Vorig jaar rond deze tijd rekende ING ons voor dat we bij een landelijke adviesprijs van €1.70 voor een litertje Euro95 minder gebruik zouden gaan maken van onze heilige koe. Of dat gelukt is laten we in het midden, maar anno nu staat de pompprijs op €1.867 gemiddeld. Nemen we nu wel gas terug? Leasemaatschappijen hopen het.
In januari berichtte Groen7 al eens over leaserijders die stoïcijns blijven doorjakkeren, ondanks de brandstofkosten. Leasebedrijven als Athlon en DirectLease zijn daarom begonnen met het aanmoedigen van besparingen. En vooral door hun klanten te wijzen op goedkopere tankstations, want onderhand heeft bijna iedere notoire kilometervreter wel een app voorhanden die de goedkoopste pomp in de buurt toont. En steeds vaker zit er voor de klant een voordeel in als er bespaard wordt, bijvoorbeeld -hoe Hollands- spaarpunten die men kan stukslaan in een webshop. Geloof het of niet, maar dat schijnt te werken.
Maar als er bijvoorbeeld niet met een tankpasje gewapperd kan worden, wanneer is bij jou dan de prijsgrens bereikt en laat je de auto vaker staan? Gaan we bij de 1.90 minder vaak naar schoonmoe toe? Of is het bij twee euro de liter (mochten we die kant op gaan, UnitedConsumers denkt van niet) gedaan met de privékilometers? Geef het hieronder aan in de poll. Ondertussen lachen LPG-rijders zich rot.
Foto via Autojunk.nl
jolig zegt
Leuke poll.
We zouden massaal alleen plug-in hybrides kiezen als nieuwe auto en dan geen belasting en accijnzen betalen de komende twee jaar, dan maar eens zien wat de overheid doet aan het begrotingstekort.
stanny zegt
@jolig: Belastingen en accijnzen op elektriciteit en verhoging van de wegentaks….
Welk alternatief er ook komt, ze gaan het belasten!
stanny zegt
Tja ik moet toch naar het werk en terug, dus daar heb je geen keuze. Openbaar vervoer is geen optie (België) aangezien het altijd te laat is er stakingen zijn en gewoon omdat je niet overal geraakt.
In het weekend zijn de privé kilometers ook noodzakelijk, je kan moeilijk naar een doe-het-zelf of naar de winkel met de bus…
Ik kijk dus al een tijdje niet meer naar de prijzen en tank gewoon zoals vroeger.
W115 zegt
30-50 op zn 5. scheelt bij mij een kilometer per liter
meneersander zegt
@W115: maar vooruit komen op het moment dat je gas bij moet geven lukt gaat.
tjorque zegt
@W115: gisteren 50 geprobeerd in 6e maar dat gaat niet… zelfs zonder gas te geven rijdt de auto dan te snel :)
CapsLock zegt
Eigenlijk mis ik een optie, namelijk ‘Toch maar iets zuiniger rijden’ en ‘Dan maar iets minder rijden’. De afgelopen tijd hebben we de auto niet meer gebruikt voor korte ritjes die je ook met de fiets kunt doen, en tegelijkertijd rijd ik op de snelweg nu 125km/u op de teller (115 op de gps) ipv 130km/u (120km/u op gps) op de teller.
Ook let ik iets beter op mijn bandenspanning en schakel ik iets eerder door, want daar valt genoeg winst te halen.
Mich zegt
@CapsLock: Ik zou eens naar je tellerafwijking laten kijken :p
4991 zegt
@Mich: waarom dan?
BaRa zegt
@Mich: Ligt volledig binnen de wettelijke grenzen: http://en.wikipedia.org/wiki/Speedometer – Mag niet meer zijn dan 110% van de werkelijke snelheid + 4 km.
CapsLock zegt
@Mich: Niks mis mee, zoals je ziet prima binnen de wet en daarbij, iedere auto heeft een tellerafwijking. Ik ben me er in ieder geval van bewust ;)
eMbe zegt
I always downshift near a hybrid…
glashelder zegt
Ik rij altijd al zuinig en ik heb geld en ik overweeg helemaal niks
Donstil zegt
Haha de helft van “Ik rij sportief, want ik heb geld” zal wel brommer rijden en een krantenwijk hebben ;)
DennisS65B40 zegt
@Donstil: LOL
Larick zegt
@Donstil: Ach, ik ken mensen die zich rot lachen als ze de tank vol moeten gooien en daar doodleuk 150-200 euro voor moeten neerleggen.
Donstil zegt
@Larick: Ook als je het kan betalen mag je het zonde van je geld vinden toch. Ik Tank gewoon en denk er bij het Tanken niet bij na maar toch vind ik het zonde als ik weer een berichtje zie over de nieuwe record prijs.
Larick zegt
@Donstil: Voor ons wel, andere die doen er graag nog 10 ct bovenop, in de filosofie dat het dan rustiger wordt op de weg.
Donstil zegt
@Larick: Ja dat is idd weer wat anders, voor 10cent per liter meer koop ik ook graag wat Zondags rijders weg.
205GTI16 zegt
@Donstil:
Dat vind ik een beetje een rare opmerking. ik heb een Jaguar XJR gehad en rijd momenteel een BMW M5. Beide wagens drinken brandstof zoals een mens water drinkt. Echter geven ze me zeer veel rijplezier teug en of ik nu 300 of 500 euro per week aan de pomp betaal, ik kijk wat ik ervoor terug krijg: RIJPLEZIER. Beetje raar dat een buitenstaander dan gaat bepalen of ik het zonde moet vinden van mijn centen, zoals je begrijpt totaal niet dus.
Wat ik zonde zou vinden van mijn centen is als ik een 13 in dozijn wagentje moet kopen zonder enige emotie, zonder rijplezier en ow ja natuurlijk rustig rijden om benzine te sparen………..
TSI-tje zegt
@Donstil: Ik heb die optie ook ingevuld, rij zakelijk een 1.8T met ca.200Pk welke ik ook privé gebruik en dus voor 25% bijtel, heb privé nog een 4.0L 8 cilinder en m’n echtgenote een 2.0. Nee, geen brommer, geen krantenwijk.
TSI-tje zegt
@TSI-tje: Oeh ! En trouwens, geen van de mobielen loopt op LPG, ze krijgen allemaal ‘gewoon’ 98RON.
Donstil zegt
@TSI-tje: Ik tank ook nog stug 98 hoor.
(Of Vpower dat ligt aan de pomp)
Was deze week 1.889 trouwens.
E34M5Touring zegt
@TSI-tje: Oftewel je Baas heeft geld en jij rijdt dat sportief op……
jzaero zegt
@E34M5Touring: hahahahaha xD
TSI-tje zegt
@E34M5Touring: Het is ‘wel zo sportief’ om dat voor hem te regelen, toch ? De 1.8T loopt tot op heden 1op 14,3 volgens de leasemaatschappij. De 2.0 van mijn vrouw zo rond de 1op 12 en de W8 is niet belangrijk, da’s een hobby en mág wat kosten. :P
E34M5Touring zegt
@TSI-tje: En tank jij voor de hobby hetzelfde of toch iets minder met deze prijzen? Ik heb de BMW eigenlijk ook voor de hobby al rijd ik er nu wel meer in als eerst, maar ik merk het echt wel. Ff naar vrienden in haarlem is 350km voor mij en kost me zeker een halve tank (als ik rustig rijd) en dus gewoon ff 80 ekkies aan peut. Ik tankte vorige maand 3x per week en dan gaat het echt hard met de centen. Ik vind het gewoon zonde om ZOVEEL geld uit te geven aan peut. Ik doe er liever leuke dingen van die de overheid geen geld oplevert.
TSI-tje zegt
@E34M5Touring: Ik betrap mezelf er (nog) niet op dat ik minder snel in de W8 stap. Ze is best redelijk in haar dorst bij normaal gebruik. Maar ga je eenmaal op ’t gas lust ze een goeie borrel en zakt het gebruik richting de 1op6/1op7.. Maar ik kan toch maar geen genoeg krijgen van haar soundtrack. Maar een tankbeurt is inderdaad meer en meer een investering. 80 Liter 98RON lust ze… Natuurlijk is het niet leuk op deze manier, maar hebben we een keuze ?
Alles wat voor plezier zorgt word steeds vaker en hoger belast. Ik werk te veel uren, ik rook, ik drink (met mate), en ik steek geld in een hobby die ‘auto’ heet. Ik verwacht toch wel een bedanktbriefje van Rutten of de Jager… maar misschien is dat ijdele hoop… :D
E34M5Touring zegt
@TSI-tje: Nou ik tank wel iets minder, mijne gaat niet zuiniger dan 1 op 7 en ik kan 90l kwijt dus dat is echt een aderlating elke keer. Ik probeer het een beetje te perken. Hopelijk kan ik dan wat langer door. En dat bedankbriefje komt er nooit, eerder een nacalculatie…….
TSI-tje zegt
@E34M5Touring: Nacalculatie?.. :shock:
**doet zich snel verstoppen**
:D
E34M5Touring zegt
@TSI-tje: Hehehe ;)
meneersander zegt
@E34M5Touring: Noem is iets wat de overheid geen geld oplevert?
clubbtraxx zegt
@E34M5Touring: Leuk man, goed gevonden :-)
MLTB zegt
Nee, ik blijf stug doorrijden, met sportieve rijstijl of niet, het is niet anders. Fuck the system weet je.
mout zegt
@MLTB: Betaal het systeem, zal je bedoelen.
BrutaalAapje zegt
@MLTB: Hahahaha…the system likes you, buddy… Het is dus eigenlijk andersom. We worden met zijn alleen door het systeem genaaid en jij nog zelfs nog wat harder… *grin*
BrutaalAapje zegt
alleen = allen
BrutaalAapje zegt
@MLTB: Weet je hoe jet het systeem echt kunt fucken? In Nederland werken in Duitsland gaan wonen. Daar krijg je heeeel veel meer auto voor je euro dan in Nederland en de benzineprijzen zijn zo’n 10tot 15 procent lager… Oh, en huizen en electriciteit is veeeeel goedkoper. Tju?…
trigger565 zegt
Ik rijd iets zuiniger met de Alfa, en compenseer het door af en toe eens te rijden zoals het hoort met de V8. De benzine moet toch een keertje op.
knalfa zegt
@trigger565: Zuinig met de Alfa, kan dat dan? Bij de mijne lukt het niet echt.
Mijn V8 die binnenkort eindelijk rijdt zal ook wel een aardige slok lusten, 1 op 3 of 4 ben ik bang voor.
trigger565 zegt
@trigger565: Ach, 105 ipv 120 zorgt ervoor dat, als ik me bedwing, toch een gemiddelde van 7-7.5 / 100km kan halen. Maar er is beheersing voor nodig ;)
Vreddy_B zegt
Ik rijd niet met opzet zuiniger. Maar pak toch minder snel de auto voor onzinnige dingen. Het kost gewoon godsvermogen. Heeft weinig te maken met het hebben van geld of niet.
jack_abarth zegt
Ben niet zozeer zuiniger gaan rijden, maar wel minder. Voorheen als ik me zat te vervelen pakte ik nog wel eens de auto en ging gewoon een eindje doelloos rijden en dan kom je altijd wel ergens op een leuk plekje terecht. Maarja dat was meestal wel gelijk een kilometertje of 200 op 1 dag, en dan begint het toch wel prijzig te worden.
geertjuh zegt
Ben ik blij dat mijn auto op LPG gas rijdt al moet ik weleens benzine tanken voor het starten. Belachelijk hoge prijzen en waar houdt het nou eens een keer op met het blijven verhogen van de benzineprijzen. De staat pakt gewoon 70% accijns per liter benzine dus gem. 1,25 euro !!!. Er komen dus miljoenen euro’s per dag binnen en maar blijven bezuinigen. Dat mede door die bodemloze put wat Griekenland heet. Toch onvoorstelbaar dat hierdoor mensen gewoon niet meer met hun auto naar hun werk kunnen gaan omdat ze het niet meer kunnen betalen. Er moet gewoon een compensatie komen voor gezinnen die onder het modale inkomen zitten en in het bezit zijn van een auto zodat deze mensen hier niet de dupe van worden
desoper zegt
@geertjuh: Meen je dit nou serieus?
De zelfde gezinnen waarvan de geldschieter zeker een van 8 tot 5 mentaliteit heeft, en het niet nodig vindt om over te werken. Geen cent aan spenderen!
trisx zegt
Lang leve LPG
Carreza zegt
Autorijden is een gewoonte, dus ineens een andere rijstijl ontwikkelen zal bij de meesten onder ons niet zo snel gebeuren. Misschien let je de eerste 5 minuten op je toerenteller maar daarna verval je sowieso in je oude rijstijl.
Ik kan mij dus niet voorstellen dat mensen op een andere manier gaan rijden, wel zullen sommigen waarschijnlijk minder snel de auto nemen.
rechercheur zegt
Tankpas van de zaak, dus gewoon volgas door blijven rijden. Krijg je af en toe een mail van de leasemaatschappij dat je te vaak langs de A2 tankt … tsja, als de tank leeg is, moet er toch weer wat in, ga ik niet de polder in om drie euro te besparen, tijd is geld …..
En ja privé … laat de vrouw de Cooper Cabrio maar een keer staan als ze wat verder weg moet, en neemt ze toch lekker de leasebak mee!
pininfarina zegt
@rechercheur: Respect man, daten?
Ferdinand1 zegt
@rechercheur: tijd is geld… Maar je hangt wel veel te veel hier op AB rond. Vreemd.
rickieev zegt
@Ferdinand1: 1
Arnoud zegt
Ik rij een leaseauto van de zaak en zie dus nooit een brandstofbonnetje maar toch rij ik meestal behoorlijk zuinig. Zo snel mogelijk de cruise control erop en vlot opschakelen naar een hoge versnelling. Waarom zou je meer verbruiken dan nodig is?
pininfarina zegt
42% stemt ik rij sportief want ik heb geld. Ga je kijken bij het gemiddelde autoblog profiel en zie je dat iedereen tussen de 15 en 18 is. Haha. Dromers.
E34M5Touring zegt
@pininfarina: Het had ook moeten zijn: Ik rijd sportief want papa heeft geld……
jzaero zegt
@pininfarina: Inderdaad, trap 3x het gaspedaal in en je weet hoe pijnlijk dat is voor je portemonnee, dan piep je wel anders.
Keaven zegt
@jzaero: Kun je nagaan hoe het is om een langzame auto te hebben die je altijd volgas moet rijden..
jzaero zegt
@Keaven: Hoe langzaam dan? Ik heb wel in langzame auto’s gereden ja, die moeten inderdaad veel vaker volgas gereden worden. In mijn eigen auto kan je als het ware het gaspedaal strelen.
E34M5Touring zegt
Nou ik tank bij de meesten al voor 1,92 de liter en ja ik rijd dus wel iets minder vaak naar vrienden in het zuiden of westen. Het is gewoon niet meer te doen zo. Het kost me bijna 180.- voor een volle tank en daar kom ik dan zo’n 5-600km ver mee. En dat is als ik niet ga lopen boenderen. Wordt er wel een beetje misselijk van af en toe
DennisS65B40 zegt
@E34M5Touring: Je rijdt een M5 man! Als ik niet zo ver moest rijden voor mijn werk, had ik ook een dikke benzine gekocht…
jzaero zegt
@audir8v10: ach, zelfs met een kleinere motor blijft het huilen. Ik rijd nu wel zuiniger op de snelweg, zoveel mogelijk cruise control en soms 110 ipv 120 waar het 100 is (spitsuur A12). Dat scheelt al een hoop. Ik kom voor 60 liter à 110 euro ook slechts 650km ver, dan maar soms zuiniger rijden, red ik net de 700.
E34M5Touring zegt
@audir8v10: Ga maar is 3x tanken in de week met dat ding, is wel bijna 600,- PER WEEK vriend. Dat is nagenoeg 2500,- per MAAND. Leuk hoor zo’n M5 maar ik ga geen 2,5 rug per maand aan de overheid schenken, die knuppels verdienen al genoeg aan mij en mijn auto. Ik heb er op het moment geen auto naast, maar ben wel driftig op zoek naar een dieseltje ernaast of misschien wel ter vervanging.
jzaero zegt
@E34M5Touring: wat hoor ik nou? Maandje geleden zei je nog dat je hem nooit weg zou doen ;) we houden het maar op enaast!
Overigens beperk ik mij tot 350-400km max per week, anders wordt het te veel van het goeie.
E34M5Touring zegt
@jzaero: Ja een maand geleden had ik ook idd niet getwijfeld maar de Camaro komt ook nog naar NL, die loopt ook geen 1 op 20 helaas. De overheid pakt leuke dingen nu gewoon keihard aan. In de US staan ze nog steeds 3,8l te tanken voor 2 euro. Dan kost een volle tank premium ineens maar 60,- euro.
jack_abarth zegt
@E34M5Touring:
Goed zoeken naar een polootje diesel oldtimer. Die krijg je absoluut niet onder de 1 op 16. Goedkopen tanken, geen wegenbelasting en een dikke middelvinger naar Den Haag.
Kunt uiteraard ook wel naar een grote mercedes zoeken, maar die zuipen dan ook weer en schiet je er weer niks mee op.
E34M5Touring zegt
@jack_abarth: Ik doe die BMW liever niet weg dus zit idd te denken aan een mooie 147 JTDm 16V ofzo. Snel mooi en lekker zuinig. Dan kan de BMW blijven bestaan. Ik moet wel rekenen dat er in Aug. ook nog een Camaro in NL staat die ook zuipt als een ouwe schipper. Dan heb ik 2x die kosten.
jzaero zegt
@E34M5Touring: Een 147 is gewoon pure betaalbare Automotive-porno. Geen verkeerde keuze!
E34M5Touring zegt
@jzaero: Mijn zwak voor Alfa is bijna net zo groot als die voor BMW. Ik vind het heerlijke auto’s en die diesels zijn echt top!!
jzaero zegt
@E34M5Touring: Hetzelfde hier! En in zekere zin ook voor Maserati’s, maar als we het betaalbaar moeten houden, dan zijn Alfa’s heerlijke auto’s. Ik moet er nog ooit in eentje rijden om het te ervaren, maar alleen het zien van die auto’s is al een feest!
E34M5Touring zegt
@jzaero: Heb er een aantal versleten (145, 146, 166) en allemaal probleemloze auto’s. Met die 166 volle gas naar Zwitserland gereden op driekwart tank. Echt niet te geloven hoe zuinig dat ding was en echt een heerlijke reisauto. Die 146 was een Junior en reed echt heerlijk voor een FWD.
jzaero zegt
@E34M5Touring: Heerlijk, ook zo’n 145 Boxer lijkt me een leuk ding om te hebben. Helaas niet belastingvrij vooralsnog.
E34M5Touring zegt
@jzaero: Een maatje van me had zo’n 1.4 boxer. Dat ding liep echt als een malle. Hij had er zo’n K&N set op zitten met een speciaal spruitstuk, brulde als een Impreza en draaide echt malle toeren.
jzaero zegt
@E34M5Touring: Oef, wordt er spontaan hongerig van! Ik wil zo’n 145! Ooit komt er een leuke Alfa ;) De 159 vind ik met Ti pakket ook echt een parel!
E34M5Touring zegt
@jzaero: Mooie auto maar zo eentje moet wel in een V6 of 2.4JTD 20V anders is het zonde. En helaas zijn die zeldzaam in NL. Al loopt zo’n 150pk JTD ook lekker hoor.
jzaero zegt
@E34M5Touring: Dacht sowieso aan de V6 ;) Liefst de 3.2, maar die dan met een rauwere uitlaat uitrusten.
http://www.youtube.com/watch?v=hX-YGOf7_YU
En zo hoort ie eigenlijk te klinken:
http://www.youtube.com/watch?v=iTyN7l_fsbU
E34M5Touring zegt
@jzaero: Ah V6 is wel dik, mooie sound maar wel dorstig. HEt blijft toch een redelijk zware auto.
DennisS65B40 zegt
@E34M5Touring: 3x per week tanken? Dan lijkt het me dat je toch beter een 535d had kunnen aanschaffen!
E34M5Touring zegt
@audir8v10: JA maar toen ik hem kocht was het allemaal nog wel te doen, en zoals je zelf al zegt zolang je hem maar af en toe gebruikt maakt het niet uit. Ik heb de auto al bijna 4j en vooral het laatste jaar wordt er meer mee gereden.
Lucb zegt
Bij mij thuis gaan we er niet minder door rijden
DennisS65B40 zegt
Met 40k per jaar rij ik diesel.. Een volle tank kost me circa 75 euro en daar rij ik 1000 km mee. En dan met 201 pk en 410 Nm (op de rollenbank).. Tsja op het geluid na wil ik niet meer anders.
laus zegt
ik snap het niet helemaal. Ik heb een leaseauto met brandstofpas. Maar aangezien ik ZZP-er ben krijg ik elke paar maanden van de leasemaatschappij gewoon een benzineverrekening. Vorig jaar begon ik met 250.- euro per maand en nu zit het tegen de 300.-.
Het is voor mij dus zeker wel interessant om wat zuiniger te rijden en goedkoop te tanken. Rij wel 55k per jaar.
Simpson zegt
het maakt mij allemaal niet uit, ik tank toch altijd voor een tientje.
Ben wel benieuwd wanneer de revolte op gang komt. Wanneer we naar den haag gaan (carpoolend) om de accijns & btw naar beneden te krijgen.
mout zegt
@Simpson: Lol. Ik had een schoonzus met die filosofie. Daar zakt je kilometerprijs flink van, zeg! :mrgreen:
knalfa zegt
@Simpson: En elke keer het ritje naar het tankstation is gratis?
Ik plan het zo dat ik telkens net over de grens kan tanken. Gooi er dan 50 euro in en rij er een week mee, de week erop weer in Belgie en 50 euro erin.
the-budel-guy zegt
Hebben mijn vader en ik gisteren een sl500 uit 2004 gekocht voor in de zomer mee rond te rijden. Dus dat minder rijden zit er dan niet in. Haha
jzaero zegt
@the-budel-guy: Je vader en jij? Maar volgens je profiel ben je nog niet bevoegd om te rijden?
jack_abarth zegt
@jzaero:
Zijn vader heeft ‘m gekocht en hij mocht mee zal het wel zijn geweest ;)
jzaero zegt
@the-budel-guy: Of loop ik alweer achter met die 17 jaar regeling ofzo
E34M5Touring zegt
@jzaero: Hij kan meerijden, zijn rijbewijs net voor de zomer halen, illegaal rijden, een opplakstuurtje op het dashboard plakken…….
jzaero zegt
@E34M5Touring: lol @ last one
the-budel-guy zegt
@E34M5Touring: dat laatste heb ik al gedaan:p en @ de rest ik ben inderdaad al passagier mee gegaan en ben met m’n rijbewijs bezig. En ik ga er niet illegaal mee rijden de kans dat je gepakt wordt is mij te groot.
E34M5Touring zegt
@the-budel-guy: Hopen dat je hem voor de zomer hebt kun je lekker cruisen met die bak. Mooi spul hoor!
Alwood zegt
Ik mis een optie: ik rij sportief tot het geld op is… gaat wel rap op dit moment :|
hotseflots zegt
Ik mis optie:
Ik geef er geen fcku om en doe als anders, want ik moet toch rijden.
jopk1992 zegt
Ik mis ook een optie: Ik rij enorm sportief want de auto is van me ouders en die betalen de benzine en diesel :-)
jzaero zegt
@jopk1992: Dan ben je gewoon een verwend nest ;)
jopk1992 zegt
@jzaero: heheh ik rij niet veel hoor bijna nooit zelfs maar als ik rij dan vergeten ze altijd geld van me te vragen :P
jzaero zegt
@jopk1992: Haha, ach.. Ik vind het gewoon wel zo eerlijk om de benzine die ik oprij weer bij te gooien nadat ik de auto geleend heb. Nu heb ik echter geen keus met een eigen auto, dan betaalt niemand mijn benzine meer, zelfs al zou ik dat willen ;)
mercedescl65amg zegt
@jopk1992: Hoe sneu dat jouw ouders geld van je vragen als je de auto neemt…
Typisch Hollands zeker?
MAB zegt
@mercedescl65amg: wat is daar mis mee? je weet niks van zijn situatie af?
erwh zegt
Ongelooflijk als je er over nadenkt: Als Shell hun aandeel in de benzineprijs als korting zou geven, dus waarvan zij de boorplatforms, de pijpleidingen, de raffinaderijen, de tankstations, het transport, hun marge etc. etc. betalen, dan nog betaal je 1,35 Euro per liter aan die uitmelkende staatskas.
En erg veel hoeft de overheid er niet voor te doen…
raphael zegt
@erwh: Tsjah, we hebben dan ook een van de beste sociale stelsels ter wereld, minste werklozen, minste mensen die in armoede leven, hoogste aantal hoogopgeleiden en beste infrastructuur. Dat kost wat ja..
wimbers zegt
@raphael:
Dat minste mensen die in armoede leven gaat er met deze prijzen ook niet op vooruit..
DennisS65B40 zegt
@erwh: Helemaal eens! Dat zijn de grootste dieven.
mierenneuker zegt
Minder remmen bij bochten = minder energieverlies = zuiniger.
Als je dan toch zuiniger moet gaan rijden. Is alleen minder leuk voor de passagiers.
MARS zegt
Helaas de Espace de deur uit, volle tank €142,- BAM!! Nu een fijne Clio voor de lange ritten en een quad voor de korte stukjes…
raphael zegt
Ik kan anders soms ook genieten van het zuinig rijden, lekker vroeg schakelen, ver vooruit kijken om zo slim mogelijk te remmen, langzaam optrekken, uit laten rollen. De Sebring is een ramp wat benzine kosten betreft maarja je moet wat over hebben voor een Italiaan uit de jaren 60.
smotsholle zegt
pff… Ik merk het wel… Ik maak voor stage nu ongeveer 2k in de maand met mn Arosa SDi, maar als ik zuinig rijd, haal ik 1:19/20. Rij ik niet zuinig, maar sportiever (sportief wil niet met 60 diesel pktjes), rij ik 1:16. Scheelt 3 km op 1l diesel!
En op donderdag tanken bij de tango! Nog lekker 1.39.9 voor een litertje diesel… wel met een laag zwavel gehalt!! (fuck dat)
Ik merk het wel in m’n studenten broekzak…
Crosscabouter zegt
@smotsholle: Ik heb ook zo’n 60 pk SDI gehad, maar kon daar met gemak 1:22 mee halen. Mijn broer heeft ‘m nu en die ’s helemaal een zuinigheidswonder (1:24,4). Dat haalde ik op mijn best nog niet eens :).
Dus het kan nog zuiniger.
smotsholle zegt
@Crosscabouter:
Ik heb een route vol met stoplichten, op en af ritten. Klote daarzo bij rottepolderplein, naar halfweg, door naar s102 enso! Zakt je verbruik gigantisch van! En 2x in de week een rit van 150km, 3 man, met veel bagage! neemt ie ook wel mee. Alleen bij mij thuis in de omgeveing, zo;n 1:23… best wel lekker!
Benjamin1 zegt
tijd is geld, langzaam rijden kost tijd en dus geld. Dus ik schat dat mijn tijdswinst die paar liter wel waard is.
jzaero zegt
@Benjamin1: Haha, je tijdwinst op een rit waar je normaal een uur over zou doen is 5 minuten. Als je constant 130 in plaats van 120 zou rijden, wat in de praktijk nauwelijks lukt. Ik weet niet of die tijdwinst nou echt zoveel waard is ;) In mijn geval, op een rit van 45min hoef ik maar 1x een vrachtwagen te hebben die inhaalt en mijn tijdwinst is weg.
toeter11 zegt
rij lpg dus klaag nergens over
jack_abarth zegt
@toeter11:
Ik weet nog wel als klein menneke dat we LPG gingen tanken met de 940 en die kostte maar 0,31 GULDEN/L!
Dus om nu blij te zijn met de huidige LPG prijs, nee…
bertorelli zegt
Mijn Mercedes 500SEL is dan wel belastingvrij, maar zelfs op LPG loopt dat met 1 op 6 al aardig in de papieren.
Sinds kort een Cuore erbij voor de kleine ritjes en woon-werk verkeer. Dan ga je meteen je oldtimer veel meer waarderen.
knalfa zegt
@bertorelli: W126 neem ik aan? Mooi materiaal. Hier nog een SEL bezitter, maar dan een type eerder :)
Bart_V zegt
hobby moet geld kosten en mij een zorg dat mijn hok 1 op 12 rijd
oh en ik ben nog student
knalfa zegt
@Bart_V: 1 op 12 is nog zuinig!. En student en thuiswonend?
Bart_V zegt
@knalfa: ik kan er ook 1 op 8 van maken als ik wil
ik ben inderdaad nog thuis wonend
Joost50special zegt
Ik rij sportief en heb geen geld..
Mijn minitje doet denk ook niet onder de 1 op 11.
Ik hou het tegenwoordig ook alleen op een rondje om de kerk. Voor school pak ik de bus en anders de fiets.
desjonnies zegt
Ik.
rijd langzamer
en zuiniger
geen bekeuringen meer.
bempi zegt
Niet zuiniger, maar wel minder dan noodzakelijk is.
jelle1990 zegt
of je doet zoals ik en doet de benzine zuiper de deur uit en koopt een lupo 3L. minder leuk maar wat moet dat moet
smotsholle zegt
@jelle1990:
3l? nah, koop dan eentje van voor de facelift, met die onverwoestbare 1.7 SDi… net zo zuinig! 1:23!
highperformance zegt
Ach, die tankdoppen zijn makkelijk open te krijgen. Dus ik shop alternatief en dat kost niets..
norge zegt
@highperformance: Duur zo’n BMW ? ;)
mercedescl65amg zegt
@norge: Voor kwaliteit betaal je nou eenmaal meer. Beter dan die Aziatische rommel…
rechercheur zegt
@brutus:
Hey ouwe zeerover, mag je tegenwoordig onder werktijd op AB? Heb je je gereedschapskist ingeruild voor een kantoorbaantje? …..
highperformance zegt
@norge: Op deze wijze kan ik premium blijven rijden. Je mot toch wat als “vrije jongen”….
toyotafortuner zegt
Lichtelijk off-topic maar toch:
In Indonesie zitten ze al te rellen om een brandstofprijs van 6k rupiah/l
Wat neerkomt op ong. 0.50/l, dat wordt verhoogd met 30%.
Hier in Nl moeten we dat eigenlijk ook doen ;)
OT kan ik niet meepraten, ik bus namelijk.
raphael zegt
@toyotafortuner: relatief gezien zou dat zomaar duurder kunnen zijn dan hier hoor. Je moet dingen niet absoluut zien.
lincoln zegt
@toyotafortuner:
da,s de enige manier van belasting heffen daar ..
en ik kan het weten ..
KEV9 zegt
mjah rij nu 1 op 12.5 met de audi diesel, veel zuiniger lukt mij niet of ik moet 80km/pu gaan rijden op landswegen.
geitema zegt
mijn clio wil 6.1 liter op 100km drinken. niet vooruit te branden en valt in het niets bij mn vorige auto
daar kon ik 6 dagen mee rijden ( 40km per dag ) 45 liter tank
en onder de kap een dorstige vtec
jelle1990 zegt
@geitema: 240 km met 45 liter is toch echt ernstig lijkt me
Volvo_440_turbo zegt
Vroeger toen ik nog leraar was en met de volvootjes reed was het volgende scenario van toepassing: geld op = niet meer rijden, maar zuiniger rijden, niet echt…
Nu heb ik mijn eigen bedrijf, rij ik met een zuinige wagen, nu let ik er helemaal niet meer op… mijn skoda verbruikt bij dezelfde rijstijl bijna 6l/100 km minder…
Met onze saab 900 turbo letten we er ook niet op, maar daar rijden we amper mee…
BJ zegt
Ik heb het gevoel dat er vrij veel mensen minder hard zijn gaan rijden op de snelweg. Het verbaast me hoeveel auto’s je inhaalt als je 120-130km/h rijd op een 120Vmax weg. En dat zorgt ervoor dat mijn gemiddelde snelheid ook naar beneden gaat, omdat er massaal op 2-baans (per rijrichting) 120 wegen met 100 ingehaald wordt…
smotsholle zegt
@BJ:
+1
Tommy2 zegt
Ik kon niet eens ‘Er veranderd niks’ aanvinken. Sommige mensen rijden gewoon zoals altijd al doen.
dafmaf zegt
@Tommy2: Omdat er ‘Er verandert niks’ moet staan.
mytiz zegt
LPG tank in laten bouwen :)
Rob zegt
Hoewel ik al een redelijk zuinige auto heb, ga ik toch maar iets minder rijden. Voornemen is om afstanden waar je max. 30min voor moet fietsen ook daadwerkelijk te gaan fietsen. Moet het wel mooi weer zijn natuurlijk ;)
spoonerz zegt
Ik overweeg een 2004 mercedes sl500 te kopen. 5 liter v8, hobby mag geld kosten toch??
integralechubasco zegt
wordt tijd dat we onze eigen brandstof gaan maken… fuck de overheid..
pursuit zegt
Bla bla, ze hebben allemaal geld hier. Gemiddeld niveau Nederlandsch is dramatisch en 70% heeft het over “Wij rijden thuis..” m.a.w. mijn vader heeft een V50 DrivE maar ik noem het hier een V70 T6… what’s in a name right?
raphael zegt
@pursuit: Tsjah de gemiddelde opleiding in nederland is vmbo en de meest verkochte auto de Polo geloof ik. Blijkbaar is autoblog.nl ver bovengemiddeld ;-)
highperformance zegt
@raphael: En dat is te merken aan de schrijfstijl en taalgebruik, algemene acceptatie en opvatting op dit blog. Ik geniet er iedere dag weer van ;-)
vos115 zegt
Wat moet, dat moet.
wimbers zegt
optie lpg tank inbouwen staat er niet bij..
ze zullen eht wel druk hebben bij prins..
dafmaf zegt
Ik heb mijn cruisecontrol op 100 staan, laat de auto rollen en laat hem zoveel mogelijk staan. Dus ja, het heeft invloed op mijn gebruik en rijstijl.
mgmgb zegt
Toch maar eens kijken of hij ’s zomers wél wil starten op 95 ipv peperdure 98…
mercedescl65amg zegt
Ik trek me er weinig tot niets van aan.
Met mijn A3 diesel doe ik bij zuinig rijden maximaal 704 km (mijn persoonlijk record) met 1 tank. Meestal haal ik de 620-630 km.
Voor die 70 km minder heb je wel iets leukere acceleratie en ben je vaak rapper thuis.
SyriX zegt
Ik mis de keuze “Rij LPG en lach iedereen uit”…
Ik haat mijn lpg golfje,maar aan de tank maakt de haat plaats voor liefde. :)
lincoln zegt
ik rijd ALTIJD zuiniger dan de fabrieksopgave ..
in welke auto dan ook ..
bamihap zegt
coke heeft de benzine te duur gemaakt
ik tank 1x p.w en haal elke keer dat ik tank een pakje,
slechte gewoonte geworden
lincoln zegt
@bamihap:
voortaan maar benzine snuiven .. halve tamme ..
slak zegt
1.60 of 1,85 de liter scheelt 10 Euro op 40 liter nou,nou
Zien zich zelf allemaal in een dikke bak rijden maar 10 euro meer betalen is opeens te veel??
Pallas zegt
Alles binnen een straal van 30km doe ik op de fiets. Woon en werk midden in de stad, dus kilometers maken doe ik nauwelijks. Gewone auto de deur uit gedaan en nu sparen voor DS/GS/CX voor de hobby, meer dan 1200km p/jaar kom ik nooit aan.
lincoln zegt
@Pallas:
you fucking rule .. dikke vette thumbs up ..
Citrofiel zegt
Rijden doe ik alleen omdat/wanneer ik het leuk vind, ik heb geen auto nodig. Daarom ga ik mijn rijstijl niet aanpassen, dat zou het plezier vergallen. Ik ga dit seizoen wel proberen minder te rijden, anders kan ik het echt niet betalen… Als ik vaker wil rijden moet ik maar meer werken. Maar eerst morgen dat ding eens uit de stalling trekken. :D
dennisr zegt
heb gekozen voor: ik rij sportief want ik heb geld.
dat is namelijk wel mijn bedoeling, binnenkort sta ik voor de keuze voor mijn eerste auto, en natuurlijk overweeg ik een zuiniger autootje nu eerder dan voorheen.. maar het geluid van een 6 cilinder onder MIJN motorkap lijkt me toch wel geweldig.. VR6.. 6 in lijn, beide prima :D
Maar goed, zou een zuinig wagentje kunnen worden, zijn namelijk zat mooie zuinige wagentjes.. we zien wel :) als ik er maar plezier in beleef, en dat kan beide keren :)
dennisr zegt
sportief rijden gebeurd sowieso trouwens, op de stukjes waar het kan even lekker doortrekken :D zin in!
lincoln zegt
@dennisr:
pas op dat je je rechter-enkel niet verzwikt ..
met dat “sportieve” gedoe van je ..
en dat je niet buiten adem raakt ..
dennisr zegt
@lincoln: Verder doe ik helemaal niks wat betreft sport, dus beetje sportiviteit in het leven zal me goed doen :D
maar bedenk voor je bezorgdheid :mrgreen:
dennisr zegt
bedankt *
kaasboerin zegt
@lincoln: Hahaha, na het nemen van een 180 graden bocht ben ik al buiten adem. Na 5 minuten file doet m’n been het niet meer. =D
highperformance zegt
@kaasboerin: automaatje nemen?
highperformance zegt
@dennisr: Wordt de VR6 gezien als 6L en niet als V6?
dennisr zegt
@highperformance: Nee, is beide.. maar ik bedoelde dat ik een VR6 wil (golf,corrado) of 6 in lijn (BMW) :)
dennisr zegt
@highperformance: je weet wat de VR betekend he? VReihen.. Dus combinatie van V en lijn, word niet gezien als 1 van die 2, gewoon beide :)
highperformance zegt
@dennisr: Dat is vanwege de beperkte hellingshoek (15 graden of zo?), daarom dacht ik dat de VR motoren ms als lijn opbouw werd gezien. Jouw “beide” prima had ik trouwens over het hoofd gezien. Dan was mijn vraag ook niet gesteld.
dennisr zegt
@highperformance: is idd 15 graden, zou kunnen dat ze hem eerder als lijn zien dan als V aangezien het ook 1 cilinderkop is en een V altijd 2, maar de cilinder staan wel weer gewoon in V vorm tegenover elkaar dusja..
Je moet het gewoon zien als VR6, niet lijn of V :P
Ferdinand1 zegt
@dennisr: ik kan je aanraden om niet als eerste auto een 6 cilinder te kopen. Onderhoud ga je krijgen, of je het nou wilt of niet. En vooral daarvan wordt je niet vrolijk. En zo’n 6 cilinder trek je natuurlijk wat vaker door op jouw leeftijd. En dan kom je op het verbruiksverhaal. Allemaal geen probleem als je gewoon 4000 euro per maand maakt. Maar dat doe je waarschijnlijk niet.*
* of wel want je kiest voor de optie “ik heb geld”
dennisr zegt
@Ferdinand1: Nou de optie staat voor mij nog open omdat ik aan onderhoud geen groot bedrag kwijt zal zijn, enkel onderdelen en dat valt vaak wel mee, ben zelf monteur dus doe gewoon alles zelf, scheelt al een hoopje geld..
als het een 6 cil word zal ie vanwege overige kosten eerst op naam van mn ouders staan..
Verbruik is idd het enige wat tegenzit.. ik had berekend dat ik ongeveer 500-600 aan brandstof kwijt zou zijn met een VR6, verbruik van 1 op 8 heb ik voor die berekening genomen, en volgens de gegevens doet een VR6 1 op 9.5.. iets meer miss omdat het ouder is en ook iets meer als je gas intrapt, maar van huis naar werk is 20 minuten en die stukjes zou ik gewoon 120 rijden.. dus reken 1 op 9..
verbruik is eigenlijk het enige nadeel, onderhoud zit ik niet zo mee :)
Larrs zegt
Ik rijd wel iets minder, om naar mijn werk te kunnen heb ik aan een fiets genoeg (7 km fietsen). Is ook nog eens beter voor mijn auto en portemonnee.
norge zegt
Altijd weer leuk om die brandstof prijs door te berekenen aan de klant .Dus zuinig rijden? neuh! En het vrouwtje rijdt met een topmodern zuinig dieseltje in de Hyundai dus dat is ook geen probleem .Maak de boel voor mijn deel maar nog duurder ,wordt het lekker rustig op de weg.
rvssax zegt
Ach, mn C2’je lust het ook wel voor n kleine auto. 1 op 11 – 1 op 12. (zware rechtervoet).
Maar ik rijd 85 km per dag voor mn werk, in een caddy! dus ik lach op dit moment wel.
Als ik dan een rondje tour, neem ik het ervan, omdat een hobby geld kost!
voytekbe zegt
Ik heb nog niet zo lang men nieuwe wagen geleverd gekregen en ben zelfs overgeschakeld van een e90 diesel naar een benzine terwijl ik toch vlot 30.000km per jaar doe. (ze keken alleszinds vreemd op bij de bmw dealer ;))
Rijstijl aanpassen niet echt, cruise gaat er, net zoals vroeger altijd op maar wel bij 140-150km/u afhankelijk van hoe druk het is. Ik rij vooral buiten de spits vaak dus is geen probleem. Tank makkelijk 200 euro per week (bakje van 55 liter). Ik ben wel gestopt met tanken langs de snelweg zoals ik vroeger altijd deed en enkele dagen geleden ben ik een dagje vroeger gaan tanken toen de bak nog een kwart vol was, terwijl ik meestal leeg rij, toen ik hoorde dat de volgende dsg de prijzen zouden opslaan. Ik hoef er niet echt naar te kijken maar ik vind het gewoon dom moest ik dat niet doen. Als je het kan uitsparen, waarom niet? Wie het tegendeel beweert is gewoon bezig met grootpraterij.
Heb wel bij de keuze van men nieuwe wagen gekozen voor iets anders. Extra taks die ze heffen in belgie was me met 10.500 eur / jaar net iets te groot om men droommerk te gaan rijden. Nu is het ‘slechts’ 4400 extra. (voor niets nota bene) en deze is toch een stukje zuiniger.
lincoln zegt
@voytekbe:
verwarrend verhaal van iemand die met zijn leasebak van zijn baas niet meer mag tanken langs de snelweg ..
lijkt me een bijzonder succesvol persoon ..
voytekbe zegt
@lincoln: Niet succesvol? Ik klaag niet als zaakvoerder van een consultancy EN een marketing bedrijf. Wil niet zeggen dat ik daarom men centen moet gaan weggooien als je zonder extra moeite wat kan gaan besparen. Doe je research maar even alvorens je mensen als onsuccesvolle bediende wil afdoen.
Arnold zegt
Als benzine meer dan 2 euro kost straks in duitsland dan ga ik op de fiets naar het werk, ik vertik het om daar zoveel voor neer te tellen BAH Autorijden is geweldig vind ik maar dan betaal ik 100 euro voor n volle tank donder op ofzo
205GTI16 zegt
@Arnold:
het gaat in Duitsland al hard die kant op tankte laatst bij Shell Wietmarschen voor 1,93.8 de liter (V-powerRON100).
Het valt me trouwens op dat ook in Duitsland rustiger word gereden op de A31, word zelf bijna nooit meer ingehaald…
Anoniem zegt
Merk er niets van, ik rij door het bos. [mountainbike :mrgreen]
mellie zegt
Ik pak tegenwoordig de fiets naar me werk 3 dagen p/w 15 km heen en terug 3 kwartie maarja het bespaard gedl en is goed voor de lijn.
johnny23 zegt
Ik heb een aantal problemen met dit artikel:
1. De ING is een bank, dus per definitie onbetrouwbaar. Daarnaast: Waarom moet ik als ING klant betalen voor dit geleuter? Ze brengen kosten in rekening voor elke handeling, en vallen je ondertussen lastig met allerlei onzin waar je niet om vraagt. Ga lekker bankje spelen en halveer de kosten!!
2. Helemaal schijtziek wordt ik van de politiek die lekker achter loopt. We moeten massaal minder verbruiken, maar ik heb diverse brieven/mails liggen waarin deskundigen toegeven dat een inmiddels niet zo heel moderne auto met 6 versnellingen bij 90 zuiniger rijdt dan bij 80 en we dus beter 90 kunnen gaan rijden.
De eenvoudige reden is dat de meeste auto’s pas boven de 80 overschakelen naar hun hoogste versnelling.
We verpesten dus onnodig het milieu, volgens de politiek die u nog steeds dagelijks voorliegen over de ‘noodzaak’ van steeds hogere boetes, en 10 km te hard op een provinciale weg kost: http://boeteterug.nl/boete-overzicht-2012/auto/verkeersregels/snelheid/boete-buiten-de-bebouwde-kom-op-autowegen/
Kunt u gelijk de inflatiecorrectie even controleren.
3. De meesten hebben dus eenvoudigweg geen keuze en moeten de auto nemen. Wat voor keuze heb je als je op het platteland woont? Je sociale leven opzeggen? Het zal de overheid een zorg zijn!
Je werk opzeggen? Scheelt gelijk belasting, maar dan pakken ze je toch wel op een andere manier, want de put in Den Haag is nu eenmaal bodemloos.
Niet meer naar je ouders/familie? Ach tja, kinderen worden tegenwoordig al gedumpt, dus waarom de ouders er niet achter aan? Lekker sociaal zijn we met elkaar toch.
4. Denk ook eens even aan de kleine zzp-er die zijn auto nodig heeft voor zijn werk. Spreek ze regelmatig, en je hoort overal dezelfde verzuchting: De kosten blijven stijgen, maar je moet je tarieven verlagen. Waar moeten we straks nog van leven?
Een voorbeeld van een zzp-er: Rijdt 80.000 km per jaar, en heeft een zware auto nodig omdat hij veel met zware aanhangers rijdt. Verbruik gemiddeld 1 op 8. Op 80.000 km is dat 10.000 liter brandstof. Een dieselprijs van 1,20 of 1,50 scheelt hem dus even 3.000,=! Een bedrag wat hij niet 1-op-1 door kan berekenen.
De tarieven in zijn branche schommelen tussen de 25,- en 30,- per uur (alleen arbeid). Dat scheelt hem dus minimaal drie weken werken per jaar! En als de tarieven dalen zelfs meer!
Een maand werken alleen om de kosten van de brandstofstijging op te vangen! Is er dan niet iets heel, heel erg mis in een land?