Matrixborden zijn een prachtige uitvinding in een land met een druk verkeersnet, maar dan moeten mensen zich er wel aan houden natuurlijk. Rijkswaterstaat luidt de noodklok: wij Nederlanders lijken steeds vaker onze eigen regels te volgen bij een rood kruis boven een stuk wegdek.
En eerlijk is eerlijk: af en toe is het wel erg verleidelijk om even een stukje lege baan te pakken. Het asfalt ligt er toch, dus waarom zou je het dan niet gebruiken? Ook ondergetekende heeft wel eens gezondigd op een laat tijdstip, toen de keuze moest worden gemaakt: of hard in de ankers voor die auto die met 110 een vrachtwagen inhaalt, of een baantje opschuiven en snelheid houden.
Toch kan het behoorlijk link zijn, want een rood kruis wordt ook gebruikt wanneer er iemand met pech op het wegdek staat, of wanneer er een hulpdienst dringend langs moet. Daarom wordt er wel driftig voor geschreven door de autoriteiten. Tussen maart en augustus zijn er niet minder dan 2300 bekeuringen uitgedeeld voor dit vergrijp. De KLPD had al laten weten hierop extra scherp te controleren
Wat wel weer actueel is: tijdens dichte mist worden ook vaak spitsstroken afgekruisd, voor de veiligheid. Komen we meteen uit bij de autoblog-lezersvraag: negeer jij wel eens een rood kruis (en dan bedoelen we niet deze)? Zo ja, hoe verantwoord je dit voor je zelf? Laat het weten in de comments.
TDI-goeroe zegt
ik negeer ze nooit, bij mij zijn verder geen centjes behalve een kwak BPM, BTW, MRB en accijnzen te halen, ik vind het wel goed zo.
Pino143 zegt
Nog nooit genegeerd.
huupe zegt
Op de A1(soort van betuwelijn) bij Deventer wil ik ze wel eens negeren als vrachtwagens elkaar kilometers lang aan het inhalen zijn
huupe zegt
@huupe: aleen bij die spitsstrook en goed zicht (voor en achter)
BJ zegt
@huupe: Heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik kan me de actie wel voorstellen… Dat is overigens ook de plek waar ik dat het meest zie gebeuren.
lacasitos zegt
@huupe: gelijk heb je hoor. Daar is de situatie bizar met al die vrachtwagens. Ze moesten van de ‘plusstrook’ gewoon een vrachtwagenstrook maken.
Darahan zegt
Negeren doe ik nooit, ze sluiten die stroken niks voor niks af. Al moet ik wel toegeven dat ik vorig jaar een paar honderd meter vluchtstrook meegepakt om een tentamen niet te missen.. Gevalletje `nood´ breekt wet.
mashell zegt
@Darahan: dat is nou het het probleem. Ze sluiten de stroken wel voor niks af. De spits en plus stroken zijn buiten de spits gewoon afgekruist met een rood kruis. Daarom zien mensen het verschil niet tussen een gevaarlijke situatie en een extra rijstrook waar niks mis mee is maar vanwege verkeersdrukte dicht is. De oplossing: spits en plustroken altijd open, dan staat het rode kruis er alleen nog maar als het gevaarlijk is. Nadeel, omdat die extra stroken smaller zijn mag je straks in heel het land bijna nergens meer sneller dan 100.
blacksquad zegt
Nog nooit genegeerd! Levensgevaarlijk! Daarom zou niemand ze moeten negeren!
Pruts0r zegt
Nog nooit genegeerd.
Wat ik net zo gevaarlijk vind zijn autoproblemisten die voor eigen rechter gaan spelen en wanneer er iemand over een afgekruiste strook rijdt naar links (of rechts) gaan om deze auto af te snijden. Dat is misschien nog wel gevaarlijker!
Ook de dames en heren vrachtwaggelbestuurders hebben hier nog wel eens een handje van….
Lustigson zegt
Off-topic, maar net zo goed wordt de snelheid op de matrixborden door de meeste automobilisten eerder geïnterpreteerd als de afstand tot de file. :)
huupe zegt
@Lustigson: true
wokpan zegt
Gewoon niet doen
lincoln zegt
ik negeer “andere kunne nie rijien nie” topics ..
potver7 zegt
@lincoln: blijkbaar niet…
bempi zegt
Rode kruizen op de matrixborden staan vaak te lang aan en zorgen voor onnodig oponthoud en file vorming.
Zodra ze voor die matrixborden gaan of bij het einde van een file zijn, terwijl het nog aangegeven staat, dan geven ze toch een partij gas. Zelfs een Ferrari houdt dat niet bij.
glashelder zegt
Grappig dit bericht. Viel me gisteren ook op. Weet niet meer waar (beetje te mistig).
Mercedes C fout getuned met een heel blonde sloerie op de bijrijdersplek.
Prachtige karikatuur.
Vreddy_B zegt
1x per ongeluk genegeerd. En dat was € 160,- dus nee dat doen we maar niet meer.
Kvgorp zegt
Ik als wegenbouwer ben hier heel heel fel op tegen. Ik zal maar niet zeggen wat ik tegen zou doen. Dat is niet bepaald aardig. Ik ga bij die pennenlikkers toch ook niet op hun bureau staan. (sorry pennenlikkers)
vale46 zegt
@Kvgorp: groot gelijk.
Ze worden niet voor niks afgesloten.
Voor een noodgevalletje kan je het gebruiken, daar dient het voor.
Maar gewillig andere bestuurders inhalen om 20 sec eerder op je bestemming te komen niet
Punt!
kaasboerin zegt
Ik snap dat je het doet in zo’n scenario die jij omschrijft Smokalot.. Rijdt niet vaak op de snelweg maar ben deze borden vaak genoeg tegengekomen, waar ik me wél verschrikkelijk aan erger is dat als er 2 stroken file staat dat sommige dan op de 3e strook (waar de rode kruis dus aanstaat) doorrijden om zo ver mogelijk in de file te belanden.. Die laat ik er dus never-nooit tussen.
Vreddy_B zegt
@kaasboerin:
Zelfde hier. Die mensen die van links naar rechts gaan en tot het einde door rijden om nog even die laatste 10 auto’s te pakken, die komen er bij mij niet tussen.
potver7 zegt
@kaasboerin: O dat soort lui laat ik er gewoon tussen hoor, onder luid getoeter en wat lichtsignalen. Heb liever dat ze de achterbumper van m’n voorganger eraf rijden dan dat ze dat bij mij doen. Ik houd doorgaans ruim voldoende afstand dus als er wat fout gaat sta ik wel op tijd stil (hoop ik).
desjonnies zegt
@potver7:
@Vreddy_B
Die MOET je er tussen laten.
Want ze werden vroegah nooit gekozen om een voetbal ploef samen te stellen.
Moesten altijd oude jurkjes van hun zussen aan naar school
En droegen toen al vlechtjes in hun haar.
En konden hun plas nooit ophouden.
BJ zegt
@kaasboerin: Als ze onder rode kruizen door rijden heb je volgens mij gelijk, maar tot het 1e rode kruis (dus tussen de pijl en het 1e kruit) mag je volgens mij rijden. Weet niet precies naar welke situatie je refereert, maar kan wellicht onnodige frustratie voorkomen.
Overigens raakt dit nauw aan het slechte ritsgedrag in NL; iedereen zou tot het laatste punt door moeten rijden en dan ritsen ipv al in de 500m er voor. De truc is dan dat de strook die er tussen moet de snelheid aan neemt van de andere strook, maar dat doen maar heeeeel weinig mensen, met als gevolg dat anderen er volgas langs knallen tot het eind punt, waar het dan weer duwen en trekken is omdat mensen de inhalers er op hun beurt niet tussen laten… :-(
griffendahl zegt
Ik streef er altijd naar om me aan alle verkeersregels te houden, dus ook rode kruizen. Moet wel zeggen dat als ik door wil rijden en ik zit achter inhalende vrachtauto’s en iemand komt me over een afgesloten rijbaan voor bij dat dat flink frustrerend is. Ben je dan zo belangrijk… ??
Vreddy_B zegt
@griffendahl:
Niet belangrijk. Wel asociaal ;-). Maar dat leren mensen wel af, als er genoeg printen op de mat vallen.
potver7 zegt
@Vreddy_B: denk je?
Ik ken er zat die gewoon doorgaan met hun asociale rijgedrag; je hoort ze wel steeds harder tekeergaan tegen het Bevoegd Gezag. En het ligt altijd aan die andere weggebruiker(s), want die re(e)d(en) in de weg/te langzaam/asociaal/anderszins ongewenst (doorhalen wat niet van toepassing is).
griffendahl zegt
@Vreddy_B: Vraag me dat werkelijk af ;) Maar moet mezelf gewoon leren me daar niet aan te irriteren…
Vreddy_B zegt
@griffendahl:
Daarom ben ik ook voor een punten rijbewijs voor iedereen. Niet irriteren in het verkeer is onmogelijk ;-). Maar merk wel aan mezelf dat ik me minder druk maken. Als mensen zo nodig willen dringen.. nou dan gaan ze maar voor. Bumperklever? Ik ga wel naar rechts… Zonde van mijn dag
oxje zegt
Ik negeer ze nooit, wel probeer ik af en toe zo ver mogelijk door te rijden (asfalt gebruiken!), iets wat me op de verbindingsweg A4->A9 met enige regelmaat (zeker in 25% van de gevallen) bijzonder kwalijk genomen wordt in de vormen van gesein met groot licht tot complete blokkades van personenauto- en zelfs vrachtwagenchauffeurs die graag politieagentje willen spelen aan toe.
potver7 zegt
@oxje: O ben jij dat… ;)
Wellicht betekenen die signalen dat je gedrag door medeweggebruikers als ‘asociaal’ wordt gezien. Iets met ‘voordringen’ of zo.
oxje zegt
@potver7: Ja dat ben ik ja! ;)
Sja… ik kan er niets aan doen dat mensen gelijk zenuwachtig worden en koste wat kost gelijk van de verderop gesloten rijstrook af willen wanneer ze ook maar een knipperende pijl zien in de verte… ik rij gewoon rustig door want verderop kan je op veel relaxtere wijze ritsen omdat het daar alweer beter doorrijdt. Overigens is dat invoegen wel _altijd_ voordat ik bij het rode kruis ben. Kortom, ik snap het probleem van die mensen niet zo. Zij kiezen ervoor om gelijk rechts te gaan rijden, ik niet.
BJ zegt
@oxje: In principe heb je gelijk, maar het zou helpen als je er niet volgas langs rijdt. Ik rij ook tot het einde door, maar zoveel mogelijk in het tempo van de baan rechts van mij. Dan heb je niet die gefrustreerde reacties en help je volgens mij mee aan een fatsoenlijk rits-patroon.
varln1991 zegt
Het is me wel een keer per ongeluk gebeurt, op een snelweg waar je zelden komt bijvoorbeeld.
Levensgevaarlijk als mensen rode kruizen negeren, je zal maar met 80-100-120 op een stilstaande auto klappen, waar misschien zelfs wel mensen bij staan.
Kvgorp zegt
Gelukkig hebben we nog botsabsorbers voor de wegwerkzaamheden staan om ons te beschermen. En die werken best goed.
http://www.brabantsdagblad.nl/multimedia/archive/01927/BD_14839004_148390_1927528a.JPG
Nee ik heb jullie echt niet gezien hoor geen kruis geen pijl geen flitslampen…. sukkels.
kaasboerin zegt
@Kvgorp: Nee, ze rijden zich opzettelijk dood.. Doh..
euro95 zegt
@kaasboerin: +1
Kvgorp zegt
@kaasboerin: nobody died. zo’n absorber is een grote kreukel zone van 4 meter met allemaal kamertjes van 5 cm en allu schotjes. Het zal niet voelen of je in een berg met kussens springt maar je staat wel rap stil. Daar issie voor ontworpen. En die zet RWS niet voor niets neer.
bempi zegt
@Kvgorp:
Grappig. Het merendeel van de foto’s die je laat zien, is er een vrachtwagen betrokken bij het ongeluk.
Dat is toch wel een statement dat het negeren van een rode kruis vaak niet komt van een bestuurder in een doorsnee personenauto.
Tel daarbij ook nog op dat vrachtauto’s zwenken van links naar rechts / amper binnen de lijntjes kunnen blijven in de avonduren, waarbij auto’s noodgedwongen moet afwijken op de rijstroken van de rode kruizen met alle gevolgen van dien.
Persoonlijk. Een veegwagentje werkt effectiever, sneller en goedkoper dan 3 – 4 man met een bezemstokje. ;)
bempi zegt
@bempi:
Correctie: moeten wijken naar de rijstroken met een rode kruis. ;)
potver7 zegt
@bempi: meerderheid? ik zie er maar eentje (de bovenste); bij de middelste is het een personenwagen en bij de onderste staat de veroorzaker niet op de foto. Tenzij jij meer weet over dat geval?
En over die veegwagen: die is niet altijd zo snel beschikbaar, mannetjes van Rijkswaterstaat zijn er meestal wel snel bij en hebben over het algemeen die bezems bij zich.
bempi zegt
@potver7:
Het veroorzaken van een ongeluk kan natuurlijk van beide kanten komen. Het feit blijft dat ik op de bovenste en onderste plaatje een vrachtwagen zie die licht tot ernstig is beschadigd door een ongeval.
Hulpdiensten staan over het algemeen goed gepost op centrale plekken door heel het land. Zo’n veegwagentje kan makkelijk overal komen vanwege zijn omvang. Het enige probleem is dat hij niet snel is, maar als je hem opvoert is dat probleem ook opgelost.
Op de lange termijn groot investeren in veegwagens scheelt toch weer salarisposten van de lokale gemeenten.
Kvgorp zegt
@bempi: De vrachtwagen waar de botsabsorber aan moet hangen moet minstens 5 ton wegen. Regels van Rijkwaterstaat.
Over vrachtwagens en wegwerkzaamheden kan ik ook boek vol schrijven die mannen kijken helemaal nergens naar. Heb een keer heel de zijkant van mijn wagen in elkaar gehad omdat een vrachtwagen het nodig vond om alle pionen plat te rijden. Die dingen schieten zo hard weg dat ik mijn hele zijkant heb kunnen laten uitdeuken. Mijn wagen stond op met 2 wielen op de vluchtstrook en 2 in de berm. Heb een keer een vrachtwagen op een asfaltfrees zien klappen. Als het verkeer over de vluchtstrook moet heb ik een keer weg moeten springen voor een rondvliegend trapje over de geleiderail naar een ANWB paal. De mannen van DHL remmen nergens voor en Polen trekken van schrik aan het stuur als ze een asfaltmachine nadat ze al 18 uur gereden hebben.
wouter070 zegt
@Kvgorp: Ik zit zelf bij de Wegenwacht en vind dat er veel harder opgetreden mag en moet worden tegen mensen die dit soort tekens negeren.
Het land is te vol , te druk en er is geen ruimte voor mensen met haast. Egoisme in het verkeer samen met niet op letten zorgt voor de stomste ongelukken.
Gelukkig is het jaren geleden dat ik een collega ben kwijt geraakt door een vluchtstrook aanrijding ,maar ik moet zeggen dat ik nooit echt op mijn gemak aan het werk ben op de vluchtstrook.
Voor iedereen die het wil weten : Als de ruimte tussen de door getrokken streep en de bestuurdersdeur minder is als 1 meter mag ik niet uitstappen. Ik dien dan de laatste rijbaan af te laten kruizen.
densjo zegt
Ik negeer ze niet. Dit is weliswaar offtopic, maar wat ik niet snapte was dat er gisteren vlak na de avondspits een lijnbus over de vluchtstrook reed op de A10 na de Zeeburgertunnel. Lijkt mij dat deze de vluchtstrook niet mogen gebruiken wanneer het mistig is : levensgevaarlijk.
Vreddy_B zegt
@densjo:
Op heel veel plekken is het toegestaan voor lijnbussen om de vluchtstrook te gebruiken.
potver7 zegt
@Vreddy_B: maar alleen tijdens file, en dan alleen met beperkte snelheid – als je wel eens in een bus gezeten hebt die over de vluchtstrook rijdt, dan snap je waarom: veel ruimte is er meestal niet en de gemiddelde automobilist houdt er al helemaal geen rekening mee.
autogedrocht zegt
Ik negeer alleen het rode kruis van mijn vrouw…
utr1984 zegt
Ik vind het asociaal, vooral als er een file staat en iemand denkt nog wel ff de rest in te kunnen halen. Liefst stuur ik dan eventjes naar links als zo’n knuppel denkt even in te mogen halen. En rara, een bepaalde bevolkingsgroep is daar heel goed in. Ook met busbanen in het mooie Utrecht…
troublesome88 zegt
Wat een zeurende mensen allemaal, jullie moeten is in en rondom een grote Italiaanse stad gaan rijden, daar rijdt iedereen in 3 rijen op een 2baans weg, en daar moet je doorrijden anders duwen ze je wel aan.. Ik haal zelfs mensen in over de vluchtstrook als ze 120 rijden op de 5e strook van de A2, dat noem ik pas asociaal!
potver7 zegt
@troublesome88: tsja, meestal gaat het goed ja… Heb je de ongevalstatistieken van Italie er wel eens op na geslagen? Heb je wel eens een Italiaanse auto zonder deuken gezien?
En wat jij uitspookt op de A2 – rijp voor Artikel 5 zou ik zo zeggen.
Vreddy_B zegt
@troublesome88:
Niet van die helden praat. in Italië rijden ze gewoon met 2 naast elkaar als het een 2 tweebaansweg is. Heel af en toe gebeurd zoiets op een stokoude rotonde zonder lijnen.
En betreft je rij gedrag, mensen als u moeten ze het rijbewijs afnemen. Maakt het een stuk veiliger.
troublesome88 zegt
@Vreddy_B: Of van mensen die links rijden terwijl ze dat 3 banen verderop ook kunnen doen :)
norge zegt
Nee liever geen rood kruis :evil:
Aquios zegt
Ik heb nog nooit zo’n kruis genegeerd. Er zijn nou eenmaal dingen die ik nooit zal overtreden en dat is er 1 van. Ik rijd veel op de weg en zie dan ook regelmatig dat er mensen over banen met een kruis rijden. Blijkbaar denken ze dat die 5 minuten die ze eerder op de plaats van bestemming het risico van een ongeval waard is.
wimbers zegt
nog nooit genegeerd, wel kapot aan geergerd:
@vale46:
ze worden juist wel voor niets afgesloten. er worden spitsstroken en plusstroken afgesloten omdat het neit druk is.. dat het dan nog steeds logischer is o wel 3 banen te hebben om te voorkomen dat het druk wordt gaat er blijkbaar niet in.
hoe vaak ik niet buiten de spits (dat is na 7 uur op de A9) op 2 banen met 70 achter elkaar aan moet tuffen omdat baan 3 is afgesloten, het is tenslotte 7 uur geweest… zelfde verhaal op de a27 bij gorichem, sluiten ze links af terwijl er nog een enorm verkeersaanbod is.
vale46 zegt
@wimbers: Het verkeer word toch in de gaten gehouden met camera’s, niet? Het zijn toch de mensen achter die camera’s die beslissen of een rijstrook open gaan, geen computersysteem.
Die mensen gaan je echt niet expres dwarsbomen hoor.
Als het verkeer geen file vormt is het een pechstrook, pas als het zo druk is dat er file begint te vormen dan gaan ze open. Er zal ooit wel eens een onregelmatigheid zijn, maar dat is met veel dingen zo.
Zolang het verkeer vlot (ja 70 is nog redelijk vlot) kan doorrijden is er toch niks aan de hand?
Die extra rijstrook is maar voor noodgevallen. Als die er niet is is er geen pechstrook voor als je panne hebt = groot probleem.
Even voor de duidelijkheid de Rijswaterstaat citeren:
“In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
* langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens harder rijdt dan 50 km/u, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/u
* stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/u rijdt
* langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.”
sebastos zegt
Vooropgesteld, door rood kruis rijden is fout. Maar deze situatie hebben ze wel zelf veroorzaakt. Er is bij rijdend Nederland volledig onbegrip over de dichte rijbanen die onnodig weg liggen te stoffen. Dat daar allerlei milieuregelgeving de oorzaak van is, is onbekend bij het grote publiek. Sta je een uur in de file en zie je links van je een prachtige, lege rijbaan, dan veroorzaakt dat behoorlijke irritatie.
Ook het onnodig plotseling verlagen van de snelheid naar 50, terwijl er geen file is, veroorzaakt grote irritaties en zelfs gevaarlijke situaties.
Snelwegen kilometers afsluiten, voor het snoeien van een boompje. Noem maar op. Dit alles bij elkaar, zorgt niet bepaald voor het begrip waarnaar ze op zoek zijn. Maar, je hoort niet door een rood kruis te rijden, maar begrijpen doe ik het zeker.
dennisr zegt
weer zo’n bericht waar je weinig mee kan.. (no offense) maar dit is allemaal afhankelijk van de situatie.. als jij doelloos ergens staat te wachten en je kan daar binnen 10 tellen weg zijn door even het kruis te negeren is er toch niks aan de hand, als je ziet dat het niet kan zul je het ook wel niet doen.. en met deze mist lijkt het me toch logisch om zoiets gewoon maar op te volgen..
trouwens, je betaald er idd voor, dus gebruik het ook maar :D (als het kan!)
Modus zegt
Die dingen staan niet voor niks op rood. Er staat nergens in de wet ‘je moet die strook vrij houden BEHALVE: als dat betekent dat je dan in de remmen moet voor een auto die met 110 een vrachtwagen inhaalt’. Maar op die manier zie je altijd mensen zogenaamd legitieme redenen verzinnen voor het feit dat ze te hard rijden, of dubbel parkeren, of zoals dit voorbeeld.
Regel is regel, klaar.
hotseflots zegt
Ik negeer ze nooit. Ik let er zelfs goed op. Zorg altijd er precies onderdoor te rijden.
Zo negeer ik ook nooit het rode licht. Let altijd op dat de weg vrij is.
lemster zegt
Eigenlijk negeer ik ze nooit. Heb wel eens een enkele keer dat ik ietwat illegale snelheden rij met de motor dat ik er even over inhaal bij twee vrachtwagens die elkaar inhalen ofzo. Maar langer dan een seconde zit ik er nooit op.
Jantje_555 zegt
doen jullie dit nu pas, in Belgie is dit al jaren!
lennyv87 zegt
Ik negeer ze niet, omdat ik mij ook altijd erger aan de personen die dat wel doen. Wat dat betreft ben ik best een braaf petje ;)