Goedemorgen. Hoewel deze week met alle rottige mist waarschijnlijk geen positieve bijdrage zal leveren in het verminderen van de filedruk (checkt u even of uw automatische verlichting nog aan staat?), was het het afgelopen kwartaal goed toeven op de Nederlandse snelweg. Maar liefst 30% minder files stonden er.
En dat terwijl het aantal verkeersdeelnemers steeg! Daar kan je mee thuis komen als verkeersminister. Dus presenteert Melanie Schultz met gepaste trots de nieuwe cijfers, die zijn bereikt ondanks een toename van 2,2% verkeer op de weg. De sleutel ligt in meer asfalt (en meer motorrijders?): dankzij extra rij- en spitsstroken staan mensen bijvoorbeeld gemiddeld 7 minuten korter in de file op de A12 tussen de knooppunten Oudenrijn en Gouwe. En dat is tijd die je mooi kunt gebruiken om thuis 7 minuten langer Autoblog te lezen. Win-win dus.
Uiteraaard hebben de Buzzkills van ZuurLinks genoeg aan te merken op het goede nieuws: Kamerlid Liesbeth van Tongeren laat weten dat dit tijdelijke succes over een paar jaar teniet wordt gedaan, omdat ‘de boel dan toch weer volslibt’. Eigenlijk is dit dus een Pyrrhusoverwinning. En dit zou natuurlijk nooit gebeuren als we gewoon allemaal 60 gaan rijden op (dezelfde hoeveelheid) 80-wegen.
Maar gelukkig zit mevrouw van Tongeren in de oppositie, en mag ze dus wel klagen, maar is het wel degelijk iemand anders (ergo: minister Schultz) die bepaalt wat voor beleid er gevoerd wordt. En dat beleid houdt in dat we de komende jaren nog 800 kilometer aan vers asfalt kunnen verwachten. Laat maar komen! Dan mag het eventuele kabinet Vouwfiets I over 3 jaar weer lekker ov-bewust gaan doen.
Dan de verkeersmededelingen: Gisteren was er niet helemaal lekker door te komen, met op zijn top bijna 400 km aan file, vandaag is het iets beter. Op het hoogtepunt stond er zo’n 300 km aan file, en nu (08:35) staat er nog zo’n 250 km aan file, maar wees voorzichtig. (via NOS)
kraakensmaak zegt
Gewoon lekker in de file autoblog lezen, daar is die app tenslotte voor. Gek genoeg lijk ik er nog niks van te merken dat we minder in de file staan.
Megakix zegt
-=edit: check!=-
Dus het volledige succes is toe te schrijven aan de A2 ?
Initial_D zegt
Politiek, wat een poppenkast. Zijn ze al 30 jaar aan het debatteren over het fileprobleem waar geen oplossing voor zou bestaan. Komt er een kabinet die wegen begint aan te leggen en blijken zomaar de file’s op te lossen. NEE ECHT?!
Die lui houden echt problemen in stand, enkel om zichzelf van genoeg ‘werk’ te bedienen. Of ze zijn echt wereldvreemd, maar dat geloof ik niet.
jack_abarth zegt
@Initial_D:
Politici zijn wereldvreemd. Heb een keer een interview gezien waarbij ze aan meerdere politici vroegen wat hun denk dat “Jan Modaal” in Nederland verdiend.
De meeste schatte € 80.000 bruto per persoon.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
80.000 gulden moest het zijn.
40k euro voor nu dus.
Vreddy_B zegt
@jack_abarth:
Volgens mij kan dat nog wel 10k naar beneden. Maar inderdaad de meeste politici staan mijlen ver van de realiteit af.
.
Dat je met meer auto’s meer asfalt nodig hebt is toch een 1+1?
lambo4all zegt
@Vreddy_B: jan modaal ligt nu rond de 32.500 euro
jelmer zegt
@jack_abarth: Bron?
jack_abarth zegt
@jelmer:
Dat is een goeie, dat is al jáááren geleden.
Zal vanavond wel eens gaan Googlen.
jzaero zegt
De A12 is duidelijk beter qua doorstroming nu. Althans, vanuit Utrecht richting Gouda dan, andersom is het nu nog steeds een hel om doorheen te komen in de spits. Wat er vooral gebeurt, is dat de snelheid flink gedrukt wordt. Je kan er dan maar slechts 80-100 halen, terwijl je een stukje verder bij Woerden op de vierstrooks A12 helemaal geen problemen meer hebt. Rustig doorkachelen met 120 zonder enig probleem. Gelukkig zijn ze bezig met een spitsstrook, dat gaat wel flink helpen, maar dan mag die ook wel 24 uur open.
FIAT127 zegt
Het nieuws meldt wel dat het ten opzichte van vorig jaar was. Nu heb ik nog niet geresearched of vorig jaar misschien een recordjaar was. Maar iets zegt mij dat de waarde van een meting afgezet tegen één jaar niet super betrouwbaar is of veel zegt.
Waren er vorig jaar niet erg veel werkzaamheden?
Is het niet beter om het resultaat af te zetten tegen een langjarig gemiddelde? Of moet er niet aangetoond worden dat een mooie stijgende trendlijn is doorbroken?
Op deze manier lijkt het verdacht veel op een meting doen waarvan je weet dat ie positief uitvalt en daar een PR coupje mee maken. Geleerd van haar voorganger Eurlings.
kaasboerin zegt
30% Wow dat is gigantisch veel, lekker bezugggg.
dennisr zegt
juist, dus gewoon die 130 erin houden ook! :D zelfs op meerdere plekken toepassen :D
masterstig zegt
@dennisr: Maar dan moet er wel minder geflitst worden, anders heb je toch niks aan die +10 km/u. Een beetje erboven en je wordt gepakt, ook niet echt leuk.
Bobel zegt
Politici die onderzoek gaan doen vertrouw ik niet. Ik denk dat hun colleges statistiek een beetje verroest zijn.
Mijn wetenschappelijk statistiek professor kwam tijdens college eens met voorbeelden van statistiek uit de politiek die voor het grote publiek logisch leken, maar waar eigenlijk geen hout van klopt. Zal hier dus ook wel het geval zijn aangezien het positieve cijfers oplevert.
jelmer zegt
@Bobel: Dat vind ik dus ook een taak van de journalistiek of bloggers. Vraag het rapport op, bel een hoogleraar journalistiek en lekker gaten schieten. Van die straffeloze PR-stuntjes…
jelmer zegt
@jelmer: Statistiek. Eindigt ook op -tiek, maar daar houden de overeenkomsten op.
faalhaas zegt
Dit komt door de kleinere auto’s, die zijn minder breed!
theblackdude zegt
dit land wordt regeerd door kinderen pff. btw goede foto, max 1000 km per uur.
Simpson zegt
30% minder!? waarom ben ik dan ’s avonds niet 30% sneller thuis?
there are three kinds of lies: Lies, damned lies and…statistics (Mark Twain / Benjamin Disraeli)
jack_abarth zegt
@Simpson:
Stel:
Jij hebt een 57minuten te rijden bij een reis, hierbij kom je nu opeens 3 files tegen waarmee je een minuut per file vertraagt.
Je rijdt er nu een uur op.
1 van die files lost op, dus 30% minder files en jij rijdt er 59minuten op. Resultaat: 1,16% tijdswinst ;-)
bempi zegt
En volgend kwartaal 70% meer files. Vanwege de rode kruisjes & minder dan 80 km/u zones. :(
jelmer zegt
Zijn de effecten van de recessie gecorrigeerd?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jelmer: goed punt. En is er meegenomen dat de gemiddelde verkochte auto steeds kleiner wordt?? ;)
mellie zegt
nou daar merkte ik van de week niks van toen ik vanuit eindhoven naar breda moest en weer eens bij tilburg in de file stond
db87 zegt
Kijk dat moet toch een behoorlijk besparing opleveren aangezien enkele jaren gelden men nog stelde dat files ons jaarlijks 1 miljard kosten. Dan hebben we het hier toch over een besparing van honderd zo niet honderden miljoenen.
De overheid zal er niet direct blij van worden aangezien we zo minder brandstof verspillen en de overheid zodoende minder acijnzen ontvangen.
Milieu goeroes kunnen ook blij mee zijn ook al verafschuwen de meesten een paar meters extra asfalt in de breedte voor een extra rijbaan.
Ik durf de stelling wel aan: Minder files leveren veel meer op dan al die Prius rijders