De Volvo Polestar S60 V8 Supercar is onthuld en hij ziet er lekker uit.
Het is waarschijnlijk de tofste raceserie op aarde: de V8 Supercars is een Australische serie die zich baseert op een simpel recept: een dikke V8, achterwielaandrijving, allemaal hetzelfde chassis en degene die het meest spectaculair de rest van de baan weet te beuken wint. Nou ja, zo lijkt het soms in ieder geval.
Volvo gaat in 2014 ook deelnemen en heeft in de aanloop naar het nieuwe kampioenschap samen met performancedivisie Polestar de S60 V8 Supercar ontwikkeld. De onthulling vond plaats in Melbourne en het resultaat mag er zijn: een V8 met 650 pk op de achterwielen van dit blauwe monster, Wouter heeft zich met een doos tissues opgesloten in zijn kantoor.
De speclist:
– Aangepaste Volvo B8444S motor (blok uit de XC90 en S80 V8, zie hieronder)
– Control Albins ST6 6 speed sequential Transaxle versnellingsbak
– Front suspension: Double wishbone, aanpasbare demping en vanuit de cockpit aanpasbare voorste anti-roll bar
– Rear suspension: Control independent rear suspension, aanpasbare dempers; cockpit adjustable anti-roll bar
– Schokbrekers van Öhlins (TTX Dampers)
– Remmen voor AP Racing 6 piston remklauwen, 395mm geventileerde schijven
– Remmen achter: AP Racing 4 piston remklauwen, 355mm geventileerde schijven
– Wielen: Control Rimstock 18” x 11” forged aluminium
– Banden: Dunlop control tyre
– Electronische componenten van MoTec (ECU en Datalogging System)
De motor:
Aangepaste Volvo B8444S, 60 graden aluminium cylinder block
Boring x slag: 95.5 x 87.1
Inhoud: 4989 cc
Compressie: 10:1
Geschatte output: 650 pk
Toerenbegrenzer: 7500 rpm
Brandstof: E85
Gewicht: 1410KG inclusief bestuurder
Topsnelheid: 298+ km/h
0-100 km/h: 3.2 seconden
Steering: Custom rack and pinion power assisted steering
De S60 Polestar V8 Supercar gaat in het V8 Supercar kampioenschap gereden worden door Robert Dahlgren en Scott McLaughlin. Klinkt smeuïg toch? Bouw er maar een straatversie van Volvo, dan scoren jullie oneindig kudos bij Wouter waarschijnlijk!
gregorius zegt
En hoeveel pk heeft de rest?
Wel gewaagd van Volvo om zich daartussen te wurmen.
Zag gister trouwens een docu op ITV (volgens mij), over de BTCC in de jaren 90. Wat was dat heerlijk zeg!
motoragent zegt
@gregorius: BTCC is nog altijd een van de mooiste raceklasses om naar te kijken vind ik persoonlijk. Vrijwel alle races van afgelopen jaren zijn terug te kijken op youtube, goede tijdsbesteding als je je eens verveel.
KUYL zegt
@gregorius: Allemaal redelijk hetzelfde door simpel restrictiesysteem. Wel gebruikt bijna iedereen een eigen V8 blok vanuit de schappen, dus dat geeft wel wat extra charme vind ik. Zijn super dik opgebouwde wagens maar nog wel ergens een straatversie in terug te vinden.
Jammer inderdaad dat we in Europa niet meer een dergelijke serie hebben. Allemaal vakkundig de nek omgedraaid door bureaucratie. DTM bijv, ja dikke wagens maar kan me echt niet boeien. Allemaal hetzelfde alleen een ander stickertje. Italie heeft dan nog wel de Superstars serie, die komt dan nog wel in de buurt.
lambo4all zegt
@KUYL: sorry heur maar als je zegt dat dtm wagens allemaal hetzelfde zijn op de stickers na dan heb je er echt helemaal niks van begrepen. Dtm wagens zijn JUIST allemaal uniek, dit proberen ze de laatste jaren juist wat terug te brengen omdat de kosten zo hoop opliepen.
KUYL zegt
@lambo4all: Eeeeuh, je had misschien beter eerst wat onderzoek kunnen doen voordat je dit het internet op plempte.
http://www.dtm.com/de/Technisches-Reglement.html
Allen dezelfde remmen, allen dezelfde transmissie en diff, allen dezelfde banden, naja lees het zelf even door zou ik zeggen.
Natuurlijk trekt het altijd naar elkaar toe, omdat bepaalde concepten eenmaal goed zijn en andere niet. Maar bijv in de V8 supercars worden nog wel verschillende v8`s gebruikt. Holden en Ford gebruiken de Amerikaanse V8 met stoterstangen waar de Volvo en Mercedes een DOHC V8 gebruiken.
Op zich heb je wel een klein beetje gelijk met je verhaal dat de kosten in DTM de pan uit rezen. Daarom zijn ze ook een paar jaartjes gestopt en daarna met het huidige concept gekomen van redelijk identieke auto`s. Die wapenwedloop met te hoge kosten heeft ons wel weer huzarenstukjes van auto`s opgeleverd. Dus eigenlijk heb je het net verkeerd om, alle auto`s zijn meer hetzelfde geworden omdat de kosten te hoog werden omdat iedereen elkaar af ging troeven met steeds exotischer wordende auto`s.
Design_Driven zegt
Tof ik dacht dat ze ook allemaal de zelfde motor hadden en het slechts het huidje van het merk hadden.
650pk, dat zou leuk zijn in een XC90 :-)
gijsso zegt
En zo klinkt het:
http://www.youtube.com/watch?v=vQ3jXFJMVrc
mcpeek zegt
Komt de Yamaha toch nog tot z’n recht!
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Wil Wouter niet eentje rijden? Of gaat hij dan alleen maar bandjes oproken?
ivy92 zegt
*fapfapfapfapfap*
ddimi zegt
Leuke Volvo hoor ;)
generalmotors zegt
Hele mooie volvo maar ik mis een mooie defuser achter :)