Per 1 juli 2012 veranderen de CO2-grenzen die bepalen in welke bijtellingscategorie je leaseauto valt. Diesels die 116 gr/km uitstoten vallen nu bijvoorbeeld in de 20%-categorie, maar over 3 maanden in de 25%. Athlon Car Lease had een truukje bedacht om dit te omzeilen, maar dat kon niet op de goedkeuring van staatssecretaris Weekers rekenen.
Wat is het geval: als je bijvoorbeeld pas in september aan een nieuwe leaseauto toe bent, maar niet de volle mep aan bijtelling wilt betalen, dan zet Athlon je nieuwe auto alvast vóór 1 juli op kenteken, waardoor je de jaren daarna met minder bijtelling rond rijdt. Volgens de letter van de wet legaal, maar niet zo netjes. Iedereen vaart er wel bij, behalve de overheid, die inkomsten derft.
In een gesprek dat wij destijds met Athlon hadden werd dit ook wel toegegeven, maar in feite doet niemand iets verkeerd. De auto staat een paar maanden bij de importeur te verstoffen, maar staat toch op kenteken. Per 2012 kan er niets meer gedaan worden, maar als dit grijze gebied inderdaad op grote schaal opgezocht wordt, dan is Weekers voornemens in zijn Belastingplan 2013 alsnog een appeltje te schillen met de ‘bijtellingsontduikers’.
“Ik ben dan ook voornemens om, mocht blijken dat deze regeling inderdaad op grote schaal wordt toegepast, in het Belastingplan 2013 aanvullende wetgeving op te nemen die ertoe leidt dat voor deze auto’s alsnog de bijtelling wordt toegepast overeenkomstig de zuinigheidsgrenzen die vanaf 1 juli 2012 van toepassing zullen zijn.”
De regeling van Athlon loopt tot 15 november, en het is de vraag of het bovenstaande de bijtellingsschuivers in spé voldoende angst aanjaagt. Het lijkt me wel. De uitlatingen van Weekers zijn een reactie op Kamervragen n.a.v. Athlons vernuftige truukje. (AMD Fiscalisten, via automotive online)
UPDATE 17:28 – De Vereniging Auto van de Zaak noemt de dreigementen van Weekers in een reactie “ongepast, onuitvoerbaar en buiten proportie. Bangmakerij van de overheid.” Tikkie terug, Jaap!
Alwood zegt
wat een gezeik… beetje achteraf de gaatjes proberen te stoppen. nice try but no cigar.
Wat is die overheid toch ook een kippenhok eigenlijk. Zodra er een actueel dingetje oppopt beginnen ze allemaal te kakelen als er een beetje geld uit te slaan is. Vervolgens mieren over kromme regeltjes om binnen 6mnd alles weer te vergeten en een volgend slachtoffer op te zoeken.
kaasboerin zegt
@Alwood: Inderdaad, dit kon je toch eerder wel bedenken..
griffendahl zegt
@Alwood: Dat en om hoeveel auto’s gaat het daadwerkelijk… ’t Zijn alleen de auto’s in het grensgebied waarvoor het interessant is, dus dat zijn ook al niet alle auto’s…
CapsLock zegt
@griffendahl: Eigenlijk zijn dat wel vrijwel alle auto’s. Alleen bij Renault, Ford en Toyota/Lexus kun je na 1 juli nog terecht. Valt dus genoeg af!
Orichy zegt
Slimme jongens en meisjes, de mazen van de wet, lachen, nu nog wel tenminste.
doba95 zegt
@Orichy: Athlon is eigenlijk niet slim bezig geweest door dit uitgebreid in de media te brengen. Maar goed het is legaal want zo heeft Weekers de wet gemaakt. Hij is zelf vergeten de mazen te dichten en moet nu dus op de blaren zitten. Waarschijnlijk is hij boos op z’n eigen stommiteit en probeerd als nog het volk er voor te laten boeten. Lekker bezig die k..kop. Krijgt volgens mij genoeg belastinggeld binnen van autorijdend NL.
DePannekoek zegt
Ik heb zo een hekel aan mensen zoals die Weekers, dat zijn nou echt de figuren die NL verpesten (o.a.).
The360box zegt
@DePannekoek: Klopt, maar dat is er pas 1, dat is het met kamerleden, met de verkiezingen allemaal dingen roepen die nooit gehaald konden worden en nu bijv. de vvd erzit alleen maar stelen. Hebben geen flikker waargemaakt van hun plannen. Dan dat hele CDA en PvDA…
mashell zegt
@The360box: de PvdA is de op 1 na grootste partij in de kamer. Zou eigenlijk in de regering hebben moeten zitten. De VVD wilde echter liever een rare gedoogconstructie met de PVV en het door het volk uitgekotste CDA. Verwijten kun je dus het beste aan de VVD richten. Jammer want de paarse kabinetten (VVD, PvdA en D66) waren de laatste regeringen die het echt goed deden.
lijphoofd zegt
@mashell: Uhm, volgens mij is het niet de schuld van de VVD maar van de PvdA zelf. Cohen dacht (arrogant) dat de VVD er niet uit zouden komen samen met het CDA en PVV, dus liet hij die drie eerst onderhandelen zodat hijzelf daarna sterker in de onderhandelingen met VVD (en evt) CDA zou zitten, omdat die toch geen andere opties meer hadden.
En dat viel hem vies tegen…
lijphoofd zegt
@mashell: En om nou te zeggen dat de paarse kabinetten het goed deden; pijnhoop van Paars anyone? Verschrikkelijk grote economische groei en nog een begrotingstekort. Verzuimt te hervormen.
Maar wellicht heb je bij gebrek aan beter gelijk.
anakiet zegt
Dus ze gaan in 2013 een wet verzinnen om de gemiste inkomsten van 2012 te kunnen innen.
Soort wet met terugwerkende kracht ofzo ?
Als ze dat lukt. Dan zijn we goed de sjaak :)
anakiet zegt
@anakiet:
Dan ga ik me toch afvragen of ik nu niet dingen doe die zie in 2013 gaan verbieden en er dus voor gestraft kan worden.
Nogmaals dan zijn we echt de sjaak :)
sir_smokalot zegt
Dat denk ik niet, dat lijkt me juridisch niet haalbaar. Echter innen vanaf 2013 wellicht wel. Weet niet in hoeverre dit mgl is, maar tegenstanders noemen het al bangmakerij (zie update)
jolig zegt
@sir_smokalot: Ook in 2013 staat die auto gewoon nog voor 1 juli 2012 geregistreerd. Lijkt me niet dat ze daar dan nog wat aan kunnen doen. Dat krijg je ervan als je de markt ontwricht met je geneuzel over die paar grammetjes.
anakiet zegt
@sir_smokalot:
Klopt. Daar ging het mij ook om. Dat is zo draconisch dat het lachwekkend is vandaar de :) achter “de sjaak zijn”
norge zegt
Leasing…..het zou verboden moeten worden…
The360box zegt
Ik heb het sowieso allang gehad met die 2 gladjakkels, alleen maar stelen, meer niet onder het mom van ‘crisis’, schurken..
luuktb zegt
@The360box: Je doet net of ze er zelf beter van worden :D
wimbers zegt
straks gaan ze nog een wet verzinnen die met terugwerkende kracht 60% inkomstenbelasting oplegt aan iedereen die 50% van de balkenende norm verdient. gewoon.. omdat het kan..
dit is natuurlijk onzin, maar zo’n bleekers en de grappen die ze verzinnen zorgen wel voro een professionele leegloop in NL.
Griffin zegt
Precies om dit soort constructies werd de gewijzigde grijs-kenteken regeling indertijd van de ene dag op de andere afgekondigd en in werking gezet. Beetje dom van Weekers dus, want dit had’ie zelf ook kunnen bedenken. En dan achteraf gaan klagen? Tsja…
jolig zegt
Als we kennelijk toch een wensenlijstje mogen inleveren met regeltjes die we graag volgend jaar veranderd zien, dan heb ik er ook nog wel een paar:
– aantal privé kilometers een percentage laten zijn van het totale aantal gereden kilometers met een minimum van zeg 500.
– bewijslast bijtelling bij de overheid leggen en verder gewoon vertrouwen op de burger. Boetes die eraan vastzitten mogen wat mij betreft best omhoog in dat geval.
joosthoeve zegt
@jolig: Dat eerste is natuurlijk iets wat iedereen wel wil. Maar dat tweede, hoe zie jij het gebeurden dat de overheid moet kunnen bewijzen dat iemand dan wel of niet privé met een auto rijdt?
jolig zegt
@joosthoeve: Zij willen al die belastingen graag hebben. Waarom moet ik zoveel werk hebben om alles bij te houden terwijl ik niet eens iets hoef te betalen. Ik heb wel wat beters te doen. Laat ze maar zo’n kastje komen inbouwen op m’n auto waarop ik prive en zakelijk kan indrukken. Ik weet dat ze bestaan, maar waarom moet ik uren en kosten maken om aan te tonen dat ik iets niet aan het doen ben?
joosthoeve zegt
@jolig: True. Maaar die kastjes kan je zelf dan toch ook in laten bouwen als jij weet dat ze bestaan, of wordt dat niet als officieel gezien door de overheid?
mrbones zegt
@jolig: jouw ideeën zijn de bakenmat voor grootschalige fraude
BJ zegt
Liever doen ze wat aan lease rijders die wel de lage bijtelling toucheren maar niet het bijbehorende verbruik realiseren…
undifined1 zegt
@BJ:
dat is dus iedereen? Wie haalt nu het opgegevens verbruik, waarom denk je dat al die auto’s tegenwoordig een eco+ modus heeft? Dat is gewoon een stand waarin de auto bijna niet reageer dop het gas, geen toeren wil draaien en die automaat al bij 1500 ofoz opschakeld,
die stan dis er allen maar om goed door de testcyclus te komen en verder gebruik niemand ook nog maar 1 seconde die stand.
norge zegt
@undifined1: + 1
Benjamin1 zegt
@BJ: plus 1.
belg078 zegt
Ik denk zelfs dat die “groene auto’s” alleen maar slechter zijn voor het milieu! als een hybride á la prius, insight of wathever in de handen van een vertegenwoordiger continu 150 knalt op de rechterbaan is er weinig hybride aan. maar een (spuuglelijke!) auto met een te klein motortje die overuren staat te draaien met dito verbruik!
Ik zeg cyclus op de shop, en een realister beeld maken van het verbruik en daar op afrekenen!
belg078 zegt
@belg078: of de uhhh.. linkerbaan of de middenbaan…. :lol:
zakar36 zegt
@belg078:
Tja die gasten zijn daar te dom voor.. Rij je een dikke auto met zelfde verbruik en een lekkere motor dan wordt je alsnog afgestraft vanwege de uitstoot. Ik heb er iniedergeval geen woorden voor :(
mrbones zegt
Volledig terecht. Gewoon betalen, belastingen vindt niemand leuk
jeanclaude zegt
dit is toch gewoon terecht, lekker 25% betalen. 9 van de 10 heeft toch geen recht op 14 of 20% bijtelling omdat ze toch allemaal met die spaardiesels 1:15/16 rijden.
mashell zegt
Beetje flauw van Weekers, de regels zijn duidelijk auto voor 1 juli op kenteken dan 5 jaar vast bijtellingspercentage. Aanpassing van de belastingwet kan de rechter dan wel eens als onwettelijk beoordelen. Ik zou me veel meer zorgen maken over de instortende autoverkoop die we in de 2e helft van het jaar gaan zien.
Hubert zegt
@mashell:
Maar dan ook leasecontract in laten gaan op 1 juli.
Dan maar een paar maandjes dubbel leasetarief, of de maatschappij moet de auto maar eerder terugnemen. (ze zijn toch zo creatief in het bedenken van allerlei constructies?)
GT4Ever zegt
Gewoon allemaal weer terug naar één bijtellingspercentage. Scheelt een hoop gezeur en moeilijk gedoe. Voor de uitstoot is het inderdaad toch onzin want er zijn zat auto’s in de 14% bijtelling die velen malen meer verbruiken als een “onzuinige” auto. Ze kunnen beter één basis bijtellingspercentage stellen en aan het eind van het jaar bestuurders belonen met een kleine teruggave wanneer zij het afgelopen jaar zuinig hebben gereden.
mellie zegt
beetje flauw van de overheid maar het draait allemaal om geld natuurlijk