Toyota gaat weer wat met rally doen en stap 1 is deze Toyota Yaris R1A.
De Toyota Yaris is misschien niet de meest spannende auto waar we ooit over geschreven hebben maar het kleine, wendbare en relatief felle karakter van de Yaris maakt wel dat het één van de leukere autootjes is in zijn klasse. We kunnen ons dan ook goed voorstellen dat deze Yaris R1A een zeer leuk beestje is om eens lekker een lokale rallyproef mee af te hoeken.
Met een gewicht van ongeveer 1000 kilo en een lengte van nog geen vier meter is er natuurlijk geen V8 nodig om dit ding een beetje vlot van zijn plaats te krijgen. Toyota hangt er een 1.33 liter grote viercilinder in die goed is voor 99 pk en 120 Nm, gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen. Een sprintje naar honderd is daarmee te realiseren in 11.7 seconden en mocht je ooit op een lang genoeg recht stuk uitkomen dan kan je de 175 kilometer per uur aantikken.
De rijhoogte is handmatig in te stellen en er zijn OMP racestoelen, zespuntsgordels en een brandblusser geïnstalleerd. Uiteraard is het geheel ook voorzien van een rolkooi en zijn er nog wat andere veiligheidsvoorzieningen gemonteerd waaronder een killswitch en een speciale brandstoftank met bijbehorende brandstofleidingen.
Kosten? Ongeveer 18.318 euro (22.500 dollar) voor een Yaris + de racekit. Je moet het geheel dan nog wel even zelf in elkaar schroeven uiteraard en even wat belastingcenten aftikken. Toyota Motorsport GmbH gaat de R1A inzetten als “course vehicle” tijdens de ADAC Rallye Deutschland, de 9e ronde van het WRC. De Yaris R1A zal dan in de handen van Isolde Holderied zijn, een dame die in de jaren ’90 twee keer wereldkampioen werd en die ook als fabrieksrijdster reed met de legendarische Toyota Corolla WRC’s. Misschien dat zij ervoor kan zorgen dat het ouwelullen-imago van de Yaris een beetje opgefrist wordt.
norge zegt
Rally ? Toyota ? Zeker tot ze weer van vals spelen beschuldigd worden.
jrk68 zegt
@norge:
Lol, daar was ik toen bij in Catalunya.
Die rally mocht Colin toen niet winnen, je had zijn gezicht moeten zijn met de huldiging.
Het hele Subaru team netjes in de teamkleding en Colin in een oude spijkerbroek en pissed dat hij was.
Ik was daar toen met het Mitsubishi dealerteam met Hans Stacey.
Het was trouwens technisch wel heel knap hoe ze de kluit belazerd hadden bij Toyota.
Ze zijn er ook flink voor gestraft dus ik denk dat ze dat niet snel meer zullen doen.
gregorius zegt
@jrk68: Voor luie mensen zoals ik; best een aardig verhaal
http://homepage.virgin.net/shalco.com/tte_ban.htm
jrk68 zegt
@gregorius:
Het is toen uitgebreid beschreven in diverse bladen kompleet met illustraties.
Internet stond toen nog in de kinderschoenen.
Maar altijd leuk om het verhaal eens terug te lezen.
Bedankt voor de tip.
baasbas zegt
@gregorius: Leuk om te lezen, ik kende details totaal niet. Is trouwens ueberhaupt wel een leuke website om wat artikelen door te bladeren..
ivofga zegt
nou gaaf! zie je over een week allemaal 65+ers rally rijden naar de supermarkt
E34M5Touring zegt
Knap dat ze een auto ontworpen hebben die er zelfs in Rallytrim dodelijk saai uitziet. Echt jammer want de vorige Yarissen waren niet heel slecht. Zeker de eerst in T-Sport.
Jesper zegt
@E34M5Touring: Rallytrim? Dit is een standaard Yaris met wat stickers er op en hetzelfde motorblok als in een normale straatauto. Dat ze dat een rallyauto noemen.
E34M5Touring zegt
@Jesper: Nah zit ook een rolkooi en rallystoelen in. Dat heeft Oma niet in dr Yaris geloof ik.
mercedesclk350 zegt
@E34M5Touring: Nee, oma heeft plaats nodig voor d’r handtas…
gregorius zegt
MIsschien dat ik nog slaap op maandag ochtend: maar Toyota brengt een zelf-in-elkaar-zit kit car uit, die moet lijken op een Yaris. Het doeleinde daarvoor is rally, maar ze leveren er een motor bij die het bakkie van 0-100 boven de 11 seconden brengt?
…
Rally met een auto die 0-100 in 11.7 doet? En het is 2012.
Nee jongens, ik slaap nog.
tuning zegt
De standaard versie incl. bejaarde bestuurder is al gevaarlijk genoeg, laat staan dat ze een “rally model” in handen krijgen. Dan worden ze echt een rijdende tijdbom…..
mercedesclk350 zegt
Gaan bejaarden nou ook al rallyrijden?
jrk68 zegt
@mercedesclk350:
Nooit gehoord van de 65+ cup..
Alex_79 zegt
Deze auto is bedoeld voor de R1-klasse, waarin je vooral debuterende coureurs en amateurs aantreft die niet zoveel centen hebben om in Europese klassen te rijden.
Zijn dus meestal voorwiel aangedreven auto’s die qua motorisering hetzelfde zijn als de productievariant, behalve dan dat het interieur is leeggehaald om hem lichter te maken en dat er een rolkooi is toegevoegd. Citroen heeft ook DS3 R1’s in de aanbieding die in dezelfde klasse uitkomen.
jrk68 zegt
@Alex_79:
Dat snappen veel van die roeptoeterende kneuzen toch niet.
Renault doet dit ook met een Twingo en Nissan had vroeger een Micra cup.
Dan vergeet ik nog de Cinquecento Abarth Cup, die had je ook in verschillende vormen.
Niet spectaculair op papier maar heel vermakelijk on te rijden.
gregorius zegt
@jrk68: Fiat Cinquecento cup: Klein carretje, laag bij de grond, strakke vering: leuk om mee rally te rijden.
Allelei dingen waar ik nou niet aan denk bij een Yaris.
Maar ze hebben wel en punt met die R1 klasse. Als ik nou geen vriendin had EN er zou zoiets zijn in Zwitserland, had ik misschien wel meegedaan! (wel met de DS3, niet dit ding).
jrk68 zegt
@gregorius:
Kan ik me ook wel voorstellen, alleen vergt de DS3 een iets ruimer budget.
Die rijdt ook in een andere klasse, R1 tot 1.6 liter.
Qua vermogen scheelt het slechts 20 pk.
Nu hebben ze verschillende DS3 rallykits maar dan loopt je budget snel uit de klauwen.
Het blijft leuk dat er merken zijn die het mogelijk maken om op deze manier in de sport te stappen.
desjonnies zegt
@gregorius:
Sommige Cinquecento’s (lees Italiaanse teams) waren toch net ff – hoe zal ik het netjes zeggen- iets meer en beter Cinquecento dan de res………….
En ook daar zijn er later een hele bos gepakt.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Bending the rules en cupracing zijn synoniemen toch..
Jansen zegt
Wauw! Een schaap in wolfskleren!
ivofga zegt
@Jansen: zeg maar gerust een lammetje in wolfskleren
guusboum zegt
99PK? Krappe 12 sec 0-100? Ik snap dat het ook om weggedrag gaat, maar dit is wel erg slapjes….
diesel52 zegt
1 woord: troep
ramshoek zegt
Veel van de petjes die hierboven gereageerd hebben, zijn waarschijnlijk nog te lui voor een krantenwijk of een baantje als vakkenvuller. Toch zien ze zichzelf wel starten in de internationale rallysport met een dikke WRC met 500pk (want de 300pk die zo’n WRC werkelijk heeft, vinden ze te min) en een prijskaartje van vele tonnen.
Een rally instapper van minder dan 19 mille € begrijpen ze kennelijk niet.
dawwg zegt
@ramshoek: Daar heb je rally-/auto-cross voor. En welke debiel gaat 20K aftikken voor een gloednieuwe auto met rolkooi, maar slechts 99pk bij 1000kg ?
Koop dan lekker een 4e hands Yaris (of iets sportievers) en zet daar een rolkooi in …
desjonnies zegt
@dawwg:
Ik
En een rallycross auto?
Me dunkt dat daar het occasion-toppertje gewoon een oud 106’je is.
buckdanny zegt
Hopelijk worden ze er wat mooier van, zoals bij Citroën. En, ach, anders kan je gewoon zeggen dat ze met je opa’s auto ook WRC rijden, best stoer… op de speelplaats.
Bart_V zegt
vroegerrr toen alles beter was bij toyota
E34M5Touring zegt
@Bart_V: Vind ik persoonlijk nog niet ‘vroeger’ genoeg. Liever de Celica GT-Four’s
carmasterr zegt
@E34M5Touring:
E34M5Touring zegt
@carmasterr: Schitterend! Het type hiervoor is ook supergaaf!
carmasterr zegt
@E34M5Touring:
Zo dus:
E34M5Touring zegt
@carmasterr: Ja die is schitterend inderdaad. Een van de mooiste Celica’s vind ik. Zeker in deze trim. Die GT185 straatversie van deze is ook zo gaaf.
Ikke_ferrari zegt
Ehhh… really?
Toyota hangt er een 1.33 liter grote viercilinder in die goed is voor 99 pk en 120 Nm, gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen. Een sprintje naar honderd is daarmee te realiseren in 11.7 seconden en mocht je ooit op een lang genoeg recht stuk uitkomen dan kan je de 175 kilometer per uur aantikken.
baasbas zegt
@Ikke_ferrari: Nee, rally !
driftje zegt
Gaaf! Veel rally-lol voor een beperkt budget. Dit wagentje zou ook geweldig voor Rally-Cross zijn!
MC959 zegt
Hello Autoblog, de specs dat jullie geven zijn van een uit de showroom geplukte Yaris 1.3vvti, deze zou iets beter moeten kunnen(100kg lichter)en waarschijnlijk betere banden.
jrk68 zegt
@MC959:
Ik vond het ook vreemd maar TMG geeft deze specs zelf op.
Ondanks dat er een 55mm raceuitlaat met metaalkat onder hangt. Zij spreken ook van een kortere eindreductie dus dat tezamen zou je een snellere sprint verwachten.
desjonnies zegt
Rallies.
Kwestie van lange adem en betrouwbaarheid.
Je niet willen meten met de prof teams met onbeperkte budgetten.
’t is al duur genoeg, bestelwagen voor de service, auto-ambulance, banden en preparatie.
En je overnachtingen.
En de lol factor is geheel niet afhankelijk van de kosten.
Boerenjongens die met een Ascona type 1 gummen en het ding overal dwarsgooien.
En voor 19 mille een gloednieuwe rally auto.
Van Toyota, die je gaat steunen met upgrades.
Misschien zijn ze wel heel errug bij de les. Downsizing.
@Ramshoek idd.
Iedereen heeft toch een WRC, Niet?
Ik weet wat een Prodrive WRC GC 8 kostte destijds.
En ze knipperden niet eens met hun ogen.
Want de meesten snappen niet dat ieder schroefje van een WRC totaal anders is dan aan een WRX R-type.
Zelfs de ruitewisser motor is anders.
smartye36 zegt
hahahahaha toyota aan de rally? hebben ze daar wel tijd voor.
zijn ze niet te druk bezig om saaie “zuinige” technieken te ontwikkelen?
zie je het al voor je, opa en oma in een rally wagen
prisma zegt
@smartye36: Alle, weer een doelgroep die achter je gat zal plakken omdat je niet door durft duwen.
carmasterr zegt
@smartye36:
jordy14 zegt
Jammer dat die autos in de rallysport zo klein worden.
mellie zegt
toyota gaat teminste weer terug naar het race nu nog dat groene imago afvegen