Deze fantastische feestfoto is zojuist genomen op het feestje van BMW en Toyota in Japan. Daarbij tekenden beiden een contract om de samenwerking verder te definiëren. Brandstofcellen, sportwagentjes, accu’s, ze gaan het allemaal samen doen.
Dit is geen overname of vergelijkbare constructie, Toyota en BMW werken al enige tijd aan een ‘strategische samenwerking’. Twee automotive reuzen die prima zaken doen maar samen nóg sterker staan. Want hoe beter de samenwerking gaat, hoe meer ontwikkelkosten ze kunnen uitsmeren over een werkelijk astronomische hoeveelheid auto’s. Voorlopig hebben ze de volgende punten verder gedefinieerd:
Brandstofcellen
Verbrandingsmotoren zijn kut en brandstofcellen gaan onze zo geliefde mobiliteit redden. Want brandstofcellen kunnen energie veel efficiënter omzetten van vloeistof of gas naar vooral stroom. Bovendien kan je gewoon ’tanken’ (waterstof of methanol?), dus heb je geen zware accu’s nodig. Helaas heeft de afgelopen 100 jaar nog niemand bedacht hoe je zoiets effectief (in een auto) toepast. BMW en Toyota gaan hier nu samen de basis voor leggen. De basis voor een hele generatie waterstof-brandstofcel auto’s moet in 2020 klaar zijn.
Sportauto’s
Een mid-size sportwagentje willen BMW en Toyota samen maken. Een GT 86-opvolger? Goedkopere BMW Z4? Iets in die richting in ieder geval. Eind 2013 moet het concept zelfs al klaar zijn. Deze sportwagen zal laten zien hoe Toyota en BMW op korte termijn willen samenwerken qua onderstellen en lichtgewicht techniek. Laten we hopen dat het sportwagentje daadwerkelijk zo licht wordt als een GT 86 en BMW niet te veel dikke Duitse vinger in de pap stopt.
Lichtgewicht technologie
Op dit vlak heeft BMW de afgelopen jaren al heel veel kennis opgedaan. Deze zit nu nog amper in auto’s verwerkt, met de komst i3 en i8 zullen we hier veel van terug gaan zien. De grootste ontwikkeling zit hem in het ‘CarbonFiber Reïnforced Plastic’ of CFRP. Met deze ontwikkeling gaan BMW-TMC samen door.
Accu technologie
Zoals BMW de afgelopen jaren aan CFRP heeft gewerkt, heeft Toyota inmiddels veel ervaring met accu’s. Deze kennis gaan ze delen. Daarbij kijken de merken naar de accu’s na de Lithium-polymeer accu. Dit wordt een lithium-lucht batterij met een ongekende energie-dichtheid. Voor de brandstofcel een succes wordt moet dit al veel gewichtsbesparing en extra reikwijdte opleveren voor elektrische- en hybride auto’s.
Super natuurlijk. Laten we hopen dat BMW en Toyota vooral veel mooi speelgoed ontwikkelen. Over de diesels die Toyota eerder heeft bedongen verder geen bericht, evenmin over het verder ‘beveiligen’ van de auto’s. Er zijn genoeg BMW’s en Toyota’s te vinden in de Top 15 meest gestolen auto’s zullenwemaarzeggen.
Jochempie zegt
Duitsers en Japanners die samenwerken… Goed idee?
Alwood zegt
@Jochempie: tot de Amerikanen er een bom op gooien een potentieel wereldveroverend pact…
gforce zegt
@Jochempie: De eerste Godwin is al weer binnen, chapeau!
Jochempie zegt
@gforce: Die begon al bij de titel van het blog!
lemans96 zegt
Nou, internationale autowereld, maak je borst maar nat met deze twee kolossen als tegenstanders…
300e zegt
Denk dat ze samen toch wel een flinke vuist kunnen maken.
Emile_Benz zegt
@300e: Net als in de periode ’39-’45…
lemans96 zegt
@Emile_Benz: Hee, ga lekker op de site van antifa je nonsense neertypen…
300e zegt
@lemans96: Gelijk in paniek?
mercedesclk350 zegt
@Emile_Benz: of je betrekt dat er niet bij… Het is toch mooi als twee grootmachten uit de autowereld een verbond sluiten?
300e zegt
@Emile_Benz: Hahaha LOL!
bempi zegt
Mooie slag voor BMW om hun marktpositie in babi pangang sushi dim sum loempia landen te verstevigen.
Esprit_de_Flandre zegt
@bempi: Dat heeft daar nu eens helemaal niets mee te maken…
bempi zegt
@Esprit_de_Flandre:
Kan je niet lezen. Er staat dat ze sportwagens gaan ontwikkelen / maken. En als er producten worden gemaakt wat consumenten en bedrijven afnemen verstevigd hun positie met enkele procenten. Kortom alle beetjes zijn geholpen in ‘deze’ tijd :). Toyota erg groot en door deze samenwerking zal BMW niet alleen terrein winnen in Azië maar ook andere continenten.
bempi zegt
@bempi:
Correctie: Alle beetjes helpen.
Esprit_de_Flandre zegt
@bempi: Ik doelde vooral op die “marktpositie in babi pangang sushi dim sum loempia landen”. Daar kom je nu zelf op terug. Deze samenwerking is niet specifiek gericht op Azië…
motoragent zegt
@bempi: Ik denk niet dat Toyota samen gaat werken met BMW als ze daarmee het risico lopen om zelf aan marktpositie verliezen ten opzichte van BMW. Is gewoon een technische samenwerking, gezellig kosten en kennis delen om zo een vuist te kunnen maken tegen andere grote concerns.
bempi zegt
@motoragent:
1) Met BMW verlies je geen marktpositie. 2) Net wat je zegt om VW ( e.a. merken ) ff in te dimmen die goed scoort in dat soort landen.
mercedesclk350 zegt
Grappig dat je op die foto goed de Duitsers en Japanners kan onderscheiden…
FenderBender zegt
@mercedesclk350: thats wasis!! Oh wacht, je bedoelde natuurlijk de vlaggetjes…
mercedesclk350 zegt
@FenderBender: nee, de mensen. Qua gezicht en huidskleur en lengte…
Esprit_de_Flandre zegt
@mercedesclk350: De rechtse is geen Duits. Kijk maar, hij heeft vleugeltjes aan z’n hoofd.
Duidelijk een Cherubijn…
midasracer zegt
De twee beste merken van de wereld samen. Daar moet wat moois uit voortkomen!
alfa33 zegt
hopelijk komen die waterstof auto’s snel naar de dealer. Dat genozel met die hybride-zooi vind ik maar een onpraktische tussenoplossing. Ik wil gewoon tanken en gebruik maken van de infrastructuur langs de snelweg. Als ik op vakantie ga niet een hotel hoeven boeken omdat de “tank”leeg is
berlinetta zegt
Gelukkig heeft BMW PSA losgelaten en een nieuwe partner gezocht in Toyota. Ik verwacht dat hier heel veel goeds uit gaat komen.
r32turbo zegt
Nou ik vindt het wel goed want jappaners staan bekend om hun stevige auto’s, en duitsers als krachtpatsers en design enz dus ik vindt dit eigenlijk geen slecht idee, alleen hoelang dit gaat duren weet ik niet.
azuli zegt
Ik zal niet onder stoelen of banken schuiven dat ik fan ben van beide concerns.
Mits goed uitgevoerd kan deze samenwerking uitbloeien tot mooie producties en innovaties.
xilver zegt
Zal wel een knaller van een auto geven, die twee merken samen.
G-Ammo zegt
Zolang er geen Duitse motor in die Yota komt, ben ik blij.
ronin1130 zegt
@G-Ammo: de 1.6 en 2.0 dieselmotoren van BMW komen in elk geval in Toyotas te liggen.
redbeams zegt
@G-Ammo:
Liever duits dan frans…zie de pro-ace maar ;)
FelixF zegt
In principe natuurlijk een mooie stap naar meer samenwerking. Maar ik weet hoe het binnen VAG gaat. En dan twee onafhankelijke bedrijven aan de andere kant van de wereld van elkaar… Het zal eerst maar met hele kleine stapjes gaan.
GOD zegt
@FelixF:
Ze hebben laatst iets heel moois uitgevonden.
Ze noemen het internet.
Kan je die technische tekeningen zo na elkaar toesturen via iets wat ze email noemen (is ook een nieuwe uitvinding)
Mooie is dat het nog geen seconde duurt en het is al aangekomen aan de andere kant van de wereld.
En het productiewerk doen ze verdelen.
vr6turbo zegt
@r32turbo: ik vind het ook geen slecht idee
bmwe46csl zegt
dat wordt echt wel wat samen
popoff zegt
Dit initiatief kunnen we alleen maar toejuichen. Maar wat betreft de resultaten ? Moeten we toch nog maar even afwachten. De toekomst zal het ons leren.
spidermann zegt
Hmmmm, ik weet het niet. Zoals Michael Porter zegt of “low cost leader” of producent van produlten met unieke (hooggewaardeerde) eigenschappen in de markt.
Deze samenwerking kan ik langs deze lijnen nog niet duiden, iemand een idee?
wolfssjrd zegt
Krijgen we volgend jaar de BMW MPrius
GOD zegt
@wolfssjrd:
hahahahahahahahaha hahahahahahahahaha hahahahahahahaha echt een goeie man!