‘De wereld is nog niet klaar voor elektrische auto’s’, is een veelgehoord argument van tegenstanders. De kosten zijn hoog en de voordelen (een beter milieu, goedkoper per kilometer) zouden niet opwegen tegen de nadelen (korte range, lange laadtijd). Volvo stopt in ieder geval even met de productie van hun C30 Electric.
De C30 EV is voor Volvo een proeftuin, net zoals bijvoorbeeld de ActiveE dat is voor BMW. Ze worden in kleine oplages gemaakt en zijn niet beschikbaar voor de particuliere markt. In totaal werden tot nu toe zo’n 250 exemplaren van de C30 gebouwd, en dat was ook de planning, maar Volvo liet nog de mogelijkheid open dat er nog meer geproduceerd zouden worden. Dit gaat echter niet gebeuren. Reden: te weinig vraag en te hoge kosten.
Op zich is dit wat minder schokkend dan bijvoorbeeld de productie van de Chevrolet Volt die even stilgelegd wordt, want de C30 EV heeft zijn oorspronkelijke planning al gehaald, en is bovendien voor Volvo bijzaak, geen massaproduct waar je je inkomsten vandaan moet halen (daar hebben ze de C30 D2 bijvoorbeeld voor).
Volvo’s productiestop komt op een moment dat zijn eigen CEO, Lutz Stefan Jacoby, stevige kritiek levert op de doelstellingen van de EU met betrekking tot de CO2-reductie en elektrificering in het Europa van de toekomst. In 2020, over 8 jaar, zou drie tot vier procent van het totale wagenpark EV moeten zijn, maar Jacoby denkt dat we blij mogen zijn als dat tegen die tijd 1 procent is. Hij deed zijn uitspraken gisteren op een seminar in Brussel.
Vanuit de particuliere markt (waar Volvo met de C30 sowieso niet op mikte) is er inderdaad erg weinig vraag naar EV’s (slechts 5% van de verkopen zijn aan particulieren), maar dat belet een fabrikant als Renault-Nissan bijvoorbeeld niet om toch flinke aantallen EV’s te produceren. Renault heeft met de Zoe, Fluence, Kangoo en Twizy (met David Guetta als posterboy) nu al vier zuiver elektrische modellen op de markt, en ook de Nissan Leaf verkoopt al een tijdje. Het kan in de optiek van Renault dus kennelijk wel, hoewel ook hier het leeuwendeel wellicht ook al voor bedrijven is ingecalculeerd.
Tot slot, while we’re ontopic, willen we deze cartoon even met jullie delen, gemaakt door een Duitse cynicus. Treffend? (via Groen7)
nelly0183 zegt
de investering is dus gewoon weggeooid geld!
robbie zegt
@nelly0183: en waar baseer je dat precies op? De ervaring die is opgegaan met deze 250 auto’s zal ongetwijfeld van onschatbare waarde zijn voor Volvo.
Dat er nooit een in serie geproduceerde elektrische C30 zou komen stond van te voren al vast. Dat zou ook compleet onlogisch zijn aangezien de C30 binnenkort sowieso uit productie gaat.
Carreza zegt
@robbie: komt er eigenlijk een opvolger van de C30 of moet dit worden opgevuld door de V40?
nelly0183 zegt
@robbie: het komt er denk op neer dat het alleen gedaan is voor een groen imago
robbie zegt
@nelly0183: een ‘groen’ image krijg je niet door een paar elektrische auto’s te bouwen. Dat zet zeer weinig zoden aan de dijk.
Dit soort auto’s zijn rijdende experimenten en worden gebruikt om kennis & ervaring op te doen mbt elektrische voertuigen. Je kan niet vanuit het “niets” elektrische auto’s op de markt brengen.
Je moet weten hoe klanten zo’n auto willen/gaan gebruiken en wat voor specifieke zaken daarbij komen kijken. Zie ook hoe BMW dat heeft aangepakt bijvoorbeeld.
MINI E (2008) -> BMW ActiveE (2011) -> BMW i3 (2013/2014)
Stapje voor stapje leer ze en kom je de valkuilen tegen. Ook speelt uiteraard mee dat de techniek momenteel nog verre van ideaal is. Accupakketten zijn niet capabel genoeg en als gevolg daarvan de range te beperkt.
Ook de hoge prijs en het hoge gewicht is natuurlijk een belemmerende factor.
Weggegooid geld zou ik dit soort projecten zeker niet willen noemen. Zie het als een leerproces.
kaasboerin zegt
Inderdaad, ervaring is priceless. Stiekem ben ik er wel blij mee, dit is toch een teken dat dit hoogstwaarschijnlijk niet de eerste fabrikant zal zijn. Vooral als deze vooruitzichten daadwerkelijk uitkomen. Ze hebben in ieder geval de ‘blueprints’ van de elektrische auto, mocht de markt plots ‘draaien’ om 1 of andere vreemde reden. (-kuch- subsidie -kuch-)
kaasboerin zegt
@kaasboerin: eerste = laatste fabrikant.
bonkers zegt
Jeee!!
sir_smokalot zegt
Interview met Jacoby in de Financial Times Deutschland: http://www.ftd.de/unternehmen/industrie/:volvo-chef-prognosen-fuer-e-autos-zu-optimistisch-einheitliche-foerderung-fehlt/70011787.html
zoef zegt
…Zit stiekem te grijnzen “ik had het toch gezegd”…
Volvo_440_turbo zegt
Je moet echt geen professor zijn om te beseffen dat elektrisch rijden geen toekomst heeft… ik ben blij dat er eindelijk een automerk openlijk voor uitkomt.
Batterijen zijn gewoon nog niet sterk genoeg en het elektrisch rijden ligt te ver weg van onze gewoontes.
De wereld zal er pas klaar voor zijn volgens mij als de olie echt OP is…
robbie zegt
@Volvo_440_turbo: dat zeiden ze ook over de eerste auto’s. Paard en wagen was destijds een vééél betere oplossing ipv die rare automobielen.
sir_smokalot zegt
Is nog steeds zo. Als een paard het niet doet kan je het nog altijd opeten. Probeer dat met een auto maar eens.
robbie zegt
@sir_smokalot: je kan er altijd nog een os voorzetten ;)
piebepost zegt
@robbie: Je moet het ook zien in het tijdslicht. Mensen houden vanuit natuurlijk oogpunt niet van grote veranderingen. In de moderne tijd zijn we echter dusdanig aan veranderingen gewend dat veranderingen er steeds meer bij horen.
Volvo_440_turbo zegt
@robbie:
Bwa, paard en kar, zie ik nog wel zitten, weg stress, weg jachtig leven…
freezzr zegt
Ik vraag me dan af he, dan kom je thuis, moet je eerst de haspel uitrollen, de stekker erin steken, opladen, de volgende ochtend misschien wel ruiten krabben, stekker eruit, haspel oprollen, opruimen en dan kan je eindelijk weg. En als je hem leased, hoe ga je dan thuis je verbruikte energie met je werkgever verrekenen?
BaRa zegt
@freezzr: Gebrek aan verbeelding, blijkbaar. Je duwt er GPS in, de auto weet dan waar hij wordt opgeladen en voor hoeveel dat werd gedaan.
kleinelettersengetallen zegt
Volvo stopt NIET met de productie van de C30 Electric
De krant De Tijd schrijft dat Volvo stopt met de productie van de elektrische C30. Dat bericht klopt niet.
De Volvo C30 Electric is op dit ogenblik een project, nog geen seriematig product dat aan klanten wordt verkocht. Volvo bouwt prototypes die verkocht worden aan bedrijven en instellingen. Het doel van dit project is kennis te verzamelen over de technologie en over de verwachtingen van de klanten.
Volvo blijft onderzoek verrichten naar elektrische auto’s en het project loopt dit jaar nog verder. Momenteel leggen wij de hand aan de laatste exemplaren van een reeks van 250 auto’s, die in onze fabriek gelast, gespoten en gemonteerd worden, waarna de auto naar Zweden verhuist om daar zijn elektrische aandrijflijn en de batterij te krijgen.
Na de zomervakantie komt er een tweede reeks in productie, met een elektromotor van Siemens, die samen met Volvo onderzoek heeft verricht naar elektrische aandrijflijnen.
Wanneer het project afloopt, zal Volvo evalueren welke stappen het zal nemen op het vlak van puur-elektrische auto’s. Wat hybride auto’s betreft, bereidt Volvo de marktintroductie voor van de V60 Plug In Hybrid.
Het artikel in De Tijd komt er na een publiek debat over “Electromobility”, dat Volvo in Brussel organiseerde op 20 maart. Daarin verklaarde Volvo-topman Stefan Jacoby dat de belangstelling van de markten voor elektrische auto’s klein blijft en dat er meer programma’s van de overheid nodig zijn om de klanten te overtuigen van de voordelen van elektrische auto’s.
“30 procent van de auto’s legt per dag nooit meer dan 100 km af,” zei professor Van Mierlo van de VUB, “maar dat wil nog niet zeggen dat elektrische auto’s een potentieel marktaandeel hebben dat zo groot is.”
Volvo raamt dat momenteel elektrische auto’s een wereldwijd marktaandeel hebben van 0,5 procent.
mellie zegt
Hopelijk gaan andere fabrikanten dit ook in zien en stoppen ze met die groene bullshit. ze kunnen zich beter richten op brandstof verbruik verlagen en gewichtbesparing