Financiële malaise? Niet in Cupertino. Apple heeft namelijk een slordige 98 miljard dollar aan cash en effecten in huis, en wil daar graag iets mee doen. Maar wat als Apple, tegen de verwachting in, zich opeens op automotive terrein gaat begeven en een automerk wil inlijven? Welke naam zou het meest geschikt zijn om onder de vleugels van de elektronicagigant door te gaan?
Stel je voor: 100 miljard dollar in kas waarmee je iets leuks kunt doen. Griekenland kopen. Een tweede Dubai uit de grond stampen. De Nürburgring kopiëren en exploiteren. Een kolonie op Mars beginnen. Maar een aantal automerken kopen is ook geen verkeerde optie. Sterker nog, met dat geld zou Apple zowel GM, Chrysler als Ford kunnen kopen, en dan nog genoeg overhouden om hele dure stekkers en brandstofslangen te ontwikkelen die alleen op hún auto-producten passen.
Jalopnik heeft al een aantal suggesties op kaart gezet qua uitgave van die 100 miljard dollar. Wat te denken van 10.000.000 truck nuts? Of 380 Formule 1-teams? Check hun infographic met ideeën HIER.
Geruchten over een auto van Apple doen ook al langer de ronde. In 2007 zouden ze ooit in gesprek zijn geweest met Volkswagen, maar tot concrete plannen is dat nooit gekomen. En Appel heeft verder altijd gezwegen over deze samenkomst. Later is de vermeende iCar nog vaak onderwerp van gesprek geweest, maar het bleef bij geruchten die vrijwel nergens op gestoeld waren. Of het ging om hersenspinsels van designers, zoals deze iMove. Wel lekte laatst uit dat Apple opzoek is naar automotive ingenieurs, vermoedelijk om een in-car informatiesysteem te ontwikkelen en zo Microsoft en Google ook op dat gebied concurrentie te bieden.
Maar welk automerk zou Apple nu écht moeten kopen: Saab voor een prikkie inlijven? Een bod doen op Alfa Romeo? Of toch zelf een Tesla-achtig merk starten dat elektrogebakjes met een strak design en maximale iPod/iPhone-intergratie? Roept u maar!
PS Een deel van Apple’s geldplannen zijn al bekend: dividend uitkeren en voor 10 miljard aandelen terugkopen. Houden ze toch nog 55 miljard over.
griffendahl zegt
Saab is nog wel te koop denk ik… Was vroeger net zo eigenzinnig als Apple vroeger was :)
The360box zegt
@griffendahl: En dat is dus ook de reden van failliesement ;)
sebasjuhh zegt
@The360box: faillissement*
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@griffendahl: klopt. Zo kan het ook gaan met eigenzinnige merken. Er is eigenlijk maar 1 verschil: marketing. Als ze dat dan nog eens goed uitleggen aan Saab…
six-trey zegt
doen als ze met hun computers doen, koop goedkope onderdelen van vb VW, vijs ze zelf in één, ontwerp er apple bumpers voor, zorg er voor dat de motor geen onderhoud kan krijgen, versleten = een nieuwe kopen. en vraag er een absurd hoog bedrag voor.
Ram-G-maN zegt
Zal ongetwijfeld in samenwerking met Mercedes-Benz zijn.
mercedesclsfan zegt
@AutomotiveDesigner: Idd aangezien dat ook steve jobs favoriet was, ik vind ze ook wel goed bij elkaar passen, willen zich tot de jeugd richten maar zijn er veel te duur voor maar op 1 of andere manier krijg je het toch ook al kan je het niet betalen.
jordy14 zegt
@mercedesclsfan: Porsche tog ook?
bigcar zegt
@AutomotiveDesigner: 2 geweldige merken = 1 top of THE line product, HELL YEA!! ;)
Ik zeg: zekers doen :P
JvT zegt
@bigcar:
2 geweldige merken? Bitch please. Ooit in een recente Audi gezeten? Mercedes don’t have shit on Audi, vooral als het op interieur aan komt. Mercedii zijn ontworpen voor omhooggevallen Opel-rijders die oh zo graag een ‘dikke Merceueudes’ willen rijden. Apple + Mercedes = Not going to happen.
bigcar zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Ram-G-maN zegt
@AutomotiveDesigner: Toelichting: De nieuwe A-klasse is al voorzien van een Siri gebaseerde interface waarbij de aaifoon centraal staat. Bovendien was Steve Jobs een Mercedes-Benz SL (zonder kentekenplaat) fanboy.
Het wachten is op de eerste beste Apple iSmart ForOne Pro. Uiteraard met Apple Care-garantie systeem optioneel. ;)
dutchcourage86 zegt
@AutomotiveDesigner: Ik kan in mijn A3 ook gewoon met Siri praten hoor over de BT.
tvrspeedsix zegt
Doe maar gewoon niet.
Carreza zegt
Om bij het fruit te blijven: Citroën
autogedrocht zegt
@Carreza: Vergeet de tomato niet ;)
jzaero zegt
@Carreza:
raphael zegt
GE heeft 80 miljard cash, Miscrosoft 50 miljard, Intel 40 miljard.. so what? raar artikel
gerard1710 zegt
@raphael: Lijkt me sterk dat die bedrijven zoveel cash hebben, waar staat dat?
hectorae86 zegt
@gerard1710: Microsoft is voor 49.5% eigenaar van Apple, GE heeft extreem veel patenten op electronica gebied en Intel bezit 70% van de consumer chip market.
tampie zegt
@hectorae86: Daar zal Microsoft blij mee zijn, alleen jammer dat het niet waar is. Microsoft is voor 0% eigenaar van Apple.
gerard1710 zegt
@raphael: Bovendien, wat wil je überhaupt hiermee zeggen?
raphael zegt
@gerard1710: Gewoon jaarverslagen. Ik wil er niets mee zeggen, net als dit artikel, nietszeggend.
rechercheur zegt
Apple is natuurlijk uiterst premium, dus lijkt het me voor de hand liggen als ze ook met een premium automerk in zee gaan. Dus iets wat niet geschikt is voor de doelgroep petjes en oorbellen ….
Renesis zegt
@rechercheur: Oftewel een Hyundai
rechercheur zegt
@Renesis:
Je bedoelt te zeggen dat Hyundai dè auto is voor petjes en oorbellen !? …
highperformance zegt
@rechercheur: scherp en schaakmat….
norge zegt
@highperformance: toch is een iPhone wel lekker hoor.
sdk16420 zegt
@rechercheur: Zeker premium, ieder petje heeft witte kabels uit z’n oren hanfgen
norge zegt
@rechercheur: oorbel fobie ? Even naar muziekje luisteren helpt..
http://www.youtube.com/watch?v=X6DFOMwv7l8&feature=player_detailpage
mgmgb zegt
@norge: +1
Maar er is een verschil tussen rockeroorbellen en petjesoorbellen
rechercheur zegt
@mgmgb:
Dan mag jij uitleggen in welke categorie de oorbel van norge thuis hoort …
mgmgb zegt
@rechercheur:
De muziek lijkt me duidelijk. Over Norge zelf durf ik niet zomaar uitspraken te doen…
The360box zegt
Hoe zeg je dat ookweer, blijf bij je corebusiness? In de automarkt valt bijna niks te verdienen en moet je heel veel investeren en van goede huise komen om het aan de man te brengen oftewel niet doen!
autogedrocht zegt
@The360box: Niets te verdienen? Kan me herinneren dat er niet zolang berichten op autoblog waren over uitgekeerde bonussen voor personeel vanwege topverkopen…
kippetje zegt
Maybach
mark88 zegt
Een ‘fabriek’ voor een bettere oordopjes voor de iPod/iPhone, Wat een slechte kwaliteit en een kut geluid die daar uitkomt !!
nicktexel zegt
citroen:P
appel en citroen:)
Dev zegt
Fisker. Staat toch op het punt om failliet te gaan en heeft ongeveer dezelfde meerwaarde als een iphone/pad over elke andere phone/pad, geen, alleen je bankrekening wordt er armer van.
Plus de hele technostructuur en marketing zou het ten goede komen.
joosthoeve zegt
Maserati. Maserati en Apple zijn beide meer gericht op het uiterlijk, het heeft beide een grote fanclub en daarbij kan Apple Maserati wel wat helpen om de verkopen op te krikken.
massarati zegt
@joosthoeve: I like that!
hectorae86 zegt
@joosthoeve: Als je maar niet denk dat ik het goed keur, dat een van de meeste gore smerige vuile stinkende galbakken hoeren, een van de mooiste automerken ter wereld over neemt (en ja van Alfa blijven ze ook af).
Laat ze VW maar kopen, die denken ook altijd dat ze geweldig zijn, net zoals Apple.
dennisr zegt
gewoon een eigen merk ”beginnen”.. lekker elektrische rommel wagentjes produceren..
G-Ammo zegt
Gewoon niet?
fejjie zegt
Steve Jobs was al goede voor 50% van de omzet van AMG, dus waarom daar niet voor kiezen?
kickass zegt
@fejjie: Omdat AMG van Mercedes is…
mout zegt
Het enige wat echt bij Apple past is Audi. Geven groots op over materialen en voorsprong door techniek, en over superstrakke lijnen. Brengen beide nieuwe types uit die amper van de oude te onderscheiden zijn. En beide hebben onder hun fans een flink deel fans voor wie het merk bijna een religie is.
(en beide blijken onder de motorkap tamelijk normale techniek te hebben)
BaRa zegt
@mout: Geen match. Audi heeft geen verstand van “gebruikerservaring”.
Rohrl-fan zegt
@BaRa: Apple in mijn ervaring (helaas) ook niet…
fejjie zegt
@Rohrl-fan: Verstuurd van een iphone?? ;-)
awesome zegt
Ik denk toch VW. Beginnen met een ‘eigen’ model gebaseerd op dr Up en vandaar uit verder bouwen.
Niet zoals het met Smart gedaan is, dat levert nog niets op.
trolle zegt
Een merk waar apple aan failliet gaat.
Apple bah….
towi1989 zegt
Audi, ook pure uitmelkerij
sdk16420 zegt
@towi1989: +1
BaRa zegt
Overkopen? Niets. Maar samenwerken? Met Google, voor hun ontwikkelingen op vlak van zelfsturende auto’s. En met Bloom Energy, omwille van hun technologie voor brandstofcellen en het voor de hand liggende voordeel voor de elektrische auto.
priusredbenzine zegt
interieur
de ontwerpen liggen klaar
nostravinniedus zegt
Ze kunnen beter een religie beginnen ipv Auto’s maken:Religies worden niet belast en hun aanhang is al net zo extreem als bij de meeste religies het geval is.Liep laatst langs de opening van het Apple center op het Leidseplein en iedereen die binnenkwam werd onder luid applaus welkom geheten door een leger enge mannetjes en vrouwtjes in blauwe shirts met Apple logo’s.
norge zegt
Apple ,hmm goekope productie en veuls te duur voor wat ze leveren ……Audi?
TSI-tje zegt
@norge: Nee, dat heb je mis man… In dat geval zouden ze voor Honda moeten gaan. Inclusief ellelange lever tijden. Houd het lekker exclusief. (moet je eens informeren naar de levertijd van een nieuwe Accord)
ytrewq zegt
Audi was toch 16 miljard?
mercedesgl zegt
kunnen ze Maybach van een wisse dood redden..
james125 zegt
AUDI NATUURLIJK: net zo clean, in ontwerp behoudend, werkt goed en hoger in de markt!
highperformance zegt
Apple gaat een automerk beginnen…. Dat betekent dus dat je instapt, het adres invoert, je moet tanken bij Apple tankstations die (jawel) duurder zijn, zelf niets mag doen, honderd keer akkoord moet gaan met de voorwaarden en akkoord moet gaan dat de aankomsttijd niet overeenkomt met de verwachting…. en dan nog maar te zwijgen over de verplichte onderhoudscyclus die 4 keer zo duur is…. Naise…
Supreem zegt
Dat Apple van aanpakken weet mag ondertussen duidelijk wezen. Of ze die aanpak ook kunnen vertalen naar de automotive sector is een ander paar mouwen.
Ondanks kritiek i.v.m. kostprijs, batterijperikelen etc. heeft Apple wel een revolutie ontketend op het vlak van vormgeving van zijn mobiele producten, en zeker producttechnisch gezien.
Waar andere fabrikanten zich constant spiegelen aan de concurrentie en de lancering van nieuwe producten inplannen per kwartaal, heeft Apple een totaal nieuw model in het leven geroepen. Het resultaat daarvan is duidelijk: een veel compactere line-up van producten, waardoor die producten in een hogere oplage geproduceerd kunnen worden. Hogere productiegetallen betekent lagere grondstofprijzen, en de mogelijkheid nieuwe technologieën veel vroeger te introduceren aan de consument. Dat is de grote verwezenlijking van Apple, en daar kan je moeilijk omheen.
glashelder zegt
Geen achterhaalde techniek natuurlijk.
Dus een merk dat vooroploopt.
Kom je al gauw bij de Jappen uit: Toyota met zijn hybrides, Nissan met zijn EV’s.
Toyota is al door Google gebruikt om kunstmatige intelligentie uit te testen.
Die kan lijkt me.
ericc zegt
Pagani sponseren bij uitbreiding.
AM helpen bij nieuwe modellen en milieu-technieken.
Fisker-aandelen kopen om meer en sneller auto’s te leveren.
TVR overnemen.–>voor een prikje heb je toch zoiets.
Straatwagen voor Red-Bull sponseren….
gtrpauperbak zegt
Iets elektrisch, worden de accu’s in hun computers etc. mss ook nog eens wat beter, :p en dan Porsche helpen of zo, die zijn sws al een eind op weg
Griffin zegt
Apple koopt natuurlijk een vrij onbekend merk dat aardig aan de weg timmert met relatief onbekende technologie. Vervolgens kwakken ze er een emmertje Jan-de-Bouvrie overheen, vragen een handvol patenten aan op techniek die al lang bestaat en lanceert het vervolgens als “Apple-innovation with design”. Ronn Motors of zoiets bijvoorbeeld.
mrdjm zegt
Apple en VAG doen beide aan dezelfde manier van zaken doen.
Producten maken met weinig vernieuwing, maar precies genoeg om te verkopen doordat men roept dat ze de beste en betrouwbaarste zijn :?: :!:
Zou perfect passen dus!
Maar goed even serieus, het zou leuk zijn als Apple Saab zou redden, maar wat komt er dan uiteindelijk van zo’n merk terecht? Ik denk dat het al zijn identiteit verliest en dat geld bij elke aankoop van eemn automerk…
bramson2 zegt
Audi natuurlijk!!!
hahahi20 zegt
infiniti, of beter lexus, luxe merken, met veel chroom, kwaliteit en aanzien, dat zou iets voor ze zijn
ikkee zegt
Doe Saab maar, dat was echt een fantastish merk met heel mooie wagens.
Dan moeten ze het desing enzo wel weer overlaten aan de Zweden
Jantje_555 zegt
man man, ik dacht dat een website onpartijdig moest blijven zeg.
zo kan je over Google ook beginnen he, ze zeggen zelfs dat in 2015 Android, het afgebeten appeltje heeft ingehaald.
jzaero zegt
@Jantje_555: Heb je het nieuws gevolgd? De reden waarom hier aandacht aan wordt besteed heeft te maken met het feit dat Apple vandaag bekend heeft gemaakt waaraan ze hun 100miljard aan gaan uitgeven. In dit geval gaan ze dus dividend uitkeren.
meneersander zegt
Saab, mazda, alfa en al die Chinezen merken?
potjak zegt
Ik zeg Smart!
Cantago zegt
Simpel, het moet een elektrische auto worden want die is het minst praktisch maar dat maakt niet uit want er staat Apple op dus het verkoopt. Dan moet er geen radio in zitten want daar doen ze niet aan. Wel een innovatief maar waardeloos spraaksysteem voor alle functies die de auto heeft, inclusief wat nieuwe functies die je eigenlijk niet nodig hebt. De prijs moet wanstaltig hoog worden en de garantie te laag en te slecht. Heb ik dan de basis wel geschetst?
speedie zegt
Paale zie ik geen automerk starten of overnemen maar Apple is te vergelijken mat Audi. Vorsprung Durch Technik, inovatief, vernieuwend ideeën, pioniers op allerlei vlakken, strak design en iedereen wil het hebben.
hectorae86 zegt
@speedie: Hoe durf je, ik hoef ze allebei niet, al druk je een pistool tegen mijn hoofd.
Griffin zegt
@speedie: Vorsprung durch Technik hebben beide merken niet. Innovatief zijn ze ook al niet. Designen doen ze met de lineaal van Jan de Bouvrie. Inderdaad, prima match zou je zeggen :D.
kaasboerin zegt
@Griffin: Succes hebben ze wel.. ;)
peterv zegt
Vorsprung durch technik. Verzin een slogan, en iedereen gelooft je. En dat al 30 hele jaren!
autogek123 zegt
Ligt voor de hand. Smart of Mini. Maar denk niet dat BMW Mini kwijt wil. ;)
justbmw zegt
hhm vele bedrijven hebben hard gewerkt voor hun identiteit,
dus k denk niet dat er bedrijven zijn die er opwachten dat hun identiteit hoe slecht het soms ook is weg te geven aan zo’n merk als aplle.. ik denk dat aplle beter hun geld aan iets anders kunnen besten. een automerk moet niet zo veel hebben van aplle
ferrariaron zegt
Van mij mogen ze een formule 1 team kopen :D
Simpson zegt
Geely, chery of een andere chinese fabrikant.
– het hoeft er alleen maar duur uit te zien, techniek kan gewoon standaard zijn
– Het moet door chinese kinderen in elkaar te zetten zijn
– Als het stuk is, mag het niet door jan en alleman gerepareerd kunnen worden
charlylutser zegt
Ze zouden zelf wat moeten doen.
Waarschijnlijk wordt dat iets met een touchscreen stuur en te weinig ram geheugen.
utregcity zegt
d8 meer aan Honda, daar gaat ’t nou niet zo heel goed mee de laatste tijd, met welk Japanees merk wel trouwens? Honda zijn concepten zijn meestal in ’t wit, net zoals de Apple producten 9zijn geweest).
Neem dit bv:
fluvioglacialeafzetting zegt
Ik vind Fisker wel wat voor Apple, is alleen niet te koop
BananaMan zegt
@fluvioglacialeafzetting:
daar dacht ik ook gelijk aan.
dafmaf zegt
Ja, dat is simpel: Apple moet de nieuwe Daf maken, de Mac was altijd de Daf onder de computers. eenvoudig te bedienen en volgens afzeikers voor vrouwen, bejaarden en gehandicapten.
tjorque zegt
iCar… :p
laat maar komen :)
mellie zegt
saab,seat,alfa,MG,maybach, oftewel stervende merken of reeds gestorven en deze weer nieuw leven in blazen