Sinds een week of twee gaat het gerucht dat Volvo aan een hete S60 met om en nabij de 400 pk werkt. Volvo doorbreekt nu het zwijgen, en heeft een eerste teaser vrijgegeven van de S60 Polestar: een straatlegale one-off voor een klant, waar misschien wel een productiemodel uit afgeleid wordt.
Fans van gepeperde Volvo’s koesteren sinds de laatste R-modellen de wens voor een echte beul uit Zweden, die de tijden van de oude 850R en V70R moet doen herleven, en het liefst overtreffen. De Polestar-divisie maakte van de C30 al eens een 405 pk-model, maar deze one-off was alleen voor op het circuit. Met de aankomende S60 Polestar herleeft de droom voor een straatlegaal performance-model.
Bij deze auto ontkent de marketing-afdeling de mogelijkheid van een productieversie niet, maar natuurlijk is nog niets zeker. Over specs wordt nog niets vrijgegeven, er wordt gegokt op een opgevoerde T6 of misschien wel het V8-blok dat vroeger in de XC90 lag. Op 16 juni komt er meer duidelijkheid, wanneer de S60 Polestar tijdens de Gothenburg City Race officieel onthuld wordt.
Wat vind jij: moet er weer een echte top-of-the-line Volvo komen, en zou dit een alternatief zijn voor het meer gepeperde Duitse spul?
Haakie zegt
Hoe meer snel spul hoe beter natuurlijk. Maar of het een concurrent voor de duitse autobahn-sturmers hangt helemaal van de wegligging en het vermogen af.
smoked zegt
Volvo’s van tegenwoordig hebben een veel te ‘lief’ design… Daar helpt een andere bumper geen verandering in…
kaasboerin zegt
@smoked: Meen je dat nou? Ik vind de nieuwe modellen zeer gaaf, het spreekt mij persoonlijk steeds meer aan, het design.
smoked zegt
@kaasboerin: ja. vind bijvoorbeeld de laatste V70 één van de betere modellen van Volvo. In donkerblauw met creme interieur kan het mij nog bekoren ;)
kaasboerin zegt
@smoked: Het lijkt wel of er ook maar 1 volvo kleur is.. Donkerblauw..
smoked zegt
@kaasboerin: hoe bedoel je?
kevinc3 zegt
-=edit: check!=-
OT: ik hoop echt dat ze er ook een productieversie van maken en dan al helemaal van de V60!
thomaz zegt
Zo’n dikke auto presenteren zonder xenon… fail
bmwalpina zegt
Het kan natuurlijk altijd beter, maar momenteel is er ook een potente versie in assortiment, de T6.
moondustfocus zegt
Gewoon dezelfde t5 als uit de C30 Polestar
kaasboerin zegt
Ik zeg doen, het lijkt mij sowieso al goede reclame voor Volvo, wordt ’t minder als ‘ouwe-lullenmerk’ gezien.
Maarten123 zegt
Ik denk zeker dat er markt is voor dit type Volvo’s. Het is leuk om te zien dat het blijkbaar weer “mag”, het leek er even op dat Volvo overging op bromfietsmotoren, met als ultiem voorbeeld de S60 DrivE R-Design, met 115PK + dikke wielen een echt schaap in wolfskleren.
Laue zegt
@Maarten123:
Laatste tijd komen er veel te veel schapen in wolfskleren bij. Zag laatst een nieuwe S6 maar ik vertrouwde het niet, ik twijfelde over de achterbumper… ik de RDW erbij pakken.. wat denk je… 2.0 tdi….
RuVi zegt
@Maarten123:
Uiterlijk en vermogen hoeven toch niet altijd hand in hand te gaan. Zo’n R-design heeft gewoon een veel betere wegligging dan een normale S60, en als het dan met 20% bijtelling kan…. why not? Voor het normale verkeer is die 1.6D snel zat, ik haal er 211km/h op de gps mee.
grrrrommmmm zegt
VET!! Die kleur is ook gaaf.
koelkast zegt
@kaasboerin
Die nieuwe Volvo’s zijn absoluut mooi, al moest ik laatst toch wel even grinniken om een S60 1.6 diesel met een R-design pakket en twee dikke stortkokers onder de bumper ;-)
RubenPriest zegt
Als die net zo goed klinkt als de C30 is ie meer dan welkom
koelkast zegt
@rubenpriest
Die Polestar C30 vond ik echt een brute kar, zag er ook leuk uit met al dat alcantara van binnen.
mashell zegt
Een merk als Volvo heeft dat niet nodig. Merken die er een sportief imago op na willen houden om de TDI’s en de Efficient Dynamics modellen uit de showroom te kunnen schuiven hebben zo’n model nodig, maar Volvo is op comfort en design gericht en hoeft niet zo nodig een R model. Als ze er geen geld aan kunnen verdienen moeten ze het gewoon niet doen.
berlinetta zegt
@mashell: zoals in de tekst staat, de R-modellen waren immens populair. En het hoeft ook geen directe concurrent voor een m3 en rs4 te zijn. Het liefst zou ik de T6 zien met 380 pk. Mooi alternatief
CedricH zegt
Zo’n S60 of V60 met een R-design pakket ziet er echt gaaf uit, als ze daar nog een beetje power en handling tegenover kunnen zetten is het helemaal goed!
aeroo zegt
Sorry maar een volvo rijdt als een volvo, en dat is niet gericht op performance. Als ze zo’n model introducceren moeten ze ook iets aan die ‘feel’ van de pedalen doen en het sturen mag ook wel iets gevoeliger. Ik weet niet hoe dit bij het s60 model zit, maar als het niet veel beter is dan een v70 t6 dan mogen ze daar eerst wat tijd in steken van mij
RuVi zegt
@aeroo:
Nooit van de 850 T-5R en 850R gehoord?
jrk68 zegt
@aeroo:
nooit met een R of T5-R gereden dan lul je wel anders.
Bovendien niet iedereen wil een M, AMG of een RS.
adyton zegt
De S60 is een hele mooie wagen. Dus het zou wel leuk zijn als er een sportief model komt
syliaca zegt
Zeker vet, hopen dat hij ook nog in productie komt.
lamborgfan zegt
Hm.. Ik hoop stiekem op een opgevoerde T5! Klinkt zoooo lekkur! (:
jordy14 zegt
Laat maar komen!
masterstig zegt
Heel erg gaaf ding, ik zou er sowieso wel bij willen zijn. Ik las 16 juli, en dan ben ik er in de buurt. Alleen het was 16 juni, damn!
Anoniem zegt
Naah, niet zo nice als de 245 Turbo of de 850R/T5R..
phantom zegt
Mooi! goed nieuws! begin dan maar als eerste met het weghalen van die gekke, mislukte dweilbek voorbumper…
piebepost zegt
Polestar zelf zegt het volgende op hun website:
“The first Polestar concept-car was however not designed with production in mind. […] The first S60 Polestar is built for one of the most eager bidders for the C30 Polestar.
De eerste Polestar wagen werd dus niet gebouwd met productie in het achterhoofd. Als je dit speciaal vermeld wordt dan zal dit toch vast iets zeggen? Zeker als ze later ook nog spreken over de EERSTE S60 Polestar. Als het bij een one-off zou blijven zou met toch spreken over “De S60 Polestar”, zonder het woord “eerste”?
Ook zeggen ze nog dit:
“[…] the S60 Polestar is to a great extent based on standard Volvo S60 T6 components.”
Zal wel een T6 worden denk ik dan!