Dongfeng Citroën C2:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dongfeng_Citro%C3%ABn_C2
speedyrutger zegt
In 2000 een gloednieuwe 206 GTI gekocht. 16 inch wielen erop en 2 cm verlaagd. Supergoede en sturende auto aan gehad! Daarna ingeruild voor een tweedehands 406 (2.0) coupe. Ook die lichtjes aangepast en dat was de best sturende auto, die ik ooit heb gehad. Nu een Cooper S (17 jaar oud) en de eerste generatie Audi A5 ook leuk :)
stefke zegt
LET OP ER ONTBREEKT ÉÉN LEUK FEITJE!!
De 206 is ook in China gebouwd tot 2015 als… citroen C2, met een citroen voorkant.
meer info op de franse wikipedia (helemaal aan het eind vh pagina)
https://fr.wikipedia.org/wiki/Peugeot_206
Loek zegt
@stefke (en @bernoulli ): qua marketing natuurlijk geen Peugeot 206, maar het is inderdaad een grappige extra versie van de auto. Ik heb het er toch even bij gezet, thanks!
thegreasemonkey zegt
Heb een 206 gt als circuit auto opgebouwd. Die met de dikke bumpers. In de regen op Assen een paar weken terug bmw’s en Porsche’s voorbij in de bochten. Erg fijn. Niet de snelste maar wel veel lol!
lekbak zegt
De 206 is een bijzondere auto. De zitpositie en stoelen zijn waardeloos, de bak is gevoelloos. Maar het ding rijdt als geen ander. Het onderstel is zelfs voor hedendaagse begrippen goed. Destijds ongetwijfeld buitenaards goed. De motor, met name de 1.4 8v is een waar huzarenstukje. Die 75pk levert dat gekke ding gewoon een paar duizend toeren lang. Er zit meer kracht in onderin de toeren dan menig 1.6 16v uit die tijd. Het ding is zeer goedkoop rijdend te houden en gewoon een hele prettige auto om droog en warm mee van a naar b te gaan. A segment geld, b segment ruimte, c segment comfort.
sonnybonds zegt
niet mijn ervaring. Ik ben 1.95 meter lang maar kan wel goed zitten in de 206. Hij rijd en schakelt goed jammer dat ik hem heb moeten verkopen.
CL65 zegt
Het pijnlijke voor Iraniërs is dat ze dezelfde auto die ze naar Irak exporteren en daar verkopen voor +/-€3000 in Iran voor €12000 verkocht wordt.
grandmasterb zegt
Ik vond de 206-GTI van 2000 nogal onveilig. Op de snelweg moest ik keihard remmen omdat een voorganger dat ook deed, toen schoot de 206-GTI van achteren weg de berm in en tegen een, gelukkig dun, boompje aan.. Total-loss. Nog steeds heb ik soms pijn in mijn onderrug van de klap die dat gaf. Het schijnt dat de 205 GTI ook uitbrak bij flink remmen.