Sorry voor de gezapige titel, maar dat is waar het op neer komt. Volkswagen heeft voor de Amerikaanse markt een forse zevenzitter ontwikkeld, en reken er maar op dat ‘ie ook naar Nederland komt.
In plaats van een doorontwikkeling van de Passat USA is dit een SUV die wel degelijk op het nieuwe MQB-platform komt te staan. Even met wat bouwstenen husselen en ze hadden een basis voor een auto van 4,99 m lang, 2,02 m breed en 1,73 m hoog. Ter referentie: dat is 75 cm langer, 22 cm breder en 28 cm hoger dan de Golf 7, die ook uit MQB-bouwstenen bestaat.
Onder de kap propten ze een 2.0 TDI-motor met 190 pk, gekoppeld aan een DSG-bak. Maar het betreft hier een concept, dus durfden ze te experimenteren met elektromotoren. Ze plaatsen er twee (55 pk vóór, 115 pk achter) en daarmee komt de CrossBlue op een systeemvermogen van 306 pk uit en volledig elektrisch rijdt ‘ie 33 km op zijn lithium-ion accu (9,8 kWh). Een topsnelheid van 204 km/u moet mogelijk zijn, evenals een sprint naar de honderd in 7,5 seconden en een verbruik (in de NEDC-cyclus) van 1:47,6. Maar nogmaals, het is een concept. We zullen het nooit weten…
Wat we wél weten is dat het Volkswagen menens is met dit studiemodel. Ze zeggen het niet met zoveel woorden, maar de CrossBlue is een voorbode op een uitbreiding van de Tiguan-familie. Of het productiemodel naar de EU komt? Wij zeggen: ja. En niet als opvolger/vervanger van de Touareg, die blijft er gewoon bij.
Over het interieur; het is in de basis een auto met zes individuele zitplaatsen, en zodra de achterbank als derde zitrij wordt gebruikt is er plek voor zeven. Gek genoeg heeft VW daar nog geen afbeeldingen van. Op de tweede zitrij is het echter beter vertoeven, aangezien je toegang hebt tot twee iPad Mini’s in de hoofdsteunen. (Ja, een Brabus-ripoff). Voorin kan er gepield worden met een 10,2-inch aanraakscherm.
Ford Explorer en Jeep Grand Cherokee, maak kennis met jullie uitdager. Vanaf nu te zien op de Detroit Autoshow.
pier zegt
Achterkant lijkt behoorlijk op de concept SUV van Bentley! Verder mooie kar, ook van binnen. Alleen voorkant nog iets spannender maken.
E34M5Touring zegt
LOL, die Bentley is nog niet eens uit de conceptfase en hij wordt al gerebadged als VW.
sacha zegt
@E34M5Touring: scherp!
Esprit_de_Flandre zegt
Wat is er mis met een Sharan?
Oh juist ja, niet stoer genoeg voor de Urban Activity Wannabe…
leandro zegt
@Esprit_de_Flandre: te milieu bewust denk ik voor Amerika
str8six zegt
@Esprit_de_Flandre: Dit ziet er toch 100x beter uit dan zo’n saaie Sharan?
Esprit_de_Flandre zegt
@str8six: Nah, spreekt me nog altijd niet aan…
norge zegt
Gewoon een omgebouwde Amarok dus….priemiejuim.
luuktb zegt
@norge: MQB ?
norge zegt
@luuktb: Marketing gezwets, dit is gewoon een Amarok met kinderstoeltjes.
adyton zegt
Prachtig interieurtje. Piekfijn in orde. De rest laat me wat koud.
bmwe46csl zegt
Mooi ding
jordy14 zegt
Ik vind het wel een mooi karretje. Gewoon zo in productie nemen zeg ik.
bsxc2 zegt
Ik zie hier gewoon een Duitse Grand Cherokee.
jrk68 zegt
@bsxc2:
Bedoelde je geen Grand Wannabee….
jrk68 zegt
Lol, van 0/100 in 7,5 sec… en als de accu leeg is mag je er 10 bij optellen….
Megakix zegt
@jrk68: zondermeer kan je bij VAG er 10% bij optellen…dus 8,3s naar de 100km/h is realistisch.
jrk68 zegt
@Megakix:
Zolang de electromotoren mee werken wel, zijn de accu’s leeg dan hou je 190pk over op een auto die gegarandeerd meer dan 2 ton weegt, als het al geen 2,5 ton is.
The360box zegt
Ziet er verrassend en lekker anoniem uit.
jrk68 zegt
@The360box:
Yep, zonder badge had het net zo goed een KIA kunnen zijn….
The360box zegt
@jrk68: Tja, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven maar ik vind hem er lekker recht uitzien. Alles is goed gebalanceerd en de koplampen zowaar ook. Nu vond ik de laatste Passat er ook goed uitzien.
kapiteinaudi zegt
Ziet er goed uit!
lincoln zegt
ziet er gewoon stoer uit ..
lijkt wel een 89er Landcruiser ..
die 27 inch velgen zullen wel op de optielijst komen ..
sjamp zegt
Klopt dat verbruik?! Tjeminee. 1 op een emmer wordt nog een 1 op een vingerhoedje!
rufctr01 zegt
Op zich niet verkeerd! Ik kan het bijna niet uit mijn strot krijgen…
Jipp zegt
Hij ziet er gewoon goed uit! En daar kan je niet omheen, ook denken andere dat wel….
redbeams zegt
@Jipp:
Jij probeert van een mening een feit te maken…
Esprit_de_Flandre zegt
@redbeams: Als de meerderheid dezelfde mening heeft, wordt het dan niet automatisch een feit… ?
bazzelijn zegt
Ziet er behoorlijk goed uit, zeker de achterzijde!
gerjan zegt
4 ringen erop en de nieuwe Q7 staat hier.
Hupke zegt
@gerjan:
Nah dan moeten ze nog een allu-spaceframe bedenken en word die te duur.
mout zegt
@Hupke: Want dat deden ze voor de A1 ook. O nee.
Hupke zegt
@mout:
Nee dat hebben ze met de A2 afgeleerd. Heel spijtig eigenlijk. Je kan over de A2 zeggen wat je wil, het was een heel clevere wagen. En niet dat de kopers het wisten maar eigenlijk kregen ze waar voor hun geld.
Dat dingtje is stukken meer waar dan een A1.
mout zegt
@Hupke: Klopt. Als ik iets in die klasse zou zoeken, zou ik er nu nog steeds serieus naar kijken, zo goed is die.
En dat zeg ik niet gauw van een Audi.
azuli zegt
Als ik mijn groot rijbewijs ga halen dan wil in deze Q7/crossblue afrijden.
Alwood zegt
WTF… MQB, dus deze kolos gebruikt straks dezelfde bouwsteentjes als een Polo (volgende generatie).
sulobb zegt
Het design vind ik geen Volkswagen meer…
Hupke zegt
De design afdeling heeft goed werk geleverd. Stoer, strak en met herkenbare lijnen. Zowel herkenbaar als SUV (itt. een cayenne bvb.) en herkenbaar als VW.
Maar dus toch een SUV met een stalen unibody chassis. En zwaar en niet extreem sterk. Dus geen offroader.
Dat hij op het MQB platform staat betekend overigens niet dat hij hetzelfde chassis heeft als de golf of passat oid.
Het betekend dat het ontwerp ervan en de productie ervan hetzelfde gebeurt maar met andere parameters.
Het betekend wel dat deze SUV een dwarsgeplaatste 4cilinder en eventueel 6 cilinder krijgt. Een V12tdi of V8 versie kan je dus wel vergeten. Net als een degelijk awd systeem. Dit ding krijgt 4motion geen quattro da’s ook al zeker.
Een modepopje oftewel een veredelde monovolume is het dus eigenlijk.
sdk16420 zegt
@Hupke: Jammer voor die ijverige designers dat je donder op kunt zeggen dat hier weinig van overblijft qua design. Dit zal we te gewaagd zijn.
Hupke zegt
@sdk16420:
Denk je? Ik zie het grootste probleem in de maat van banden en velgen die vrij duur zullen zijn en dat als ze die niet doorvoeren dat dan het uiterlijk eronder zal leiden (en met kleinere velgen en grote banden het rijgedrag). Zeker nu dat veel mensen noodgedwongen 2 setjes velgen hebben met zomer en winterbanden erop, dan kan de prijs vlug oplopen dat er wat mensen zich bedenken.
Voor in de vs lijkt hij me perfect. En zo radicaal is die toch niet? de VW amarok is toch ook zo bruut?
sulobb zegt
@Hupke: De vw amarok is ook zo bruut zoals jij dat zegt, maar oogt ook veel beter dat deze erg hoekige en baksteenachtig, zeer lelijk blauw doosje….
darrock zegt
Als ie ongewijzigd zo uitkomt vind ik hem echt erg mooi, zeker voor een volkswagen nog redelijk “spannend”. En gewoon erg chique
sulobb zegt
@darrock: je bent toch mercedesliefhebber? Hoe kan je dit dan mooi vinden? Wat voor stijl heb jij nu…….?
darrock zegt
@sulobb: point taken, maar als liefhebber van een merk met diversiteit, mede vanwege die diversiteit, moedig ik het aan als een bepaalde duitse eenheidsworst wel eens iets enigzins spannends creert. En ik vind dit ook echt een mooie auto, maar ik vrees dat de producrtieversie niet half zo mooi is..
undifined1 zegt
Lijkt erg veel op een kruising tussen die Bentley SUV en een Amro inderdaad
thomcarspotter zegt
En waar gaat de zevende persoon dan zitten?
betonstaal zegt
@thomcarspotter: 2+3+2?
thomcarspotter zegt
@betonstaal: verkeerde interieur foto’s dan? want ik tel maar 6 stoelen.
The_12oach zegt
Achterschermen/lijn daarin straalt wel heel erg Grand Cherokee uit. Eveneens het interieur. Beetje jammer dat ze dusdanig ongeïnspireerd zijn daar bij VAG. Normaal wel leuke concepts maar dit is gewoon een iets verstampte GC
redbeams zegt
Gewoon te lelijk…ff wat hoeken erin vouwen en maar hopen dat die amerikanen ’t wat vinden.
thefavis zegt
En de op de achterste rij zijn weer de overbekende keiharde opklapstoelen te vinden. Daar kun je echt niet lang op zitten en zeker niet als volwassene als er lange ritten (Amerika = lange autoritten) moeten worden afgelegd. Zet gewoon weer eens fatsoenlijke stoelen achterin, dan onderscheid je jezelf tenminste van de concurrentie op dat gebied.
Esprit_de_Flandre zegt
@thefavis: Maar dan heb je geen koffer meer. En het is niet alsof iedereen elke dag 1000 miles rijdt met zeven man aan boord.
Als je dat wèl doet, dan koop je gewoon een mini-van, geen grote SUV…
G-Ammo zegt
Gaap… goed bezig VAG.
ropbp zegt
Zelden zoiets saaie gezien van VW