Gedonder in de tent: na uitspraken van Fiat-topman Sergio Marchionne dat VW in Europa een bloedbad aanricht door de crisis aan te grijpen om agressief marktaandeel te winnen, reageren de Duitsers met de roep om zijn vertrek als voorzitter van de belangenorganisatie ACEA.
De ACEA (European Automobile Manufacturers Association) is een overkoepelende organisatie die de belangen van de Europese autofabrikanten behartigt. Voorzitter hiervan is Sergio Marchionne, maar niet lang meer als het aan VW ligt.
De Duitsers zijn namelijk gepikeerd door uitspraken van Marchionne in de New York Times, eerder deze week. Hij gaf aan dat VW zijn sterke positie in Europa misbruikt, om middels een agressief prijsbeleid marktaandeel te winnen.
Dat zijn stevige uitspraken, maar in plaats van te denken: ‘wij draaien als een van de weinige fabrikanten lekker in Europa, ons aandeel is dit jaar 30% gestegen, dus laat de altijd uitgesproken Marchionne maar even gaan’, voelen de op hun teentjes getrapte Duitsers (weer…) de noodzaak even te laten zien dat ze niet met zich laten sollen, en roepen ze bij monde van chef communicatie Stephan Grühsem luidkeels sofort om het vertrek van Marchionne (die zijn uitspraken met een Fiat-pet, niet een ACEA-pet, op deed) als voorzitter van de ACEA.
Kennelijk is het moeilijk om ergens boven te staan, en moet er meteen met scherp worden terug geschoten, terwijl iedereen zo onderhand wel weet dat Marchionne af en toe graag een vuurtje opstookt. Het typeert wel de onderlinge verhoudingen binnen Europa, die zich grofweg laten samenvatten als ‘Duitsland versus de rest’. Eerder dit jaar was er ook al discussie over de vraag of de industrie Europees gesteund moet worden, maar ook hier lagen de Duitsers dwars (naar mijn mening terecht overigens).
Het wordt er allemaal niet gezelliger op in ieder geval. Gaat Marchionne zelf niet weg (wat natuurlijk niet zal gebeuren), dan dreigt VW zelf uit de ACEA te stappen. Meer verdeeldheid, net wat de Europese auto-industrie nodig heeft.
Wat vind jij? Heeft VW zand in de vagijn, of hoeven ze niet alles te pikken wat ze door die pizzabakkers naar het hoofd geslingerd wordt?
Update 28-09: Het geschil is bijgelegd. Na een ACEA-meeting tussen o.a Winterkorn (VW) en Marchionne (Fiat) op de beursvloer van Parijs is de kou uit de lucht gehaald. Marchionne blijft aan als voorzitter, en VW heeft hier vrede mee. Eind goed, al goed. Er moet gezegd worden dat Marchionne het initiatief nam na een zoveelste plaagstoot uit het Duitse kamp.
garp zegt
Wil VW ook Alfa? En lekker goedkoop? Eerst Ducati naar de klinische VAG autobouwers en straks deze ook. Lekkere keuze blijft er over…
lamdi zegt
@garp: de overname van Ducati was alles behalve een ramp hoor.
Ducati had diepe schulden, had weinig innovatie vanwegen geldgebrek.
Het nieuwste topmodel, de 1199 panigale viel daardoor ook tegen.
Wss gaat het straks met Audi WEL weer goed.
Het zelfde geld voor alfa gok ik
niex zegt
@lamdi: okee de panigale niet succesvol? Ducatisti zijn het daar niet mee eens denk ik. Ducatis sportmotoren eindigen idd nooit bovenaan in de tests van motorbladen (die elkaar lijken na te blaten) maar dit komt door hun eigenzinnige en bewuste keuzes voor een motor die passie oproept ipv eentje die wint met droge cijfertjes.
De panigale niet innovatief? Ik noem een CFframe, wat nog niemand heeft gedurfd, en het hoogste vermogen ooit voor een Vtwin. Zo zijn er nog wat zaakjes waarin ze zeer innovatief zijn.
Betrouwbaar? Niet hun sterkste punt, nee. Vechten met de Jappen om tests te winnen zoals BMW dat met succes heeft gedaan, doen ze niet aan mee (zoals ook bv ktm). Ze maken onwijs mooie motoren met onwijs innovatieve techniek en super wegligging die inspireren.. Al eens een 916 bekeken? Daarna ging iedereen ineens uitlaatjes in de kont verstoppen. Ik kan wel dooooorgaan…
pininfarina zegt
@niex: Ja maar eenmaal in de ban van VAG ben je haast niet meer te redden en ga je denken dat alles wat Volkswagen/Audi aanraakt in goud veranderd en sluit je je ogen voor alles wat een niet VAG merk produceert of bedenkt. Dweilen met de kraan open…
VAG-man zegt
@lamdi: panigale, tegenvallen?
Beetje in de war ofzo?
Ruudje zegt
Als ze hierop niet gereageerd hadden dan had ik het noooit gehoord. Ik vind het zielig.
BJ zegt
Grappig, ik heb helemaal niet het beeld dat VW bezig is met een prijzenoorlog en lekker goedkoop autootjes op de markt aan het duwen is…
Jansen zegt
@BJ: Dat zal in Nederland ook niet zo zijn. De verdeling van het marktaandeel in Nederland is al jaren redelijk constant en VAG is hier al groot, wij betalen graag te veel voor de producten van VAG. Ik denk dat Marchionne op de rest van Europa doelt…
fapfap zegt
Met andere woorden: Fiat is zwaar jaloers op VW. Dat VW door “agressief prijsbeleid” marktaandeel probeert te winnen komt waarschijnlijk door de efficientie van de fabrieken waardoor ze het zich kunnen permiteren hun auto’s “goedkoop” aan te bieden. Daar is niet mis mee, want zo komen ze tegemoet aan de wensen van de consument. Daarnaast ligt het in de natuur van een bedrijf om zo veel mogelijk produkten te verkopen, en daarmee de omzet te verhogen. Laat ze er bij Fiat een voorbeeld aan nemen, in plaats van te huilen over hoe goed anderen het doen op dezelfde markt.
pininfarina zegt
@fapfap: Als jij met efficientie bedoeld dat de werknemers zwaar onderbetaald worden bij VW dan sluit ik me bij je aan. Inderdaad een manier om goedkoop auto’s te produceren en ze vervolgens overpriced in de markt te zetten. Maar ach, alles voor een VW Badge op je motorkap niet waar?
solmatje zegt
@pininfarina: zwaar onderbetaald? Kom eens met bewijzen man.. Onderbetaald worden ze in China en India!
pininfarina zegt
@solmatje: Okee. Dat ik 3 maand terug in Wolfsburg bij de stakingen was laat ik dan maar even buiten beschouwing, ze zullen dit dan wel voor de lol gedaan hebben.
solmatje zegt
@pininfarina: hier in Nederland wordt ook gestaakt, dat zegt niet altijd dat ze gelijk hebben of dat het terecht is. Kijk naar de leraren die een aantal jaar geleden nog gestaakt hebben.. Dat was in mijn ogen niet nodig
w0o0dy zegt
Je snapt er de ballen van da’s duidelijk. Niet de efficientie maakt dat VW dit kan doen maar de sterke kapitaalpositie, de prima bezettingsgraad van de capaciteit en de hoge marges op bepaalde producten. En nou wil het geval dat ze dat laatste gebruiken om in bepaalde segmenten vrijwel tegen kostprijs de producten de markt in stouwen omdat ze weten dat de concurrenten daar kapot aan gaan. Dumping dus (denk hierbij aan de Polo en de Up) en dat is op z’n minst keihard als je weet dat hierdoor 10.000 en hun baan zullen verliezen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze dus doelbewust de economien in andere landen schaden terwijl iedereen (met name ook in duitsland) roept dat het daar zo slecht gaat, etc… Boter op het hoofd? De duitsers profiteren gigantisch van de crisis op alle vlakken dus laten ze dan ophouden deze erger te maken OF ophouden met zeiken als ze een paar miljard extra aan de”probleemlanden” moeten uitlenen…
solmatje zegt
@w0o0dy: VW is bezig met het creëren van concurrentievoordeel. Als VW dit niet goed doet, dan worden ze (uiteindelijk) overtroffen door de concurrentie. Het lijkt me niet dat, op termijn overtroffen worden door de concurrentie, een strategisch doel van een groot bedrijf is, wel? Dat deze handelingen van VW bekritiseerd worden is duidelijk een vorm van onmacht en afgunst!
w0o0dy zegt
@solmatje: behalve als vw in de concurrentiestrijd vals speelt… en daar lijkt het op… Dumping is verboden en Vw kan daarop worden aangepakt… als er bewijs is, that is.
jrk68 zegt
@w0o0dy:
Als er bewijs is dan eindigt dat in de doofpot.
Of heb jij nog iets gehoord over dat aanbestedings schandaal van die politie auto’s?
solmatje zegt
@w0o0dy: Ok, ik ben dus benieuwd of dat ooit bewezen wordt.
jrk68 zegt
@solmatje:
Wat nu als je even uitgaat van de hypothese (ik noem dit bewust zo ondanks dat het in de praktijk schijnt te gebeuren) dat VAG subsidie krijgt van de spaanse overheid.
Die hebben er immers belang bij dat Seat overeind blijft.
Vervolgen verkopen ze die onder de kostprijs, wat vag dus niks kost, dat wordt immers gedekt door het subsidiepotje.
Dan is er sprake van onbehoorlijke concurretie.
Als deze hypothese klopt dan heeft dhr Marcione het volste recht om dit aan de grote klok te hangen.
solmatje zegt
@jrk68: als dit ooit daadwerkelijk bewezen wordt (wat het voor mij geloofwaardig maakt) is het in mijn ogen een fout van de Spaanse overheid. VW maakt handig gebruik van geld dat in het schootje geworpen wordt!
pininfarina zegt
@solmatje: Slaap lekker.
solmatje zegt
@pininfarina: ti’s smiddags
niex zegt
@w0o0dy: hehe, iemand met verstand van zaken ze zijn er ook nog, bedankt :)
norge zegt
“agressief prijsbeleid” van VW ? Whoeha ,dacht dat het andersom was of bedoelen ze dat de verkopers je agressief meer laten betalen?
Poll zegt
He da´s meneer Chong ;)
notsobig zegt
VW:
audi18 zegt
ik ben het wel met vw eens hie. als je zulke uitspraken doet, wat heb je dan te zoeken als CEO van een belangenorganisatie..
jrk68 zegt
@audi18:
Omdat hij de belangen moet dienen van alle spelers en niet alleen die van VAG.
Vooropgesteld dat hij zijn beschuldigingen hard kan maken heeft hij daar het recht toe.
negativan zegt
@jrk68: Met een Fiat pet op?
jrk68 zegt
@negativan:
Waar slaat dat op?
Oh ik snap het al een fanboy die bij alles wat hij denkt te kunnen uitleggen als kritiek op vag meteen op de kast springt en moet reageren.
Helaas moet ik je teleurstellen ik ben voor diversiteit.
Bovendien is het de taak van een voorzitter om erop toe te zien dat de leden zich aan de regels houden.
Ik heb elders trouwens gelezen dat Vag zich uit de acea terugtrekt als zo hun zin niet krijgen.
Dat doet mij denken aan een stampvoetende kleuter.
negativan zegt
@jrk68: Volgens mij lees ik hierboven dat hij zijn uitspraak deed met een Fiat pet op.
Heeft dus niets met het dienen van belangen van leden te maken.
Ben trouwens meer van de Yappen…
sir_smokalot zegt
Dat laatste kan je hierbvoven ook gewoon lezen hoor. Just sayin..
linuxxx zegt
@jrk68: Ik lees op andere site’s dat het zou gaan om kortingen op VAG voertuigen tot 25%.
mashell zegt
@jrk68: Als hij kritiek had op 1 van de leden dan bespreekt een professionele voorzitter dat binnen het verband met de andere leden en het probleemlid in het bijzonder maar absoluut niet in de krant. Marchionne heeft dat wel gedaan en heeft daarmee het verband geschaad omdat het doel van het verband juist is om niet rollebollend over straat gaan maar als fabrikanten met 1 mond naar buiten te spreken. VW heeft gewoon gelijk dat Marchionne als voorzitter gefaald heeft en dient op te stappen, maar had dat natuurlijk ook binnen het verband moeten bespreken.
w0o0dy zegt
Misschien aardig om wat info uit dit artikel toe te voegen…
De beschuldiging wordt kennelijk onderschreven door andere CEO’s en analysten.. en BMW en MB onthouden zich van een reactie…
http://www.bloomberg.com/news/2012-07-26/vw-calls-for-marchionne-to-quit-as-head-of-auto-group.html
sir_smokalot zegt
Denk dat het voor de verdieping voldoende is de links uit de comments te volgen, maar iig bedankt voor het aandragen van extra info. En tja, het is een vrije markt, em de sterkste bepaalt. VW wil kennelijk meer marktaandeel en is bereid hier marge op in te leveren. Prima, wat mij betreft, alleen voor de lange termijn geen gezonde visie. Dat anderen hier onder lijden is jammer, maar als zij de sterkste waren geweest hadden ze het wellicht ook gedaan. Welkom in de wereld van de grote jongens.
w0o0dy zegt
@sir_smokalot: behalve dat dumpen onder de kostprijs in internationale regels expliciet verboden is… dus als iemand bewijs heeft dat VW dat doet dan zijn ze het bokje
solmatje zegt
@w0o0dy: is dus waarschijnlijk niet het geval, want anders zal dat allang duidelijk zijn. De concurrentie is natuurlijk volop bezig om deze grootmacht dwars te zitten met het zoeken naar dergelijke fouten. Waarschijnlijk heeft VW (als mega groot internationaal bedrijf) zelf ook mannetjes die in de gaten houden of VW “internationale regels” aan het overtreden is. Dit kunnen zij niet permitteren!
w0o0dy zegt
@solmatje: Heb jij ff de kostprijs van de Up voo ome Sergio? Nee, ik ook niet.. en hij ook niet. Probleem van dit soort dingen is vaker dat je kan uitrekenen dat de boel geflest wordt, maar da’s nog iets anders dan dat je het kan bewijzen…
solmatje zegt
@w0o0dy: Hmm ok, maar het uitrekenen is toch het bewijs? Tenzij er niet goed uitgerekend wordt..
pininfarina zegt
@solmatje: Waar moet je mee rekenen dan als je geen exacte cijfers weet? Makkelijker gezegt dan gedaan.
solmatje zegt
@pininfarina: vraag je dit aan mij? Slaap lekker verder.. Woody zegt: “het probleem is dat het uit te rekenen is dat de boel geflest wordt”..
pininfarina zegt
@solmatje: Het is middag.
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Die up, dat is toch dat minuscule autootje dat verkocht wordt aan dubbel de prijs van een citroen c1? Of is er nog een andere?
jrk68 zegt
@heidekonijn:
Het gaat niet om Nederland, hoewel een up hier het zelfde kost als een C1.
Wij hier in Nederland betalen gewoon de hoofdprijs en die marge gebruiken ze weer om op andere markten (zuid-europa en de UK) de prijs te drukken.
Daar komt bij dat de duitsers een veel lager rente tarief op financieringen kunnen verstrekken dan andere landen.
Daar kan bv Fiat niets aan veranderen.
Dat is natuurlijk niet de schuld van de duitse fabrikanten maar wel mede van de duitse overheid die verregaande eisen aan die landen stelt met hoge rentes tot gevolg. En ja, als je dan als fabrikant hogere rentes moet rekenen dan heb je daar last van.
w0o0dy zegt
@Heidekonijn: 500 euro verschil in de vanafprijs zelfs in NL (met de grijpgrage handjes van PON ertussen)
heidekonijn zegt
@w0o0dy: In belgenland kost een c1 iets boven de 6000 euro. Een identiek uitgevoerde up dik boven de 10 000, een panda onder de 9000 en een panda classic 6600. Ik vind het niet zo gek dat vw zich kwaadmaakt als er over hen gelogen wordt.
jrk68 zegt
@heidekonijn:
Dan worden jullie genaaid of die up’s worden hier gedumpt.
In Nederland zijn de C1 en de Up ongeveer even duur.
Sterker nog een Aygo is duurder dan een Mii.
heidekonijn zegt
@jrk68: Dat is ook maar hoe je het wil zien. De prijzen in B lopen zowat gelijk met die van Duitsland en Frankrijk. En blijkbaar kost de kale up bij jullie 8500 en de nieuwe Panda 8000. Fiat iis dus zonder uitzondering goedkoper, en vw zou dumpingprijzen hanteren. Nou moe?
solmatje zegt
@w0o0dy: Daarnaast is het natuurlijk zo dat VW kosten beter kan verspreiden omdat ze veel meer merken onder zich hebben. Ontwikkelingskosten zijn hierdoor relatief veel lager.
Jipp zegt
@w0o0dy: waar staat dat dat verboden is? Het is geen slimme bedrijfsvoering maar er worden zoveel producten onder de kostprijs verkocht met als doel andere producten te verkopen.
Ze zijn gewoon slim bezig de concurrenten af te troeven.
w0o0dy zegt
@jipp:jij was toch jurist? Er is nogal wat regelgeving (eu en in vrijwel ieder land afzonderlijk) tegen predatory pricing en overige competition law. Veel plezier daarmee.
Jipp zegt
@w0o0dy: nergens staat dat ze daarmee niet hun eigen prijzen mogen bepalen om zo marktaandeel te winnen. Verkeerde interpretatie van de regels ventje.
Jipp zegt
@w0o0dy: een voorbeeld voor ie regelgeving: melk of iets dergelijks.
w0o0dy zegt
@Jipp: zoek maar eens op de jurisprudentie omtrent Wanadoo en de prijzen..
Producten mogen niet onder kostprijs worden verkocht om op die manier de concurrerende aanbieders te beschadigen..
As usual… you know shit.
w0o0dy zegt
@Jipp: of Wallmart bijvoorbeeld.
Esprit_de_Flandre zegt
Zoals @ruudje al zei, als VW niet had gereageerd zou bijna niemand hiervan gehoord hebben.
En dan komen we tot de conclusie: VW wil gratis reclame. Door zeer sterk te reageren op de uitspraak van Marchionne focussen ze de aandacht op z’n uitspraak, en daarmee krijgen ze extra reclame voor hun auto’s – “hé, VW voert een agressieve prijzenpolitiek, misschien het moment om er eentje te kopen” – plus de aandeelhouders zijn tevreden – “hé, VW breidt z’n marktaandeel uit, lekker!”
heidekonijn zegt
@Esprit_de_Flandre: Des te onbegrijpelijker is de publieke aanval van Marchionne. ‘Onze concurrent, die een premiumnaam hebben opgebouwd, is supergoedkoop! Hoort iedereen me? Spotgoedkoop zijn ze. On-der de prijs.’ Klasse. Had niet anders verwacht van een ‘manager’ die zijn eigen producten ‘een vergissing’ noemt.
Esprit_de_Flandre zegt
@heidekonijn: Misschien afgesproken spel? Eerst VW wat ‘zwartmaken’, wat VW goed uitkomt, daarna CEO van VW worden? Wie weet zijn de contracten al getekend…
jrk68 zegt
Vag is wat dat betreft net hun Fanboys, Als je ze de waarheid vertelt moet je opdonderen.
lamborgfan zegt
@jrk68: Wat is de waarheid dan?
jrk68 zegt
@lamborgfan:
Dat leg ik je nog wel eens uit als je puberbrein dat kan verwerken, Ik ga ff verder met mijn varken leren bidden, die heeft het eerder door.
ederooij zegt
@jrk68: geef dan wel antwoord. nu post je niks.
OT: SM zou gelijk kunnen hebben wat VW betreft, maar hij heeft zijn eigen boeltje ook gewoon niet op orde. Het blijven aanhalen dat de toekomst in Alfa Romeo ligt geeft mij geen gevoel van vertrouwen meer. (Mijn 159 heb ik vervangen door een 3serie, maar had graag een Alfa gehad.)
Verkeerde methode van opereren helaas. Net als de net nieuw geopende fabriek in voormalig joegoslavie. Ze hadden al overcapacitiet in Italië, en er was toen ook al een dalende lijn in de verkopen bij Fiat/Lancia/AR. Kun je wel zeggen dat je meer gaat verkopen, maar dan moet je wel iets te produceren/verkopen hebben. En dan komt de aanhoudende crisis de hoek om. Met uitstellen van vernieuwing van modellen creëer je dan uit of afstel bij de consument.
VAG doet het gewoon enorm goed doordat ze een consistente lijn in hun modellen hebben. Dan krijg je idd een soort eenheidsworst, maar dat is de gemiddelde consument worst. Dat zie je bij SEAT. De modelpolitiek en uitstraling, emocion, wat men daar aanhoud snijd geen hout. Daarom blijven daar de kopers weg. Skoda doet dat stukken beter, en VW zelf al helemaal. Maar kijkend naar hoe graag VW wil groeien, zal VAG geen kans onbenut laten om marktaandeel te winnen. Men zal echt niet onder de kostprijs gaan werken, maar wel op het scherpst van de snede. Zoals de consument het graag ziet. De 1 zijn dood is de ander zijn brood.
jrk68 zegt
@ederooij:
Ik verwijs u graag naar mijn reactie op de post van solmatje.
E34M5Touring zegt
Eindelijk een terugroepactie van VW die wel toegegeven wordt….
robinio zegt
Wat ik er ook uit begrijp is dat VW tegen veel lagere rentes hun auto’s kan financieren, waardoor het dus verstandiger is een auto op afbetaling te nemen bij VW dan bij Fiat. Maar de Fiatgroep heeft zelf ook lopen blunderen, de markt van duurdere auto’s wordt gedomineerd door de Duitsers, terwijl ze daar zelf met Alfa en Lancia ook een hap uit de taart hadden kunnen nemen.
heidekonijn zegt
Hoe een investment banker als Marchionne ooit verkozen is als hoofd van een automobielorganisatie is me een raadsel. Afvoeren met die boekhouder. Graag een autoliefhebber/manager. Di Montezemolo, Piech, Reitzle, Goshn, anybody..
gerard1710 zegt
Agressief prijsbeleid houdt toch niet per definitie aan dat auto’s onder kostprijs verkocht worden. Als dit wel het geval is moeten er sancties opgelegd worden, maar als er geen bewijs is moet je dit niet zeggen, onrust kunnen we in deze economische tijden niet gebruiken.
ej20g zegt
VW moet zich niet aanstellen. Ze doen nu net alsof de uitspraak van Marchionne hun verkopen kan schaden. Kom op zeg. Zou van één van de grootste concerns ter wereld wel verwachten dat ze tegen een beetje kritiek kunnen, maar blijkbaar is dat te volwassen voor VW. Kinderachtig gedoe.
luxaeterna zegt
VW speelt het gewoon mee. Iedereen leest door dit relletje dat vw grote kortingen geeft, en haast zich in grote getallen naar de lokale showroom. Erg slim.
speedie zegt
Marchionne gedraagt zich als een macho (gekastreerde stier)in de autowereld en misbruikt zijn positie om Fiat en niet de hele autoindustie te verdedigen. Als hij dezelfde kwaliteit ,dynamische, nieuwe marketen en inovatie zou gebracht hebben als bv VW dan moest hij zo niet zielig doen. Normaal dat VW zo reageert omdat ze dit juist wel gedaan hebben en daarvoor nu beschuldigd worden. Logika is ver te zoeken, hoe meer je je best doet hoe meer het zwarte schaap je dreigt te worden.
gearhead zegt
iemand die in zijn positie dit soort uitspraken doet is verre van professioneel. En da’s te zien aan het bedrijf dat hij leidt. Meerdere merken in het slop en een volledig induidelijke doelstelling. Nee dit is iemand die in paniek is en een stok zoekt.
Mark my words: Marchionne is vlug weg bij ACEA en daarna rap weg bij Fiat.
En terecht.
integralechubasco zegt
@gearhead: in de echte wereld is het merk waar jij op doelt een winstgevend bedrijf. Dus, toetsenbordriddert met je ’treffende stellingen’, wat jij stelt kan naar het land der fabelen, next!
gearhead zegt
en toen bleef het stil……………
Maar Fiat: goed bezig. Vooral doorgaan. Mosterd na de maaltijd maar zo’n faal moet je levend houden!