De winter komt eraan en ons bin zûnig. Als we al aan winterbanden doen, dan maar zonder velg. Is dat wel zo verstandig?
Garagisten en fitters kopen dit jaar minder winterbanden in. Er ligt nog het een en ander op voorraad, maar ook de klanten laten op zich wachten. De markt heeft zich gestabiliseerd, maar er is nog hoop: de velg.
De Nederlander kiest over het algemeen een losse winterband. Elke winter moet de zomerband van zijn velg gehaald worden, en de winterband gemonteerd. Wij schijnen in vergelijking met de rest van Europa vrij uniek te zijn in deze keuze, maar we zouden bij de besparing op de velgen eens moeten stilstaan bij de slijtage. Voor de band is het beter om zo min mogelijk ge(de)monteerd te worden. Goede zaak dus om een setje extra wielen te nemen.
Daarnaast is een band met velg sneller onder de auto geplaatst dan dat de band eerst nog verwisseld moet worden. Vooral in november, wanneer we de eerste koufronten en sneeuwvlokjes zien, is het erg druk in de werkplaatsen. Tegen de tijd dat je een afspraak hebt, is het bijna alweer tijd om de zomerbanden van stal te halen. Met de band op velg is het slechts een kwestie van wielbouten los- en vastdraaien. Er is minder gespecialiseerd personeel nodig (je kan het ook gemakkelijk zelf doen) en er hoeft niet gebalanceerd te worden. Wel zo relaxed.
Het enige nadeel is dat de banden met velg lastiger zijn op te slaan, en dit is waarschijnlijk dé reden waarom particulieren en bedrijven er niet aan willen. Je hebt nou eenmaal een schuur of loods nodig om je eigen setje of die van de hele vloot op te slaan. Eigen (werk)ruimte is heilig, en huren is ook zo wat. Losse banden kun je nog wel ergens tussen frotten, maar je wilt toch dat je velgen er een beetje netjes uit komen.
Keuzes, keuzes… Ben jij al toe aan de winterbandwielcombinatie?
jrk68 zegt
Doe maar met, zonder rijdt best lastig….
pietjepuk zegt
@jrk68:
Tsja, je hebt het weer niet begrepen ….. lezen blijft lastig.
maru zegt
@pietjepuk: Ik vond ’t wel grappig. *simpel gevoel voor humor*
norge zegt
@pietjepuk: Humor! Blijft lastig als je het niet hebt.
pietjepuk zegt
kraakensmaak zegt
Ik heb zelf ook gewoon twee setjes velgen, de een met zomerbanden en de ander met winterbanden. Ik kan ze er gewoon zelf onderleggen wanneer ik dit wil en en zo niet afhankelijk van lange wachtlijsten. Met de lease-auto een ander verhaal.
fijnkonijn zegt
@kraakensmaak: Precies. Hier rijden we minimaal 5 maanden per jaar op Winterbanden. Niemand hier gaat lopen gladiolen met banden wisselen. Allemaal gewoon 2 sets wielen, velen (ik ook) zelfs met 5 complete wielen (reservewiel wordt ook gewisseld).
Maar goed, hier in de Alpen is de winter ook een pietsie anders als in NL.
starletje zegt
Doe maar zonder, verdient de kwik fit ook nog iets!
bbroek zegt
zonder velg kom je niet vooruit…
hoonigan247 zegt
Die van mij zijn er zo goed als klaar voor. En vers van de poedercoater ;)
miniarjan zegt
En daarom hebben wij nou een banden hotel verzonnen
MARS zegt
Wat een bullshit verhaal..
Alsof alleen banden minder ruimte innemen als met velgen.
Je kunt trouwens ook al jaren je winterset opslaan bij diverse bandenboeren!
maru zegt
@MARS: In een lege band kun je meer meuk kwijt dan in een met velg. ;) Also, opslag bij bandenboer kost geld. Ik zou het er niet voor over hebben. Maar ik ben dan ook gezegend met een schuur…
towi1989 zegt
@MARS: Idd, en ik vraag me ook af wie er in hemelsnaam GEEN plaats heeft om 4 banden(+ velg) op te slaan.
Btw als je banden hebt met zo’n drukmeter is het sowieso verstandiger om een complete 2e set te nemen.
autobart zegt
Wat een ongelooflijke idioot ben je als je elke keer je band om gaat wisselen. Het is ten minste leuk om af en toe eens een ander velgje onder je auto te hebben…
dbonline zegt
Wie heeft er nu geen plaats voor vier banden… gooi die oude rommel in je garage dan eindelijk eens weg
BaRa zegt
@dbonline: Garage? Wat is dat?
zakar36 zegt
Altijd met velg, niks is irritanter dan 8 banden te moeten verwisselen waar je in je eentje een kleine 1.5 uur mee bezig bent. En ik kan het weten als monteur zijnde…
HZW zegt
Gewoon 2 complete setjes, een kwestie van wielen wisselen en klaar.
En er is genoeg op marktplaats te koop voor de “ik ben zûnig type”.
Een set stalen velgen is goed genoeg voor in de winter.
En mijn velgen/banden liggen gewoon in opslag bij mijn bandenboer, makkelijker kan niet.
SpeedfreakR zegt
Veel lease rijders wisselen gewoon van banden op de velg.. ik heb zelf een setje extra velgen.. nog lichtmetaal ook :)
Jantje_555 zegt
heb nog nooit winterbanden gehad, vroeger bestond dit ook niet. ik rijd gewoon iets trager in die 1 a 2 weken sneeuw
sjamp zegt
Met of zonder velg opslaan maakt inderdaad niets uit: op een stapeltje is t nog steeds net zoveel ruimte. En slijtage door opleggen en afhalen??? Wat denk je nou zelf? Een rotonde op iets te hoge snelheid nemen en een stoeprandje oprijden: daar kan die band wel tegen, maar met het juiste gereedschap (de-)monteren zou ineens wel slecht zijn?? Btw: ik heb gewoon winter rubber op (zwart) staal en zomers licht-me-staal. En balanceren doe ik toch na elke zomer/winter wissel. Lease-rijder-problematiek?
maru zegt
@sjamp: Ja, je moet ook wel goed aan dat stuurtje draaien he. ;)
dennisr zegt
@sjamp: Blijft toch wel een feit dat een band er in stevigheid niet beter op word naar mate hij meer gedemonteerd en gemonteerd word..
maar als je moeite hebt dat te geloven raad ik je aan dat gewoon niet te doen..
En nee, dat houd niet in dat je een band weg kan gooien na 1 keer demonteren.. maar dat snap je wel hoop ik..
the-budel-guy zegt
wij hebben aparte velgen voor de winterbanden tijdens de winter rijd de auto op standaard velgen en op de zomer banden rijden we op de mooie RS velgen.
voor de boodschappen wagen hebben we 2X de zelfde soort velg gekocht. dus daar zie je het niet echt aan
HZW zegt
Zwart staal is ook meer dan genoeg voor de winter periode.
fortuna zegt
8-fach bereift!
stefanvts16v zegt
Uiteraard op (stalen) velgen! Kun je ze gewoon zelf wisselen op het moment dat het noodzakelijk wordt, in plaats van 2 maanden te vroeg ze te laten plaatsen door de garage waardoor je banden weer extra snel slijten.
Daarnaast liggen ze bij mij in de hoek van de berging dus ze liggen absoluut niet in de weg.
koelkast zegt
Van 17″ naar 18″ deze winter. In de zomer sowieso al 18″!
w0o0dy zegt
Velgjes kopen voor 100 euro per stuk ipv 120 euro per seizoen voor het wisselen van de banden op bestaande velgen.. je verdient het misschien niet helemaal terug, maar het is mooier, rijd beter en dus helemaal niet zoveel duurder.
marcus zegt
Met velg; als het koud genoeg wordt gooi ik de krik onder de auto en zet mijn 17″ velgen met winterbandjes er onder. FF vastzetten met de momentsleutel en klaar is klara!
moveyourmind zegt
Dat veel mensen iedere keer de banden om laten leggen verbaast me echt. Buiten het gegeven dat het niet goed is voor de banden heb je in het najaar kosten voor het omleggen van de banden en in het voorjaar weer. Denk dat je dan snel zo\’n zestig à zeventig euro per jaar kwijt bent. Gewoon een extra set velgen kopen, bijv. op Marktplaats, ben je uiteindelijk niks duurder uit en houdt je de velgen voor in de zomer ook veel langer mooi.
bvking zegt
Ik rijd in een leasebak. Tot komende winter geen winterbanden (afgelopen jaren had ik er een slechts kort profijt van gehad) gehad, is vanaf komende winter verplicht. Begin deze week een afspraak gemaakt voor een bandenwissel voor de 1e week november. M.i. een kwestie van op tijd afspreken. Daarnaast ga zou ik sowieso niet op staal willen rijden (je kiest ten slotte voor de optie licht metaal). Ook lijken mij 2 sets van 4 lichtmetalen velgen (in mijn geval 17″) overdreven.
Griffin zegt
Hier ook zwart staal voor de winter en lichtmetaal voor de zomer. Niks alleen banden wisselen, dat kost alleen maar een hoop tijd en ergernis en levert niks op.
nibor zegt
Ik werk zelf in de bandenbranche (als studentenbijbaantje) en ik sta er dan ook iedere winter weer van te kijken hoeveel mensen nog steeds drie(!) keer zoveel betalen om hun winterbanden te laten wisselen, alleen omdat ze te krenterig zijn om een extra setje (stalen) wielen te kopen… Het is inderdaad niet goed voor je banden, je hebt iedere keer weer kans op beschadigingen op je lichtmetalen velgen, het kost dus meer geld, iedere keer balanceren betekent iedere keer weer kans op een fout en dus een trillende auto en, last but not least, je kan smallere winterbanden nemen omdat dat gunstig is in de sneeuw en regen. En voor sommige, inclusief mijzelf, is het ook goedkoper om een tweedehands setje goedkopere originele lichtmetalen wielen te kopen dan om winterbanden in de zelfde maat aan te schaffen als de zomerbanden. 205/55-16 en 225/40-18 schelen nog al in prijs bij winterbanden ;)
KeesB zegt
@RRenault: compleet mee eens.
Zo doe ik ook altijd winterbanden om de ‘originele’ wielen en koop ik een mooi setje velgen voor m’n normale (zomer)banden. Op die manier hoef ik me in de winter ook niet te schamen.
Hubert zegt
Enige voordeel welke ik zie met het verwisselen van de banden i.p.v. de complete wielen, is dat de wielen 2x per jaar netjes opnieuw gebalanceerd worden.
Pallas zegt
@Jantje_555: Omdat het vroeger niet bestond betekent niet dat het dan nutteloos is.
Thomas20vt zegt
Heb gewoon een extra setje LM velgen liggen voor de Passat, dezelfde als er normaal ook onder zit. Garage krik en sleutel enmomentsleutel mee naar buiten en ze zijn zo gewisseld… Een paar maanden op zwart staal rijden is ook geen porum… Zoveel kost een setje LM velgen ook weer niet.
pietjepuk zegt
Setje 18″ met zomerbanden, setje staal met winterbanden.
Omlepelen naar 18″ winterbanden is financieel niet interessant, daarom staal voor de winter. Ook geen gezeik met wachttijden bij Profile Tyrecenter ….
VeniVidiVici zegt
Winterbanden met een eigen velg is veel beter en fijner. Ook het strooizout tast velgen aan. Heb dus zelf voor de zomer een setje banden met mooie velgen en voor de winter winterbandjes met schijt aan velgen. Maar ja, veel mensen rijden een leasebak en die mogen geen extra velgen van de leasemaatschappij en zelf geld uitgeven aan hun leaseslet doen ze écht niet!
Thomas20vt zegt
Heb gewoon een extra setje LM velgen voor de Passat liggen, zelfde als er normaal ook onder zit. Garage krik, sleutel en momentsleutel mee uit de schuur en ze zitten er zo onder. Een paar maanden op zwart staal rijden is ook geen porum. Zoveel kost een setje LM velgen ook weer niet.
VeniVidiVici zegt
@Hubert: Hoop je! Bij veel bedrijven hebben ze in de wisselperiode gewoon onserieuze studentjes die gewoon het lood op de velg plakken zonder het goed schoon te maken waardoor het lood er dus al de eerste bocht af vliegt!!
Pordon zegt
2 setjes lichtmetaal. gewoon dezelfde, alleen de zomerbanden hebben een Mercedes-ster met krans en de winterbanden alleen de ster. Beide 17″ alleen Zomer is 245 breed en de winterbanden 225.
cherokeechris zegt
Ik ben leaserijder (in NL, veplaats me nu ff in een oude rammelaar door dubai) en had niks te kiezen. Dus mijn banden worden steeds van de velg gehaald. Maar serieus, extra slijtage aan je banden door het wisselen? Hoe lang gaan banden nou helemaal mee? Bij mee een jaar of twee. Worden ze dus twee keer extra verwisseld. Denk niet dat dat zo’n probleem is. Sterker nog, er zijn in NL waarschijnlijk 10 duizenden auto’s waarvan de banden steeds gewisseld worden en ik heb echt nog nooit van iemand gehoord dat z’n band kaput was na het wisselen.
SimonMc zegt
Winterbanden…Voor die 2 mm sneeuw dat er elk jaar valt ofwat?
heidekonijn zegt
@SimonMc: Net die dunne laag is gevaarlijk. Sneeuw zelf geeft nog enige grip, een dun ijslaagje noppes.
svenbmw zegt
Ik koop dit jaar sowieso geen winterbanden in ,
De mensen hebben in 2011 en 2010 alles al gekocht.
Ik bestel ze alleen als mensen er willen
mightymike zegt
@moveyourmind: 70 euro ? Daar haal je anno 2012 geen volle tank meer voor dus waar hebben we het over. Auto rijden is een hobby of een luxe en die kosten eenmaal geld
mightymike zegt
@bvking: met al dat zou in NL hebben licht metaal ook maar weinig kans. Ze zijn altijd goor en zout vreet stuk m. Of ben jij een zuinige leaserijder die ze auto elke week met de hand wast??;)
bvking zegt
@mightymike
Niet elke week idd. Maar ik was hem regelmatig met de hand / haal em bij gebrek aan tijd door de wasstraat. In het laatste geval doe ik de velgen nog met de hand aangezien ze nooit goed schoon zijn na de wasstraat. Ik hoor voor mn gevoel bij de 1% die zijn leasebak velgen überhaupt ooit schoongemaakt heeft
HZW zegt
Jongen jongen, lekker boeiend of er zwart staal of LM onder zit in de winter.
Een stalen velg kost minder dan LM en is functioneel net zo goed.
dennisr zegt
@HZW: Precies! en jij rijd Lada omdat je er net zo goed mee van A naar B komt als met een BMW.. toch?
norge zegt
Twee setjes met alu voor beide auto’s, dus altijd 8 wielen in mijn garage aan de muur hangen.Lekker premium.
heidekonijn zegt
@norge: Ditto, en alu ook. Prijsverschil tussen staal en alu wintervelgen is verwaarloosbaar tegenwoordig. In de meeste landen biedt de bandenboer of garagist een bijhoudservice aan, maar als de tent affikt of de zaak gaat op de fles ben je ze wel kwijt.
norge zegt
@heidekonijn: En dat op de fles gaan gebeurt nog wel eens .
leonardus zegt
staal voor in de winter, en die liggen gratis opgeslagen bij de garage waar ik ze wissel. stukje klantvriendelijkeheid zeg maar. (weten ze ook zeker dat je terug komt)
subaruian zegt
@jrk68 +1 super, heerlijk eenvoudige humor.
michelyman zegt
Gewoon lekker op zomerwielen door de sneeuw knallen met RWD. Mn ouders hebben ook 2 sets. Na 5 uur even de brug op en binnen 15min weer buiten met een nieuwe set :)
redbeams zegt
@pietjepuk:
Je reactie had dus in ik-vorm moeten zijn aangezien je de sarcastische opmerking niet snapt :)
pietjepuk zegt
@redbeams:
Hahaha, wat een giller. Je gaat het ook nog uitleggen ….
moveyourmind zegt
@mightymike: mijn punt is niet dat omwisselen van de banden zo duur is, maar dat op termijn de aanschaf van een tweede set velgen niet veel meer kost. Per jaar twee keer wisselen is ook al zo\’n € 140. Zelf ga ik trouwens voor een andere optie: een auto voor de echt winterse dagen met winterbanden, en een auto voor de rest van het jaar. Want binnenkort komt er een 9-5 op lpg als daily drive en mag de 900 het wat rustiger aan doen. Houd ik tenminste ook nog geld over als ik met € 70 op zak ga tanken ;)
dennisr zegt
Gewoon een setje erbij, genoeg goedkope mooie setjes te krijgen.. en het is leuk om eens andere velgen te hebben :D
Of er echt winterbanden om komen twijfel ik nog aan.. winterbanden zijn niet in alle maten te krijgen geloof ik.. en moet wel getrokken! :P
Ik zie trouwens niet waarom een setje met velg moeilijker op te slaan is? neemt volgens mij nog altijd dezelfde ruimte in, of vouwen mensen de banden op?
DennisS65B40 zegt
@Thomas20vt: ja precies, heb ik ook.. 18\” voor de zomer en matzwarte 17\” voor de winter. Idd met een momentsleutel binnen 20 min volledig omgezet. Geen gezeur met afspraak maken en kost 1 vierkante meter ruimte in mijn berging.
porsche928 zegt
@sjamp: qua gewicht is het toch echt anders. Daar moet je stelling wel op gemaakt zijn.
mashell zegt
@heidekonijn: maar winterbanden brengen op ijs net zoveel als zomerbanden, helemaal niks.
Benjamin1 zegt
@audir8v10: 20 min?! Dat is snel!
DennisS65B40 zegt
@Benjamin1: Valt toch mee? Alle winterbanden klaar leggen naast de auto, het eerste stukje losdraaien met wiel op de grond, krik eronder, 5 bouten los, wiel wisselen, 5 bouten vast, krik eraf en volgende… Daarna alles nalopen met de momentsleutel..
griffendahl zegt
@pietjepuk: Same, daarbij is 225/35 R19 en 255/30 R19 in de winter verre van ideaal op een E46. Dus in de winter rijden we – saai – op 195/65 R15.
pietjepuk zegt
@griffendahl:
Vrouwlief wil in de winter nog wel eens een stoeprandje aantikken, dus staal voldoet prima voor die vier maandjes. Zonde om daar je LM op kapot te rijden. Los van de betere grip op sneeuw met 195-bandjes, en die anderhalf uur wachttijd bij Profile om je banden over te laten lepelen. Ik rijd gewoon door op 18″ totdat er daadwerkelijk sneeuw ligt of het flink aan het vriezen is, dan gaan er de stalen wieltjes onder.
renezzzz zegt
Als je een beetje zoekt op internet kom je genoeg aanbiedingen tegen van complete winterwielen sets. Over het algemeen is dat goedkoper dan losse banden kopen. Duitsland is daarbij erg interresant. Ik heb zelf een set orginele merk velgen met winterbanden bij een officiele merk dealer uit Duitsland gekocht. Kost een beetje uitzoekwerk en geduld. Banden wisselen van velg is op zich wel mogelijk, kosten technisch lijkt me het niet handig op de lange termijn. Als je erg veel km rijdt is het misschien een optie.
Bart_V zegt
Heb ondertussen 3 sets banden met velgen
1 gum setje voor in me wilde bui of een keer dagje circuit (15′) 1 voor de zomer (de witte 16′) en setje staal voor in de winter (14′)
Emile_Benz zegt
Ik moet nog winterbanden aanschaffen. Evenals een paar velgen daarvoor. Liefst lichtmetaal. En origineel BMW.
driver28 zegt
Gewoon set wielen…kost misschien iets meer in het begin maar elke x banden wisselen+balancen ben je duurder uit.
Zelf 18\” LM voor de zomer, en 17\” LM voor de winter :D
Emile_Benz zegt
@svenbmw: worden alleen de wintertests geleverd die op de BMW site staan? Zoek namelijk een volledig winterset voor onder m\’n E39.
driver28 zegt
@Emile_Benz: voor e39 zijn er toch zat goeie orginele 2e handse??
Emile_Benz zegt
@driver28: Dacht ik eerst ook. Styling 33 (gelijk aan m’n zomerset) zie ik echter niet.
RuVi zegt
Gewoon winterbanden om de 18\” heen, ga niet met putdeksels rijden
Joerek zegt
Zomers 19″ 255 originele TTRS velgen
Winters 19″ 255 originele RS4 velgen (zwart gecoat).
Helemaal top
KaCh1ng zegt
)
stalen velgen icm zwarte deksels, beste en goedkoopste oplossing
cerberah zegt
Winterbanden vallen mij enorm tegen.
Schoof van de winter hier in de straat, bij stapvoets in 1e versnelling en stationair toerental, evengoed bijna van de straat en tegen een schutting aan. (Lopend was het weliswaar ook niet te doen)
Wanneer verwerken ze eens ‘schuurpapier’ in winterbanden?!
hollow zegt
Ik heb een setje 5 spaaks 16inch velgen met winterbanden. Waarom zo gierig? Oh wacht…
driver28 zegt
@cerberah: plat gestampt sneeuw kan geen band tegenop..winterbanden zijn alleen een stuk zachter en bewegen meer
norge zegt
@driver28: Ahum, andere samenstelling van het rubber, meer groeven om zich in de sneeuw vast te grijpen en sommige hebben zandkorrels of zelfs noteschilletjes in het rubber verwerkt.Tussen de verschillende winterbanden is er echter een groot kwaliteits verschil.En dan nog het feit dat winterbanden na vier jaar vervangen moeten worden omdat het rubber te hard wordt.En plat gestampt sneeuw is met goede winterbanden heerlijk om over te rijden.Dat doe ik namelijk zeker 4 maanden per jaar.Maar het zijn geen wonderbanden, blijven oppassen dus :)
cerberah zegt
@driver28: Plat gestampt sneeuw is het probleem nog niet eens, meestal helpen daar juist de vele lamelletjes, alhoewel de kanten al gauw ‘bot’ worden.
Het grootste probleem is wanneer het zo aangereden wordt dat het ijs wordt of bij opvriezende damp/dauw/mist/neerslag/slush/ijzel/’black ice’.
Rubbersoorten, hoe zacht of hoeveel lamellen ook, werken daar niet goed genoeg op, dus moet er veel meer op ‘moleculair’ niveau gedaan worden met winterbanden want de gebruikte (silica/canola oil) mengsels werken dus niet genoeg.
bandenbus zegt
Ik zou niet weten waarom een band met velg moeilijker is op te slaan dan een losse band. Overigens zou ik adviseren om een set velgen met banden toch maar even te balanceren na een seizoen in de opslag gelegen te hebben. Op de een of andere manier maak ik best regelmatig mee dat wielen die vorig jaar nog trillingsvrij waren toch een lichte onbalans vertonen na opslag.