Simpel, ze maken geen grote auto’s. En daar gaan ze geen verandering in brengen, als het aan CEO Marchionne ligt. Fiat houdt het lekker klein.
Al vijf jaar op rij is Fiat de CO2-koning van autoland. Gemiddeld stootte een Fiat in 2011 118,2 gr/km uit, zo berekende JATO Dynamics, een automotive consultancy- en researchbureau. Uiteraard is dit een prima prestatie, en Fiat doet goed zijn best met onder andere de tweecilinder TwinAirs, maar het wordt ook wel een beetje geholpen door het gebrek aan grote auto’s in zijn gamma.
De Croma is namelijk uitgefaseerd, en daar gaat geen nieuwe van komen, met als gevolg dat het grootste dat je bij Fiat kunt kopen nu de Bravo is (de 500L is nog 20 cm korter). Een duidelijke keuze: het A- en B-segment (en in mindere mate het C-segment) is het Fiat-domein, Panda’s en 500’s moeten er verkocht worden. Alles boven het C-segment mogen andere merken (ook binnen de eigen groep) hebben, aldus Marchionne tegen Autocar. Een kleine connotatie: de Fiat Freemont is weliswaar groter, maar dat is eigenlijk een Dodge.
Een duidelijke keuze, maar dan moet je door de lage marges wel flink wat verkopen. Voor het milieuvriendelijke imago is het in ieder geval goed, zo kan je elk jaar weer triomfantelijk persbericht de wereld in sturen dat je de schoonste bent, net zoals BMW dat bijvoorbeeld ook doet met zijn 7 opeenvolgende kopposities in de DOW Sustainability Index. Altijd goede PR, dat soort dingen.
james125 zegt
Hij snapt het ‘schoenmaker, blijf bij je leest’ erg goed!
Nu nog een mooiere 500L UCH UCH Multipla.
glashelder zegt
Je had het toch ook altijd over een fiatje……..
Megakix zegt
…en waar is de Doblo in dit verhaal ? Nou ? Huh ?
desjonnies zegt
Och ze spelen goed in op de trend die op hun lijf geschreven is.
Als je de in Nederland verkochte Aygo’s, C’1’s en 107 bij elkaar optelt staat deze voiture met op en schouders op No1.
Daarnaast hebben we ons bedrijfsmatig zo’n Punto Dieseltje aangeschaft en moet ik zeggen dat het gewoon een volwassen auto is, stil, ruim en superzuinig. En alles erop en eraan, LM velgjes, climate control, cruise en een TomTom op het dash.
De kleine auto is volwassen geworden, wen er maar aan !
kaasboerin zegt
@desjonnies: Inderdaad een prima auto zo’n Punto, hij wordt steeds mooier. Sterker nog, ik vind hem best gaaf. Vroeger werd Fiat gezien als budget merk maar dat is nu wel anders. Nu is het zoals je al zei C1, Aygo, 107 en Polo. Volgens mij valt Punto meer in de Suzuki Swift klasse e.d. Heb zowel in een Swift als in een Punto gereden, is voor die prijsklasse helemaal niets mis mee, als je gaat vergelijken.
Laue zegt
Fiat het A – C segment, lancia het C – E segment, en misschien dat alfa als het sportieve merk terug komt. wie weet. Lijkt me een goede strategie.
glashelder zegt
Ik dacht dat Lancia (eigenlijk) niet meer bestond?
mout zegt
@glashelder: Wordt dat ergens tegengesproken dan?
Laue zegt
En zodra het fiat concern in alle segmenten thuis is kunnen ze langzaam alle merken in elkaar laten overlopen zodat je budget,normaal en premium merken krijgt zoals VAG dat doet. Bewezen succes!
kaasboerin zegt
@Laue: Ik denk niet dat de MiToOo en de Giulliettatatata überhaupt een greintje sportiviteit bezitten.
Jorrit zegt
@kaasboerin: Nouja, een Giulietta wordt in de pers nog best als sportief omschreven. ;-) Zo’n QV hoekt best lekker (zelf ook een stukje in mogen rijden).
Laue zegt
@Jorrit:
Alles is relatief.
Alessio zegt
De fiat Freemont en fiat doblo die zijn toch beiden groter? Welk van hun merken speelt dan in de hogere segmenten? Alfa heeft daar niets momenteel, enkel lancia en ik weet niet of ze het daar alleen van kunnen redden..
kaasboerin zegt
@Alessio: Ik vrees dat ook Lancia niet meer dan een lijk in de kast zal zijn voor Fiat. Tenzij zij hier op de 1 of andere magische wijze ooit winst uit weten te peuteren in de toekomst.
Alessio zegt
@kaasboerin: Spijtig genoeg wel, maar dat had het niet hoeven te zijn.
De 300C is op zich geen slechte auto en hij staat met een Lancia-badge niet slecht vind ik persoonlijk, maar de Italianen zijn wederom te lui geweest.
Er had een duidelijk onderscheidt gemaakt moeten worden tussen bv het US-interieur en het EU-interieur. Betere materialen, mooiere stoelen met mooier leer.
Idem verhaal langs de buitenkant. Ook hier veel te weinig eigen inbreng.
De ontwikkelingskost van de auto hadden ze niet. De kost om een en ander aan te passen aan de wensen van de Europese markt werd zo laag mogelijk gehouden.
Kans verkeken vind ik. Wat meer eigen inbreng had volgens mij toch wel impact gehad op de verkopen.
garp zegt
@Alessio: heel ander interieur heeft die 300C rebadge toch? Of herinner ik ‘m niet meer goed van de IAA?
Alessio zegt
@garp: de Thema heeft een volledig ander interieur dan de oude 300C, niet ivm de nieuwe. Zowel voor de 300C en de Thema, als voor de Freemont en de Journey, werd in samenwerking met Fiat een volledig nieuw interieur getekend, dat zou aangepast zijn aan de europese standaarden. Het probleem zit hem in die ‘aangepast’, voor de europese markt is dit volgens mij toch nog te amerikaans. Lancia moest een eigen EU versie gemaakt hebben ipv 1 algemene versie voor 2 verschillende markten.
sir_smokalot zegt
@Alessio: Vwb de Freemont, da’s geen Fiat, maar een Dodge-rebadge. Maar ik moet toegeven dat ik m helemaal vergeten was. Heb hem even toegevoegd.
Vwb Doblo, Sedici e.d.: tsja, tsja…Als je het over de Peugeot-verkoop hebt, dan reken je de partner ook niet echt mee toch?
jack_abarth zegt
@sir_smokalot:
De sedici is toch gelijk aan de SX4 van suzuki?
Alessio zegt
@sir_smokalot: Freemont is inderdaad een dodge-rebadge, maar laatstgenoemde wordt toch niet meer verkocht in de EU?
Bovendien presteert de Freemont toch boven de verwachtingen qua verkoop. Niet zozeer in Ned/Bel maar wel bv in Italië.
De Doblo is inderdaad wel moeilijk te vergelijken.
stanny zegt
En het merk Smart dan? Volgens mij ligt daar de gemiddelde CO2 uitstoot toch lager?
donsei zegt
@sir smokalot,
je argument dat Fiat (helaas) enkel nog veel kleine auto’s klopt.
Maar dit is niet de voornaamste reden dat Fiat zo hoog scoort. Dankzij innovatieve motoren over de gehele range van TwinAir tot en met het blok uit de Ferrari 458 is ook het gehele Fiat concern al 5 jaar op rij de schoonste . Dus ook inclusief Fiat Professional, Abarth, Lancia, Alfa Romeo, Maserati en Ferrari en dat zijn zeker niet allemaal kleine auto’s.
ar156sw zegt
Lijkt me een prima strategie… nu nog de positionering voor de rest van de merken op orde :)Ferrari, Maserati en Fiat zelf staan nu volgens mij wel duidelijk in de markt.
Blijven Alfa en Lancia over… de logische richting zou volgens mij sportief-“premium” voor Alfa en luxe-“premium” voor Lancia zijn. Maar daar liggen nog wel wat uitdagingen. O.a. het wegkrijgen van de aanhalingstekens rond het woord premium.
Carreza zegt
Ik vind dit wel een erg riskante strategie. De 500 verkoopt nu als een trein maar hoe gaat dat binnen 3 jaar zijn wanneer ze met een opvolger moeten komen? Gaat die er even gelikt uitzien of gaat het een flauw afkooksel zijn van het huidige model?
Dan de nieuwe Panda… die ziet er weliswaar erg goed uit, rijdt ongetwijfeld ook goed maar het is wel zeer druk geworden in het B-segment. Fiat laat met andere woorden de hogere segmenten voor de concurrenten maar diezelfde concurrenten laten het A en B segment niet achter voor Fiat…
Dan de 500L… Dat is de eerste variant van de 500 en wordt (naar mijn bescheiden mening) meteen de eerste flop.
En om af te ronden: de Punto. Uiteraard ook een erg geslaagd model maar stilaan op leeftijd. Alle druk ligt dus weer bij de opvolger.
Ik hoop het beste voor Fiat maar zoals ik zei: zeer riskant.
lincoln zegt
@Carreza:
evenwichtig stukje ..
ik weet ook niet hoe de 500L gaat lopen ..
mijn wishful thinking is iig dat het een topper gaat worden ..
KaCh1ng zegt
fiat journey?
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: nvm, verkeerde naam :D
lincoln zegt
al 5 jaar op rij !!
en volgens mij (weet het niet zeker) is dat te danken aan de 1.3 JTD ..
KaCh1ng zegt
heeft fiat in zijn huidige modellijn een auto die sneller dan 220km/h rijdt?
tritone zegt
@KaCh1ng: Omdat?