De storm van de persdagen in Genève is wat geluwd, hoog tijd voor een beetje verdieping. Volvo heeft bij aanvang van de Autosalon alle prijzen van hun nieuwe V40 naar buiten gebracht, en daarnaast een hele zwik aan filmpjes met veiligheidssystemen. De meest innovatieve: de voetgangersairbag.
Om bij het begin te beginnen: Volvo biedt de V40 aan vanaf 25.995 euro. Hiervoor krijg je een T3 (150 pk) óf een D2 (115 pk). Deze instapdiesel stoot slechts 94 gr/km aan CO2 uit, nu nog goed voor 14% bijtelling, maar wij vrezen met grote vrees voor Volvo dat het ze niet gaat lukken de V40 voor 1 juli op de markt te zetten, en dan gaan de nieuwe belastingregels hier in…(de 14%-grens komt dan op 91 gr/km te liggen)
Kijken we helemaal naar boven, dan zien we dat het gat naar de rangetopper precies 11.000 euro bedraagt, want voor een 254 pk sterke T5 (mét vijfpitter) moet je 36.995 euro neertellen. Met name dat laatste model spreekt tot onze verbeelding, omdat vijfcilinders stoer zijn, en omdat er qua concurrentie niets met evenveel cilinders tegenover staat.
VEILIGHEID
Maar als je Volvo zegt, dan zeg je waarschijnlijk nog steeds ‘veiligheid’. En ook daar is Volvo serieus mee bezig geweest. Een tweetal innovaties springt hier uit: 1) de voetgangersairbag 2) de knie-airbag. De laatste spreekt voor zich en voorkomt hopelijk een hoop kapotte schijfjes:
De voetgangersairbag is wel een heel bijzonder ding. Jullie kennen waarschijnlijk wel het systeem van o.a. Citroën, waarbij de motorkap omhoog komt bij een aanrijding met een persoon. Bij Volvo komt er een comfortabel kussentje uit de motorkap tevoorschijn, kijk maar:
Maar dat is nog niet alles, de Zweden hebben ook hun huidige systemen aangescherpt, danwel hun eigen variant gemaakt op systemen die ook bij de concurrentie al aanwezig zijn. We noemen:
BLIS,
Active High Beam,
Pedestrian Detection,
Road Sign Information,
Cross Traffic Alert,
City Safety en
Lane Keeping Aid. Een hele mond vol.
Voor het gemak dat de mens dient stopt Volvo ook een Park Assist Pilot in de V40. Wil je zien hoe de nieuwe V40 het in de crashtest doet? Kijk maar:
Enfin, je kunt je nieuwe V40 dus behoorlijk afladen met veiligheidssnufjes, ik ben benieuwd tot hoever de nieuwprijs opgedreven kan worden. Want al deze goodies krijg je natuurlijk niet in je kale Volvo V40 kan nog net geen 26k. Voor de volledigheid hieronder nog even alle prijzen:
agera zegt
De foto’s onder de naam Gallery zijn erg mooi met een fraaie uitzicht Duistland, Oostenrijk of Zwitserland zeker.
potver7 zegt
@agera: ehhhmm…. Zweden wellicht?
agera zegt
@potver7: Je hebt helemaal gelijk Zweden was ik vergeten, kan ook niet anders als je bedenkt dat Volvo uit Zweden komt.
lincoln zegt
teringzooi .. priemiejum .. Volvo ..
in die volgorde een beetje ..
agera zegt
@lincoln: Ik weet niet hoe het nu is met Volvo, maar jaren terug hadden we als tweede auto een Volvo 340. Ik kan je zeggen een zeer betrouwbare auto die ons nooit in de steek heeft gelaten. Echt veel km’s gemaakt daarmee.
wimmm zegt
@agera: Dat probeert ie toch ook te zeggen ;)
kaasboerin zegt
Ziet er goed uit.. Nu alleen nog een paar goeie Marketeers..
B3nk0 zegt
@kaasboerin:
Hier sla je de spijker op z’n kop, zowel Volvo als Saab zijn zeer betrouwbaar en liepen altijd voorop als het om veiligheid gaat maar marketing hadden ze kennelijk geen geld voor want alles ging naar r&d zodat ze 100den patenten hebben en hopen dat andere merken dit zouden overnemen.
Dat was in het geval van Saab de nekslag want enige wat zij hadden waren crashtests winnen en persberichten maar hun reclames gingen nooit over “wij zijn beter op het gebied van veiligheid vergeleken met de rest, hoeveel is uw leven waard? koop nu de ….. voor maar 40.000 euro. U bent vast meer waard.”
Zoiets moesten hun reclames zijn en zouden aardig wat mensen en vooral oudere mensen voor dit soort merken gaan, wat natuurlijk niet verkeerd is want 1 euro van een 30+er of 1 euro van een 50+er is nog steeds dezelfde euro ;)
Pordon zegt
@B3nk0: Dat voorsprong op veiligheid valt allemaal best wel mee hoor. Volvo’s marketingmachine heeft ons allemaal laten denken dat volvo’s veel veiliger waren. Betrouwbaarheid hebben ik weinig positieve ervaringen mee maargoed… ervaring is gebasseerd op 1 volvo die we ooit kortstondig moesten gebruiken. Het was zo’n lomp bakbeest, 740 station voor zover ik het me herinner en echt alles ging kapot aan die auto. Dashboard verlichting kapot, knopje voor achterverwarming deed niks meer, ruitenwisser is er een keer spontaan afgevlogen en de achterruitwisser deed het ook al niet. Uiteindelijk is die ook er ook midden op de snelweg helemaal mee opgehouden. Konden de auto gelukkig nog net ergens een parkeerplaats opkrijgen voordat de motor zijn laatste adem had gegeven. Ow en het reed verschrikkelijk
kleinelettersengetallen zegt
@Pordon: huh?
1944 Safety cage
1944 Laminated windscreen
1957 Anchor points for 2–point safety belts front
1958 Anchor points for 2–point safety belts rear
1959 3–point front safety belts standard
1964 First rearward–facing child safety seat prototype tested
1966 Crumple zones front and rear
1966 Safety door–locks
1969 Inertia reel safety belts
1971 Reminder safety belt
1972 3–point safety belts – rear
1972 Rearward–facing child safety seat
1974 Multistage impact absorbing steering column
1974 Bulb integrity sensor
1975 Braking system with stepped bore master cylinder
1978 Child safety booster cushion
1982 “Anti–submarining” protection
1986 Three–point safety belt centre rear seat
1990 Integrated child safety cushion in centre rear seat
1991 Side Impact Protection System (SIPS)
1991 Automatic height adjusting safety belt
1992 Reinforced rear seats in estate models
1995 Integrated child safety cushion outer rear seats
1997 ROPS – Roll Over Protection System (C70)
1998 WHIPS – Whiplash Protection System
1998 IC – Inflatable Curtain
2001 SCC – Volvo Safety Concept Car
2002 RSC – Roll Stability Control
2003 New Front Structure called Volvo Intelligent Vehicle Architecture (VIVA, S40, V50)
2003 Rear seat belt reminders (in S40 and V50)
2003 IDIS – Intelligent Driver Information System (in S40 and V50)
2003 Inauguration of Volvo’s Traffic Accident Research Team in Bangkok
2004 BLIS – Blind Spot Information System (in S40 and V50)
2005 Introduction of DMIC (Door Mounted Inflatable Curtain, new Volvo C70)
2006 PCC – Personal Car Communicator (S80)
2006 CWBS – Collision Warning with Brake Support (S80)
2007 PPB – Power Park Brake (S80)
2007 DAC – Driver Alert Control (V70, XC70)
2009 City Safety – Automatically stop car at speeds below 19 mph (31 km/h) if obstruction is detected in front of car (XC60)
2010 Pedestrian Detection with auto brake (New S60)
+ de vernieuwingen die je op de V40 ziet.
Denk daar maar eens aan als je in jouw wagen zit. De veiligheidsgordel hebben ze zelfs aan de wereld “gegeven”. Hun enige voorwaarde was dat andere constructeurs deze dan ook standaard zouden monteren.
potver7 zegt
Ziet er goed uit!
Je moet als voetganger dus wel zorgen dat je je hoofd een beetje naar links of rechts stuurt, want als je met je kersenpit in het midden van het raam eindigt kon de schade nog wel ‘ns groter zijn dan zonder zo’n luchtzak (schouders die lekker zacht op de airbag landen waardoor je hoofd nog even kan doorknikken richting raam).
Ben ook benieuwd hoe de detectie verloopt, een voetganger zorgt meestal niet voor erg veel vervorming of extra vertraging.
Nu nog een fietsersairbag!
sir_smokalot zegt
En een Scootmobielairbag! Oh nee, die mogen van mij wel lijden.
frensj zegt
@potver7:
Ze hebben de A-stijlen afgedekt en de onderkant van het raam. Blijkbaar geeft het raam zelf genoeg mee ;)
Ik denk ook niet dat je nek een grote knal gaat krijgen, de airbag geeft natuurlijk ook wel mee he. Maar sowieso is opgeschept worden niet echt gezond voor de voetganger, met of zonder veiligheidssystemen :p
michelyman zegt
Mooi maar die koplampen zien er wel erg aftermarket uit.
frensj zegt
Prijzenbrochure NL:
http://www.volvocars.com/nl/Documents/Prijslijsten%20bouwjaar%202012/Juli%202012/VOLVO%20V40%20MY2013%201%20juli%202012.pdf
Prijzenbrochure BE:
http://esd.volvocars.com/local/be/Price_lists/NL/V40_NL.pdf
RubenPriest zegt
Prima auto. in de T5 uitvoering natuurlijk.
meneersander zegt
Zonder al die veiligheid troep dus een stuk goedkoper. Autofabrikanten zij. Echt aan het doorslaan met veiligheid systemen…
sir_smokalot zegt
Ben jij bekend met het spreekwoord: ‘bezint, eer u begint’?
abnerd zegt
Een hele mooie auto. Wanneer zullen de eerste worden geleverd in Nederland?
frensj zegt
Het maximum bovenop een T5 summum is denk ik dan net geen 14500 extra. (snel ff gekeken via directlease belgie wat bij elkaar past maximum http://directlease.be/DLBe/nl/options.do?carTypeId=117101)
De T5 kost in Belgie 32.990, summum is nog eens 3750 erbij en dan nog 14500 erbij komt het afgerond op 51250, zo ongeveer maximumprijs denk ik ;)
mr240 zegt
Mooie auto! Van binnen ook mooi en ergonomisch, iets wat ze wel goed kunnen bij Volvo. Veel beter dan de overdaad aan knoppen die sommige merken hebben. Knap staaltje veiligheidsinnovatie weer. Ik hoef met mijn 240 geen voetgangers te scheppen denk ik :P (Alhoewel die ook bekend stond om zijn voetgangersveiligheid)
gijsso zegt
@mr240: met die T5 haal je dat wel bijna. Anders rijd je ’n even naar een Heico werkplaats en dan lukt je het zeker. Zelfs bij een Volvo dealer moet lukken. Sprak laatst met een Volvo verkoper in Arnhem en hij zei dat zij in de werkplaats bij bijna alle motoren zo’n 30 tot 50 pk er zo erbij uit kunnen halen, volledig met garantie. Zegt maar hoe goed de motoren van tegenwoordig zijn.
kickass zegt
Volvo Egt dat er over 5 jaar geen mensen meer sterven in een Volvo door een verkeersongeluk. Ben benieuwd!
fit4fun zegt
Mooi ding. Helaas opvallend dat BMW’s 8-traps automaat minder verbruikt dan de handgeschakelde modellen van dat merk. Terwijl Volvo schijnbaar nog steeds automaten monteert die zorgen voor een stevig meerverbruik…